Verwarmen IBC container in de winter


Op de lange duur zal de warmte toch door de geisoleerde slangen gaan/
En,alle warmte is mee genomen.


Dat zwarte wat jij ziet in je slangen, is van aangezogen vuil.
Dat schiet door de vervuilde sponsjes.
Zie het bij mijn 8 x uit ook.
 
Komt ook nog bij dat de pomp sneller en veel meer lucht omzet dan de ruimte bevat waar de pomp in staat,dus de doos of kist die Fabienne gaat gebruiken.
 
Die lamp van 25W werkt helemaal niet, een verwarmingselement van 25W is dan nog effici�nter. Het is gewoon eenvoudige natuurkunde, het kost gewoon veel energie om een liter water een graad te verwarmen. laat staan 4000 L een graad of 10 moet verwarmen. Als je de warmte niet uit bijv. de aarde haalt, maar elektrisch moet toevoegen wordt het een dure grap.

Ik denk dat je het ook niet in de temperatuur kant moet zoeken maar gewoon de ijsvorming zoveel mogelijk tegengaan. Dus een goede lucht pomp erop die je in een schuur staat, om het water in beweging te houden.

Sterrekind zei:
Fabienne, is het heel erg als de temperatuur zakt onder die 6 graden? Ik neem aan ( weet ik niet) dat de temperatuur in de vijver ook verder zakt. Als je de bakken gewoon ijsvrij houdt met de luchtpomp of zo'n vijver-ding ( ijsvrijhouder) dan zit je toch wel goed?

Ik ben het dus met Sterrekind eens.

Ik zie dat de bakken mooi tegen de coniferen staan dus daar heb je al wat bescherming van en de bubbelfolie houd de ergste afkoeling door de wind wel even tegen. Er zal mogelijk wel wat ijs tegen de wanden ontstaan, maar er zal geen compleet ijsblokje van 1000 liter ontstaan ;)
 
Snap ik en dat bedoel ik dus Bertus,heeft dan toch weinig zin zo'n lamp als de lucht van buitenaf 2 tellen wordt blootgesteld aan de lamp omdat het door de pomp wordt weggezogen?
 
Het is Niet de bedoeling dat ze bevriezen,Dan n vriezen ze kapot.

Dus,gewoon lucht erop.

Laat haar nou ook eens proberen.
Baat het niet,dan schaad het niet.

Wordt altijd te snel geroepen,gaat niet.
Gaat niet,bestaat niet,en Kan niet is dood.

Zei mijn Vader,en deed het wel.
 
Bertus zei:
Het is Niet de bedoeling dat ze bevriezen,Dan n vriezen ze kapot.

Dus,gewoon lucht erop.

Laat haar nou ook eens proberen.

Niemand heeft het er over dat ze niet moet beluchten maar het gebruik van die lamp zijn alleen maar exta kosten die geen toegevoegde waarde hebben.

Verwarmingselementen zijn zeker weten nodig want het water in de bakken zal uiteindelijk de omgevingstemperatuur aannemen zonder verwarming maar was al door iemand aangegeven.
 
Ik ging er van uit,van mijn broedkast,met thermostaat.
Kwam ook een redelijke warmte uit.

Vandaar in gesloten,kist,kast, of wat.
Ondervinden,moet ze zelf.

Enne, nog rookvrij!!!
Vrouwtje niet.
 
Die lamp van 25W zet zijn 25W dus om in licht en warmte... maar het licht heb je al niet nodig en is dus al helemaal weggooide energie. Dan kun je beter een 25W verwarmingselement in het water hangen dan gaat je 25W tenminste nog in het water zitten.

Je kunt bijv. ook wel warme lucht uit bijv. je huis pompen met lucht slangen maar dat kost je ook stook kosten. is het zelfde als de verwarming binnen aanzetten met het raam open.

Het komt er uiteindelijk op neer dat je de energie die je in dat water(verwarmen) stopt, meteen verliest aan de buitenlucht.

Misschien kun je er balen stro tegenaan zetten zodat de wind zo min mogelijk vat heeft, op de bakken. Maar het water zal toch koud worden.
 
tomansky zei:
Die lamp van 25W zet zijn 25W dus om in licht en warmte... maar het licht heb je al niet nodig en is dus al helemaal weggooide energie. Dan kun je beter een 25W verwarmingselement in het water hangen dan gaat je 25W tenminste nog in het water zitten.

Het gaat erover om die lamp in een bak te doen samen met de luchtpomp,zodat de lucht rond de luchtpomp warmer wordt en zo de bakken in gaat.
In het water zelf wil ze 300 watt elementen hangen.
 
Welk water? die 3 x 3M3 bakken?

