Vraagje aan de mensen met e1501-praktijkervaring


Ik heb ook enkele jaren een JBL e1501 gebruikt op een 300L bak.
Die kneep ik lichtjes door de uitvoer wat te knijpen.

Zoals hierboven reeds vermeld mag je ENKEL de hendel "OUT" knijpen. De filter heeft nooit problemen gehad.

Bovendien heb ik altijd 0 nitraat en nitriet gehad!
Ik ververste na verloop van tijd nog zelden water. Lees 50L na 4 weken. of langer.
De reden is dat de filterpot vol zat met Siporax, welke een nitrificerende EN de-nitrificerende werking heeft.
Bij het reinigen kuiste ik enkel de filterspons die bovenaan zat en plaatste een nieuw laagje filterwatte.
De Siporax spoelde ik af en toe gedeeltelijk af, niets grondigs.

Verder zaten er onderaan de pot ook een laag bioballen.

Ondertussen heb ik een grotere aquarium van 550L met een bioloog van +-180L, die alweer vol ligt met Siporax (over de jaren verzameld op tweedehands).
 
De-nitrificerende bacteriën “kweek” je niet in slechts een paar maanden, dat duurs een jaar of meer.
Een potfilter bevat (in mijn ogen) te weinig materiaal om dat te kunnen behalen.
Ook moet het filter te vaak open om de sponsen te reinigen en je sediment uit je filter te spoelen.

Het filter moet te vaak open om dat het mechanische en biologische in 1 bak zit.
Als je een extra pot als mechanische filter gebruikt en dan voor het voor de pomp plaatst kan de pomp dicht blijfen.
Ik zelf heb de Fluval G6 en G3 ie heeft een cardridge voor het mechanisch filteren dus de bak met biologisch materiaal blijft dicht.
Of je daarmee full cycle haalt durf ik niet te beweren maar in theorie zou het moeten kunnen.
 
Ik heb ook enkele jaren een JBL e1501 gebruikt op een 300L bak.
Die kneep ik lichtjes door de uitvoer wat te knijpen.

Zoals hierboven reeds vermeld mag je ENKEL de hendel "OUT" knijpen. De filter heeft nooit problemen gehad.

Bovendien heb ik altijd 0 nitraat en nitriet gehad!
Ik ververste na verloop van tijd nog zelden water. Lees 50L na 4 weken. of langer.
De reden is dat de filterpot vol zat met Siporax, welke een nitrificerende EN de-nitrificerende werking heeft.
Bij het reinigen kuiste ik enkel de filterspons die bovenaan zat en plaatste een nieuw laagje filterwatte.
De Siporax spoelde ik af en toe gedeeltelijk af, niets grondigs.

Verder zaten er onderaan de pot ook een laag bioballen.

Ondertussen heb ik een grotere aquarium van 550L met een bioloog van +-180L, die alweer vol ligt met Siporax (over de jaren verzameld op tweedehands).
0 nitriet is prima maar 0 nitraat lijkt me minder....
 
Ik had nauwelijks planten omdat het een blackwater biotoop was.
De planten hadden zeker erg weinig voedingsstoffen, en omwille van de redfield ratio, volstond het minste beetje fosfaat om blauwalg te krijgen.
Om de fosfaat weg te halen gebrukte ik toen fosvec.

In m'n huidige bak heb ik enkel nog enkele sliertjes Valisneria (overschot van de vorige bak).
Die doen het ondanks gebrek aan licht en voedingsstoffen nog goed. Er zijn zelfs nieuwe scheuten.
Dit komt vermoedelijk omdat de slierten al heel lang waren voor ze verplant werden en ze dus reeds aan de oppervlakte licht kunnen vangen.

Mogelijk vliegt ook de Valisneria er nog uit, zodat de bak biotoop correcter is en dan heb ik helemaal geen nood meer aan nitraat.
 
Ik had nauwelijks planten omdat het een blackwater biotoop was.
De planten hadden zeker erg weinig voedingsstoffen, en omwille van de redfield ratio, volstond het minste beetje fosfaat om blauwalg te krijgen.
Om de fosfaat weg te halen gebrukte ik toen fosvec.

In m'n huidige bak heb ik enkel nog enkele sliertjes Valisneria (overschot van de vorige bak).
Die doen het ondanks gebrek aan licht en voedingsstoffen nog goed. Er zijn zelfs nieuwe scheuten.
Dit komt vermoedelijk omdat de slierten al heel lang waren voor ze verplant werden en ze dus reeds aan de oppervlakte licht kunnen vangen.

Mogelijk vliegt ook de Valisneria er nog uit, zodat de bak biotoop correcter is en dan heb ik helemaal geen nood meer aan nitraat.
Vallisneria, met uitzondering van de caulescens, houdt van wat harder meer alkalisch water dat zou een grond kunnen zijn dat die het nog wel doen. Bovendien is de lichttolerantie best groot.
 
Vallisneria, met uitzondering van de caulescens, houdt van wat harder meer alkalisch water dat zou een grond kunnen zijn dat die het nog wel doen. Bovendien is de lichttolerantie best groot.


M'n ph is 6.5 dus licht zuur, en de hardheid is heel laag, want ik gebruik geturfd regenwater. Geleidbaarheid: 140mS
Ik vermoed dat de Valisneria net op de rand zit van wat haalbaar is.
Het was eigenlijk niet de bedoeling om planten in m'n blackwater biotoop te zetten, maar toen ik de vorige bak opruimde wou ik het toch eens testen.
Een beetje groen geeft toch wat kleur aan een overigens rood-bruine bak.
 

Terug
Bovenaan