Verlichting problemen?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,948
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik snap er eigenlijk niks van. Eerst ging het best wel redelijk goed. Juwel led Day en Natur en ook Superfish retroled Bright en Color.
Maar nu blijf ik sukkelen met de planten. Ik weet op dit moment echt niet meer waar ik het op moet zoeken. Maar de verlichting kan ik niet als oorzaak zien dus.

Zouden de Japonica dan toch de boosdoener zijn? Misschien een te veel?
Wat is een mooi aantal voor een Juwel Rio 180? Een plantenbak.
 
10 a 15 japonica's op een beplant meterbakje vind ik een mooi aantal maar als je voldoende bijvoerd of alg hebt kun je x-aantal meer houden.
 
Zelf had ik in mijn plantenbak zo'n 15 japonica's naast een ontelbare hoeveelheid vuurtjes. Ze hebben nooit iets aan m'n planten gedaan. Wel kregen ze voor hun geschikt voedsel.
 
dan ligt de oplossing in de bodem en/of de bemesting voor de planten
Hier ga ik extra mee aan de slag Cornelius. Wat extra Dennerle tabletten in de bodem en probeer of Profito of bijvoorbeeld Dennerle scapers green verschil geeft.

Thanks !!
 
Het is niet zo dat als je er een paar voedingstabletten instopt dat je plant problemen opgelost zijn
Zo eenvoudig is dat eigenlijk niet. Hier een opsomming (random) die bepalend zijn voor een mooi en gezond plantenbestand:

- bemesting = de juiste targets, compleetheid, beschikbaarheid
- waterwaarden = hardheid, pH, GH, geleidbaarheid, waterwissels, maar ook minerale samenstelling van het water, organische belasting en BOD
- stroming = waterverplaatsing, stroming, voorkoming van deadspots
- CO2 = afstelling, de juiste ppm in relatie tot plantenbestand/belichting, stabiliteit
- licht = juiste spectrum, intensiteit, tijdsduur
- bodem = CEC, opbouw, doorlaatbaarheid, afstemming van voeding en behoefte van de plant
- onderhoud = schoonhouden van techniek, verminderen van DOC, verzorging en snoei van planten
 
Het is niet zo dat als je er een paar voedingstabletten instopt dat je plant problemen opgelost zijn
Zo eenvoudig is dat eigenlijk niet. Hier een opsomming (random) die bepalend zijn voor een mooi en gezond plantenbestand:

- bemesting = de juiste targets, compleetheid, beschikbaarheid
- waterwaarden = hardheid, pH, GH, geleidbaarheid, waterwissels, maar ook minerale samenstelling van het water, organische belasting en BOD
- stroming = waterverplaatsing, stroming, voorkoming van deadspots
- CO2 = afstelling, de juiste ppm in relatie tot plantenbestand/belichting, stabiliteit
- licht = juiste spectrum, intensiteit, tijdsduur
- bodem = CEC, opbouw, doorlaatbaarheid, afstemming van voeding en behoefte van de plant
- onderhoud = schoonhouden van techniek, verminderen van DOC, verzorging en snoei van planten
BOD =
DOC =
CEC =
 
Laatst bewerkt:
ondanks dat ik de japonicas bijvoer met groente zoals boontjes courgette paprika zitten ze toch regelmatig aan enkele planten te vreten zoals brasiliaanse klimop en althenantera reinicki
 
BOD =
DOC =
CEC =
kort en krachtig:

BOD: Biological Oxygen Demand: het aanbod en de vraag naar zuurstof
Het biologisch zuurstofverbruik (BOD) dmv stroming is heel belangrijk in een beplant aquarium.

DOC: Dissolved Organc Carbon: opgeloste organisch koolstof
Eigenlijk de 'opgeloste' vervuiling in onze bakken

CEC: Cation Exchange Capicity
Heeft alles met de bodem te maken; de mate waarin een bodem in staat is om positief geladen (voeding)stoffen met elkaar uit te wisselen.
 
ondanks dat ik de japonicas bijvoer met groente zoals boontjes courgette paprika zitten ze toch regelmatig aan enkele planten te vreten zoals brasiliaanse klimop en althenantera reinicki
Ja, hier ook vraatschade door de japonica's. Ook ik voer regelmatig verse groenten (paar x per week).
 