Zal best wel lukken,hoor, jij hebt gelijk. 25 watt in 3 kuub water.

Ja? kost toch een vermogen aan stroom. ?
Nou ,ja, haar keuze , Zijn Rekening.
 
Het gaat erover om die lamp in een bak te doen samen met de luchtpomp,zodat de lucht rond de luchtpomp warmer wordt en zo de bakken in gaat.
In het water zelf wil ze 300 watt elementen hangen.

Dat snap ik maar die 25W lamp verwarmt de lucht zo minimaal dat de warmte die bakken nooit bereikt.

Die 300W elementen zullen vast werken maar die verhogen je energie rekening zeker met 650 euro, en dat lijkt me erg zonde van de euros.
 
Dus, volgens jou ,moet ze het maar niet proberen?

Doet ze er 50 watt in. Nog altijd goedkoper.

Die 300W elementen zullen vast werken maar die verhogen je energie rekening zeker met 650 euro,??
Ja, dat zeiden wij ook al. Gek,he?
 
Haha ok sorry Tomansy dan begreep ik je verkeerd.

Gaat een duur geintje worden idd maar iets van verwarming is wel nodig want als er weer zo'n winter als van afgelopen keer komt gaan de vissen het nooit redden zonder maatregelen.
 
Ik heb zelf een vijver boven de grond, waar de wanden zijn voorzien van tempex 5cm. Maar afgelopen winter hiermee geen problemen gehad goudvissen hebben dit overleeft, natuurlijk komt er ijs op, maar het water op de bodem +/- 70 diep blijft toch boven nul. Of jou bolletjesfolie het gewenste effect gaat geven heb ik mijn twijfels over, ook gezien deze bakken als een pallet van de grond staat waar de koude lucht onder door stroomt en er dus kou direct van onderen bij kan, misschien dit afsluiten/isoleren. Of hier een rand van Tempex platen omheen maken.

Het verwarmen van je lucht pompje met een 25w lampje is verspilde energie m.i., weet niet hoever het kippenhok van je bakken af staat maar wat Erwin aangeeft koelt deze lucht ook weer af. Denk dat je hierbij je eigen af moet vragen of dit echt iets op levert of alleen maar geld kost aan energie en isolatie?

Mag ik vragen waarom je vissen moeten overwinteren in deze bakken?
 
Seabait zei:
In het water zelf wil ze 300 watt elementen hangen.
Dat wou ik eigenlijk achterwege laten.

Ok�, geen lampje dan. Kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag. Als ik het water in die bakken rond 6 graden wil houden, hoeveel W verwarmingselementen zou ik dan moeten hebben (er rekening mee houdend dat J�gers effici�nter zijn dan andere verwarmingselementen)?

Wat bedoel je met een tempex ring, Bertus?


De reden dat ik de bak niet zover wil laten afkoelen staat trouwens op de vorige pagina. Mijn ernstig vergroeide sluiers zijn niet te vergelijken met gezonde goudvissen. Een te lage temperatuur kan simpelweg de dood voor ze betekenen en dat risico wil ik niet nemen.
 
Jones zei:
Kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag. Als ik het water in die bakken rond 6 graden wil houden, hoeveel W verwarmingselementen zou ik dan moeten hebben (er rekening mee houdend dat J�gers effici�nter zijn dan andere verwarmingselementen)?

Is volgens mij zo goed als onmogelijk om zo te vertellen wat je nodig hebt aan verwarming.

Alles hangt af van het weer en de isolatie van de bakken.
 
Jones zei:
Seabait zei:
In het water zelf wil ze 300 watt elementen hangen.
Dat wou ik eigenlijk achterwege laten.

Ok�, geen lampje dan. Kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag. Als ik het water in die bakken rond 6 graden wil houden, hoeveel W verwarmingselementen zou ik dan moeten hebben (er rekening mee houdend dat J�gers effici�nter zijn dan andere verwarmingselementen)?

Wat bedoel je met een tempex ring, Bertus?


De reden dat ik de bak niet zover wil laten afkoelen staat trouwens op de vorige pagina. Mijn ernstig vergroeide sluiers zijn niet te vergelijken met gezonde goudvissen. Een te lage temperatuur kan simpelweg de dood voor ze betekenen en dat risico wil ik niet nemen.

Tempex ringen in het water. Vangen het uitzetten op.
En je kunt er wat insteken,dat het blijft bewegen. bv.vlaggetje. of zoiets.
 
Jones zei:
Een paar meter er vandaan staat wel een loods, maar deze is goed afgewerkt/opgeknapt en ik kan dus nergens de slangetjes naar binnen stoppen.

Optie om die bakken IN de loods te zetten ?

