Voorbereiding start Zeeaquarium


De silicone slang is voor het tegengaan van trillingen wat weer een irritant geluid gaat produceren. Met een klein stukje silicone slang tussen de pomp en het pvc heb je er geen last van.
 
@lbakker oke nu is er maar testwater in. Als ik hem terug leeg om de stenen in te plaatsen kan ik eventueel kijken om het aan te passen.

Nog even een vraag voor ik de stenen erin plaats 35 kilo gewicht is het best dat ik wat silicone lijnen leg op de bodem om het gewicht te verdelen en anti slip?
 
Als in de buis wil aanpassen. Moet ik het stukje aan de opvoerpomp vervangen met een nieuw en daar mijn flexibel op aansluiten. En dan de buis die nu schuin loop onder de kast moet ik achteraan terug lossnijden en met een koppelstuk aan elkaar hangen en draaien. Want als ik nu de buis tegen de zijkant hang zal mijn bovenstuk volledig scheef draaien. Wat ik wel kan doen is de buis aan de zijkant dan vast schroeven met buisclips aan de zijkant. Ik weet wel niet hoe ik dit het best aanpak. En zal doordat ik de plastic buis vast schroeven in het meubel niet alleen meer trillingen hebben? Want nu hoor ik niets van trillingen. Enkel hangt de buis idd niet zo goed vast?

Zal ik ook niet extra weerstand hebben door terug een extra bocht in te steken in flexibel buis?
 
Nog een vraag ik heb een koppel stuk van diameter 25 waar ik mijn 25 mm buis in vastlijm maar kan ik mijn flexibel buis hier met dezelfde lijm in verlijmen of heb ik een ander koppelstuk nodig?
 
Zou dit soort buis goed zijn om de trillingen op te vangen? Want ze hadden geen ander soort of is deze nog te hard om de trillingen op te vangen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    139.2 KB · Weergaven: 114
  • image.jpg
    image.jpg
    83 KB · Weergaven: 119
Kan je een siliconeslang voor kopen in de aquariumwinkel , die zijn wit .
Ik heb zelf een stuk vijverslang gebruikt , gewapend en zwart en binnen en buiten glad .
Die zit gewoon los over een pijp van 32 . Past en klemt uit zichzelf waterdicht .
 
@erwin2 deze blauwe buis is van silicone is deze niet goed tegen trillingen? Ook een soort vijverbuis
 
Zal vast goed zijn , alleen zou ik een veel korter stuk gebruiken en die slangeklemmen zeker niet gebruiken .
Dat is vergif voor je bak straks . Kom je snel achter als het gevuld is met zoutwater :) een standaard goedkoop rvs eetlepeltje kan je op 2 dagen laten roesten .
Wat betreft de trillingen , ik maak me daar niet druk over .
Nooit echt last van gehad en eigenlijk nooit speciaal iets voor ondernomen . Gewoon blauwe spons 2cm onder de pomp en dat is het .
 
@erwin2 oké dan probeer ik Gwn een klein bochtje van mijn PVV buis die aan de zijkant word bevestigd rechtstreeks in mijn opvoerpomp. Moest Gwn zeker zijn dat dit rubber goed genoeg is om eventueel schokjes op te vangen. Die klemmen zijn een No go dan en denk ook wat overbodig want de slang past met enige smeersel perfect over de pvc. Denk niet dat deze zal losschieten als ik die er 5 cm in schuif.

Ja is stuk uit de winkel halve meter moet zeker nog de helft af en meer
 
Ik maak dikwijls het stuk slang dat over de buis wordt even warm in water en dan gaat het er een stuk makkelijker over .
Wellicht hoef je dan je 'smeersel' niet te gebruiken . En dan klemt ie zich een stuk vaster over de buis .
 
Ik begrijp welke soort buis jullie bedoelen. Heb op een site de goede gevonden en ga ze bestellen. Maar buis alleen is wat nutteloos dus ik zal terwijl goede opstart bacteriën mee bestellen. Wat zijn jullie vooral tevreden over van bacteriën?
 

Bijlagen

  • C9119A59-CC1D-4BB1-9524-42535D8836BA.png
    C9119A59-CC1D-4BB1-9524-42535D8836BA.png
    432.4 KB · Weergaven: 128
Vandaag buizen werk verder gedaan. De opvoerbuis dus verplaats en het is veel beter meer ruimte ook in de midden van aquarium!

Was wel wat prutsen dus daarom veel tijd verloren! Nu enkel nog het buisje na de 45 graden bocht en buisje aan opvoer pomp inkorten en daarover de silicone slang. Die slang is ook besteld normaal morgen in huis dus ga nog wachten met inkorten eerst kijken hoeveel ik van de silicone slang over de pvc kan schuiven.
 

