Vallisneria


Het zijn bij mij de enigste planten in de bak, dus ik ga het eerst alleen met profito proberen, ik hoop dat mijn bewoners voor genoeg nitraat en fosfaat gaan zorgen en de profito voldoende zal zijn...

Dat is dus ook de afweging die wij maken :) Wij hadden altijd alleen profito, maar wij hebben in onze bakken erg weinig vissen, en dus soms weinig tot geen nitraat. En dan is voor ons die all in one handig.
 
Dat zeg je goed Bertus, veelal houden ze van wat kalk bij de wortels, maar ik weet niet of het schoolbord krijt van tegenwoordig nog wel geschikt is en daar ondertussen geen extra middelen aan zijn toegevoegd.

We hebben behoorlijk moeten zoeken voor we het goede krijt gevonden hadden :)
 
Dat is dus ook de afweging die wij maken :) Wij hadden altijd alleen profito, maar wij hebben in onze bakken erg weinig vissen, en dus soms weinig tot geen nitraat. En dan is voor ons die all in one handig.
Wat voor soort bakken heb je?
Ik hoop dat een kolonie multis, een 3 tal vitattusen, en een altolamprologud of tetro toch voor voldoende 'vervuiling' zal zorgen...
 
Wat voor soort bakken heb je?
Ik hoop dat een kolonie multis, een 3 tal vitattusen, en een altolamprologud of tetro toch voor voldoende 'vervuiling' zal zorgen...

Wij hebben in onze Rio180 nu 2 honing gourami's, 11 corydoras panda en 16 ember tetra's. Daarnaast garnalen en slakken voor onderhoud. Maar zijn allemaal vrij kleine visjes en we voeren matig. Bovendien wisselen we veel water. We checken ons nitriet en nitraat geregeld.

In de Lido 120 1 dwergkogelvis plus wat vuur en citroen garnalen, in de cube 60 ltr 1 betta plus 10 Japonica garnalen.
 
Doet dat pijn??
(Wat is t)

Domme vraag. zoek het op. dan weet je dat ook.


Lateriet - Bodem en bodembemesting - Onze producten ...

https://www.aquariumbemesting.nl/en/our-products/subtrates

  1. In cache
Aquariumbemesting.nl. EUR. in_stock. new. https://www.aquariumbemesting.nl/en/our-products/subtrates/leem. Aquariumbemesting.nl. Lateriet · Lateriet. €3,25.


Daar maken ze bolletjes van. Frase klei en lateriet.

Is een bodemstof ut Suriname. Maken z dar wegen van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben in onze Rio180 nu 2 honing gourami's, 11 corydoras panda en 16 ember tetra's. Daarnaast garnalen en slakken voor onderhoud. Maar zijn allemaal vrij kleine visjes en we voeren matig. Bovendien wisselen we veel water. We checken ons nitriet en nitraat geregeld.

In de Lido 120 1 dwergkogelvis plus wat vuur en citroen garnalen, in de cube 60 ltr 1 betta plus 10 Japonica garnalen.


Waarom meet je telkens nitriet nitraat? Liggen je vissen plat? of zie je wat?
Waarom wissel je veel water?
 
Waarom meet je telkens nitriet nitraat? Liggen je vissen plat? of zie je wat?
Waarom wissel je veel water?

Wij proberen met zo min mogelijk apparatuur (alleen filter, licht, thermostaat en (bio-)co2) onze bakken te draaien.

Via waterwissels kunnen we zorgen dat er voldoende mineralen in ons water blijven, o.a. ook voor de slakken en de garnalen (kh+gh zakt anders, waardoor de ph minder stabiel wordt).

Ook voorkomen we ermee dat bacteriën zich sterk kunnen vermenigvuldigen, dus minder kans op ziekten.

De metingen zijn voor ons een algemene controle hoe alles ervoor staat, of de processen die we nodig hebben nog goed functioneren.

En in tijden dat het stabiel lijkt te zijn checken we wat minder. En uiteraard checken we ook visueel.

Maar we hebben gemerkt dat we door te testen soms bepaalde dingen eerder merken, waardoor we ook eerder kunnen ingrijpen. Een voorbeeld hiervan kan bijvoorbeeld zijn dat wij de staat van de bak o.a. controleren aan de hand van de kleur van het water. Maar wanneer je catapabladeren in je water hebt, ben je dat visuele controlemiddel kwijt.

