Verwarmen IBC container in de winter


Die doorvoeren kosten hooguit 5 euro het stuk .
1 tube kit aan 10 euro .
Volgens mij verwar jij je met de tankdoorvoeren , en ja die zijn duur in 110mm .
 
Nou , zo budget vind ik dat niet .
PVC kan je best kopen bij een bedrijf dat werkt voor de tuinbouw .
 
erwin2 zei:
Nou , zo budget vind ik dat niet .
PVC kan je best kopen bij een bedrijf dat werkt voor de tuinbouw .
Idd veel te duur, https://www.vijverstunt.nl/ vele malen goedkoper en in vele plaatsen gewoon af te halen.

Druk-PVC 16 ATO Knie 90 graden 16 mm 1,00 vijvermegastore
Druk-PVC 16 ATO Knie 90 graden 16 mm 0.28 Vijverstunt
 
IceFree Thermo 200 Watt is een drijvende verwarmingseenheid en uitermate geschikt om uw vijver veilig door de guurste winters te loodsen.

Het is als eenvoudig verwarmingstoestel- ook bij strenge vorst- geschikt voor ondiepe vijvers.

- Geruisloos
- Kabellengte 10 meter


� 59,95 � 49,95 Prijs per stuks
 
gebruiken die koi mannen geen piepschuim-ballen boven op het water ter isolatie ??
 
De bovenkanten heb ik vandaag ge�soleerd met tot de helft tempexplaten en daar 3 cm. noppenfolie overheen.
 
De ene kant van de bakken is mooi beschut door de haag maar weet je de windrichting van de open kant Fabienne? want als dat het oosten is kan er nog wel een flinke laag isolatie tegenaan hoor.
 
Volgens mij staat de open kant op het westen, maar dat weet ik niet zeker. Tegenover de voorkant van de bakken staat de loods op een paar meter afstand.

Ik heb zojuist wat koifora doorgespit en daar wordt gesproken over het tot 22 graden verwarmen van IBC's in schuurtjes in hartje winter met een 300W element voor 100-150 euro. Dan zullen die 4 bakken bij mij toch niet ruim 600 euro gaan kosten om ze tot 6 graden te verwarmen? Ik zal sowieso niet eens 300W elementen nodig hebben anders wordt het veel te warm in de bakken.
 
Plan van aanpak deze week:

- tempex platen op maat snijden en in de gaten van de pallets stoppen,
- stekkerdoos bij de bakken installeren,
- 200W elementje (heb ik nog liggen) op de laagste stand in de bak hangen die de meeste wind vangt en afwachten wat het doet,
- doos isoleren om de luchtpomp in te zetten zodat de aanvoer van koude lucht zoveel mogelijk beperkt wordt.

De kou komt met name vanuit de grond. Zou het meest effectief zijn om het verwarmingselement op de bodem te leggen met een bruisbal ernaast zodat de warmte verdeeld wordt? Of werkt de koude lucht die de bruisbal aanvoert juist het effect van de verwarming tegen?
 
Oei Oei , de kou komt nu zeker niet uit de grond .

Vergelijken van het verwarmen in een schuur en buiten kan je niet vergelijken .
In een schuur/garage is er GEEN wind , buiten wel , dit alleen al maakt een groot verschil .
Dat merken wij hier goed met enkel glas !

Ik zou de tempex tegen de buitenkant van kooien maken en de tussenruimte opvullen met stro !
Dit maakt het ook veel gemakkelijker om te maken => weinig zaagwerk en minder bolletjes .
Je moet er dan wel voor zorgen dat het stro niet nat kan worden .
Met stro isoleer ik in de winter ook mijn doorvoeren , werkt ontzettend goed . Bij -20 staat er nog gewoon water in (stro 10cm)
 
Welke tussenruimte? Tussen de bakken in?

Is de bijna 10 cm. dikke laag noppenfolie niet genoeg aan de buitenkant?

De tempexplaten zijn maar 1 cm. dik, dus daar komen sowieso geen zaagwerk en amper bolletjes aan te pas. Dat doe ik met een stanleymes.

Trekt de kou niet vanuit de bodem naar boven dan, in de winter? Niet dat de buitenkanten en bovenkant ge�soleerd zijn en dat de kou langs onder binnenkomt.
 
Party tent? Is dit een Idee?
Over de bakken? Party tentenshop.

vergroten


Klik om te vergroten



arrow_left

6m partytent 120PE 6m blauw partytent 120PE 6m partytent kopen 120PE 6m partytenten 120PE 6m partytenten kopen blauw 120PE 6mx3m partytent 120PE

arrow_right






PTS - Partytent 6x3 Blauw | 120PE


Normale prijs: �175,00

Onze prijs: �139,00
 
Dat is op zich niet zo duur, als er dan verder geen kosten meer gemaakt hoeven te worden..

