Vraagjes van een dierenverzorger in een dierenwinkel


Tegen elkaar, ze zijn momenteel een 15cm.
Hij denkt dat het 2 mannetjes en 1 vrouwtje zijn. De mannetjes schure altijd tegen elkaar.
 
Neem nooit zilverhaaien of pangasius... Is zo zielig. Beesten worden onwijs groot en hebben min een 5m bak nodig zelfs als ze maar 5cm zijn anders zwemmen ze zichzelf dood.

Wat het schuren betreft zou het kunnen zijn dat ze algen van zichzelf afschuren.
Vraag die man of de vissen zichzelf afentoe ook schuren op de grond. Als ze hierom schuren is dat gewoon te verhelpen door wat zand in de bak te doen. Zand is goed voor de vissen om tegen aan te schuren
 
jldh7OoYAbyYulKOF7VaX0H4Xzh8X_Dk.jpeg
 
Blacktao zei:
Tegen elkaar, ze zijn momenteel een 15cm.
Hij denkt dat het 2 mannetjes en 1 vrouwtje zijn. De mannetjes schure altijd tegen elkaar.

Geen idee of het normaal is. Maar lijkt me geen gedrag om van parasieten e.d. af te komen. Dan zouden ze wel stenen, grind of hout gebruiken. Dat is net iets effici�nter en dat weten die vissen ook wel.

Sluit niet uit dat er toch iets is hoor.

Paaigedrag? Misschien, maar het is niet evident om er mee te kweken naar het schijnt. Hier en daar zijn er wel 'toevalskweek'.

Het is niet zo simpel om het geslacht te bepalen van deze beestjes, vrouwtjes zijn iets dikker. Meestal toch.

Beestjes zijn wellicht wel bijna volgroeid. In het wild kunnen ze 35 cm worden, maar in een aquarium blijven ze doorgaans kleiner, eerder zo'n 17 a 20 cm.

Een 5 meter bak heeft je klant niet nodig, maar 1.5 (absolute minimum) a 2 meter is wel wenselijk.
 
Het duurde even Aquavisie, maar nu snap ik hem :) :) :)
 
Laat mij er ff buiten. Aquavisie... :D
 
Blacktao zei:
Tegen elkaar, ze zijn momenteel een 15cm.
Hij denkt dat het 2 mannetjes en 1 vrouwtje zijn. De mannetjes schure altijd tegen elkaar.

Lijkt mij dominant gedrag tussen de mannetjes, denk ik hoor.
Deze Haaivinbarbelen zijn ook scholenvissen en schijnt dat als ze alleen of met enkelen zitten, roofzuchtiger en vervelender gedrag gaan vertonen.
 
nekoneko zei:
Neem nooit zilverhaaien of pangasius... Is zo zielig. Beesten worden onwijs groot en hebben min een 5m bak nodig zelfs als ze maar 5cm zijn anders zwemmen ze zichzelf dood.

Wat het schuren betreft zou het kunnen zijn dat ze algen van zichzelf afschuren.
Vraag die man of de vissen zichzelf afentoe ook schuren op de grond. Als ze hierom schuren is dat gewoon te verhelpen door wat zand in de bak te doen. Zand is goed voor de vissen om tegen aan te schuren


Deze visjes worden best groot inderdaad.
Maar om die algen van de vis te verwijderen, zou je natuurlijk ook een Pleco bij toe kunnen voegen, of grote Siamese algeneters, of Garra's..
Of gewoon een stuk schuurpapier, maar let op niet te grove korrel. :!
 
panchax zei:
nekoneko zei:
Neem nooit zilverhaaien of pangasius... Is zo zielig. Beesten worden onwijs groot en hebben min een 5m bak nodig zelfs als ze maar 5cm zijn anders zwemmen ze zichzelf dood.

Wat het schuren betreft zou het kunnen zijn dat ze algen van zichzelf afschuren.
Vraag die man of de vissen zichzelf afentoe ook schuren op de grond. Als ze hierom schuren is dat gewoon te verhelpen door wat zand in de bak te doen. Zand is goed voor de vissen om tegen aan te schuren


Deze visjes worden best groot inderdaad.
Maar om die algen van de vis te verwijderen, zou je natuurlijk ook een Pleco bij toe kunnen voegen, of grote Siamese algeneters, of Garra's..
Of gewoon een stuk schuurpapier, maar let op niet te grove korrel. :!