Bijlagen

  • 7A49900E-A4F1-403A-A693-06A86C52C5CF.jpeg
    7A49900E-A4F1-403A-A693-06A86C52C5CF.jpeg
    40.3 KB · Weergaven: 138
@jessicapilon jaa idd heb er mijn werk aan gehad omdat ik de steunen had gelijmd met speciale lijm maar deze kwamen los. Dus heb ze dan met Rvs in mijn meubel vastgeschroefd. Iemand een idee als ik best wat silicone lijnen leg op de bodem voor ik mijn stenen erop plaats? Of een soort bescherming op de bodem heb wat schrik dat er teveel punt belasting is met mijn pilaren en het glas zal breken. (Het glas steunt ook alleen op de zijkanten en in de midden is het zwevend? Graag wat tips?
 
Dit is voorlopig de opbouw die vast gelijmd staat. Het kleine middelste pilaar krijgt nog een steen. En natuurlijk de rechter pilaar moet ook nog volledig gebouw worden. Ik denk rechts nog een 5 tal stenen erop en alles heeft zijn plaats. Zal blij zijn als het af is. Was niet gemakkelijk en compleet anders dan in mijn 10 Jaa ervaring met zoetwater opbouw ;) ;)

Iemand nog advies/tips?
 

Bijlagen

  • 1F4F056C-679E-4050-B7B0-A3B28CE6A15B.jpeg
    1F4F056C-679E-4050-B7B0-A3B28CE6A15B.jpeg
    66.1 KB · Weergaven: 126
  • 8E8EF500-3C07-4141-ABE0-15E79B599839.jpeg
    8E8EF500-3C07-4141-ABE0-15E79B599839.jpeg
    59.5 KB · Weergaven: 134
  • 279A35B2-4692-47C7-A3AF-0E1B7F1A6AD1.jpeg
    279A35B2-4692-47C7-A3AF-0E1B7F1A6AD1.jpeg
    63.6 KB · Weergaven: 134
Ik ben van plan dit weekend een polycarbonaat plaat (plexi) van 2 mm in het achterste stuk van het aquarium ga verlijmen en daarop nog een tube silicone en met een lijmkam mooi open smeren voor ik mijn 36 kilo stenen in de bak plaats? Volgens ik hier heb rond gekeken de best en veiligste oplossing. Zeker omdat mijn glas volledig zwevend tegenover het meubel.

Juist vraag is 2 mm plexi genoeg of neem ik dan best nog dikker?
 
Dit weekend zou ik nog extra metalen steun willen lassen voor in het meubel dat het meubel zeker sterk genoeg is om alles te dragen. Dan terug op zijn plaats schuiven. De plexi op de bodem en met silicone nog wat uitsmeren. Dan enkele dagen laten drogen. Miss dat ik volgende week dan mijn rif erin kan plaatsen. Zal me toch veiligere voelen met de plexi en silicone erin qua drukbelasting. Weet iemand Hoelang ik mijn bak kan laten indraaien zonder verlichting? (Nog wat aan sparen voor de hydra’s 26
 
Nog even een vraag welke wavemaker vinden jullie best of hebben jullie advies? Want ik twijfel nu eerder tussen “coral box qp9 of de tunze 6095?
 
Weet iemand Hoelang ik mijn bak kan laten indraaien zonder verlichting?

Zolang je wil, je kunt de bak best een paar maanden zonder licht laten draaien als er maar geen koraal in zit.
Zo heb je ook minder kans op een grote algen uitbraak tijdens de opstart.
 
@lbakker okee top dat is al goed nieuws! Dan heb ik alle tijd om mijn led aan te schaffen en kan ik en mijn bak al wat wennen aan elkaar ;)
 
Voor mijn stenen wat verder af te werken vraag in mij nog iets af. Kuisen jullie de achterste ruit ook volledig proper? Of beter deze met alg laten begroeien? Anders moet ik mijn stenen toch nog een stuk verder van de achterkant plaatsen.
 
Ik heb iets met algen en als ik iets zie dan haal ik dat weg behalve de kalkalgen dan. De bak draait nu 1,5 jaar en nu komen de kalkalgen eigenlijk pas flink zichtbaar op de stenen maar niet op de achterwand.
 
Ik heb iets met algen en als ik iets zie dan haal ik dat weg behalve de kalkalgen dan. De bak draait nu 1,5 jaar en nu komen de kalkalgen eigenlijk pas flink zichtbaar op de stenen maar niet op de achterwand.

als er groene alg op het glas zit dan blijft het bij mij ook niet lang zitten :)
 
Haha, oké kalkalgen safe, groen algen help!