Waarom graaf je die bakken niet gewoon 60cm in ? heb ik ook gedaan indertijd met mijn eerste rietfilter .
Steken ze 30cm boven de grond .
 
Ze kunnen niet in de loods staan, anders had ik dat gedaan.

De bakken ingraven is op zich wel een idee, maar ze staan al vol en de vissen zitten er al in. Dan moet ik eerst de bakken leeghalen, maar ze staan op gras en dan wordt het 1 grote modderboel.

Ik ga het even overleggen. Weet niet of daar �berhaupt gegraven mag worden.
 
Als dat graven nu mag, en je doet het als volgt:
- vissen tijdelijk in 3 bakken.
- bak 1 ingraven
- vissen herverdelen
- bak 2 ingraven
- ...
- etc.
- ...
- vissen weer naar gewenste verdeling

OF:
- vissen tijdelijk in 2 bakken.
- bak 1 en 2 ingraven
- vissen herverdelen
- bak 3 en 4 ingraven
- vissen weer naar gwenste verdeling

~ Ivo
 
Misschien kun je er 1 leeg halen, vissen bij de overige 3, dan rustig een gat graven waar de lege in kan staan. dan weer vullen. 1 bak van de overige 3 in de eerste ingegraven bak doen. En dan zo verder totdat ze alle 4 (half) onder de grond staan.
 
Ben geen expert natuurlijk maar aangezien de vissen als het water koud is niet meer eten en dus ook zo goed als min mogelijk energie verbruiken is er heel weinig belasting van het water dus zou je denken dat ze dan in deze situatie niet ruim hoeven te zitten of ben ik mis?
 
Daarom zitten ze nu op ca. 60l. per vis i.p.v. de 200l. die ze eigenlijk nodig hebben. Als het voor de zomer was had ik veel meer bakken nodig gehad.
 
Stoute John :eek: :p

Ik denk dat ik alleen de container waar de sluiers in zitten ga verwarmen. De gewone goudvissen zullen het wel redden (genoeg mensen die ze in van die ondiepe voorgevormde vijvertjes houden), maar om de sluiers maak ik me vooral zorgen.

Vandaag ben ik bij de visjes geweest. Ze zijn wat sloom, maar zwemmen goed rond en eten nog. De temperatuur in de bakken is 5 graden. De komende weken even aankijken hoe ze reageren op de dalende temperatuur.
 
Nee. De vissen kunnen niet hier blijven als ik verhuisd ben en ik ga niet met ze slepen als ze in winterrust zijn.
 
Als dat water nu al 5 graden is weet ik bijna zeker dat het te koud gaat worden .
Ijsvrij houden is niet goed genoeg , je moet zekerheidshalve boven de 3 blijven .
Ze gaan lager wel niet direct dood maar zien er veel van af .
En in zulke bakken zal het principe van warmer water onderin niet opgaan .
Ik ben er bijna zeker van dat ze geheel dichtvriezen tot 1 blok ijs zonder voorzieningen als we een winter zoals de vorige krijgen .
Een luchtpomp doet volgens mij ook meer kwaad dan goed in dit geval (temperatuur harder laten dalen)

Oja , vissen overzetten die buiten zitten gebeurd altijd rond deze tijd en zelfs in de winter .
Ben ik ook nog van plan binnen enkel weken .
 
Jones zei:
Dan zou ik voor iedere bak een pomp moeten kopen + een aantal meters slang + ik kan zelf niet graven dus daar moet ik mensen mee lastig vallen.

Ik ga eerst het ideetje van Bertus in elkaar zetten en testen, mocht dat niet voldoende werken dan zal ik naar jouw optie kijken.

Bedankt voor je inbreng, Erwin :)

Nee , 1 systeem waar je 3 bakken aan koppelt had ik in gedachte .
Je maakt 2 doorvoeren tussen de bakken, de bakken belucht je iets zodat het water mengt . Op de laatste bak zet je op de kraan (zit schroefdraad op dacht ik ) een koppeling waar het naar een voorfilter loopt en zo de grond in en terug in de eerste bak .

Kosten vallen in mijn ogen wel mee , ik schat het op 100 a 150 euro .

Maar is nu niet meer echt te maken want voor je doorvoeren te maken is het nu te koud .
 
Het zijn 4 bakken. Het oorspronkelijke idee was om de bakken aan elkaar te koppelen, maar die koppelingen zijn hartstikke duur. Achteraf gezien had ik toch beter wat geld daaraan kunnen uitgeven en sowieso een topic moeten openen over het onderwerp.

Als de vissen in de vijver waren gebleven hadden ze verhuisd moeten worden in januari. Dat durf ik echt niet aan.
 

Terug
Bovenaan