Vraagje aan de mensen met e1501-praktijkervaring


Mikula

Active member
Lid geworden
17 september 2018
Berichten
43
Leeftijd
58
Locatie
O.-VL.
Ik heb een JBL e1501 liggen die vroeger op een grote(re) bak voluit mocht draaien (dus met de uitstroom volledig open). Nu wil ik die e1501 op een kleine bak zetten waarop die slechts pakweg 200 liter per uur moet draaien. Vroeg ik me dus af in hoeverre men de uitstroom van een 1501 mag afknijpen? 1/3 ? ½ ? ¾ ? En of dergelijk beperken van de uitstroom geen defekten aan de pomp gaat opleveren?


Wie heeft een dergelijke 1501 ooit al op minimale uitstroom laten draaien ? (op z’n minst voor 4 tot 6 weken)
 
Ik zou zelf een verbinding tussen in en uitstroom maken.

2 t stukjes en een kraantje.

Deel van het water gaat naar de bak. Rest gaat weer de pomp in.

Zo kan de motor gewoon normaal blijven werken.
 
Ik heb een JBL e1501 liggen die vroeger op een grote(re) bak voluit mocht draaien (dus met de uitstroom volledig open). Nu wil ik die e1501 op een kleine bak zetten waarop die slechts pakweg 200 liter per uur moet draaien. Vroeg ik me dus af in hoeverre men de uitstroom van een 1501 mag afknijpen? 1/3 ? ½ ? ¾ ? En of dergelijk beperken van de uitstroom geen defekten aan de pomp gaat opleveren?


Wie heeft een dergelijke 1501 ooit al op minimale uitstroom laten draaien ? (op z’n minst voor 4 tot 6 weken)
Hij draait schoon 1400 l/h. Laten we zeggen dat hij met filtermateriaal, vuil en aan het aquarium hangend nog de helft draait dus 700 l/h
Je wil dus meer dan 1/3 knijpen (bij een schone pomp en een aquarium dat laag staat dan een grote bak nog meer). Lijkt me echt een ontzettende belasting voor de JBL.

Er gaat minder water uit de pomp, dus ook minder erin, en dat water is ook nodig om de boel te koelen.

Ik zou het zelf nooit doen en er òf een ander filter op aansluiten of de tip van Marcel volgen.
 
Er gaat minder water uit de pomp, dus ook minder erin, en dat water is ook nodig om de boel te koelen.

Nou, nee,hoor. als hij ze in en uitgang wat dicht zet, is er niets aan de hand, het huis van de pomp koelt al uit zichzelf.
 
De ingang mag je juist nooit knijpen?
 
Zover ik heb begrepen in een ouder topic van mij kun je de gewone filters beter niet knijpen. Dat kan wel bij de duurdere die je elektronisch kan instellen.
 
Ik zou zelf een verbinding tussen in en uitstroom maken.
2 t stukjes en een kraantje.
Deel van het water gaat naar de bak. Rest gaat weer de pomp in.

Zo kan de motor gewoon normaal blijven werken.
Ei van Columbus, geniaal in z'n éénvoud. Maar ik moet toegeven Marcel, dat ik er zelf niet aan gedacht had. Bedankt kerel.


Zover ik heb begrepen in een ouder topic van mij kun je de gewone filters beter niet knijpen. Dat kan wel bij de duurdere die je elektronisch kan instellen.
Daar ik allesbehalve kampioen ben in merken en types met hun respectievelijke kenmerken, ken ik enkel de Sera's die zich electronisch laten instellen qua uitstroom. Bij welke andere filtertypes (van andere merken) kan de wateruitstroom ook electronisch geregeld worden?
 
Laten we het niet te ingewikkeld maken!
Er zitten al kraantjes op een JBL. Aan weerszijden van de inlaat en uitlaat zit een hendeltje waarmee je in en uitvoer kan regelen. Echter de waterdoorstroming regel je door de sluithendel met het opschrift Out bij te stellen. De andere hendel NIET gebruiken. Dit staat gewoon in de handleiding van alle JBL filters!

