Vis op de bodem


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
Hallo, mijn guppy licht sinds vanochtend op de bodem. de laatste weeken was hij al erg veel beneden in het aquarium maar nu licht hij echt. Hij is ook grijzer dan normaal en hij hoort oranje te zijn. En als hij probeert te zwemmen beweegt zen achter lichaam niet en hang het een beetje naar beneden. en ik ben bang dat hij niet zo lang meer heeft :( . Weet iemand of ik nog wat voor hem kan doen? Of is het maar afwachten en hoop hebben?

(Hij heeft veder niet echt een lang staart en het is een kleine guppy)
 
4C3F7CF8-CE88-4497-9A05-A550C03847A0.jpeg


Het visje was een beetje op een onhandige plek om op de foto te zetten maar hoop dat dit goed genoeg is?
 
kan je hem uitvangen en apart zetten voor de foto? Arme ding is amper te zien. Gewoon een bakje water uit de bak gebruiken, dan zijn de waterwaarden hetzelfde.

Over waarden gesproken, hoe zijn die van het water?
 
De waardes van het water weet ik niet echt, maar ik ga vandaag weer water verschonen
Ik heb nog even geprobeerd een beter foto te maken want er uit halen is voor hem best stressvol. Ik kan het water straks wel even testen maar ik heb een ph tester allen waarschijnlijk is die over datum want hij geeft altijd het zelfde aan ook al is het een andere aquarium.
 
Ik denk dat een duidelijke foto meer laat zien want het is lastig goed te bekijken zo.
 
Oké ik zal zo even kijken of ik een betere foto kan maken maar hoe bedoelt u het want hij gaat niet echt van de bodem af dus ik hoop dat hij zo even op een andere plek is dan maak ik een goede foto
 
Ik bedoel meer dat het nogal op afstand is en je niet een goed de vis close in beeld hebt.
 
O, oké ik zal eens kijken of ik een beter foto kan maken
 
Kan je hier miss iets mee ?
 

Bijlagen

  • BD328121-1EA2-4D74-A6AB-6BBAE4207D0E.jpeg
    BD328121-1EA2-4D74-A6AB-6BBAE4207D0E.jpeg
    164.1 KB · Weergaven: 81
  • E63416D5-64E2-4821-B1F1-AC1A6AB9F0D3.jpeg
    E63416D5-64E2-4821-B1F1-AC1A6AB9F0D3.jpeg
    133.6 KB · Weergaven: 82
  • 95452B64-A9C5-4F31-8860-86F29A161DD9.jpeg
    95452B64-A9C5-4F31-8860-86F29A161DD9.jpeg
    161.6 KB · Weergaven: 88
  • EB36015C-2B36-479E-8B0E-1F3F94E6EBCC.jpeg
    EB36015C-2B36-479E-8B0E-1F3F94E6EBCC.jpeg
    97.5 KB · Weergaven: 79
Hoi @Erica_vissen misschien is het een ideetje om bijvoorbeeld naar een tuincentrum te gaan met een aquarium afdeling waar de waterwaardes getest worden voor jou. En dat ze de uitslagen meegeven zodat jij wat meer informatie kunt geven in dit topic.
 
Ik de vis er ook mager uitzien maar ik ben geen expert en wellicht kan iemand als @Botia of @Guppeman hier iets over zeggen.
 
We kunnen in ieder geval een zwemblaas probleem uitsluiten. De gup hangt netjes recht.

Symptomen:
Vergevorderd kleurverlies
Lusteloosheid
Mager

@Erica_vissen Hoeveel visjes zitten er in de bak? Kan zijn dat de vis heel gestresst is door een onbalans in het aantal mannen en vrouwen, bijvoorbeeld.
 
De filmpjes kan ik helaas niet zien.
Dat zijn bij mij hele smalle strookjes waarbij ik alleen het meest linker gedeelte van het filmpje zie.

Screenshot_20220711-185532.png
Screenshot_20220711-185532.png
Screenshot_20220711-185532.png

Screenshot van hoe ik het filmpje zie.

Als ik de foto's zo bekijk zie ik vooral een ongelukkige vis.
Uitgeblust.
Ik vermoed dat je geen of weinig vrouwtjes hebt.

