Vraag over Aquarium en vissen


S

Speelduur

Guest
Beste forumlede,

Ik ben van plan om een 60x30x35 aquarium te nemen
Met filter en thermostaatverwarmer en luchtpomp

Alleen ben ik er nog niet uit over mijn vissen want ik wil graag sluierstaarten en goudvissen, weten jullie of die samen gaan ?
En hoeveel kan ik er nemen van 4 centimeter ?

Indien ze groter worden ga ik ze natuurlijk naar een grotere bak verhuizen

Ik hoop dat ik te weten kan komen hoeveel goudvissen en sluierstaarten van 4 CM in een 60x30x35 aquarium kunnen :)
MET luchtpomp, filter en thermoverwarmer !

Groetjes !
 
Welkom , Speelduur?

Als je nu een aquarium neemt, en weet dat je toch groter gaat, ga dan gelijk groter.
Sluierstaarten en goudvissen in 60 cm? Niet doen.
Al zijn ze 4 cm.
 
120 cm. is een mooi begin. Ik zou zelf 100 liter per vis aanhouden, maar sommigen denken daar anders over.

Gewone goudvissen horen in een vijver thuis.
 
Wat voor vissen kan ik dan het beste nemen in een 60 of 80 cm aquarium ?
 
Met 80 cm. heb je veel meer keuze dan met 60 cm. In een 60 cm. bak zou ik het bij mini-visjes houden die 2 a 3 cm. worden zoals Danio margaritatus of Hyphessobrycon amandae. Een koppeltje Colisa chuna kan eventueel ook. Die worden iets groter, maar zijn rustig.

Corydoras pygmaeus, hastatus en habrosus zijn ook geschikt. Allen hele leuke visjes! Let wel op dat zo'n klein bakje met 2 schooltjes snel overbevolkt raakt.
 
En in een 80cm aquarium, welke vissen kunnen daar in ?
 
Oh en hoeveel KG Grind heb ik nodig voor een 80CM aquarium ?
 
Wie kan me dan uileggen wat ik moet doen met mijn aquarium om kardinaaltjes in te zetten ? wat hebben ze nodig qua tempratuur en alles
 
Oke dan neem ik zand, maar wat moet ik doen zodat er kardinaaltjes in mijn aquarium kunnen dus wat heb ik nodig qua apparatuur en water
 
Zou er een schooltje van minimaal 10 stuks in houden, temperatuur zo rond de 23/34 graden en je zit meestal wel goed.
Apparatuur natuurlijk: verlichting voor planten, een filter, verwarming en thermometer om temperatuur te kunnen checken.

Zandbodem is idd prettiger voor corydoras, wel kijken of t niet scherp is. Anders beschadigen de baarddraden.
 
Maar, is er ergens een uitleg waarin staat hoe je een zoetwater aquarium begint ?
 
Wacht laat me het zo vragen,

Hoe start je een tropische aquarium op is er ergens uitleg

en hoe start je een zoetwater aquarium op
 
Bedankt Bertus, als ik het goed begrijp is het bij tropische vissen alleen de tempratuur rond de 25 tot 32 graden doen ? voorderest is alles qua filter en grind en alles hetzelfde toch want als dat zo is is het vrij simpel

Als er nog aanvullingen zijn hoor ik dat graag
 
op het forum staan een hele hoop artikeltjes, ook over hoe je een aquarium op start. Kijk maar boven in de balk onder de banner http://www.aquaforum.nl/afsite/inrichting.htm

Aquarium houden is erg gemakkelijk. Er is 1 grote vereiste en dat is jezelf inlezen. Er is geen basisconcept naar hoe het echt moet. Er zijn een hele hoop wegen naar een mooi aquarium, wat vereist is is de intresse in en de behoefte om het goed te doen. Als de experts hier al hun kennis op je af laten komen dan zou je al snel de moed opgeven. Je moet een basis verkrijgen voor je begint http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/opstarten_aquarium.pdf , En daar bouw je op voort al naargelang je eigen behoefte en interesse.

Heel leuk overigens dat je eerst vragen stelt en dan pas start, veelal is men l gestart, meestal met foute adviezen van een verkoper en is r al veel kwaad geschied waarvoor je jezelf makkelijk kan hoeden.
 