IMG_20181025_134313_1.jpg
 
Laten we het niet te ingewikkeld maken!
Er zitten al kraantjes op een JBL. Aan weerszijden van de inlaat en uitlaat zit een hendeltje waarmee je in en uitvoer kan regelen. Echter de waterdoorstroming regel je door de sluithendel met het opschrift Out bij te stellen. De andere hendel NIET gebruiken. Dit staat gewoon in de handleiding van alle JBL filters!

Bekijk bijlage 260901
Ja je mag alleen niet onder de 50% uitkomen. Dus maximaal voor de helft dicht.
 
Laten we het niet te ingewikkeld maken!
Er zitten al kraantjes op een JBL. Aan weerszijden van de inlaat en uitlaat zit een hendeltje waarmee je in en uitvoer kan regelen. Echter de waterdoorstroming regel je door de sluithendel met het opschrift Out bij te stellen. De andere hendel NIET gebruiken. Dit staat gewoon in de handleiding van alle JBL filters!

Ja je mag alleen niet onder de 50% uitkomen. Dus maximaal voor de helft dicht.

De vraag blijft in dat geval natuurlijk wel : "wanneer, en vooral 'voor hoelang' zit de doorstroom voor de helft dicht ?(met de uitstroomkraan op half open)"
De uitstroomkraan voor de helft dicht/open zetten, op het moment dat het filter net gereinigd is, betekent enige tijd later dat de uitstroom gegarandeerd op een stuk minder dan de helft zit. Als je niet oplet zit je in dergelijk geval al vlug nog maar op slechts 1/4 uitstroom.

Vandaar dat jouw idee, Marcel, om een overbrugginkje-met-kraan te plaatsen tussen uitvoer- en invoerslang, nog het zuiverste spel van al zou kunnen blijken, met vrijwel zero risico voor de pompwerking.
 
Ja je mag alleen niet onder de 50% uitkomen. Dus maximaal voor de helft dicht.
Dat staat er, ja.
De vraag blijft in dat geval natuurlijk wel : "wanneer, en vooral 'voor hoelang' zit de doorstroom voor de helft dicht ?(met de uitstroomkraan op half open)"
De uitstroomkraan voor de helft dicht/open zetten, op het moment dat het filter net gereinigd is, betekent enige tijd later dat de uitstroom gegarandeerd op een stuk minder dan de helft zit. Als je niet oplet zit je in dergelijk geval al vlug nog maar op slechts 1/4 uitstroom.

Vandaar dat jouw idee, Marcel, om een overbrugginkje-met-kraan te plaatsen tussen uitvoer- en invoerslang, nog het zuiverste spel van al zou kunnen blijken, met vrijwel zero risico voor de pompwerking.
Maar het probleem blijft gelijk. De uitstroom uit het filter zal altijd behoorlijk verminderen naarmate er meer vuil in het filter zit. Dit geldt bij een maximaal half geopende uitstroom en ook bij een overbrugginkje. De vraag is bovendien: Wil Ts ook de stroming verminderen?
 
Zover ik heb begrepen in een ouder topic van mij kun je de gewone filters beter niet knijpen. Dat kan wel bij de duurdere die je elektronisch kan instellen.


Nou , ik doe niet anders, hoor. Gaat prima.
 
De vraag is bovendien: Wil Ts ook de stroming verminderen? Nou, anders wordt een golfslagbad met 1400 l /u
 
Nee, van Eheim. Maar dat maakt geen verschil. pomp is een pomp.

Ik heb enkel Eheim.


Het enige wat je kunt denken is 20 watt. met een kleinere pomp en 9 watt kan schelen.
Hoef je niet te knijpen.
 
