Voorbereiding start Zeeaquarium


Ik vindt het er zo wel gaaf uitzien maar goed jij moet ernaar kijken natuurlijk ;). Mooi dat je het plexi goed langs de randen hebt gekit zodat er amper of geen vuil onder kan komen.
Ik zou dit zelf nooit doen , als de kit op de plexi loslaat , zal de ruimte onder de plexi vollopen , met stilstaand water .
Als dat gebeurt ga je een heel slecht milieu daaronder creeren .
Ja er komt natuurlijk 36 kilo steen op dus ik denk dat de achterkant van zijn leven niet zal loskomen. Heel miss de voorkant maar ligt ook steen op en zand. In nood kan ik zand volledig uithalen en om onderwater silicone gaan terug herstellen maar in zie het niet echt loskomen. Mijn overloop is ook een zwarte plexi die aan glas is gelijmd dus deze zou ook moeten loskomen dan. Maar ik begrijp je wel en het kan natuurlijk altijd eh laat ons hopen van niet
 
Wat voor silicone heb je gebruikt ?
Gewone azijnzure kit kan je er zo vanaf halen van plexi in zijn geheel als een rups , er zal niks aan je plexi blijven hangen .
Test het maar eens . Zal er wel aan plakken , maar hechten niet .
 
Wat voor silicone heb je gebruikt ?
Gewone azijnzure kit kan je er zo vanaf halen van plexi in zijn geheel als een rups , er zal niks aan je plexi blijven hangen .
Test het maar eens . Zal er wel aan plakken , maar hechten niet .
Ja speciaal zwarte aquariumkit. Hoe hebben de andere mensen voor mij het gedaan? Omdat ik dit had gelezen van andere mensen voor mij
 
De tonnen staan klaar! Morgen om al het water rijden!
 

Bijlagen

  • 06B4EB55-D414-49E6-B5FD-493BA281A5F7.jpeg
    06B4EB55-D414-49E6-B5FD-493BA281A5F7.jpeg
    143.7 KB · Weergaven: 131
Nee ga nog wachten tot de geur weg is. En de kit hangt er wel goed aan als ik eraan trek. Miss woensdag vullen maar wel mijn stenen er al in heffen en eventueel wat bij werken zodat het past
 
Oke , dat is al beter , maar toch nog redelijk kort in mijn ervaring .
Je hebt het op een manier gekit dat niet gunstig is voor silicone om uit te harden .
Dit gebeurt aan de buitenlucht (vocht) , door nu de plaat rondom af te kitten belet je eigenlijk dat al die dotjesmakkelijk eraan kunnen komen .
Misschien dat er voldoende onder plaat aanwezig is (maar daar twijfel ik aan).

3 tot 4 weken wacht ik zelf altijd , afhankelijk van de dikte/lengte van de kitnaden . Met plat gelijmde strips moet je helemaal lang wachten , dat gaat HEEL traag .
Bij mijn zeebak heb ik totaal 2 maanden bezig geweest volgens mij met kitten vooraleer er water in ging .
Veel testopstellingen gemaakt tijdens en voor het echte kitwerk .
En dan sta je wel even te kijken als je alles tussendoor beoordeeld .
 
Ziet er mooi uit maar het steen lijkt wel dicht tegen de zijramen aan te staan. Kun je er nog wel bij om schoon te maken?
 
@lbakker wel eigenlijk niet. Ze liggen er met enkele steun punten tegen. Er is wel veel plaats voor stroming en dergelijke. Maar de zijkant zijn eigenlijk volledig zwart en ik ging deze ook niet volledig kuisen en Gwn laten bealgen de natuur zijn gang laten gaan. Uiteindelijk zou als alles goed gaat het vol met koraal moeten staan en zullen deze zijkanten amper zichtbaar moeten zijn.
 
Normaal ging ik zondag om vers zeewater. Na 40 minuten rijden te horen gekregen dat het water op was :O dan maar met een lege auto terug gereden.
Gisteren heb ik eerst gebeld en ze hadden net het water aangevuld. Ben dus gisteren om 360 liter water gereden. En heb nog een DI filter mee voor aan mijn osmose apparaat.

Vanavond ga ik nog mijn 2 wavemakers bestellen daarmee is het “laatste” aangekocht.

Ook nog goed nieuws! Ik heb 3x Al hydra 26 HD kunnen kopen van iemand. Dus nu samen met de vader nog een frame voor lassen die boven mijn aquarium zal zweven en waar de 3 hydra zullen aanhangen! En dan zijn we eindelijk vertrokken!
 
Iemand die soms weet of even wil meedenken hoe ik de hydra het best ophang qua afstand? Sowieso 1 achteraan en 2 voorraad maar ik breek zowat mijn hoofd om hoever ik ze telkens van het “middenpunt” zou hangen of hoever van elkaar xs denk dat ik ook voor toch een 25 cm van wateroppervlakte om voldoende spreiding te hebben? Alle tips meer dan welkom!
 

Bijlagen

  • 7C313C04-C917-4B1B-BA53-5DE6492329E5.jpeg
    7C313C04-C917-4B1B-BA53-5DE6492329E5.jpeg
    38.2 KB · Weergaven: 126
Wat ik wel raar vond, bij vet vullen heb ik de emmer afgemeten en telkens geteld en ipv 350 liter kom ik maar uit op 240 + 30 liter overloop is een 270? Dan wel dat zeggen dat mijn stenen bijna 80 liter innemen? kan dat want daar ben ik wel erg van verschoten! ik heb het maar over 36 kilo stenen
 
Heb je ook de inhoud al is berekend zonder steen?

want je moet glasdikte eraf halen, rekenen met waterhoogte ipv bakhoogte, bodem eraf rekenen...
maar als ik de foto hierboven zo is bekijk zou ik zeggen dat het mij niet zal verbazen als het inderdaad zomaar 80L inneemt.
 