Schuurpapier is zo 80ties. Met een K�rcher spuit je de alg zo weg ;)
 
panchax zei:
nekoneko zei:
Neem nooit zilverhaaien of pangasius... Is zo zielig. Beesten worden onwijs groot en hebben min een 5m bak nodig zelfs als ze maar 5cm zijn anders zwemmen ze zichzelf dood.

Wat het schuren betreft zou het kunnen zijn dat ze algen van zichzelf afschuren.
Vraag die man of de vissen zichzelf afentoe ook schuren op de grond. Als ze hierom schuren is dat gewoon te verhelpen door wat zand in de bak te doen. Zand is goed voor de vissen om tegen aan te schuren


Deze visjes worden best groot inderdaad.
Maar om die algen van de vis te verwijderen, zou je natuurlijk ook een Pleco bij toe kunnen voegen, of grote Siamese algeneters, of Garra's..
Of gewoon een stuk schuurpapier, maar let op niet te grove korrel. :!

Alg van een vis verwijderen is voor mij nieuw hoor :)
 
ff een vraagje over welke zilverhaaien praten we eigenlijk???
mini%20haai.jpg

9OVNhpDXDgvFE2FzPgjmRy4REA-feDuJ.jpeg
 
Als het de bovenste is, is het zeker weten geen paargedrag want die vissen moeten eerst een meter worden voor dat ze kunnen paren.
 
Blacktao zei:
Heb vandaag nog een vraag van een klant gekregen:
Deze jlant heeft 3 zilverhaaien (Balantiocheilus melanopterus).

Ff lezen Nekoneko! ;)
 
Ooh... negeer dan wat ik eerder had geschreven.
 
De klant is vandaag teruggekomen omdat ik hem een antwoord had belooft.
ik heb hem dan nog wat vragen gesteld.
hij heeft zand in zijn bak, de bak is 1m50 en wenst graag naar 2m (of meer) te gaan, maar door financiel� (en vrouwelijke) redenen kan dit nog niet. Hij weet/wiest dat ze groot werden.
ze doen dit alleen tegen elkaar en nooit tegen iets anders. Voorlopig zijn er no geen vissen door of van gestorven.
 
nekoneko zei:
Als het de bovenste is, is het zeker weten geen paargedrag want die vissen moeten eerst een meter worden voor dat ze kunnen paren.

Worden maar 35 cm.!! Geen meter.

Tja, is wel gelijk een stuk groter.
Kan het best begrijpen,hoor.

Heb er 1 van 4 m gezien. :thumbs:
Maar mijn vrouw zegt, 1 m . binnen ,met de rest naar buiten. :6
Kan moeilijk ,he, 3 m. het raam uit. :D

Dan is er weinig aan de hand ,hoor.
Zie het als jeugdliefde. :D
 
Blacktao zei:
De klant is vandaag teruggekomen omdat ik hem een antwoord had belooft.
ik heb hem dan nog wat vragen gesteld.
hij heeft zand in zijn bak, de bak is 1m50 en wenst graag naar 2m (of meer) te gaan, maar door financiel� (en vrouwelijke) redenen kan dit nog niet. Hij weet/wiest dat ze groot werden.
ze doen dit alleen tegen elkaar en nooit tegen iets anders. Voorlopig zijn er no geen vissen door of van gestorven.


Beste Blacktao,

Op de vorige pagina staan al antwoorden en filmpjes, al is het wat verwarrend inderdaad.