De vraag is bovendien: Wil Ts ook de stroming verminderen? Nou, anders wordt een golfslagbad met 1400 l /u

Welja Bertus, die 1400l/u berust natuurlijk op wat fabrikanten met een onbevlekte-ontvangenis-toontje durven benoemen als "opgegeven data zonder enige belasting van de stroomcapaciteit". Ik kan me overigens geenszins de praktijk herinneren waarbij mijn JBL1501 ooit maar in de buurt zou zijn gekomen van stromingsgeweld à 1400l/u (zoals het op de doos staat).

Voor dergelijke filters mag je in praktijk meestal op goed de helft daarvan rekenen, uiteraard op het ogenblik dat het filter kraaknet gereinigd wordt ingezet, de biologische filtermassa niet al te kleinstuks gekozen zijn (want dan komt alles in de mandjes nog eens zo compact tegen mekaar aan te liggen, met minder doorstroombaarheid tot gevolg), vervolgens de slangen ook al niet al te lang uitvallen, bovendien de diameter van de slangen niet al te benepen wordt gekozen, en de kranen wijd open staan.

Wanneer enige tijd na opstart, zowel sponzen als mogelijk ook het sinterglas en/of keramiek aandeel binnenin even later stapsgewijze 'bevuild' raken, gok ik er op dat men zelfs niet meer aan de helft van die oorspronkelijke 1400l/u geraakt. Let wel : ik heb het nooit litersgewijs getest/afgemeten wat er enkele weken na volledige filterreiniging nog uit de 1501 stroomde; het betreft hier slechts mijn inschatting. Maar anderzijds is er het stevige vermoeden dat ik er met "net wat minder dan de helft van 1400l/u" niet al te ver naast zal zitten.
 
Welja Bertus, die 1400l/u berust natuurlijk op wat fabrikanten met een onbevlekte-ontvangenis-toontje durven benoemen als "opgegeven data zonder enige belasting van de stroomcapaciteit". Ik kan me overigens geenszins de praktijk herinneren waarbij mijn JBL1501 ooit maar in de buurt zou zijn gekomen van stromingsgeweld à 1400l/u (zoals het op de doos staat).

Voor dergelijke filters mag je in praktijk meestal op goed de helft daarvan rekenen, uiteraard op het ogenblik dat het filter kraaknet gereinigd wordt ingezet, de biologische filtermassa niet al te kleinstuks gekozen zijn (want dan komt alles in de mandjes nog eens zo compact tegen mekaar aan te liggen, met minder doorstroombaarheid tot gevolg), vervolgens de slangen ook al niet al te lang uitvallen, bovendien de diameter van de slangen niet al te benepen wordt gekozen, en de kranen wijd open staan.

Wanneer enige tijd na opstart, zowel sponzen als mogelijk ook het sinterglas en/of keramiek aandeel binnenin even later stapsgewijze 'bevuild' raken, gok ik er op dat men zelfs niet meer aan de helft van die oorspronkelijke 1400l/u geraakt. Let wel : ik heb het nooit litersgewijs getest/afgemeten wat er enkele weken na volledige filterreiniging nog uit de 1501 stroomde; het betreft hier slechts mijn inschatting. Maar anderzijds is er het stevige vermoeden dat ik er met "net wat minder dan de helft van 1400l/u" niet al te ver naast zal zitten.




Hij draait schoon 1400 l/h. Laten we zeggen dat hij met filtermateriaal, vuil en aan het aquarium hangend nog de helft draait dus 700 l/h
Je wil dus meer dan 1/3 knijpen (bij een schone pomp en een aquarium dat laag staat dan een grote bak nog meer). Lijkt me echt een ontzettende belasting voor de JBL.

Er gaat minder water uit de pomp, dus ook minder erin, en dat water is ook nodig om de boel te koelen.

Ik zou het zelf nooit doen en er òf een ander filter op aansluiten of de tip van Marcel volgen.

Precies, maar dan moet je nog erg veel knijpen om rond de 200 l/h uit te komen zoals ik eerder aan gaf.
 
Precies, maar dan moet je nog erg veel knijpen om rond de 200 l/h uit te komen zoals ik eerder aan gaf.