Vloeibare plantenvoeding. Maar ik vermoed te weinig geconcentreerd dus geef een hogere doseringen.
15 ml per dag.
 
Vloeibare plantenvoeding. Maar ik vermoed te weinig geconcentreerd dus geef een hogere doseringen.
15 ml per dag.
Ik denk dat @Cornelius bedoeld welke streefwaardes je wilt behalen. En dus hoeveel nitraat, fosfaat, kalium en ijzer (indicator) je wekelijks wilt toevoegen.

Wat er op het flesje staat is heel globaal. Je moet het aanpassen aan jou aquarium.
 
Ik heb als extra stockoplossing nitraat en fosfaat. Ik probeer een maximum te halen van 1,5 fosfaat en 10/15 nitraat. Door de hoge dagelijkse dosis Colombo kom ik daar aardig in de buurt.
IMG20220331100235.jpg
IMG20220331093131.jpg
 
Ijzer en kalium zal ik proberen om nog naar te kijken, controle. Komt tijd komt raad. Wat extra zorg heb ik thuis te geven.:)
 
De jbl ph sensetive is betere keuze om ph te bepalen
En welke kleur geeft je co2 continu test aan
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook handig om te weten hoeveel nitraat en fosfaat er wordt gebruikt door je planten. Door een aantal dgn na toevoeging weer eens te meten. Misschien doe je dat al hoor 😉.

Weet verder niet of je dit wekelijks toevoegd, wanneer (bv na een waterwissel of anders) of dat je iets anders doet.

Verder ook belangrijk wat zie je aan je planten? Zie je dit bij al je planten of een aantal? Dan kan dat bv een vraag zijn van bepaalde planten die jij ze mogelijk "nog" niet kunt geven of waarbij je niet hebt stilgestaan.

Zoals ik het lees heb je trouwens 4 verschillende soorten lampen erboven hangen? Dat kan ook al iets betekenen natuurlijk.

Gr. Ed
 
Ik zou zelf voor de ph liever een digitale pen kopen maar dat even terzijde.
 
Misschien ook handig om te weten hoeveel nitraat en fosfaat er wordt gebruikt door je planten. Door een aantal dgn na toevoeging weer eens te meten. Misschien doe je dat al hoor 😉.

Weet verder niet of je dit wekelijks toevoegd, wanneer (bv na een waterwissel of anders) of dat je iets anders doet.

Verder ook belangrijk wat zie je aan je planten? Zie je dit bij al je planten of een aantal? Dan kan dat bv een vraag zijn van bepaalde planten die jij ze mogelijk "nog" niet kunt geven of waarbij je niet hebt stilgestaan.

Zoals ik het lees heb je trouwens 4 verschillende soorten lampen erboven hangen? Dat kan ook al iets betekenen natuurlijk.

Gr. Ed
Nou nee, wat de lampen betreft heb ik de keuze.

Of: Superfish Retroled Bright en Color.
Of: Juwel Day en Nature.

De Superfish is leuker, sfeervol.

Wat betreft het meten.
Morgen een waterwissel, onderhoud. Dan weer toevoeging plantenvoeding.
Meting.
Elke dag wordt 15 ml Colombo Floragrow Pro gegeven. Na een paar dagen zal ik het proberen weer te meten.
 
Ik vraag me af of elke dag 15 ml colombo floragrow nodig is. Hoeveel ltr is je bak André?
 
Nou nee, wat de lampen betreft heb ik de keuze.

Of: Superfish Retroled Bright en Color.
Of: Juwel Day en Nature.

De Superfish is leuker, sfeervol.

