Vraag over Aquarium en vissen


Als ik de stappen van de onderstaande link volg komt het dan goed ?

http://www.licg.nl/106/

1. En mijn bak is te breed voor mijn kast en dat scheelt maar 3,5 centimeter is dat erg ? maar verder is mijn kast wel stevig.

2. Wie kent een webshop waar je online goedkope decoratiestukken kan kopen van bijvoorbeeld Kienhout

Want dat zou ook wel mooi staan ;)


Dit zijn trouwens mijn laatste vragen voorderest zijn jullie dan van me af, en ik zal binnekort foto's plaatsen :)
 
Heb je het artikel gelezen waar ik naar linkte http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/opstarten_aquarium.pdf
Al bij al dacht ik dat het duidelijk en begrijpbaar geschreven was. Meer is er echt niet aan, je plaatst de bak (eventueel met achterwand), doet daar gewassen zand in en eventueel ornamenten, daarna water, Je plaatst de techniek (Filter en verwarmingselement) je richt de bak in met plantjes, en je laat dat dan 3 weken draaien (klein beetje visvoer om de bacteri�n een goede start te geven). +/- 22� voor een subtropische bak +/- 25� voor een tropisch aquarium. Meer dan 27� is voor de speciale vissen. Daar ben je nog niet aan toe.
Visbestand in verschillende schooltjes toevoegen. Voor je bestand start je beter een topic in het juiste forumonderdeel. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post898816 enkele goede bestandjes per bakmaat
Als je basis over techniek wil weten http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/basisk ... chting.pdf
 
babysnake zei:
+/- 22� voor een subtropische bak +/- 25� voor een tropisch aquarium. Meer dan 27� is voor de speciale vissen. Daar ben je nog niet aan toe.
Ligt het aan mij dat ik dit wat kort door de bocht vind? Kunnen subtropische soorten geen 'speciale vissen' zijn?
Ook die laatste opmerking: wat heeft de temperatuur waarop een visje het beste gedijt te maken met ergens aan toe zijn?

~ Ivo
 
Baby heeft een beetje gelijk dat ik daar nog niet aan toe ben, veel mensen zijn soms een beetje hard op de forum
Maar babysnake heeft me veel dingen geleerd en daar ben ik m dankbaar voor

Alle informatie die hij geeft is nuttig en goed om te gebruiken
Hij geeft op elke fout wat ik maak goede uitleg

Ik hoop dat ik als ik vragen heb ook weer bij hem terecht kan



En Ivo, ik denk dat hij bedoelt met ergens aan toe zijn, dat ik de nodige ervaring niet heb
 
Speelduur zei:
En Ivo, ik denk dat hij bedoelt met ergens aan toe zijn, dat ik de nodige ervaring niet heb
Temperatuureisen van een vis hebben helemaal niks te maken met ervaring.

~ Ivo
 
Oke, maar wat zit je dwars aan dat ik er nog niet aan toe ben als ik vragen mag ?
 
Het gaat niet om het wel of niet ergens aan toe zijn. Er zijn inderdaad visjes die niet geschikt zijn voor beginners.

Maar Babysnake impliceert dat de vereiste temperatuur iets zegt over wel of niet toe zijn aan een vis en dat klopt gewoon niet: er zijn soorten die een hoge temparatuur wensen die perfect geschikt zijn voor een beginner.
 
Oke :)

Weet iemand welke leuke grote visjes ik kan hebben in mijn 81cm aquarium (tropisch)
 
Mascha&Ivo zei:
babysnake zei:
+/- 22� voor een subtropische bak +/- 25� voor een tropisch aquarium. Meer dan 27� is voor de speciale vissen. Daar ben je nog niet aan toe.
Ligt het aan mij dat ik dit wat kort door de bocht vind? Kunnen subtropische soorten geen 'speciale vissen' zijn?
Ook die laatste opmerking: wat heeft de temperatuur waarop een visje het beste gedijt te maken met ergens aan toe zijn?

~ Ivo

In elke temperatuurzone zitten wel soorten waarvoor meer ervaring vereist is. Echter bij temperaturen boven de 27� zijn het naar mijn weten allemaal speciaal aquaria: discus, maanvis,... kan me geen soort voorstellen die op zulk een hoge temperaturen gehouden worden die ik aan de beginner zou aanraden. Mijn korte tekst was gewoon een simpele uitleg over de verschillende temperaturen die aangehouden worden in de aquariumwereld. is een antwoord op
Speelduur zei:
tempratuur snap ik ook rond de 30-25 graden

Ik wil enkel bedoelen dat er twee temperatuurzones zijn waar hij zich voorlopig best op concentreert. Of subtropisch +/-22� Of tropisch +/-25�
 
O en in een 80cm kunnen geen grote vissen. Meestal wordt de maatstaf aangehouden van de lengte van de vis maal 10 is de minimumlengte van het aquarium waar hij inpast. Met de opmerking dat weinig actieve vissen iets minder ruimte behoeven terwijl de echte zwemmers toch wel meer ruimte vereisen. Dus in een 80cm kan je visjes kwijt van maximaal 8cm, uitzonderingen daar gelaten.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post898819 hier vind je enkele leuke visbestanden voor jou formaat van bak. Ik moet wel bij vermelden dat ik niet alle soorten die er in vermeld worden aan de beginner zou aanraden.
 