Idd Nicole. Met die 700l opgave bevestig je enigszins mijn vermoeden. Bedankt voor je bijdrage. Van vrienden hier in de buurt weet ik dat er Eheim filters zijn die zelfs 3-4-5 maanden na filteractivering, procentueel veel meer gepompte liters/u overhouden dan de JBL CrystalProfi's die (vermoedelijk altijd?) tot minder dan de helft terugvallen (van de cijfers die op de doos staan vermeld).
 
Vertel er dan wel bij, hoeveel vis in zo,n bak zit. he.

5-10-15 of 25.

Geen vis draait hij altijd schoon.

En vermindering wil niet zeggen dat dat slechter is. voor de bacterie juist gunstig.

Ik kan met een 2011 even goed filteren dan een 2013-2015 0f 2017. of ook. 2224 of 2226,

Ik heb ze allemaal.
 
....

En vermindering wil niet zeggen dat dat slechter is. voor de bacterie juist gunstig. ....




Bertus,

Eerst en vooral bedankt voor je commentaar bij dit topic.

Met bovenstaande opmerking zit je pal bovenop mijn bedoeling met die e1501, waarbij ik slechts weinig doorstroom (200l/u) in de 1501 beoog, over een relatief groot leefoppervlak filtermedia, met het oog op voorspoedige ontwikkeling van nitraatverwerkende bacteriën.


Het is de bedoeling om de e1501 als 2e filter op een werkende bak van 200l te zetten, met daarin een jonge populatie cichliden (die echter snel groeien en steeds meer ontlasting produceren). Eerder had ik, met het oog op meer stroming in dat bakje, het binnenfilterblok ervan uitgerust met een zwaardere pomp voor meer stroming. En dat werkt dus zoals voorzien, maar... met al die extra zuurstof die de zwaardere pomp nu door dat binnenfilterblok jaagt, plus daaraan gekoppeld een gestadig toenemende fractie ontlasting van de vrij snel groeiende jongpopulatie in dat bakje, moet ik bij meting van de waterwaarden vaststellen dat er neveneffecten zijn.

Want de (vrijwel ideale) ammonium- en nitrietmetingen geven me aan dat de nitrietverwerkende bacteriên in dat binnenfilterblok weliswaar in hun nopjes zijn, maar –je raadt het al- tegelijk gaan de nitraatwaarden stilaan steeds hoger. Indien er niet steeds opnieuw tussentijds wordt ingegrepen, maakt het bakje op die manier een voorspelbare aanzet naar een egaal volgroen kleurtje, want in dergelijke omstandigen krijgen algen het steeds meer naar hun zin. Omdat ik op termijn geen “kunstmatige ingrepen" wil blijven toepassen om de nitraatwaarden beleefd te houden, wou ik dus proberen of die 1501 er zich toe leent om (op termijn van enkele maanden) een nitraatverwerkende kolonie te gaan cultiveren. Daarvoor is echter een traag bewaterde filtermassa nodig, met voldoende groot filtreeroppervlak voor behuizing en ontwikkeling van dat soort bacteriën.


Vandaar ook dit antwoord aan jou gericht, omdat je opmerking meteen naar de essentie verwijst van wat ik met die 1501 beoog.


---


Ondertussen, Bertus (en anderen), heeft volgehouden online-spitwerk me uiteindelijk een document van JBL opgeleverd, met daarin analyses en testwaarden van stijgende en dalende filtercapaciteit van JBL CP-buitenfilters bij verschillende voorwaarden en omstandigheden. Wellicht interessant voor diegenen die dit topic volgen, dus hierna de link :


http://www.jbl.de/nl/download/9005/Prospekte/JBL_CristalProfi_e901_GL.pdf

tjTKbt3.png
 
Punt is. ik heb hier een kaart , waar alle JBL filters op staan, met verwijzing naar de bak liters.
van 0 - 150 l= de 700/ profi.
De 900. van 100 l-300 l/
De 1500 . van 200-600 l.

teveel nitraat. nitraat filter in je pomp. = groen.
 