Zou dat werken? Het neemt wel de wind weg.
 
Is ook minimaal,heb zelf een vrieskist in m'n schuur staan met 400 liter zoutwater en dat was afgelopen winter zelfs tot het vriespunt gezakt.
Dan zou je nog iets van een warmeluchtkanon in moeten zetten.
 
Jones zei:
Trekt de kou niet vanuit de bodem naar boven dan, in de winter? Niet dat de buitenkanten en bovenkant ge�soleerd zijn en dat de kou langs onder binnenkomt.

Omdat de bakken op pallets staan en dus met ruimte tussen de grond en de onderkant van de bakken kan de kou zo idd omhoog trekken.
Stro is een heel goed(koop) isolatiemiddel om deze ruimte te vullen zoals al aangegeven.
 
Jones zei:
Trekt de kou niet vanuit de bodem naar boven dan, in de winter? Niet dat de buitenkanten en bovenkant ge�soleerd zijn en dat de kou langs onder binnenkomt.
Dat zou dan toch in het nadeel van vijvers werken? Of althans, dan zou een vijver toch niet per definitie rond de bodem warmer zijn dan aan het oppervlak?

Maar misschien maak ik een denkfout.

~ Ivo
 
Kou komt idd niet uit de grond omhoog want dan zou het een heel ander verhaal zijn met normale vijvers zoals Ivo al aangeeft.

Een manier van duurzame energie is dat ze zelfs aardwarmte gebruiken wat in de grond zit door (diepe) gaten in de grond te maken met een constructie van buizen om dit op te vangen bv
 
Ivo heeft deels gelijk. Wanneer de container op een pallet staat kan er koude wind onderlangs waaien. In dat geval zal het de bak wel afkoelen. Heb je hem direct op de grond staan heb je hier geen last van. Je kunt beter met een luchtbedje op de grond slapen met 2 dekens eronder dan met eenzelfde situatie in een vrachtwagen (1/2e meter van de grond).
 
Mascha&Ivo zei:
Jones zei:
Trekt de kou niet vanuit de bodem naar boven dan, in de winter? Niet dat de buitenkanten en bovenkant ge�soleerd zijn en dat de kou langs onder binnenkomt.
Dat zou dan toch in het nadeel van vijvers werken? Of althans, dan zou een vijver toch niet per definitie rond de bodem warmer zijn dan aan het oppervlak?

Maar misschien maak ik een denkfout.

~ Ivo
Een vijver zit �n de grond, niet erop. Vlak boven de grond is het juist hartstikke koud, een stuk kouder dan 40 cm. in de grond, daarom bevriezen vijvers juist aan het oppervlak.
 
Als je voor de partytent gaat neem dan het liefst een donkere. Dit neemt op zonnige dagen een hoop warmte op. Wat ook kan helpen is als je eraan kan komen is je isolatiepaket af te werken met zwarte folie om de zelfde reden als de donkere tent.

Als je met de zwarte folie werkt kan je de bovenkant openhouden dan komt er nog licht van boven.
 
Dat is inderdaad wel een goed idee! Ik denk dat ik de buitenkant van de bakken inpak met donkergrijze vuilniszakken. Alle beetjes helpen en dat is niet bepaald een dure investering :).
 
Winter is nog niet voorbij maar tot nu toe mag je nog in je handjes wrijven met deze temperaturen lijkt me...
Nog iets bijzonders gedaan met de bakken ondertussen?
 
Ik ben erg blij met het weer inderdaad. ;)
Het zou me verbazen als het nog goed gaat vriezen, ik reken er niet op.

Tot dusver gaat alles prima. De vissen zijn actief en krijgen 2x per week eten. Verder ligt er een zooi waterpest in alle bakken, dus als ze honger hebben kunnen ze daar wat van pakken.

1 vis heb ik een aantal weken geleden naar binnen moeten halen. Mijn geliefde Ryukin Koffieleut. Ryukins hebben een redelijk gevoelige zwemblaas en deze vis is erg vergroeid. Bij koud weer wordt de zwemblaas nog gevoeliger dus toen het een paar dagen gevroren had vond ik hem drijvend. De dagen erna heb ik 'm langzaam overgewend naar kamertemperatuur en naarmate het water warmer werd stabiliseerde de zwemblaas. Hij zwemt nu helemaal happy in de Rio 300.

Er heeft een week of 2 verwarming in de container met sluiers gezeten waardoor de temperatuur 6-10 graden bleef. Verder was het gelukkig niet nodig.
 

Terug
Bovenaan