De vissen van de klant zijn toch Haaivinbarbelen (Balantiocheilus melanopterus)?
Dat zijn vissen die toch zullen uitgroeien naar zo'n 35 cm, scholenvissen die met meerdere soortgenoten willen zijn, en omdat ze vrij groot worden en graag willen zwemmen, dus eigenlijk in een hele ruime bak behoren.
Zoals ik het nu begrijp zitten ze met drie�n in een 1,50 bak en gedragen zich dominant naar elkaar.
Zij zitten dus met een te klein aantal in een te kleine bak, wat je dan krijgt is dat zulke dieren vreemder gedrag gaan vertonen.
Ze zouden eerder gestresst kunnen raken en dan vervelender of agressiever gaan gedragen, dan dat ze met meerderen soortgenoten zouden zijn.
Deze vissen zijn ook niet geschikt voor de meeste "normale" aquaria, zulke grote bakken met genoeg ruimte voor deze dieren kunnen de meeste mensen gewoonweg niet bieden.
En ligt het ook met welke aantallen ze er in de bak komen en of het actieve of rustige vissen zijn en daarbij zullen de soorten goed met elkaar om moeten gaan.
Grote vissen vervuilen het water ook meer dan kleinere soorten vissen, met als gevolg meer kans op ziekten.
Als stelregel wordt hier dan ook gebruikt; de bak hoort ongeveer tien keer de grote van de vis te zijn, liever meer natuurlijk.

Dit geldt ook voor alle andere scholenvissen, bijv enkele Kardinaaltetratjes gedragen zich ook anders dan dat ze in een schooltje of groepje leven, etc.

Zulke grote vissen horen wat mij betreft ook niet aangeboden te worden in een winkel of enkel op bestelling voor een ervaren liefhebber, die er wel de ruimte voor heeft. Zo verleid je een klant toch tot een impuls aankoop, met allerlei nare gevolgen van dien voor deze prachtige vissen.
 
panchax zei:
Blacktao zei:
De klant is vandaag teruggekomen omdat ik hem een antwoord had belooft.
ik heb hem dan nog wat vragen gesteld.
hij heeft zand in zijn bak, de bak is 1m50 en wenst graag naar 2m (of meer) te gaan, maar door financiel� (en vrouwelijke) redenen kan dit nog niet. Hij weet/wiest dat ze groot werden.
ze doen dit alleen tegen elkaar en nooit tegen iets anders. Voorlopig zijn er no geen vissen door of van gestorven.


Beste Blacktao,

Op de vorige pagina staan al antwoorden en filmpjes, al is het wat verwarrend inderdaad.

De vissen van de klant zijn toch Haaivinbarbelen (Balantiocheilus melanopterus)?
Dat zijn vissen die toch zullen uitgroeien naar zo'n 35 cm, scholenvissen die met meerdere soortgenoten willen zijn, en omdat ze vrij groot worden en graag willen zwemmen, dus eigenlijk in een hele ruime bak behoren.
Zoals ik het nu begrijp zitten ze met drie�n in een 1,50 bak en gedragen zich dominant naar elkaar.
Zij zitten dus met een te klein aantal in een te kleine bak, wat je dan krijgt is dat zulke dieren vreemder gedrag gaan vertonen.
Ze zouden eerder gestresst kunnen raken en dan vervelender of agressiever gaan gedragen, dan dat ze met meerderen soortgenoten zouden zijn.
Deze vissen zijn ook niet geschikt voor de meeste "normale" aquaria, zulke grote bakken met genoeg ruimte voor deze dieren kunnen de meeste mensen gewoonweg niet bieden.
En ligt het ook met welke aantallen ze er in de bak komen en of het actieve of rustige vissen zijn en daarbij zullen de soorten goed met elkaar om moeten gaan.
Grote vissen vervuilen het water ook meer dan kleinere soorten vissen, met als gevolg meer kans op ziekten.
Als stelregel wordt hier dan ook gebruikt; de bak hoort ongeveer tien keer de grote van de vis te zijn, liever meer natuurlijk.

Dit geldt ook voor alle andere scholenvissen, bijv enkele Kardinaaltetratjes gedragen zich ook anders dan dat ze in een schooltje of groepje leven, etc.

Zulke grote vissen horen wat mij betreft ook niet aangeboden te worden in een winkel of enkel op bestelling voor een ervaren liefhebber, die er wel de ruimte voor heeft. Zo verleid je een klant toch tot een impuls aankoop, met allerlei nare gevolgen van dien voor deze prachtige vissen.

Waaw wat een antwoord. Hier ben ik dus indd iets mee ^^
Indd de latijnse naam staat ook in mijn originele post.
Bedankt voor het antwoord!!
 
panchax zei:
Beste Blacktao,

Op de vorige pagina staan al antwoorden en filmpjes, al is het wat verwarrend inderdaad.