Ik heb zelf ook een JBL pomp E1500 serie op een bak van 200 liter. Ik heb hem niet geknepen. Denk eerlijk gezegd ook helemaal niet dat het nodig is, je bak wordt mooi schoon en teveel pompen kan echt geen kwaad. Het enige waar je wellicht mee zit is de uitstroom dat het te hard gaat, maar ik vind het persoonlijk wel een mooi gezicht dat er wat stroming in de bak zit, bovendien kan je ook altijd de spraybar uitstroom draaien richting het glas.

Mijn punt is eigenlijk: waarom zou je hem uberhaupt willen knijpen?

Edit: eventueel zuurstoftekort heb ik verholpen door de spraybar aan een kant iets boven het water te laten komen waardoor het wateroppervlak in beweging is.

Als je het alleen zal doen voor extra stroming zal ik gewoon een stromingspomp/dompelpompje kopen.
 
Bertus,

Eerst en vooral bedankt voor je commentaar bij dit topic.

Met bovenstaande opmerking zit je pal bovenop mijn bedoeling met die e1501, waarbij ik slechts weinig doorstroom (200l/u) in de 1501 beoog, over een relatief groot leefoppervlak filtermedia, met het oog op voorspoedige ontwikkeling van nitraatverwerkende bacteriën.


Het is de bedoeling om de e1501 als 2e filter op een werkende bak van 200l te zetten, met daarin een jonge populatie cichliden (die echter snel groeien en steeds meer ontlasting produceren). Eerder had ik, met het oog op meer stroming in dat bakje, het binnenfilterblok ervan uitgerust met een zwaardere pomp voor meer stroming. En dat werkt dus zoals voorzien, maar... met al die extra zuurstof die de zwaardere pomp nu door dat binnenfilterblok jaagt, plus daaraan gekoppeld een gestadig toenemende fractie ontlasting van de vrij snel groeiende jongpopulatie in dat bakje, moet ik bij meting van de waterwaarden vaststellen dat er neveneffecten zijn.

Want de (vrijwel ideale) ammonium- en nitrietmetingen geven me aan dat de nitrietverwerkende bacteriên in dat binnenfilterblok weliswaar in hun nopjes zijn, maar –je raadt het al- tegelijk gaan de nitraatwaarden stilaan steeds hoger. Indien er niet steeds opnieuw tussentijds wordt ingegrepen, maakt het bakje op die manier een voorspelbare aanzet naar een egaal volgroen kleurtje, want in dergelijke omstandigen krijgen algen het steeds meer naar hun zin. Omdat ik op termijn geen “kunstmatige ingrepen" wil blijven toepassen om de nitraatwaarden beleefd te houden, wou ik dus proberen of die 1501 er zich toe leent om (op termijn van enkele maanden) een nitraatverwerkende kolonie te gaan cultiveren. Daarvoor is echter een traag bewaterde filtermassa nodig, met voldoende groot filtreeroppervlak voor behuizing en ontwikkeling van dat soort bacteriën.


Vandaar ook dit antwoord aan jou gericht, omdat je opmerking meteen naar de essentie verwijst van wat ik met die 1501 beoog.


---


Ondertussen, Bertus (en anderen), heeft volgehouden online-spitwerk me uiteindelijk een document van JBL opgeleverd, met daarin analyses en testwaarden van stijgende en dalende filtercapaciteit van JBL CP-buitenfilters bij verschillende voorwaarden en omstandigheden. Wellicht interessant voor diegenen die dit topic volgen, dus hierna de link :


http://www.jbl.de/nl/download/9005/Prospekte/JBL_CristalProfi_e901_GL.pdf

tjTKbt3.png
Mijn filter, een e901 nu opgewaardeerd naar een e902, wordt niet vaak gereinigd maar 22 maanden is wel erg extreem. Bovendien worden de sponsjes bovenin de pomp nog veel vaker uitgespoeld. Dit gaat trouwens meer over de overgang van de oudere 00 series naar de 01 series.
Dus wel een leuk staatje maar erg ver van de praktijk.
 
