Volgens mij is dit vinrot


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
Hallo allemaal,

Toen ik foto's maakte van mijn sluierstaart, zag ik dit:
(Ik heb heel veel foto's gemaakt, dus hierna komen er ook nog wat:D)
Vorig jaar had hij dit ookal, toen esha erin gedaan, hielp wel, maar nu is het weer terug:
IMG_3880.JPG
IMG_3881.JPG
IMG_3882.JPG
IMG_3892.JPG
IMG_3891.JPG
IMG_3889.JPG
IMG_3888.JPG
IMG_3887.JPG
IMG_3886.JPG
IMG_3885.JPG
IMG_3884.JPG
IMG_3883.JPG
IMG_3882.JPG


Ik denk dat het vinrot is, is dit juist gedacht?
Kan ik de medicijnen die in de winkel staan voor tropische vissen, ook gewoon hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt,

Ruben
 
Nog meer foto'sa;
IMG_3871.JPG

IMG_3872.JPG

IMG_3873.JPG
IMG_3874.JPG
IMG_3875.JPG
IMG_3877.JPG
IMG_3878.JPG
IMG_3879.JPG
 
Ik ben geen kenner op dit gebied maar volgens mij kun je reguliere medicatie gewoon gebruiken.
 
Ik ben geen kenner op dit gebied maar volgens mij kun je reguliere medicatie gewoon gebruiken.
Is goed, bedankt!

Denk jij ook dat het vinrot is?


Wat is dat rode over de hele staart? Dat hoort niet.;)
 
Iemand?:S;)
 
Welk medicijn voor vinrot zou ik het best voor een goudvis kunnen gebruiken?;)
 
Ziet er wel uit als vinrot. Waar zitten de goudvissen in? Aquarium of vijver? Hoeveel liter want als het een grote vijver is zal reguliere medicatie kostbare zaak worden.

De rode vinstralen is van stress.
 
Ziet er wel uit als vinrot. Waar zitten de goudvissen in? Aquarium of vijver? Hoeveel liter want als het een grote vijver is zal reguliere medicatie kostbare zaak worden.

De rode vinstralen is van stress.
Vijver, van volgens mij 500 liter ofzo. De andere vissen hebben niks, ik heb wel een bak waar ik hem apart ik kan zetten.
 
Tja, beetje moeilijk. Vinrot is bacterieel en meestal zijn meerdere vissen aangetast. 500 liter is te overzien:rolleyes:

Zou de bactyfec gebruiken. De aangetaste vis in het badje om snel te onderdrukken volgens gebruiksaanwijzing. Dan in de kuur volgens gebruiksaanwijzing.

Kiezen hele vijver of hem alleen in een bak laten.

Als je hem alleen in een bak hou zal je iedere dag de bak moeten voorzien van vers water en iedere dag moeten doseren omdat het al een flinke jongen is en je waterwaardes enorm gaan oplopen met hem in een bak. De bactyfec heeft om de dag doseren maar je zal op de rustdagen 50 % moeten bijdoseren omdat je het gehele water ververs en dan geen medicatie in de bak heb. Wel goed beluchten.

Risico dat de bacterie in je vijver zit en er nog meer komen met hetzelfde euvel dan zal je toch de vijver moeten doen. Echter de bactifec zal je biologisch evenwicht ernstig verstoren en ben je een maand zoet na de kuur met regelmatig verversen.

Vinrot kan hardnekkig zijn bij sluiers dus als je bij een ander al iets aan de vinnen zie meteen behandelen. Niet alleen staart maar alle vinnen checken. Na de kuur goed opletten of het niet verder gaat rotten.

Zou zo en zo even de waterwaardes van de vijver testen want vinrot komt toch vaak door vervuiling.
 
Bedankt!


Dit is de enige volwassen sluierstaart nog. Ik denk dat ik hem dan maar apart behandel, want anders heb ik dus war jij zij mijn hele vijver overhoop. Dan houd ik gewoon alle ander vissen in de gaten, en als er weer eentje vinrot heeft, doe ik de hele vijver.
Is dit een goed plan?


Ik haal morgen bactyfec, hier is alles gesloten nu....;)
 
Wat balen zeg Ruben! Het is te hopen dat het hierna wegblijft.
 
Bedankt!