Ik heb dit gehad met een vrouwtje die alleen overgebleven was.
Eenmaal een visje bijgekocht bloeide ze helemaal op.

Dat zeggende, en de omschrijving van de symptomen meenemende, is het wel duidelijk dat dit visje ook ziek is.
Erg ziek.
Wat?
Dat durf ik niet te zeggen.
Maar ik denk dat dit een aflopende zaak is.
 
Laatst bewerkt:
We kunnen in ieder geval een zwemblaas probleem uitsluiten. De gup hangt netjes recht.

Symptomen:
Vergevorderd kleurverlies
Lusteloosheid
Mager

@Erica_vissen Hoeveel visjes zitten er in de bak? Kan zijn dat de vis heel gestresst is door een onbalans in het aantal mannen en vrouwen, bijvoorbeeld.
Ik heb 2 guppy’s en 7 neontetras 1 algeneter en 4 van die bodem visjes. De guppy’s zijn bijde mannen en ze laten elkaar eigenlijk nooit met rust ik heb er ook al aan gedacht morgen 2 nieuwe guppy’s te kopen en ga dat waarschijnlijk ook doen. Misschien geeft hij dan zijn vriend wat rust
 
Ik heb 2 guppy’s en 7 neontetras 1 algeneter en 4 van die bodem visjes. De guppy’s zijn bijde mannen en ze laten elkaar eigenlijk nooit met rust ik heb er ook al aan gedacht morgen 2 nieuwe guppy’s te kopen en ga dat waarschijnlijk ook doen. Misschien geeft hij dan zijn vriend wat rust
Allen ik weet niet of dat dat help of allen maar erger gaat maken ik ben dan bang dat ze met zen allen hem dan gaan lastig vallen weet iemand of dit dan waarschijnlijk gaat helpen om nog 2 mannetjes guppy’s te nemen? (ik wil namelijk liever geen baby’s en volgens mij kunnen guppy’s prima in een mannen groep)
 
Het is maar een gedachte maar Guppen denken maar aan 1 ding en bij gebrek aan vrouwen gaan ze misschien elkaar het leven zuur maken als de groep niet groot genoeg is. Met een grotere groep zal de "agressie" meer verdeeld zijn denk ik maar misschien dat Guppenman daar meer over kan zeggen.
 
Hier kun je nog iets lezen van Stanovic over het houden van enkel mannen:

 
Het is maar een gedachte maar Guppen denken maar aan 1 ding en bij gebrek aan vrouwen gaan ze misschien elkaar het leven zuur maken als de groep niet groot genoeg is. Met een grotere groep zal de "agressie" meer verdeeld zijn denk ik maar misschien dat Guppenman daar meer over kan zeggen.
Dit is de juiste gedachte. Mannenguppen gaan andere mannen voor vrouwen aanzien in dit soort gevallen, als je begrijpt wat ik bedoel. Mannen moeten daarom nooit in mannengroepen worden gehouden, naar mijn mening. Groepen vrouwen kan schijnbaar wel.

Ik denk dat het beeld ons zo duidelijk is:
2 mannen. 1 dominante man die constant de ander najaagd in de paringslust. De andere man is zeer gestresst, wat het immuunsysteem ernstig verzwakt. Zwakkere man krijgt iets onder de leden, en is nu stervende.

@Erica_vissen Ik zou zsm de mannen apart nemen en vrouwen introduceren aan de gezonde man (een grote groep mannen kan mogelijk ook, maar daar zijn de meningen over verdeeld. 3 of 4 is sowieso te weinig). De zieke man kan mogelijk nog te redden zijn als je hem rust gunt, maar ik denk dat het daarvoor al te laat is. Heb je de mogelijkheid hem in te laten slapen m.b.v. kruidnagelolie? Of, als je het aandurft, door hem een fikse tik op de kop te geven? :(
 
Ik ga hem liever echt niet doden ik heb nog wel hoop het gaat al iets beter als vanochtend :(

Maar het gaat dus niet helpen als ik wat meer mannen guppy’s neem?
 