Als ik tropische vissen erin zet,

hoelang moet ik de aquarium verlichting aanhouden en geld dat voor in de nacht ??

En bij tropische vissen moet ik het op 25 graden doen de thermoverwarmer ?
 
Men denkt vaak in onze hobby aan Discussen, die bij hogere temperaturen worden gehouden, en die echt geen beginners vissen zijn.

Anderzijds vind ik ook dat bv echte (bijna) koudwatervissen als de Loaches, zeker tot de specialiteiten behoren! dit zijn de enige vissen die ik ken, die letterlijk een waterval loodrecht kunnen OPzwemmen!

Ongelofelijk dat de evolutie deze visjes in deze richting heeft ontwikkeld!

Greetzz Bigsmoke
 
Probeer eerst uit te zoeken wat je verwacht van een aquarium. Wil je een aquarium om de visjes, of heb je toch heel graag een onderwatertuintje(dan zijn de vissen een aanvulling) ? Wil je een speciaalaquarium (bvb biotoop) of wil je gezellig wat visjes door de bak laten zwemmen? .... Welke visjes wil jij houden? Daarvan hangt de inrichting van je bak af.
 
Ik wil gewoon dat me plantjes groeien, 10 planten in me bakkie met een paar mooie stenen en als vissen sws algeneters maar die schaf ik later pas aan omdat de algen nog moeten komen, en ik moet eigenlijk uitzoeken wat algeneters qua tempratuur nodig hebben wie weet dat ?
 
Dat ligt eraan welke soort je wil. Sommigen zitten het best op kamertemperatuur, anderen op 24 graden of 27 graden.
 
Dat wordt een behoorlijk grote vis die erg agressief kan doen als hij te klein gehuisvest wordt. Ze in een bak kleiner dan 100 cm. houden is vragen om problemen.
 
Ja die heb je, de Otocinclus die met duizenden uit hun natuurlijke habitat worden gehaald, en waarvan er tijdens opslag en transport voor elke vis je koopr er 2 of 3 zijn overleden.

En de natuurlijke voorraden zijn niet onuitputtelijk.

De Trekduif leek ook onuitroeibaar. Momenteel zijn ze al 99 jaar uitgestorven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Trekduif
 
als je perse een leuke algeneter wil hebben in een kleinere bak dan kun je ook grote garnalen, of vuurgarnalen en een specifieke slakkensoort, de Sepetaria porcelana nemen!

Ook Endlers en Guppy's lusten graag algen!

Greetzz Bigsmoke
 
Ik snap alleen niet wat ze bedoelen met zoetwater en zoutwater, zoutwater is zout erin doen en zoetwater wat word er daarmee bedoeld ?
 
Botia zei:
De Trekduif leek ook onuitroeibaar. Momenteel zijn ze al 99 jaar uitgestorven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Trekduif

Heb ik laatst nog wat over gelezen bij de huisarts in zo'n boekje. Die proberen ze weer terug te klonen.

Maar inderdaad zout water is water met grote concentratie zout (de zee dus) en zoet water is water zonder zout (het meer en de rivieren en sloten etc.) dan heb je nog brakwater, dat heeft een kleine concentratie zout, dat zijn meestal riviermondingen.
 
Ah oke dus alleen vullen en tempratuur goed doen op de thermoverwarmer thats it ?
 
Bodem, planten en filter ook.
Dan 3 weken zonder vissen laten draaien, ook nog niet verversen in die drie weken. Dan water laten testen (kan bij de aquariumzaak) en verversen. Dan pas visjes kopen. Niet alles tegelijk, maar langzaam per soort aanschaffen. Elke week zo'n 25% verversen.
 
kan ik dat ook laten nachecken bij de vissenafdeling van Hornbach ?
 
Ik had in een filmpje gezien dat een blauwe haai best groot in een kleinere bak dan 80cm was, er waren zelfs 2 blauwe haaien dat is niet goed toch?? maar ze zagen er wel goed uit !
 
Dat is deze soort:

KV84RMrRx48-GKbgYkHFDs6UXG_Bk1C6.jpeg



Compleet ongeschikt voor aquaria en een schande dat ze verkocht worden.
 
Speelduur zei:
kan ik dat ook laten nachecken bij de vissenafdeling van Hornbach ?
De Hornbach staat slecht bekend wat betreft aquaria en vissen. Als je zegt waar je woont kunnen we een goede winkel aanbevelen.
 

Terug
Bovenaan