Dit is de enige volwassen sluierstaart nog. Ik denk dat ik hem dan maar apart behandel, want anders heb ik dus war jij zij mijn hele vijver overhoop. Dan houd ik gewoon alle ander vissen in de gaten, en als er weer eentje vinrot heeft, doe ik de hele vijver.
Is dit een goed plan?

Is echt een beetje moeilijk want vinrot is een naar dingetje en de kans dat het zich verspreid is groot. Zou echt eerst eens je water checken en je andere bewoners. Even goed kijken naar alle vinnen. 500 liter vijver is niet heel groot neem ik aan. Mijn aquarium is 400 liter dus qua verversen zal het ook zo gebeurd zijn neem ik aan.

Ik haal morgen bactyfec, hier is alles gesloten nu....;)
 
Is echt een beetje moeilijk want vinrot is een naar dingetje en de kans dat het zich verspreid is groot. Zou echt eerst eens je water checken en je andere bewoners. Even goed kijken naar alle vinnen. 500 liter vijver is niet heel groot neem ik aan. Mijn aquarium is 400 liter dus qua verversen zal het ook zo gebeurd zijn neem ik aan.
Ik heb vanochtend foto's gemaakt van de andere bewonerw, die waren allemaal nog oke, alleen deze.:)

Waterwaardes zijn:
Ph 7,5
Gh en kh 6
 
Je NH 3 en NO 2 meten. Dat zijn de waardes van belang ivm vervuiling.

Hopen dat je morgen aan de bactifec kan komen dit heeft niet iedere winkel. Neem anders wel een goed merk voor bacterieen. Bijv. Colombo, Sera etc. Geen ESHA.
 
Je NH 3 en NO 2 meten. Dat zijn de waardes van belang ivm vervuiling.

Hopen dat je morgen aan de bactifec kan komen dit heeft niet iedere winkel. Neem anders wel een goed merk voor bacterieen. Bijv. Colombo, Sera etc. Geen ESHA.
Veldhuis heeft het, woon ik niet zi ver vandaan.
Morgen meet ik het nitritet en nitraat;)
 
Ooh dat is wel makkelijk.

Nitriet en ammoniak meten. Nitraat niet zo van belang.

Ammoniak meten is foute boel. Als je meet flink verversen. Hoge ammoniak dan om de dag meten totdat nihil is.

Proces in kort: NH 3, bacterieen gaan groeien om vuil af te breken, NO 2 piek, bacterieen gaan omzetten naar NO 3 dan stabiliteit.
 
Nitriet en ammoniak meten. Nitraat niet zo van belang
:oops: Verkeerd gelezen
Nitriet: 0
Ammoniak: 0
Nitraat had ik per ongeluk al gedaan, maar die is ook 0;)
 
:oops: Verkeerd gelezen
Nitriet: 0
Ammoniak: 0
Nitraat had ik per ongeluk al gedaan, maar die is ook 0;)

Dat is goed nieuws hoewel het wel raar is dat je geen NO 3 meet.

Succes met de bactyfec en ik hoop dat je mooie grote vis beter wordt en de rest gezond blijft!
 
Oja, gisteren gh, kh, en ph gemeten, mischien heb je er wat aan:
Ph 7,5
Gh en kh 6 (heeft veel geregend)

Waardes zijn dus goed. Er zit nog 1 volwassen sluierstaart in, diegene di ziek is. En 30 visjes van 1 jaar. Maar ik meet geen ammoniak en nitriet, dus het filter kan het nog aan.:D
Dat is goed nieuws hoewel het wel raar is dat je geen NO 3 meet.

Succes met de bactyfec en ik hoop dat je mooie grote vis beter wordt en de rest gezond blijft!
Bedankt! Nu maar hopen dat het lukt.




ik behandel dan eerst alleen deze vis, en dan de rest in de gaten houden;)


Ps denvis zit apart
 
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met vinrot alleen vind ik het er niet echt uitzien als vinrot. Persoonlijk lijken het mij beschadigde vinnen. Maar voor de zekerheid behandelen is misschien niet verkeerd bij twijfel.
 
Waardes zien er goed uit hoor alleen als je stabiliteit heb, verwacht je toch NO 3 te meten vooral in een vijver. Vind ook 30 1 jarige en je joekel sluier in een vijver van 500 liter nogal een bezetting.
 