Wij wachten liever niet tot onze vissen plat liggen. Ieder het zijne, maar wij proberen zelf liever zieke en dode vissen als indicatie voor onze waterwaarden te vermijden.

En dan nog, je zal toch weten hoe blij de vissen worden van waterwissels een genot om naar te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Goh. dan zal ik die koffer weer op zoeken. Zeker een half jaar niet gemeten.

Dat zit hier wel goed ,hoor/ Hebben het ook naar het zin, zeggen ze.
Voor de rest nog niet zoveel onzin gehoord.

En nu aan de pannenkoeken. met stroop/

Voor mij, hoor. niet voor de vissen.
De zijn aan de kibbeling.
 
Meten is weten zei ik dan wel maar dat wil niet zeggen dat ik dit ook doe natuurlijk. Zoetwater meet ik eigenlijk nooit en alleen de zeewaterbak minimaal een maal per week.
 
Goh. dan zal ik die koffer weer op zoeken. Zeker een half jaar niet gemeten.

Dat zit hier wel goed ,hoor/ Hebben het ook naar het zin, zeggen ze.
Voor de rest nog niet zoveel onzin gehoord.

En nu aan de pannenkoeken. met stroop/

Voor mij, hoor. niet voor de vissen.
De zijn aan de kibbeling.

Is het niet fantastisch? Bij jou alles goed, bij ons alles goed. Iedereen blij.

Eet smakelijk Bertus :)
 
Bij jou is het een stuk minder.
Zat net je fotos ,te bekijken. Toch niet zo jofel. bij jou, ondanks het meten.

Jammer, wees eens minder schoon. je bent truus de mier niet, he.
 
Bij jou is het een stuk minder.
Zat net je fotos ,te bekijken. Toch niet zo jofel. bij jou, ondanks het meten.

Jammer, wees eens minder schoon. je bent truus de mier niet, he.

Ik had gehoopt met mijn bericht deze onsmakelijke wisseling te kunnen afsluiten maar blijkbaar ben je op een missie.

Het probleem dat wij op dit moment hebben is met een betta met vinrot. Vinrot wat wordt veroorzaakt door verminderde weerstand. Ga je me nu vertellen dat mijn betta last heeft van vinrot door te schoon water Bertus?

Ik vind je opmerking laag. En eigenlijk, ondanks eerdere opmerkingen ook onverwacht.

Ik zit op dit forum voor mijn plezier en om te leren. Ik leer hier veel en heb hier ook veel plezier, maar jij vergalt het aardig voor me.

Dat is het me niet waard.

Ik zal dit forum niet verder vervuilen met uit de nek kletsen en de grootste onzin die je ooit hebt gehoord en de andere fraaie dingen die je me voor de voeten werpt.

Ik wens je fijne pasen, en geniet verder van een forum zonder onzinnige bijdragen van mij.

Gegroet.
 
Laten we het zo zeggen, meten is weten, maar als je het weet hoef je niet meer te meten.
M.a.w. leer ook kijken naar je bak en door je ervaring zal je weten wanneer weer opnieuw te meten :deal:

Mijn zienswijze.
 
Ik ben het helemaal met Ton eens want als je je bak kent en het verbruik dan hoef je eigenlijk niet (telkens) te meten. Kwaad kan meten natuurlijk niet, maar noodzakelijk is het dan ook niet.
 
Wij proberen met zo min mogelijk apparatuur (alleen filter, licht, thermostaat en (bio-)co2) onze bakken te draaien.

Via waterwissels kunnen we zorgen dat er voldoende mineralen in ons water blijven, o.a. ook voor de slakken en de garnalen (kh+gh zakt anders, waardoor de ph minder stabiel wordt).

Ook voorkomen we ermee dat bacteriën zich sterk kunnen vermenigvuldigen, dus minder kans op ziekten.

De metingen zijn voor ons een algemene controle hoe alles ervoor staat, of de processen die we nodig hebben nog goed functioneren.

En in tijden dat het stabiel lijkt te zijn checken we wat minder. En uiteraard checken we ook visueel.

Maar we hebben gemerkt dat we door te testen soms bepaalde dingen eerder merken, waardoor we ook eerder kunnen ingrijpen. Een voorbeeld hiervan kan bijvoorbeeld zijn dat wij de staat van de bak o.a. controleren aan de hand van de kleur van het water. Maar wanneer je catapabladeren in je water hebt, ben je dat visuele controlemiddel kwijt.

