Vraatzuchtige Vijfstreepbarbelen(Desmopuntius hexazona)


M

Mathe

Guest
Ik heb 15(7 mannen en 8 vrouwen) Vijfstreepbarbelen(Desmopuntius hexazona) sinds 16-05-2017(5 weken) in mijn 400+ liter aquarium zwemmen. Nou vind ik het hele leuke visjes maar nu zag ik 3 dagen geleden dat mijn Betta splendensman(Halfmoon) meer op een Crowntail begon te lijken. Iets bijt/beet dus in zijn vinnen. Nu betrapte ik eergisteren een aantal Vijfstreepjes erop dat ze achter hem aan zwommen en hem een beetje opjaagde. Ik vermoed dus dat zij het zijn die aan zijn vinnen knagen. Hij zwemt wel gewoon verder rond dus echt onder de indruk is hij ook niet denk ik. Nu zag ik dat ze gister zelfs probeerde aan de rugvin van mijn vrouwelijke albino ancistrus te knagen waarna die ze aanviel. Ze zijn nu wel bang voor de albino, hahaha.

Maar goed ik heb nog nooit ergens gelezen of gehoord dat Vijfstreepbarbelen aan vinnen knagen. Ik vind alle Vijfstrepen al vanaf het begin echt enorm vraatzuchtig. Ze vreten zelfs de wortels van mijn drijfplanten kaal. Ik voer 1x per dag steeds afwisselend diverse soorten diepvries of vlokvoer.
De temperatuur in het aquarium is op dit moment 24 graden(door zomerse opwarming, normaal 22 graden). De volgende waterwaardes zijn vorige week maandag gemeten door middel van druppeltesten:
PH: 8.2
GH:10
KH: 4
NH3: 0
N02: 0
N03: 0
PO4: 0

Ik weet dat de PH behoorlijk hoog is. Ik ben me aan het inlezen in onder andere een CO2set dus er word aan gewerkt. Maar ik kan me niet voorstellen dat de hoge PH-waarde dit bijtgedrag veroorzaakt. Ik heb sinds dat ik de Vijfstrepen heb uitgezet niks meer veranderd aan het aquarium op waterwissels na.
Misschien handig om te vermelden is dat ik al eerder dit bijtprobleem heb gehad maar toen met Roodkopzalmen (Zie: https://www.aquaforum.nl/threads/hemigrammus-bleheri-knabbelen-aan-vinnen-betta-splendens.98973/ )

Ik kan geen andere vis als dader aanwijzen in mijn visbestand die er op dit moment zo uitziet:
- 7x Betta splendens vrouw en 1x man
- 11x Brevibora dorsiocellata
- 15x Desmopuntius hexazona
- 12x Corydoras trilineatus
- 1x Ancistrus cf. Cirrhosus, vrouw
- 1x Ancistrus albino, vrouw
- 1x Panaqolus maccus, vrouw

Heeft iemand een idee wat nu te doen? Ik vind de Vijfstrepen voor de rest echt hele leuke vissen maar als het niet anders kan moeten ze denk ik weg.
 
Hey Mathe.

Zwemt die overgebleven rode minor ook nog in je bak?

D. hexazona is normaal gesproken een erg timide barbeeltje, die rustig door de bak scharrelt op zoek naar voedsel.
Heb je ze daadwerkelijk met stukken wortels in de bek gezien of zijn ze gewoon op zoek naar wat eetbaars tussen de wortels?

Hexazona's kunnen best wat interesse tonen in medebewoners, maar dit is meestal uit nieuwsgierigheid. Ik zou het vreemd vinden mochten ze de betta's echt toetakelen..
 

Terug
Bovenaan