Wat betreft het meten.
Morgen een waterwissel, onderhoud. Dan weer toevoeging plantenvoeding.
Meting.
Elke dag wordt 15 ml Colombo Floragrow Pro gegeven. Na een paar dagen zal ik het proberen weer te meten.
In je eerste bericht vertel je dat je de verlichting niet als oorzaak kan zien? Hierboven vertel je dat de SuperFish leuker en meer sfeervol is. Nu is SuperFish een echt budget merk waar de verlichting niet altijd een juiste lichtsterkte kan bieden. De Juwel lampen waren zeker sterker, vermoed ik. Wanneer ik problemen zie in mijn plantenbak dan is het eerste waar ik naar kijk; past mijn minimaal 8 uur durende lichtsterkte bij de plantenkeuze in mijn bak? Ik zie hierboven allerlei voedings en wateradviezen, allen zeker zinvol natuurlijk. Je water moet natuurlijk passen bij je gekozen planten en dan komt het eerst je licht instelling aan de beurt. Bemestingen zijn altijd afgeleides van je licht en komen dus het laatst aan de beurt. Je schrijft trouwens ook dat eerst e.e.a wel redelijk goed ging, heb je dan iets veranderd? En, zo ja, wat is dat dan?
 
Veranderingen
Je schrijft trouwens ook dat eerst e.e.a wel redelijk goed ging, heb je dan iets veranderd? En, zo ja, wat is dat dan?
1)
Wat betreft verandering is toch wel met name het aantal japonica garnalen. Ik had ze eerst wat in de Rio gezet, gekocht, vanwege problemen met algen tijdens de opstart. Wat resulteerde in een natuurlijke manier van algen verwijderen, draadalg volgens mij. Daarna heb ik ook later de garnalen uit de opvang in de Rio geplaatst.

2)
Waar je aan mag denken is een voedingsbodem van Dennerle. Eerst had ik van JBL. En ik gebruikte JBL kleibolletjes, nu Dennerle power tabs.

3)
Eerst gebruikte ik bij een nieuw begin nieuw grind. Nu heb ik het gebruikt grind eerst grondig gespoeld.

Dat zijn wel de punten die ik zo kan opnoemen.

*Edit*
Wat betreft sfeervol. De color lamp geeft een mooie licht rode gloed aan de Limnophila sessiflora. De rode tijgerlotus kleurt wat meer.
De sumatraantjes laten hun kleuren nog mooier naar voren halen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb je het aantal ml berekend André?
Niet echt een berekening Ed maar juist omdat het zo slecht gaat gaf ik eerlijk gezegd een teveel aan plantenvoeding.En dan elke week een forse waterwissel zoals men ook doet bij de EI.
Maar dat werkt niet, werkt voor geen meter. De oorzaak wordt daardoor niet opgelost.

Door de opmerkingen van @gpatton en @benvo ben ik verder gaan denken.
Ik heb nu 2 planten gehaald, gemakkelijk en goed snelle groeiers. Te weten Ceratopteris cornuta en Hygrophila polysperma. En ik heb door de woorden van benvo en gpatton nu een veel betere lamp gekocht. Zodat het beginpunt de verlichting is en dan de bemesting als 2e. Deze lamp heeft meer opties. K is ingesteld op 4500 K. En de verlichting is nu ook dimbaar, wat gedaan is om de planten die ik al had staan ook gemakkelijker te kunnen laten wennen aan het nieuwe licht. De lamp is gemonteerd in de achterste houder van de led buizen.
 
Laatst bewerkt:
Ik neig te zeggen dat je teveel toevoegd van de Colombo. Wat mag je toevoegen volgens de besschrijving?

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt in mijn ZA 80x40. Voegde elke dag 5 ml Profito toe en een grote waterwissel 50% 1x in de 7 dgn. Planten groeide er niet beter op, in tegendeel zelfs. Ik voeg nu 3x p/w 5 ml profito toe om de dag en direct na een waterwissel en daarbij nitraat en fosfaat. Planten groeien velen malen beter. Ik zit meer richting de LEAN dosering nu. Wellicht is dit voor jou bak ook beter.

Gr. Ed
 
Ik vraag me af waarom planten het minder goed doen als je meer bemesting toevoegt dan wordt geadviseerd. Misschien dat @benvo of @Cornelius daar iets van kunnen zeggen.
Zelf heb ik altijd al 1,5 en soms 2x de hoeveelheid sporen toegediend tijdens de EI.
 

Terug
Bovenaan