Nee, hoor. Prima staatje. De meeste filters worden gewoon te groot genomen.

Op een 50 l. bakje kan een eheim 2011 . is ruim voldoende.
op 120,m bak een 2026 . is ook ruim voldoend.

Op een 400 liter heb ik er 2, met zware bezetting. 2026.
 
Bertus,

Eerst en vooral bedankt voor je commentaar bij dit topic.

Met bovenstaande opmerking zit je pal bovenop mijn bedoeling met die e1501, waarbij ik slechts weinig doorstroom (200l/u) in de 1501 beoog, over een relatief groot leefoppervlak filtermedia, met het oog op voorspoedige ontwikkeling van nitraatverwerkende bacteriën.


Het is de bedoeling om de e1501 als 2e filter op een werkende bak van 200l te zetten, met daarin een jonge populatie cichliden (die echter snel groeien en steeds meer ontlasting produceren). Eerder had ik, met het oog op meer stroming in dat bakje, het binnenfilterblok ervan uitgerust met een zwaardere pomp voor meer stroming. En dat werkt dus zoals voorzien, maar... met al die extra zuurstof die de zwaardere pomp nu door dat binnenfilterblok jaagt, plus daaraan gekoppeld een gestadig toenemende fractie ontlasting van de vrij snel groeiende jongpopulatie in dat bakje, moet ik bij meting van de waterwaarden vaststellen dat er neveneffecten zijn.

Want de (vrijwel ideale) ammonium- en nitrietmetingen geven me aan dat de nitrietverwerkende bacteriên in dat binnenfilterblok weliswaar in hun nopjes zijn, maar –je raadt het al- tegelijk gaan de nitraatwaarden stilaan steeds hoger. Indien er niet steeds opnieuw tussentijds wordt ingegrepen, maakt het bakje op die manier een voorspelbare aanzet naar een egaal volgroen kleurtje, want in dergelijke omstandigen krijgen algen het steeds meer naar hun zin. Omdat ik op termijn geen “kunstmatige ingrepen" wil blijven toepassen om de nitraatwaarden beleefd te houden, wou ik dus proberen of die 1501 er zich toe leent om (op termijn van enkele maanden) een nitraatverwerkende kolonie te gaan cultiveren. Daarvoor is echter een traag bewaterde filtermassa nodig, met voldoende groot filtreeroppervlak voor behuizing en ontwikkeling van dat soort bacteriën.


Vandaar ook dit antwoord aan jou gericht, omdat je opmerking meteen naar de essentie verwijst van wat ik met die 1501 beoog.


---


Ondertussen, Bertus (en anderen), heeft volgehouden online-spitwerk me uiteindelijk een document van JBL opgeleverd, met daarin analyses en testwaarden van stijgende en dalende filtercapaciteit van JBL CP-buitenfilters bij verschillende voorwaarden en omstandigheden. Wellicht interessant voor diegenen die dit topic volgen, dus hierna de link :


http://www.jbl.de/nl/download/9005/Prospekte/JBL_CristalProfi_e901_GL.pdf

tjTKbt3.png
De-nitrificerende bacteriën “kweek” je niet in slechts een paar maanden, dat duurs een jaar of meer.
Een potfilter bevat (in mijn ogen) te weinig materiaal om dat te kunnen behalen.
Ook moet het filter te vaak open om de sponsen te reinigen en je sediment uit je filter te spoelen.

Deel van je onderhoud kan je terugdringen door diepvries voer te geven ipv granulaat/vlokken maar alsnog zal je denk ik niet full-cycle kunnen gaan.

