Hemigrammus bleheri knabbelen aan vinnen betta splendens


M

Mathe

Guest
Ik heb in mijn aquarium van 125x50x65 cm(LxBxH), bruto 406 liter, het volgende probleem; een aantal roodkopzalmen van mijn schooltje hemigrammus bleheri zijn sinds vrijdag ineens begonnen met het achtervolgen en het knabbelen aan de vinnen van mijn betta splendensen. Nu is mijn vraag wat kan ik hier nog aan doen? Ik vrees dat de enige optie is om het schooltje hemigrammus bleheri te verkopen.

Het gekke is dat ze er nu ineens mee zijn begonnen. Ik heb nu al een tijdje(1 jaar) de betta's en de hemigrammus bleheri samen en tussen die 2 waren er nooit problemen. Ze hebben eerst samen in een meter aquarium gezeten. Vervolgens in een 120 cm en nu zitten ze in dit aquarium sinds een dikke maand geleden.

Ik kan geen losse hemigrammus bleheri uitvangen want op dat ik 1 man na heb, lijken ze allemaal enorm op elkaar en net die ene man heb ik het(nog) niet zien doen. Ik heb het idee dat het komt omdat de roodkopjes honger hebben want vlak na voeren en ook tijdens voeren heb ik ze het niet zien doen. Mijn vissen krijgen trouwens elke dag te eten. De ene dag diepvriesvoer en de andere dag vlokvoer. Beide wordt altijd zeer goed gegeten door alle vissen in het aquarium. Op dit moment leid ik de roodkopjes af door een paar voedertabletjes te geven zodat ze daar even mee bezig zijn maar ik kan dat natuurlijk niet altijd doen. Het is voor nu even een tijdelijke oplossing.

Het bestand is op dit moment:
- 7x Betta splendens vrouw en 1x man
- 13x Hemigrammus bleheri
- 6x Corydoras trilineatus (word nog uitgebreid)
- 1x Ancistrus cf. Cirrhosus, vrouw
- 1x Ancistrus albino, vrouw
- 1x Panaqolus maccus
- 1x Hyphessobrycon eques(overblijver)
 
Het is ook mogelijk dat je betta misschien wat onder de leden heeft.
En dus wat zwakker.
Dat kan verklaren waarom ze nu ineens gaan happen naar hem.
Dat ze tijdens en na het voeren niks doen is omdat ze zich dan niet vervelen en zelf afgeleid worden door het eten misschien?


Misschien is dit het helemaal niet, maar misschien ook wel ;)
 
De roodkoppen vallen niet alleen de man aan maar ook 2 van de vrouwen. Ondanks dat de betta's worden nagejaagd af en toe, laten ze hun mooie kleuren zien en geen horizontale strepen. Ze lijken niet ongezond te zijn.

Maar het jagen begint ook ineens en het is ook maar steeds eentje die dat doet. De rest van de roodkoppen zwemt dan rustig rond of hangt wat in de stroming. Het is niet zo dat de hele groep als een roedel wolven er opduikt.
 
O oké, dan gaat mijn mogelijke reden idd niet op hier.
 
Ik denk dat het ook met verveling te maken heeft. Maar hoe vermaak je een Roodkopzalm? Naast verschillende soorten planten(ook diverse drijfplanten), stukken hout, stenen, verschillende medebewoners en meerdere soortgenoten? Ik zou het eigenlijk niet weten.
 
roodkopzalmen en betta's horen volgens mij gewoon samen te kunnen.

heb je een foto van je bak? als hij leeg is snap ik dat ze zich vervelen. maar in een normaal ingerichte bak horen deze vissen geen extra speeltjes nodig te hebben
 
Ik heb even geen foto van op dit moment maar er is naast verdere groei van alle planten niet zo veel veranderd. Ja het licht word meer gedempt omdat ik de drijfplanten bij het maken van deze foto flink had uitgedund. Nu zit de linkerkant helemaal vol en de vallisneria is nu een flinke bos geworden door allemaal uitlopers over de bodem.

IMG-20161226-WA0006.jpeg
 
het lijkt mij dat de vissen wel voldoende vermaak hebben. ik heb nog nooit gehoord dat roodkopzalmen speciaal vermaak (in de vorm van een pingpongballetje bijvoorbeeld) nodig hebben.
 
roodkopzalmen en betta's horen volgens mij gewoon samen te kunnen.

roodkopzalmen die een zeer sterke stroming zeer kunnen waarderen en betta´s die het liefst stilstaand tot zwak stromend water hebben.

ja ze kunnen samen maar vind het geen ideale situatie.
 
ja ze kunnen samen maar vind het geen ideale situatie.
Daar ben ik ook achter gekomen. Ik heb besloten om het schooltje roodkoppen te verkopen. Is voor zowel de roodkoppen als de betta's denk ik de beste oplossing.
 
roodkopzalmen die een zeer sterke stroming zeer kunnen waarderen (...)
Onjuist, helaas. Roodkoppen komen vooral voor in vrij kalme wateren, namelijk de talloze zijstroompjes van de Rio Negro en Rio Meta.
 

Terug
Bovenaan