Verlichting problemen?


Kan er mijn vinger ook niet precies op leggen. Lijkt erop dat er in dergelijke plantenvoedingen een stofje zit wat eerder remmend werkt op de plantengroei bij teveel toedienen. Of het moet de combi zijn dat je in verhouding met je C02 teveel voedingsstoffen toevoegd, dat dit dus niet in balans is.

Gr. Ed
 
Ik heb nu verdeelt voor 2 dagen 10 ml plantenvoeding gegeven. Op de jerrycan staat 10 ml per 50 liter. Dus om de 2 dagen 10 ml plantenvoeding. Verder heb ik wat extra fosfaat en nitraat toegediend. Fosfaat geeft nu een hoog gehalte aan nitraat zit op 10 mg!/l.
 
Laatst bewerkt:
Hoe hoog is je fosfaat gehalte nu?
 
Screenshot_2022-04-05-07-43-15-95_4777b5313b5f73c14541eea324c39dc1.jpg
 
Ik vraag me af waarom planten het minder goed doen als je meer bemesting toevoegt dan wordt geadviseerd. Misschien dat @benvo of @Cornelius daar iets van kunnen zeggen.
Zelf heb ik altijd al 1,5 en soms 2x de hoeveelheid sporen toegediend tijdens de EI.
Eigenlijk wijst ook het EI principe terug op de theorie van de (bemesting-)tekorten t.o.v. het licht. Men heeft bedacht dat je om die tekorten te voorkomen gewoon teveel aanbiedt. En toen men inzag dat ook dat problemen op kon leveren werd daar aan toegevoegd een grotere waterverversing. Een eenvoudige uitleg. Maar voor aquariumplanten kan een teveel aan voeding verbranding betekenen door de in kunstmatig mineraal gemaakte voedingstoffen gebruikte zouten. Dit komt door een onevenredig snelle opname van die meststoffen door die planten met als gevolg een even snelle groei. Die eigenlijk onnatuurlijk is vergeleken bij een "normale" groei van planten die voedingstoffen opnemen die ook op normale organische wijze tot stand komen. Voor mij heeft dit altijd betekend dat er geen betere methode is dan door goed te kijken naar je planten en daarop zo exact mogelijk te doseren waardoor groei ook op een normale wijze tot stand wordt. Dit is mijn idee op de werkwijze. Nu ben ik geen ter zake kundig persoon op dit gebied dus ruil ik dit idee meteen in voor een betere!
 
Ik heb begrepen dat Friesian een voedingsbodem gebruikt, die onder een zand/grindbodem ligt, maar dat hij wel voeding gebruikt voor een voedingsbodem (lean dose?), maar die dan wel overdoseert?

Is dat geen erg ingewikkelde situatie?
En heeft zulke voeding dezelfde verhouding als andere "complete" plantenvoedingen als profito (zonder nitraat/fosfaat) en een aio (met nitraat en fosfaat)? Kan het zijn dat de verhoudingen niet kloppen?

Wat ik niet begrijp, volgens mij is limnophila sessiliflora 1 van de planten die niet goed zou groeien, die aan de onderkant bruin wordt.

Hier was limnophila sessiliflora 1 van de makkelijkste planten. Weinig licht, veel licht, weinig voeding, veel voeding, weinig co2, veel co2, die plant boog met alle toeren die we uithaalden mee, zolang alles in verhouding bleef met elkaar.

Waar de plant hier niet heel blij mee was, was wanneer de onderkanten te dicht op elkaar stonden. Wij plantten de stengels zo uit elkaar dat de rozetten van blaadjes elkaar niet of nauwelijks raakten.

Met de foto's geloof ik ook niet dat het vraat kan zijn. Wanneer de onderkant bruin is van vraat, zijn de toppen dan nog mooi groen?

Goed licht is altijd makkelijker dan slecht licht, en altijd de moeite waard om in te investeren wanneer je die mogelijkheid hebt denk ik, maar of je daarmee dit probleem oplost vraag ik me af.
 
De plantenvoeding is vloeibaar. Colombo Floragrow pro. Vergelijkbaar, zeg maar, met Profito. Geen voeding extra als zodanig voor de voedingsbodem. Daarvoor heb ik tabletten in huis en kleibolletjes.
 
Ik heb begrepen dat Friesian een voedingsbodem gebruikt, die onder een zand/grindbodem ligt, maar dat hij wel voeding gebruikt voor een voedingsbodem (lean dose?), maar die dan wel overdoseert?

