Vissenkom!


Lumineon99

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
25
Locatie
's-Hertogenbosch
Nu ik toch gelijk met de deur in huis ben gevallen, ben ik op zoek naar een groot formaat vissenkom. Denk aan minstens een doorsnede van 35cm, liever 40cm. Weet iemand waar ik deze voor een leuke prijs (online) kan kopen? Ik wil hier uiteindelijk een leuk aantal planten inhouden, inclusief een paar die het water uit mogen groeien, en wat garnalen als bewoners!
Geen idee of deze topic nu op de juiste plek staat, maar ik hoor graag van jullie :smitten:
 
Kijk vooral ook op marktplaats. Dat is tegenwoordig een goudmijn met alle energiepaniekerds 😁
 
Nu ik toch gelijk met de deur in huis ben gevallen, ben ik op zoek naar een groot formaat vissenkom. Denk aan minstens een doorsnede van 35cm, liever 40cm. Weet iemand waar ik deze voor een leuke prijs (online) kan kopen? Ik wil hier uiteindelijk een leuk aantal planten inhouden, inclusief een paar die het water uit mogen groeien, en wat garnalen als bewoners!
Geen idee of deze topic nu op de juiste plek staat, maar ik hoor graag van jullie :smitten:
Geen dieren in vissenkom wanneer wordt dat nou eens begrepen. Zetten jou toch ook niet in een ronde kom.🫣🥺
Geld voor goudvissen sluiers maar ik vind voor alle beesten.waarom niet een vierkant bakje.
 
Geen dieren in vissenkom wanneer wordt dat nou eens begrepen. Zetten jou toch ook niet in een ronde kom.🫣🥺
Geld voor goudvissen sluiers maar ik vind voor alle beesten.waarom niet een vierkant bakje.
Hoezo zouden wat garnalen niet in een kom kunnen? Ze zetten mij het beste ook niet in een vierkante bakje, dus dat argument gaat niet op.
 
Hoezo zouden wat garnalen niet in een kom kunnen? Ze zetten mij het beste ook niet in een vierkante bakje, dus dat argument gaat niet op.
Maar als jij zo met dieren om wilt gaan prima. Niet mijn stijl van hoe met dieren om te gaan.
 
Bol.com heeft wel acryl van 40cm
 
Het is niet de bedoeling om hier de kom ter discussie te stellen maar als ik de posten in een ander topic lees dan is het niet zozeer de ronde vorm maar de ophoping van gassen wat een rol kan spelen.
 
Als je iets met planten wil kun je beter een palludarium of terrarium gaan maken. Evt met waterpartij eronder
 
Genoeg voorbeelden van te vinden van mede hobbyisten die een schitterend beplante kom hebben met wat garnaaltjes en slakjes. Kan prima in ieder geval. Een kom van 35 a 40 cm vinden wordt lastig. Misschien bij een grotere tuincentrum?
 
Bedankt voor de reacties allen!
Ik had ook iets gelezen over de ophoping van gassen door de kleinere oppervlakte. Ik weet niet precies welke gassen, maar mij leek het dat als je genoeg planten hebt en eventueel iets van zo'n sponsfilter oid. dat je dan al een heel eind komt, vooral als ik maar een kleine groep garnalen wil houden.

Verder heb ik zojuist zelf een 40cm bak gevonden online!

Ik snap waar iedereen vandaan komt overigens; vissenkommen hebben een slechte reputatie, vooral in combinatie met goudvissen, vandaar dat ik het anders wil doen!

Als iemand nog andere opties heeft (ik las paludarium ed) hoor ik t graag, ben van plan om anders dit bakje volgende week even te bestellen.
 
Dat van die ophoping gassen, speelt geen enkele rol hoor!
Welzo dat je boeketje wijn in zo,n glas moet blijven hangen volgens vinologen maar jij snapt toch ook wel dat op een winderig terras dat zelfde boeket alleen maar fruitvlieg en wespen op je afroept en dat die gassen zo de kom weer uitwaaien zonder kap en dan zijn er nog ook van die handige esthetische biOrbs
Het is niet de bedoeling om hier de kom ter discussie te stellen maar als ik de posten in een ander topic lees dan is het niet zozeer de ronde vorm maar de ophoping van gassen wat een rol kan spelen.
Zoals deze bv
16752524680221189166043.jpg
er zijn voor veel minder inspanning ook volglas kale aquaria te vinden, daar kan ook van alles uitgroeien en het vertekend minder erg.
 
Nou sommige gassen hebben de neiging om te stijgen en weer andere om te dalen, wel wat zeker is dat het zich vrij snel diffusieert, dat is uitteraard wel heel anders dan in opgeloste vorm.😀
 
De meeste van onze bakken zijn ook dicht op een kiertje na voor de afzuiging dus daar heb je nog meer dat gassen niet weg kunnen volgens mij.
Ja het hele eieren eten is het oppervlak in contact met lucht. Is bij een ouderwetse kom minimaal. Met zo'n grote opening zeker met garnalen een verwaarloosbaar risico.
 
Ja het hele eieren eten is het oppervlak in contact met lucht. Is bij een ouderwetse kom minimaal. Met zo'n grote opening zeker met garnalen een verwaarloosbaar risico.
Maar goed over welke schadelijke stoffen/gassen hebben we het dan die blijven hangen?
 