Het zal denk ik mede van de stenen afhangen en die zijn op zich altijd vrij zwaar dus het lijkt me raar als dat minder dan 1 kilo per liter is. Zelf ga ik vaak voor het gemak uit van 1 kilo stenen is 1 liter.
Ik heb 1 Hydra 26 boven een bak van 170 liter dus ik denk dat je met 2 al ruim voldoende hebt want de mijne staat ook lang niet vol open.
 
@RichD1011 nee zonder steen heb ik het nooit kunnen meten. ja Ik twijfel ook als hun opp van steen groter is dan zijn kilo aan andere kant denk ik ook zoiets als @jessicapilon zei 1 kilo = 1 liter dan zijn de stenen 36 liter neem nu nog eens 40 liter. Dan egt glas en waterhoogte enzo kan nog een 10 liter zijn dan kom ik nog 30 liter ergens te kort. @jessicapilon heb net van eergisteren 3 hydra 2dehands kunnen kopen dus ik denk ze in driehoek te plaatsen mee met het aquarium en dan gewoon op 1/3 van hun kracht heb ik betere spreiding van licht ( wat moeilijk is in hoekbak) en zullen de leds ook veel langer meegaan + minder warmte afgeven of ben ik hierin verkeerd?
 
Ja met 3 kun je ze flink dimmen lijkt me. Gedimde led gaat langer mee dan een led die op 100% brandt maar in hoeverre de levensduur langer wordt naarmate ze minder fel branden weet ik niet. Ik heb de leds die max op ik dacht zo n 90W kunnen branden op zo n 68W branden uit mn hoofd gedaan bij de Reefer 170 met 130 liter netto. Ik denk dat als je op een 0,5W uitkomt per liter netto dat je al aardig goed zit hoor. Het mooie is dat je met deze led goed via je foon kan zien hoeveel Watt ze geven.
 
@jessicapilon jaa inderdaad ik dacht volledig hetzelfde als jij! 3 grote voordelen dus waarvoor ik ze alle 3 aan het steun zal hangen. (Minder warmte, beter verdeling dus minder donkere hoeken en langere levensduur! En qua werk zal het niet al teveel extra meebrengen lijkt me! ;) Kan al nietmeer wachten :)juist!Met de toon is heeel erg handig!!
 
Help! Ik ging deltec eiwitafschuimer installeren eerste keer dat ik zoiets in mijn handen heb. Kan iemand mij even wat uitleg geven? Want begrijp wel Engels maar begrijp niet wat ik precies allemaal moet doen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    175.1 KB · Weergaven: 115
  • image.jpg
    image.jpg
    93.3 KB · Weergaven: 123
  • image.jpg
    image.jpg
    163.9 KB · Weergaven: 117
Ik heb de 1351 en heb dus niet die ozonizer. Volgens mij draait hij al en zie ik schuim in de beker/hals. Ik heb hem zo staan afgesteld dat het schuim ongeveer halverwege de hals komt en dat kun je afstellen met de stelschroef. Dat is die schroef op de middelste foto in het midden.
De eerste dagen moet hij nog goed indraaien dus het is even proberen en kijken wat hij doet de komende dagen. Het beste is zover ik weet als je wanneer hij goed draait schuim in de beker krijgt dat tussen koffie en thee inzit.
 
Oké ik wacht dan even af is het ook normaal dat mijn sump en bak sneeuw wit van de bellen is? Overal witte klein bellen en wnr moet ik de controller hoger of lager zetten?
 
Pkee nog even afwachten en uitkijken naar zon door de mist! Zal morgen eens het artikel doorlezen dank je wel!
 
Je kunt beter een nieuwe afschuimer eerst in een emmer met azijn laten draaien , dan heb je die perikelen allemaal niet .
Het nieuwe (van productieproces) moet eraf en dit is nu in je sump opgelost .
 
Dat is voor de toekomst een goede tip die ik ook niet wist.
 
Ja vertel mij wat. Ik gebruikte wat filterwatten en de afschuimer ging als een dolle stier tekeer. Ik wist niet dat je die eerst goed moest uitspoelen maar ja dat doen we nu dus maar wel.
 
@erwin2 heel erg bedankt voor de tip! Ook voor de filterwat ga ik zeker toepassen. En ik ben al blij dat die bellen niet constant zou zouden blijven ;)
 
Heeft iemand tips of kan iemand mij helpen om mijn voedingen en kabels prober weg te werken? Ik had gedacht om een houten plateau te maken en daar alle kabels en voedingen op te leggen iemand anders een idee? Het ernaartoe leggen heb ik al met vissengraad gedaan. Had de eerste mat Zwart gemaakt omdat het mooier was maar die verf brokkelde er zo vanaf dus dat was geen optie
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    91 KB · Weergaven: 111
  • image.jpg
    image.jpg
    100.7 KB · Weergaven: 137
Kan ik geen tips voor geven , bij mij is het een bende .
 
Haha bij mij zijn de kabels zeer net weggewerkt in een grote hoop in en achter de kast, net zoiets als Erwin2 dus.

:br:
 

Terug
Bovenaan