Is dat geen erg ingewikkelde situatie?
En heeft zulke voeding dezelfde verhouding als andere "complete" plantenvoedingen als profito (zonder nitraat/fosfaat) en een aio (met nitraat en fosfaat)? Kan het zijn dat de verhoudingen niet kloppen?

Wat ik niet begrijp, volgens mij is limnophila sessiliflora 1 van de planten die niet goed zou groeien, die aan de onderkant bruin wordt.

Hier was limnophila sessiliflora 1 van de makkelijkste planten. Weinig licht, veel licht, weinig voeding, veel voeding, weinig co2, veel co2, die plant boog met alle toeren die we uithaalden mee, zolang alles in verhouding bleef met elkaar.

Waar de plant hier niet heel blij mee was, was wanneer de onderkanten te dicht op elkaar stonden. Wij plantten de stengels zo uit elkaar dat de rozetten van blaadjes elkaar niet of nauwelijks raakten.

Met de foto's geloof ik ook niet dat het vraat kan zijn. Wanneer de onderkant bruin is van vraat, zijn de toppen dan nog mooi groen?

Goed licht is altijd makkelijker dan slecht licht, en altijd de moeite waard om in te investeren wanneer je die mogelijkheid hebt denk ik, maar of je daarmee dit probleem oplost vraag ik me af.
Een Limnophila sessiliflora is een plant die geen grote lichtsterkte vraagt maar er wél een voorkeur voor heeft. Ze strekt zich namelijk uit naar het licht wanneer die lichtsterkte minder is en beperkt de uitgroei ook voornamelijk in de top. Bovendien ze wil graag voldoende CO2 wat ook weer helpt bij de groei van de onderste delen.
 
De plantenvoeding is vloeibaar. Colombo Floragrow pro. Vergelijkbaar, zeg maar, met Profito. Geen voeding extra als zodanig voor de voedingsbodem. Daarvoor heb ik tabletten in huis en kleibolletjes.

Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat deze geschikt is voor voedingsbodems, lean dosering enzo. Maar bij de omschrijvingen online zie ik dat nergens staan. En er zit zelfs nitraat en fosfaat in. Misschien is dit dan inderdaad een gewone aio?

Bovendien lijkt het erop dat je ook weer niet zo enorm overdoseert?

Vreemd. Ik hoop dat je de oorzaak vindt, plus de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Wat vervelend te lezen dat het niet goed gaat met je planten. Zoals ik je waarschijnlijk onnodig vertel, zit er toch een onbalans in de verlichting met de toegevoegde co2 en voeding.

Kijk, als je echt op de waarden gaat letten, dan is 10 nitraat ten opzichte van 2 fosfor, wat aan de lage kant, deze zou dan 20 nitraat mogen zijn . (n.a.v. je schermafbeelding telefoon)
Maar dat kan zo aangevuld worden, of je fosfor is gewoon wat hoger door het gegeven visvoer, maar het is geen drama voor een keertje.

Zelf heb ik ook een Rio 180, met de juwel led nature en colour en de sera daylight sunrise, dezelfde pomp als jij, ook met spraybar en drukfles co2..
Dus een bak vol met licht, want de verlichting van Juwel is ruim voldoende, al dacht ik ook eerst van niet. Planten leken het eerst goed te doen, totdat het stagneerde en ze begonnen te krullen, lelijk werden.

En daardoor heb ik echt de co2 moeten ophogen, de plantenvoeding weer moeten aanpassen aan de verhoogde co2 en als extra bij de wortels een kleitabletje.
Ook heb ik drijvers toe moeten voegen om het licht toch iets te dempen. En nu, duurde even, maar gaan ze als een tierelier en blijf ik snoeien..

Nu las ik in je fotoalbum dat drijvers het niet echt willen doen bij jou. Nou dat ligt volgens mij niet aan jou hoor, eikenbladvaren doet het bij mij in de Rio ook niet, maar in het kleinste bakje hier in huis, met nauwelijks licht, nauwelijks voeding, ging ie als een tierelier. Kikkerbeet, smelt hier af en toe ook gewoon weg, wat volgens mij komt door de condensvorming, want ook de kikkerbeet doet het in mijn kleinste bakje het best, maar die heeft geen condens.
Maargoed, de drijvers die het bij mij in de Rio wel erg goed doen is de Hydrocleys nymphoides, de zuid amerikaanse waterlelie, misschien een tip voor je;)

Niets is frustrerender dan dat je bak/planten het niet doet zoals jij dat wilt, dus ik hoop dat je de oplossing vind...
 

Terug
Bovenaan