BiOrb, 35​

mischien iets voor jouw wel rond geen klassieke kok
 
Geen dieren in vissenkom wanneer wordt dat nou eens begrepen. Zetten jou toch ook niet in een ronde kom.🫣🥺
Geld voor goudvissen sluiers maar ik vind voor alle beesten.waarom niet een vierkant bakje.
Ik snap de emotie achter je bericht. Maar wat zou het een garnaal uitmaken welke vorm het verblijf heeft? Zo'n dier heeft er geen benul van. Als aan de basisregels maar wordt voldaan toch? Redelijke zwemruimte, water gezond, voedsel. Ik zou zelf ook niet snel voor een kom gaan, maar dat is meer omdat ik die afhankelijkheid van planten (voor filtering water) niet zo tof vind. :) De limiet qua vervuiling ligt lager.


Best een mooi ding. Wel bijzonder dat het volgens de tekst zowel polycarbonaat zou zijn als acryl. Wat toch hele andere materialen zijn. :p
 
Laatst bewerkt:
Maar goed over welke schadelijke stoffen/gassen hebben we het dan die blijven hangen?
Er blijft niets hangen john dat was internepherhaalonzin.
Wel aan tafel blijft er wel eens iets heel vervelends hangen, soms ook van huisdiertjes die de eigen achterkant bereiken met de tong dan aan een hand likken🙄
 
Er blijft niets hangen john dat was internepherhaalonzin.
Wel aan tafel blijft er wel eens iets heel vervelends hangen, soms ook van huisdiertjes die de eigen achterkant bereiken met de tong dan aan een hand likken🙄
Die bereiken wel meer dan alleen hun achterkant, lukt mij dan weer niet :LOL:
 
Weet iemand misschien een leuke/goede lamp voor een kom van 40x40x40? Zon click-on weet ik niet of dat kan met de ronde rand. Als iemand tips heeft let me know 😊
 
Nou sommige gassen hebben de neiging om te stijgen en weer andere om te dalen, wel wat zeker is dat het zich vrij snel diffusieert, dat is uitteraard wel heel anders dan in opgeloste vorm.😀
Leg dat even uit in een mooi zelfgemaakte filmpje. Dan begrijpt john het beter
 
Nee joh, dat kun jij niet menen!
Reny ligt in ieder geval dubbel vh lachen om jouw opmerking.
Dus ben jij daarvoor al de moeite waard.
 
Nee joh, dat kun jij niet menen!
Reny ligt in ieder geval dubbel vh lachen om jouw opmerking.
Dus ben jij daarvoor al de moeite waard.
Ik lach weer dubbel om jou......

Ik geef je gewoon een compliment
!
 
Ja het hele eieren eten is het oppervlak in contact met lucht. Is bij een ouderwetse kom minimaal. Met zo'n grote opening zeker met garnalen een verwaarloosbaar risico.
Plus met een luchtsteentje is dat oppervlakteprobleem opgelost en verdrijf je gelijk de kwalijke gassen

Maar goed over welke schadelijke stoffen/gassen hebben we het dan die blijven hangen?
Methaan, co, co2? Dr zijn dr nog wel meer. Als anearobische bacteriën nitraat om zetten naar zuurstof en nitrogeen bijvoorbeeld, stijgt de nitrogeen ook omhoog uit de bak

Een ronde kom bevorderd zorgt niet alleen voor een kleinere opening, maar de vorm van de kom zorgt voor een bepaalde luchtcirculatie waardoor de lucht die in de kom bevind de neiging heeft er niet uit geblaast te worden maar er weer in terrecht te komen.

Alleen dit werkt theoretisch zo. In de praktijk heb je met zo veel verschillende luchtstromingen temaken dat die circulerende stroming niet volledig ter zaken doet.

Ik denk dat co2 uiteindelijk best een probleem kan gaan vormen en zorgt dat de zuurstof niet goed meer in het water kan komen hoewel de deksels op mn aquariums nou ook niet bepaald bevordelijk zijn.

Ik denk dat het grootste probleem gaat zijn wanneer je een co2 bubbeler in een vissenkom doet. Dan kan het gewoon nergens naar toe.

Het laat me in iedergeval weer wel beseffen hoe groot samenspel een aquarium is en hoe belangrijk alle factoren mee kunnen spelen bij het houden van een aquarium, zelfs de ventilatie boven het aquarium. Nog even en ik moet een luchtfilter boven op mn aquaruim zetten😮
 
Ik lach weer dubbel om jou......

Ik geef je gewoon een compliment
!
Ok dan heb ik het niet beseft.
En als je me goed begrijpt dan zou je nu wel eens driedubbel met me kunnen lachen, Liran is het toch?
 
Ja jij als grunner spreekt de mensen bij de voornaam aan , hier in 020 is iedereen een ouwe"
In het nieuwste model bij ons kunnen ook alle mensen die zich een monotheistische religie behouden , ook weer boven op elkaar begraven worden.🤗bedenk ik me net.
 
Laatst bewerkt:
Zullen jij en ik eens een avondje mogen vertoeven bij een willekeurige aquariumvereniging in het land?
Die in leerdam vond ik heel leuk ik was daar met mars en tuti ooit🤔en jos destijds
 

Terug
Bovenaan