Meer mannen kan de aggressie van de dominante man verdelen, maar dat zal weinig meer uithalen bij je zieke vis. Deze is dusdanig verzwakt dat hij toch doelwit nummer 1 zal zijn, en kan ook niet meer goed vluchten.
Apart nemen is naar mijn mening een must. Geef hem op zijn minst de beste kans die hij heeft, als je het wil proberen, en doe dagelijks een 30% waterwissel tot hij is aangesterkt...of hij het zieltje laat.
Zelf zou ik het arme ding uit zijn lijden verlossen, maar als eigenaar weet jij het het beste.
 
Dit is de juiste gedachte. Mannenguppen gaan andere mannen voor vrouwen aanzien in dit soort gevallen, als je begrijpt wat ik bedoel. Mannen moeten daarom nooit in mannengroepen worden gehouden, naar mijn mening. Groepen vrouwen kan schijnbaar wel.

Ik denk dat het beeld ons zo duidelijk is:
2 mannen. 1 dominante man die constant de ander najaagd in de paringslust. De andere man is zeer gestresst, wat het immuunsysteem ernstig verzwakt. Zwakkere man krijgt iets onder de leden, en is nu stervende.

@Erica_vissen Ik zou zsm de mannen apart nemen en vrouwen introduceren aan de gezonde man (een grote groep mannen kan mogelijk ook, maar daar zijn de meningen over verdeeld. 3 of 4 is sowieso te weinig). De zieke man kan mogelijk nog te redden zijn als je hem rust gunt, maar ik denk dat het daarvoor al te laat is. Heb je de mogelijkheid hem in te laten slapen m.b.v. kruidnagelolie? Of, als je het aandurft, door hem een fikse tik op de kop te geven? :(
Ik kan me hier slechts 100% bij aansluiten .
 
Oké bedankt ik ga kijken of ik ergens een bakje heb waar ik hem in kan doen en dat dan in het aquarium zetten (met van die gaatjes waar water door komt) want dan heeft hij toch nog het zelfde water en ziet hij de rest ook nog. En dan heeft hij toch wat rust ik weet niet of dit goed is maar misschien is dat een idee?
 
Dat is een prima plan, Erica. Neem indien mogelijk een ondoorzichtig bakje. Dan is zelfs het zicht weggenomen.

Edit: Houdt er wel rekening mee dat als je de zieke vis niet verwijderd hij meer kans heeft de rest te besmetten dan wanneer je dat wél doet.
 
@Erica_vissen Hmm. Mja. Die bakjes en het uitvangen om hem daarin te zetten geven ook weer stress.
Wat ik nog wel eens gedaan heb is zo'n bakje over de (in mijn geval) stervende vis heen zetten.
Op de bodem dus.
Liefst nog wat plantjes eronderdoor proppen ook.

Zo kan het visje in alle rust óf opknappen óf sterven.

Mannetjes erbij kopen zou ik in elk geval niet doen.
 
O, oké ik zal even gaan kijken
 
@Erica_vissen ik ga nu even kritisch zijn. Het gaat er nu niet om wat jij wilt maar stel jezelf de vraag wat is het beste voor de vis met een te verzwakte weerstand. Soms moet je hard/streng zijn voor jezelf en de keuze maken in het belang van een dier.
 
Sterkte met de Gup Erica en hou ons op de hoogte als je wil.
 
Ik had eigenlijk nog een vraag over zoon bakje voor in het aquarium dan hij even rust kan krijgen, wat voor bakje zou je daar voor kunnen gebruiken? En zijn daar misschien ook officiële bakjes voor? En hoe lang zou je hem daar dan in moeten doen ongeveer?

(Sorry voor de vele vragen)


Want het gaat namelijk al weer wat beter En ik wil niet dat het weer slechter gaat worden
 
Tja ik weet dat je van die broedbakjes hebt waat spijlen in zitten en misschien kun je die over de kop zetten maar ja ik denk dat dit toch ook stress oplevert.
 
Ik dacht zelf ik vis hem er gewoon uit met het bakje niet met het netje want soms komt hij even boven en dan schep je hem er zo in? En dan wat planten ofso?
 

Terug
Bovenaan