Het enige wat ik kan bedenken zo gouw om struktureel je NO3 laag te houden zonder waterwissels is een planten filter.
Hiermee laat je planten groeien op een hydrocultuur en haal je dus effectief je NO3 uit je water
 
Ik heb zelf ook een JBL pomp E1500 serie op een bak van 200 liter. Ik heb hem niet geknepen. Denk eerlijk gezegd ook helemaal niet dat het nodig is, je bak wordt mooi schoon en teveel pompen kan echt geen kwaad. Het enige waar je wellicht mee zit is de uitstroom dat het te hard gaat, maar ik vind het persoonlijk wel een mooi gezicht dat er wat stroming in de bak zit, bovendien kan je ook altijd de spraybar uitstroom draaien richting het glas.

Mijn punt is eigenlijk: waarom zou je hem uberhaupt willen knijpen?

Edit: eventueel zuurstoftekort heb ik verholpen door de spraybar aan een kant iets boven het water te laten komen waardoor het wateroppervlak in beweging is.

Als je het alleen zal doen voor extra stroming zal ik gewoon een stromingspomp/dompelpompje kopen.


Omdat het vermoeden rijst dat je er wellicht overheen gelezen hebt, nog even op rij zetten :

Gaat hier niet over zoektocht naar 'extra stroming'; die is er meer dan genoeg. (zoals aangegeven)
Gaat evenmin over 'eventueel zuurstoftekort'. Meer dan genoeg zuurstof. (zoals aangegeven)

....
Mijn punt is eigenlijk: waarom zou je hem uberhaupt willen knijpen?

Gaat hier dus WEL over kolonisering van een (speciaal daartoe aan te kopen) filtermedium met werkzaamheid onder hypoxische tot anoxische omstandigheden, dus met daarop gestaag groeiende aanwas denitrificerende bacteriën -aanvankelijk eventueel ondersteund door een carbonbron- waarna op termijn (hopelijk) mijn huidige kunstingrepen om overtollig nitraat weg te werken, overbodig zullen blijken. Dat filterproces heeft -alweer zoals aangegeven- een trage bewatering (dus met minimaal zuurstofaanvoer) binnenin het filtervat nodig, van een zo groot mogelijk koloniseringsoppervlak. Per definitie dus in een filter met een zo groot mogelijke filterinhoud (van speciaal daartoe aan te schaffen filtermedia). Vandaar mijn overweging om het 12liter-vat van de e1501 (die ik hier nog heb liggen) daar voor in te zetten. Maar zelfs dan nog valt te bezien of die specifieke kolonisering van de speciale filtermedia met nitraatverwerkende bacteriën in voldoende mate kan bereikt worden (op termijn van 4 tot 6 maanden). Dat kan ik enkel vaststellen door de proef op de som te nemen. Proof of the pudding is in the eating. :chef:

Mijn enige twijfels bij aanvang van dit topic, gingen over de pompmotor en de rotor van zo'n 1501, of die zo'n trage flow à rato van 200L/u wel zouden aankunnen zonder brokken te maken (lees : warmlopen van de spoelwinding, respectievelijk vibreren van het schoepenwiel, beide in dat geval met vroegtijdige slijtage als gevolg). Indien men de cijfers van de JBL termijnproef (over 22 maanden) mag geloven, zou (een trage) 200l/u geen probleem mogen vormen met de pomp van een e901. Maar met een e1501 lijkt dat bij nadere beschouwing (op basis van de opgegeven cijfers) enigszins twijfelachtig.
 
Laatst bewerkt:
Okay, sorry ik heb er inderdaad wat snel doorheen gescrold.

Je wilt dus een filter met een bepaalde soort bacterie stammen die in een anaeroob milieu groeien. Mijn eerste vraag is, welke bacterie stammen en waarom in een anaeroob milieu? Het probleem is als ik het goed begrijp een teveel aan nitraat. Nitraat is niet schadelijk voor je vissen en met wekelijkse verversingen breng je de concentratie omlaag.

Voor mijn duidelijkheid, is het idee om het proces te verslomen of het nitraat af te laten breken door andere bacteriën? En heb je veel planten in je bak die wellicht het nitraat op kunnen nemen? Verder, de bacterie stammen die instaat zijn nitraat te verwerken, wat zijn de metabole producten die dan ontstaan en zijn die onschadelijk?
 