De vissen van de klant zijn toch Haaivinbarbelen (Balantiocheilus melanopterus)?
Dat zijn vissen die toch zullen uitgroeien naar zo'n 35 cm, scholenvissen die met meerdere soortgenoten willen zijn, en omdat ze vrij groot worden en graag willen zwemmen, dus eigenlijk in een hele ruime bak behoren.
Zoals ik het nu begrijp zitten ze met drie�n in een 1,50 bak en gedragen zich dominant naar elkaar.
Zij zitten dus met een te klein aantal in een te kleine bak, wat je dan krijgt is dat zulke dieren vreemder gedrag gaan vertonen.
Ze zouden eerder gestresst kunnen raken en dan vervelender of agressiever gaan gedragen, dan dat ze met meerderen soortgenoten zouden zijn.
Deze vissen zijn ook niet geschikt voor de meeste "normale" aquaria, zulke grote bakken met genoeg ruimte voor deze dieren kunnen de meeste mensen gewoonweg niet bieden.
En ligt het ook met welke aantallen ze er in de bak komen en of het actieve of rustige vissen zijn en daarbij zullen de soorten goed met elkaar om moeten gaan.
Grote vissen vervuilen het water ook meer dan kleinere soorten vissen, met als gevolg meer kans op ziekten.
Als stelregel wordt hier dan ook gebruikt; de bak hoort ongeveer tien keer de grote van de vis te zijn, liever meer natuurlijk.

Dit geldt ook voor alle andere scholenvissen, bijv enkele Kardinaaltetratjes gedragen zich ook anders dan dat ze in een schooltje of groepje leven, etc.

Zulke grote vissen horen wat mij betreft ook niet aangeboden te worden in een winkel of enkel op bestelling voor een ervaren liefhebber, die er wel de ruimte voor heeft. Zo verleid je een klant toch tot een impuls aankoop, met allerlei nare gevolgen van dien voor deze prachtige vissen.

Die in het wild wordt inderdaad zo groot, maar de aquarium variant haalt dat meestal niet.

Reken eerder op zo'n 17 a 20 cm.

Maakt niet zoveel uit, ik vind het ook geen geschikte aquarium vis. Combineer zijn grootte, snelheid en nood aan een school en je hebt een heel grote bak nodig om ze een goed leven te bezorgen.

Maar het is wel knap van de eigenaar dat ie ze al in leven wist te houden tot nu toe. Bij de meeste waren ze al lang dood.
 
Aquaruim-variant is wellicht een ongelukkig gekozen aanduiding het is immers een vis die als wildvang gevangen is en de potentie heeft om 35cm te worden. dat is het in aquaria niet halen komt gewoon door vergroeien.
 
Volgens mij is er op het forum iemand die ze al groter dan de genoemde 20 cm in zijn bak heeft gehad.
 
Rikkert zei:
Volgens mij is er op het forum iemand die ze al groter dan de genoemde 20 cm in zijn bak heeft gehad.

Dat zal wel voorkomen. Ik heb ook al Clown Botia's gezien van 35 cm in een aquarium. Maar da's niet de norm.

Arius Seemani kan uitzonderlijk in het wild 50 cm worden. En ik heb er ook al zo ��n gezien van die lengte in een aquarium. Maar wederom hetzelfde, doorgaans halen ze amper de helft van die lengte.
 
Botia zei:
Aquaruim-variant is wellicht een ongelukkig gekozen aanduiding het is immers een vis die als wildvang gevangen is en de potentie heeft om 35cm te worden. dat is het in aquaria niet halen komt gewoon door vergroeien.

Vergroeien is toch niet altijd de oorzaak? Gewoon de levensomstandigheden zijn anders: voeding, biotoop, etc...

Zie je een vergroeiing niet aan het uiterlijk, waardoor bepaalde lichaamsdelen niet proportioneel in verhouding zijn tot de rest van het lichaam?
 
Coulibaly zei:
Rikkert zei:
Volgens mij is er op het forum iemand die ze al groter dan de genoemde 20 cm in zijn bak heeft gehad.