Ja, ik haat het wanneer ik dode vissen zie of ze voelen zich niet prettig, ik hou ervan om ze gelukkig te zien en daarom ga ik er op onderzoek uit om het zo even te zeggen ik zal naar je linkjes kijken nog bedankt daarvoor ! :)
 
Ik heb eigenlijk nog 2 belangrijke vragen

1. Stel je voor ik heb een aquarium van 80cm lang maar de kast waarop ik hem ga zeggen is maar 70cm lang, dus dat betekent dat de aquarium net even uitsteekt van de kast echt net net, gaat dit goed of gaat dit fout aflopen

2. Stel je voor dat ik in mijn aquarium grind doe en plantjes en alles en nog wat, en mijn water word troebel, is het dan goed om Aquasafe te gebruiken of crystalwater want die 2 verkopen ze op PetsPlace en ik weet niet welke de beste is

Sorry dat ik teveel vraag maar wil toch de zekerheid
over deze dingen weten :)
 
1) kan je oplossen door een (watervaste) betonplex die groot genoeg is onder het aquarium te leggen. Mits het kastje het gewicht kan dragen natuurlijk. Een 80cm weegt al snel 100kg.

2) als je de werkwijze van het artikel waarnaar ik verwees volgt zijn toevoegingen niet nodig. Juist opstarten, drie weken indraaien en rustig een weldoordacht visbestand opbouwen. Alle paar weken een nieuwe soort inzetten tot de bak vol is.
 
Jawel hoor, als de bak in balans komt, de bacteri�n in het filter opbouwen komt dat allemaal in orde.
 
Helaas allebei niet.....! Sera Aquatan is een betere koop, de reden is dat dit zowat de enige waterverbeteraar is, die geen IJZER (FE) aan zich bindt. Fe is namelijk een essentiele "drager" van allerlei sporenelementen, die de planten nodig hebben om goed te kunnen groeien.
Babysnake zegt het overigens goed, in de indraaiperiode zal je bak tijdelijk wat troebel worden, laat dit gewoon gebeuren, en na een week of wat trekt dit weer helemaal bij! Tenminste als je een filter gebruikt.

Greetzz Bigsmoke
 
Bedankt voor de tip man ! :) ik heb net je aquarium gezien en ik zag dat hij goed helder was geworden na een paar weekjes, na hoeveel weken werd hij helder bij jou ?
 
binnen de week is de waas van het vullen weg, dat is enkel rond dwarrelend zand en zal bezinken en uitfilteren. Daarna kan je nog een waas krijgen van de bacteri�n die opbouwen maar die is ook meestal weg voor de bak twee weken draait. Bij mij was de bak binnen de week helder.

de juwelbakken zijn leuke aquariums en de record 800 is een uitstekend beginnersset. Alle basistoestellen zijn bijgeleverd. Aquarium. verwarming. binnenfilter, hoewel deze vaak wordt verwijderd en vervangen door een buitenfilter, (die heeft nu eenmaal voordelen (meer ruimte in de bak en toch makkelijker in onderhoud)) is het standaard filter prima. De lichtkap, mogelijk stoot je hier ook na een tijd op beperkingen op basis van plantengroei (weinig licht) maar dat kan alleen de ervaring uitwijzen.
 
Ik wil er graag baluwe haaien en zilver haaien indoen, is dit alleen goed inrichten grind of zand erin en tempratuur goed doen ?
Of zijn er meer benodigdheden ?
 
geen enkele vis met de naam haai is geschikt als aquariumvis.
Zilverhaaien van een vriend van me (gered van mensen die ze niet langer konden houden), de bak is 2m40 op 1m20
859963_0_82_aquariumtentoonstelling2010_001.jpg

341675_0_82_aquariumtentoonstelling2010_002.jpg

De (Blauwe haaien?) Pagasius die de zelfde vriend gered heeft van ondoordachte aankopen. De bak is een 1m50
254471_0_82_tentoonstelling_ba_2010_153.jpg

256386_0_82_tentoonstelling_ba_2010_154.jpg
 
Oh sorry niet gezien, maar ik snap nog steeds niet hoe je een tropische aquarium moet opzetten inrichten is OK dat snap ik helemaal, tempratuur snap ik ook rond de 30-25 graden, filter en verwarmer snap ik ook maar wat moet er meer voor een tropische aquarium ?
 
Ben je de vorige linken nu al vergeten?
Lees de eerset nu eens na.
Staat alles van a tot z beschreven.

Aquarium neer zetten.
, Zand goed wassen. in de bak doen.
kranten erin, daar voorzichtig water opgieten.
kranten eruit, plantjes erin.
beetje vlokvoer erin, Filter starten.
3 weken wachten. op nitrietpiek.
 
Ik ben het niet vergeten ik heb het zelf als favoriet opgeslagen maar ik wil gewoon goed beginnen met alle zekerheid en niet dat ik alle visjes boven zie drijven snap je ? ik waardeer alle hulp heel erg maar soms wil je gewoon even zeker van je zaak zijn
 

Terug
Bovenaan