Dit weekend had ik de laatste steun gelast ter versteviging van mijn meubel. Deze stond toch nog wat instabiel zelf gevuld met water. Dus gelast, matt zwart gespoten en achter het meubel gehangen. De hele constructie is 5 x doorboort en in de muur bevestigd. Dus het aquarium gaat nergens meer heen!
Qua draagkracht moet ik wel goed zitten normaal was vooral de kanteling die me zorgen maakte. Nu heb ik ook de sump en alles er terug uitgehaald omdat mijn kast volledig in plexi zat dit was enorm lelijk doordat je de silicone zag en het boorsel er achter viel.

Heb het volledig meubel geschilderd en alles wat niet RvS is zoals de deurscharnieren in matt zwart gespoten. (Beter direct goed dan achteraf met roest plekken ;))
Deze week is het wat drukker maar ik zou toch tot ten laatste volgende weekend om zeewater willen rijden naar Moeskroen. En vullen!!!!!!! Eindelijk!
 

Bijlagen

  • D7B3FC9A-4C08-4E99-88FE-019D48FC8E5F.jpeg
    D7B3FC9A-4C08-4E99-88FE-019D48FC8E5F.jpeg
    35.4 KB · Weergaven: 125
  • 658CA9C7-2B85-44B9-818D-82BC7DB8804B.jpeg
    658CA9C7-2B85-44B9-818D-82BC7DB8804B.jpeg
    98.8 KB · Weergaven: 128
@lbakker en @erwin2 dank je voor mooie compliment en jaaaaaa inderdaad!!!! Kan al nietmeer wachten. Vrij en zat staat al vol dus miss rij ik er zaterdag om anders zal het volgend weekend zijn! Maar na lang wachten is het einde/begin in zicht!
 
Vandaag terug een grote stap dichter. Ik heb de plexi op maat gemaakt. De zijkant goed gekit en overal kleine bolletjes geplaatst om het gewicht zoveel mogelijk te verdelen. Daarna een volledig bus leeg gespoten op de plexi en proberen uitstrijken dat klonk makkelijk dan het was maar bon het zal wel een beetje helpen want een schoonheidsprijs zal mijn uitstrijken niet krijgen! :)

Ook mijn stenen verder gestapeld! 90% is klaar nog een 2 tal grote stenen erop en KLAAR! Wie kan nog advies of tips geven over de stenen bouw? Vond het niet gemakkelijk maar wel leuk om te doen!

In het echt is het luchtiger en meer diepte maar moeilijk op foto te krijgen.
 

Bijlagen

  • 5637BB8F-B3BB-48DD-9DD5-0D92BD8AF845.jpeg
    5637BB8F-B3BB-48DD-9DD5-0D92BD8AF845.jpeg
    146.2 KB · Weergaven: 124
  • 9111A154-D054-43B4-82DE-F6934FF5E6EF.jpeg
    9111A154-D054-43B4-82DE-F6934FF5E6EF.jpeg
    30.1 KB · Weergaven: 119
  • C24447D8-89A0-4B5E-AC75-11012B2EF5AA.jpeg
    C24447D8-89A0-4B5E-AC75-11012B2EF5AA.jpeg
    60.1 KB · Weergaven: 112
  • D68F7999-B297-4A08-ADCD-FF4C05FE6C5A.jpeg
    D68F7999-B297-4A08-ADCD-FF4C05FE6C5A.jpeg
    59.6 KB · Weergaven: 112
  • D1A957E8-AB1A-4520-B694-5FE0833C4D58.jpeg
    D1A957E8-AB1A-4520-B694-5FE0833C4D58.jpeg
    61.2 KB · Weergaven: 111
  • F4217D9B-5BAA-4130-87B4-3BDB24EC619B.jpeg
    F4217D9B-5BAA-4130-87B4-3BDB24EC619B.jpeg
    63.7 KB · Weergaven: 124
Ik vindt het er zo wel gaaf uitzien maar goed jij moet ernaar kijken natuurlijk ;). Mooi dat je het plexi goed langs de randen hebt gekit zodat er amper of geen vuil onder kan komen.
 
Ik vindt het er zo wel gaaf uitzien maar goed jij moet ernaar kijken natuurlijk ;). Mooi dat je het plexi goed langs de randen hebt gekit zodat er amper of geen vuil onder kan komen.

Ik zou dit zelf nooit doen , als de kit op de plexi loslaat , zal de ruimte onder de plexi vollopen , met stilstaand water .
Als dat gebeurt ga je een heel slecht milieu daaronder creeren .
 
Ik zou dit zelf nooit doen , als de kit op de plexi loslaat , zal de ruimte onder de plexi vollopen , met stilstaand water .
Als dat gebeurt ga je een heel slecht milieu daaronder creeren .

Ja daar heb je helemaal gelijk in maar goed zal die kit niet goed houden dan met al dat gewicht erop? Ik heb een plaatje destijds in de kleine bak gehad en die lag los maar gelijk werd er gewaarschuwd voor vuil onder de plaat.
 

Terug
Bovenaan