Dat zal wel voorkomen. Ik heb ook al Clown Botia's gezien van 35 cm in een aquarium. Maar da's niet de norm.

Arius Seemani kan uitzonderlijk in het wild 50 cm worden. En ik heb er ook al zo ��n gezien van die lengte in een aquarium. Maar wederom hetzelfde, doorgaans halen ze amper de helft van die lengte.

Dit is omdat ze niet de normale omstandigheden hebben om uit te groeien.
 
luc zei:
Coulibaly zei:
Rikkert zei:
Volgens mij is er op het forum iemand die ze al groter dan de genoemde 20 cm in zijn bak heeft gehad.

Dat zal wel voorkomen. Ik heb ook al Clown Botia's gezien van 35 cm in een aquarium. Maar da's niet de norm.

Arius Seemani kan uitzonderlijk in het wild 50 cm worden. En ik heb er ook al zo ��n gezien van die lengte in een aquarium. Maar wederom hetzelfde, doorgaans halen ze amper de helft van die lengte.

Dit is omdat ze niet de normale omstandigheden hebben om uit te groeien.

Ja, precies. Hadden ze dezelfde beesten in een grote vijver gezet dan waren ze wellicht wel tot full size gegroeid.

Mijn punt is, dat ze volgens mij niet altijd klein blijven door een vergroeiing. Ze zijn kleiner, maar alles aan hun is proportioneel kleiner.

Terwijl ik al wel goudvissen heb gezien in een te kleine aquarium die er gewoon niet meer uitzien als een gezonde normale goudvis. Degene die ik heb gezien waren kleiner, maar hadden in verhouding een hogere rug.

Dat lijkt me niet gezond. Maar waar wanneer alles in verhouding even groot is, dan lijkt het mij dat er niet zo'n groot probleem is. Toch?
 
Coulibaly zei:
luc zei:
Coulibaly zei:
Rikkert zei:
Volgens mij is er op het forum iemand die ze al groter dan de genoemde 20 cm in zijn bak heeft gehad.

Dat zal wel voorkomen. Ik heb ook al Clown Botia's gezien van 35 cm in een aquarium. Maar da's niet de norm.

Arius Seemani kan uitzonderlijk in het wild 50 cm worden. En ik heb er ook al zo ��n gezien van die lengte in een aquarium. Maar wederom hetzelfde, doorgaans halen ze amper de helft van die lengte.

Dit is omdat ze niet de normale omstandigheden hebben om uit te groeien.

Ja, precies. Hadden ze dezelfde beesten in een grote vijver gezet dan waren ze wellicht wel tot full size gegroeid.

Mijn punt is, dat ze volgens mij niet altijd klein blijven door een vergroeiing. Ze zijn kleiner, maar alles aan hun is proportioneel kleiner.

Terwijl ik al wel goudvissen heb gezien in een te kleine aquarium die er gewoon niet meer uitzien als een gezonde normale goudvis. Degene die ik heb gezien waren kleiner, maar hadden in verhouding een hogere rug.

Dat lijkt me niet gezond. Maar waar wanneer alles in verhouding even groot is, dan lijkt het mij dat er niet zo'n groot probleem is. Toch?

Inderdaad, aan de buitenkant kan je soms niet zien dat er vergroeiingen zijn, maar hoe zit het binnenin? bv. zwemblaas, lever, hart ed.?
 
luc zei:
Inderdaad, aan de buitenkant kan je soms niet zien dat er vergroeiingen zijn, maar hoe zit het binnenin? bv. zwemblaas, lever, hart ed.?

Maar dat zie je volgens mij wel aan het uiterlijk. Als die zijn lever e.a. organen wel normaal doorgroeien en de rest van het lijfje niet, dan resulteer je in rare vormen. Die organen duwen bv. de ruggengraat weg, waardoor die visje op Quasimodo beginnen lijken.

Soms echt afschuwelijk. Heb onlangs een Clown Botia gezien die eruit zag alsof ze erop hadden getrapt. Klein en cirkelvormig, naar het Discusachtige toe.

Vreselijk gewoon, da's eigenlijk dierenmishandeling.
 