Waardes zien er goed uit hoor alleen als je stabiliteit heb, verwacht je toch NO 3 te meten vooral in een vijver. Vind ook 30 1 jarige en je joekel sluier in een vijver van 500 liter nogal een bezetting.
Weet ik, maar ik kan de kleintjes nog niet weg doen, omdat ze nog geen kleur hebben.....
De vijver draait nu iets meer dan 1 jaar.;)
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met vinrot alleen vind ik het er niet echt uitzien als vinrot. Persoonlijk lijken het mij beschadigde vinnen. Maar voor de zekerheid behandelen is misschien niet verkeerd bij twijfel.
Ik wist het ook niet zeker, maar je zier wel kleine stukjes mer een wit randje;)
 
Ps medicijn is er
 
Zou de bactyfec gebruiken. De aangetaste vis in het badje om snel te onderdrukken volgens gebruiksaanwijzing. Dan in de kuur volgens gebruiksaanwijzing.
Er staat nergens in de gebruikshandleiding iets over een badje:help:

Hoeveel van dat medicijn zou ik dan moeten gebruiken voor het badje, en hoelang moet hij erin?;)
 
Ik neem aan dat je de vloeibare bactopur heb? Geen badje. Dit is een optie bij de tabletten, de direct versie. Gewoon gebruiksaanwijzing volgen. Moet goed komen. Na de kuur in vijver en paar dagen later even checken als het niet verder weg vreet. De vinnen kan zijn dat ze nooit meer goed gaan komen. Ik heb er ook eentje waar het nooit meer is aangegroeid maar na de kuur mag het niet verder weg rotten.

Wat raar dat je kleintjes nog geen kleur hebben. Ik heb hier een pearl scale denk nu een maand of 6 weken zo iets en is al bijna geheel op kleur. Ik volg iemand die ook aan het kweken is met orandas maar daar zijn ze ook na en maand of 2 op kleur. zouden ze nog uberhaupt op kleur komen. Misschien eens van die kleur bevorderderende voer geven?
 
Wat raar dat je kleintjes nog geen kleur hebben. Ik heb hier een pearl scale denk nu een maand of 6 weken zo iets en is al bijna geheel op kleur. Ik volg iemand die ook aan het kweken is met orandas maar daar zijn ze ook na en maand of 2 op kleur. zouden ze nog uberhaupt op kleur komen. Misschien eens van die kleur bevorderderende voer geven
Er zijn er al 2 die kleur krijgen maar de rest nog niet.;)
Na de kuur in vijver en paar dagen later even checken
Ik doe de vijver nog niet, weet het kan het beter wel doen. (Als het terugkomf of een ander krijgt het, doe ik het direct in de vijver. Ik houd de andere vissen nu heel goed in de gaten.) Maar d rest heeft nig niks, en als ik de vijver doe, ligt het filter overhoop. En dat wil je niet met zo veel vissies.;)
 
Er zijn er al 2 die kleur krijgen maar de rest nog niet.;)

Ik doe de vijver nog niet, weet het kan het beter wel doen. (Als het terugkomf of een ander krijgt het, doe ik het direct in de vijver. Ik houd de andere vissen nu heel goed in de gaten.) Maar d rest heeft nig niks, en als ik de vijver doe, ligt het filter overhoop. En dat wil je niet met zo veel vissies.;)

Bedoel de vis na de kuur in zijn bak weer in de vijver doen.
 
Oooh, met de bak in de vijver?;)

Lijkt me niet handig dan medicatie in je vijver. Bak bij vijver zetten en als je rustig doe kan je ze met de hand pakken. Hand erin en met handpalm van onder optillen. In het begin zwemt hij weg maar na een paar keer zal hij rustig worden en niet meer weg schieten en kan je hen zo optillen in de hand. Zolang hij weg wil en klappert even los laten en weer opnieuw pakken duurt ff maar op een gegeven moment wennen ze daar aan. Dan pak je hem aan de zijkant met je vingers onder hem gevouwen. Als je hem vastpak om in vijver te doen wel goed vasthouden hoor want hij kan weer pleite willen in de lucht.
 
Lijkt me niet handig dan medicatie in je vijver.
Sorry, maar wat bedoel je? (Ik snap de zin niet echt););)
Bak bij vijver zetten en als je rustig doe kan je ze met de hand pakken. Hand erin en met handpalm van onder optillen. In het begin zwemt hij weg maar na een paar keer zal hij rustig worden en niet meer weg schieten en kan je hen zo optillen in de hand. Zolang hij weg wil en klappert even los laten en weer opnieuw pakken duurt ff maar op een gegeven moment wennen ze daar aan. Dan pak je hem aan de zijkant met je vingers onder hem gevouwen. Als je hem vastpak om in vijver te doen wel goed vasthouden hoor want hij kan weer pleite willen in de lucht.
dat ga ik eens proberen bedankt!