JUWEL Nitraatverwijderaar standaard als sponzen/
 
Seachem DeNitrate 1 liter, nitraatverwijderaar - Seachem

https://www.aquaplantsonline.nl › U bent hier: Home › Filtermaterialen › Seachem

  1. In cache
Info: Seachem DeNitrate 1 liter, nitraatverwijderaar. DeNitrate is een erg poreuze filtratie product voor het verwijderen en het onder controle houden van.
Nitraathars Nitraat Verwijderaar 4 liter incl. Afsluitbare filterzak ...

darumakoi.nl/shop/nitraathars-nitraat-verwijderaar-25-liter/

  1. In cache
€ 69,00 - ‎Op voorraad
Productbeschrijving. Een doeltreffend wapen tegen draadalgen! Unieke nitraatselektieve ionenwisselaarhars welke alleen nitraat verwijderd! Zelfs bij een ...
 
Bertus, bedankt voor je tips
en bedankt om to the point on topic te blijven ivm met nitraatfiltering in een potfilter met vertraagde flow. In het verleden heb ik zelf tal van chemische filtermedia toegepast (wat ik bovenaan omschrijf als 'kunstgrepen' :) ) Van al die chemische kunstgrepen wil ik liefst van af. Want aan elke chemische ingreep zitten telkens op één of andere manier 'neveneffecten'. Dus liefst zo biologisch mogelijk. Daar is weliswaar een zogenaamde "full cycle" voor nodig. Uiteraard indien haalbaar (zie ook eerdere opmerking van Tuinkabouter), want een aquarium-met-potfilter is nu eenmaal geen vijver.

Vandaar wil ik gaan uittesten of dat in cichildenbakken (tanganyika - dus per definitie zeer schaars beplant) biologisch kan door middel van een (extra) buitenfilter, met nitraatvretende bacteriën op een traag bewaterd, en tevens zo groot mogelijk cultiveringsoppervlak, in een potfilter van redelijk volume; vandaar mijn topicvraag over de e1501.

Maar zoals 'Tuinkabouter' het bovenaan al aangaf, valt het allemaal nog te bezien of een full cycle werkzaam kan in een potfilter, en zo ja, op welke termijn dat kan. In elk geval is er daartoe een trage doorstroomsnelheid nodig. En het zal sowieso een werkje van lange(re) adem zijn eer zo'n bacteriecultivering op aangepaste filtermedia stabiel te noemen is. Daarbovenop : eenmaal stabiel, raakt men best niet al te vaak meer aan dergelijke zuurstofarme/zuurstofloze kolonies. (zeer terecht to the point opmerking van Tuinkabouter, hij is helemaal mee met de essentie van het verhaal, jaja :petjeaf:)

Als gekozen middel voor opvulling van de e1501 met het oog op biofiltratie met trage waterdoorstroming, heb ik momenteel de zogenaamde 'biohome' varianten voor ogen, waarvan ik eerder al wat besteld had om allerlei testjes mee te doen. Maar die "anaerobische de-nitrifisatie nitraatverwijderaar" van Seachem die jij hierboven noemt, die kende ik geheel niet. Dus da's alvast een opsteker :petjeaf:. Wellicht ga ik ook daar es wat van aanschaffen om een paar proefjes mee te doen. Enerzijds lijkt 4mm korrel me wel erg klein voor volledig zuurstofloze werking intern, maar anderzijds... je weet maar nooit. Proof in the pudding, denk ik altijd.


Mochten er mensen zijn die nog meer tips en tricks kennen omtrent andere specifieke media voor laag zuurstof-biofiltratie (toepasbaar in mijn e1501-potfilter), dan hoor ik dat graag van jullie.


Allen een prettige zondag verder.
 
Laatst bewerkt:
Die had ik bij de Malawi,s . Zat op het filter aangesloten.
 
Filterzand, en sponzen. anders vliegt het zand de bak in
 

Terug
Bovenaan