Coulibaly zei:
luc zei:
Inderdaad, aan de buitenkant kan je soms niet zien dat er vergroeiingen zijn, maar hoe zit het binnenin? bv. zwemblaas, lever, hart ed.?

Maar dat zie je volgens mij wel aan het uiterlijk. Als die zijn lever e.a. organen wel normaal doorgroeien en de rest van het lijfje niet, dan resulteer je in rare vormen. Die organen duwen bv. de ruggengraat weg, waardoor die visje op Quasimodo beginnen lijken.

Soms echt afschuwelijk. Heb onlangs een Clown Botia gezien die eruit zag alsof ze erop hadden getrapt. Klein en cirkelvormig, naar het Discusachtige toe.

Vreselijk gewoon, da's eigenlijk dierenmishandeling.

Kijk, jij zegt ook dit:
dat zie je volgens mij wel aan het uiterlijk
"Volgens mij" zijn niet direct woorden die mij het vertrouwen geven om er hetzelfde over te denken als jij. ;)

In dit geval neem ik liever het zekere voor het onzekere en geef ik aan dat deze vissen niet thuis horen in bv. een "bakje van 2 meter" maar minstens eentje moeten hebben van minimum 5 meter(niet omdat ze 50 cm worden, want dat is niet het geval)maar omdat ze snelle zwemmers zijn.
 
Coulibaly zei:
Rikkert zei:
Volgens mij is er op het forum iemand die ze al groter dan de genoemde 20 cm in zijn bak heeft gehad.

Dat zal wel voorkomen. Ik heb ook al Clown Botia's gezien van 35 cm in een aquarium. Maar da's niet de norm.

Arius Seemani kan uitzonderlijk in het wild 50 cm worden. En ik heb er ook al zo ��n gezien van die lengte in een aquarium. Maar wederom hetzelfde, doorgaans halen ze amper de helft van die lengte.

Ik kan me vergissen maar volgens mij waren alle exemplaren in de bak boven de 20 cm en klein gekocht. Dan is het toch niet helemaal meer een uitzondering?
 
Volgens mij is het gewoon simpel en kan je in principe van alle vissen zeggen die bv maar de helft van hun gemiddelde max lengte halen dat ze vergroeid zijn.
Een te klein formaat dat verder wel symmetrisch is blijft een te klein formaat.
Dat je verder nog verschillende gradaties hebt in de ernst van de vergroeiing is dan eigenlijk een bijzaak.
 
Ja, deze vissen worden toch tot die 35 cm hoor, al gaat dat langzaam of zijn tegen die tijd al gestorven.
Ik kende vroeger mensen die zo'n Haaivinbarbeel samen met een uitgegroeide Vuurstaart en een Clownbotia. Zaten jarenlang in een 2 meterbak en altijd bijelkaar, of het ��n groepje was.
Dat waren drie reuzevissen, waar verder niets bij kon met die Haaivin, word ook roofzuchtig als ze zo groot zijn en zonder soortgenoten.
Je herkent sommige vergroeide soorten ook aan hun te grote ogen in verhouding met hun lichaam, bijv Discussen of Maanvissen.
 
Rikkert zei:
Coulibaly zei:
Rikkert zei:
Volgens mij is er op het forum iemand die ze al groter dan de genoemde 20 cm in zijn bak heeft gehad.

Dat zal wel voorkomen. Ik heb ook al Clown Botia's gezien van 35 cm in een aquarium. Maar da's niet de norm.

Arius Seemani kan uitzonderlijk in het wild 50 cm worden. En ik heb er ook al zo ��n gezien van die lengte in een aquarium. Maar wederom hetzelfde, doorgaans halen ze amper de helft van die lengte.

Ik kan me vergissen maar volgens mij waren alle exemplaren in de bak boven de 20 cm en klein gekocht. Dan is het toch niet helemaal meer een uitzondering?

Toch wel. In de statistiek noemen we zoiets statistisch niet-significant.

In gewone mensentaal: ��n bak, da's veel te weinig om toeval uit te sluiten. Wat ook de onderliggende reden was waarom ze bij hem wel zo groot werden.

Als we de lectuur gaan nakijken, dan zie je dat ze voor het aquarium en in het wild een andere maximum lengte aangeven.
 

Terug
Bovenaan