Even een vraagje, moet ik hem na de kuur nog even een paar daagjes in de bak houden, of beter direct de vijver in?;)
 
:p Daar liep de communicatie dus mis. Na de kuur de vis zonder bak en water wat erin zit in de vijver doen. Vis in de bak heeft toch stress. Niet onnodig lang erin laten zitten.

Weet de gebruiksaanwijzing niet uit me hoofd maar meen dag 1 med, dag 2 rust, etc. Op de rustdagen ververs je 100 % als het goed is en doe je 50 % dosis medicatie erin. Volgens gebruiksaanwijzing de laatste dag volle dosis erin, volgende dag verversen en 50% erin. De dag erna weer in de vijver. Omdat je 100 % ververs op de rustdag moet je bijdoseren omdat het medicijn normaal nog werkzaam is op de rustdag en jij dat water met medicatie weg gooi.

Gaat het verder goed met je joekel?
 
:p Daar liep de communicatie dus mis. Na de kuur de vis zonder bak en water wat erin zit in de vijver doen. Vis in de bak heeft toch stress. Niet onnodig lang erin laten zitten.

Weet de gebruiksaanwijzing niet uit me hoofd maar meen dag 1 med, dag 2 rust, etc. Op de rustdagen ververs je 100 % als het goed is en doe je 50 % dosis medicatie erin. Volgens gebruiksaanwijzing de laatste dag volle dosis erin, volgende dag verversen en 50% erin. De dag erna weer in de vijver. Omdat je 100 % ververs op de rustdag moet je bijdoseren omdat het medicijn normaal nog werkzaam is op de rustdag en jij dat water met medicatie weg gooi.

Gaat het verder goed met je joekel?
Op de handleiding staat dag 1: 1ml op 15 liter. Dag 2: 1ml op 15 liter. Dag 3: 1 ml op 15 liter;)


Het gaat er goed met de joelel, heel actief, zwemt lekker, alleen die staart...
 
Haal het een en ander door elkaar, Dan heeft joekel mazzel en kan hij al bijna de vijver in. Ik heb de gebruiksaanwijzing van de bactopur direct de tabletten in me hoofd, jij heb de vloeibare.......

Het is zeker zonde van de staart. Ik heb er ook eentje en is ook nooit meer goed en mooi aangegroeid. Bij het goudvissen gedeelte staat er ook eentje met een verschrikkelijk beschadigde staart door karperluis. Al die vieze beestjes en bacterieen kunnen flink huishouden op onze mooie vissen. Het lijkt ook wel of sluiers altijd wel wat hebben. Tenminste bij mij hebben ze ook vaak het een of ander. je word vanzelf bedreven in allerlei medicatie helaas.
 
Haal het een en ander door elkaar, Dan heeft joekel mazzel en kan hij al bijna de vijver in. Ik heb de gebruiksaanwijzing van de bactopur direct de tabletten in me hoofd, jij heb de vloeibare.......

Het is zeker zonde van de staart. Ik heb er ook eentje en is ook nooit meer goed en mooi aangegroeid. Bij het goudvissen gedeelte staat er ook eentje met een verschrikkelijk beschadigde staart door karperluis. Al die vieze beestjes en bacterieen kunnen flink huishouden op onze mooie vissen. Het lijkt ook wel of sluiers altijd wel wat hebben. Tenminste bij mij hebben ze ook vaak het een of ander. je word vanzelf bedreven in allerlei medicatie helaas.
Hahaha, achja, er zijn zoveel medicijnen, niet moeilijk om er een door elkaar te halen:D;)
 
Sluierstaart zit weer in de vijver, direct verstoppen natuurlijk:D

hier zijn nog wat foto's:
IMG_3911.JPG
IMG_3912.JPG
IMG_3913.JPG
IMG_3924.JPG
IMG_3925.JPG
IMG_3926.JPG
IMG_3927.JPG
IMG_3928.JPG
IMG_3929.JPG
IMG_3930.JPG
IMG_3931.JPG


Volgens mij is het over, wat denken jullie?
 

Terug
Bovenaan