Wij wachten liever niet tot onze vissen plat liggen. Ieder het zijne, maar wij proberen zelf liever zieke en dode vissen als indicatie voor onze waterwaarden te vermijden.

En dan nog, je zal toch weten hoe blij de vissen worden van waterwissels een genot om naar te kijken.
Ze zeggen niet voor niets, meten is weten:deal:
Laten we het zo zeggen, meten is weten, maar als je het weet hoef je niet meer te meten.
M.a.w. leer ook kijken naar je bak en door je ervaring zal je weten wanneer weer opnieuw te meten :deal:

Mijn zienswijze.
Zet ik mijn ziens wijze er ook maar eens bij. Meten doe ik eigenlijk ook nauwelijks. Mijn planten zijn eigenlijk hele betrouwbare meetinstrumenten. Wanneer er iets mis is geven ze dat razendsnel aan. Niet zo lang geleden kreeg ik problemen, mijn planten verpieterden binnen één week. Op zo'n moment zal ik wel eens m'n testkoffertje voor de dag halen. Nu, zo'n vijf/zes weken later, is alles weer op orde, meten is dan ook niet meer nodig. De planten groeien en laten zich van hun mooiste kant zien en van alg problemen is gelukkig geen sprake. De zienswijze die Ton dus hanteert komt eigenlijk prima overeen met die ik gebruik.
 
Laten we het zo zeggen, meten is weten, maar als je het weet hoef je niet meer te meten.
M.a.w. leer ook kijken naar je bak en door je ervaring zal je weten wanneer weer opnieuw te meten :deal:

Mijn zienswijze.


Ik doe niet anders. meet 1 x. ververs ook water. doe er geen voeding bij.
Nitraat en fosfaat blijft er in.

En daar hoef ik niet voor op een misse.
Betr s niets meer zeggen, en maar aan laten modderen.
 
Zo merkte ik een week of 5 geleden dat mijn Echinodorussen een achterstand in groei kregen en aan de randen zwarte algjes, dus gemeten en de Po4 ging buiten de schaal van 5, dus minderen met de Po4 en de planten groei is weer als van ouds en de zwarte algjes zijn verdwenen, nu nog eens meten om daar lering uit te trekken.
 
Laten we het zo zeggen, meten is weten, maar als je het weet hoef je niet meer te meten.
M.a.w. leer ook kijken naar je bak en door je ervaring zal je weten wanneer weer opnieuw te meten :deal:

Mijn zienswijze.


Deels waar, meten is weten als je weet wat je meet.
Je kan wel domweg iets meten en zeggen de waarde is dit of dat maar je moet het in een verband zien.
Net wat je ook aangeeft, door te observeren en de waarden hieraan te koppelen kun je een veel beter beeld krijgen.
 
Het is inderdaad ook handig als je weet wat een bepaalde waarde inhoudt of betekent want anders is meten nutteloos.
 
Zo merkte ik een week of 5 geleden dat mijn Echinodorussen een achterstand in groei kregen en aan de randen zwarte algjes, dus gemeten en de Po4 ging buiten de schaal van 5, dus minderen met de Po4 en de planten groei is weer als van ouds en de zwarte algjes zijn verdwenen, nu nog eens meten om daar lering uit te trekken.
Bij mij gebeurde iets vergelijkbaars alleen hier ging het om een nitraat piek die de 50 benaderde. Een echt goede verklaring heb ik er nog niet voor gevonden, wel een vermoeden.
 
Bij mij gebeurde iets vergelijkbaars alleen hier ging het om een nitraat piek die de 50 benaderde. Een echt goede verklaring heb ik er nog niet voor gevonden, wel een vermoeden.

Ik roep ook maar wat maar is het niet zo dat als er heel veel van een bepaalde stof aanwezig is de plant de rest moeilijker kan vinden en er dus tekorten kunnen ontstaan? Backplay vergeleek dat altijd met de bak bingoballen met 100 rode en 1 blauwe. In zo n geval krijg je de blauwe er namelijk ook amper uit.
 
Ik roep ook maar wat maar is het niet zo dat als er heel veel van een bepaalde stof aanwezig is de plant de rest moeilijker kan vinden en er dus tekorten kunnen ontstaan? Backplay vergeleek dat altijd met de bak bingoballen met 100 rode en 1 blauwe. In zo n geval krijg je de blauwe er namelijk ook amper uit.
Dat zal denk ook wel de oorzaak zijn maar ik bedoelde eigenlijk dat ik niet precies kon achterhalen waarom mijn nitraat niveau plotseling zo hoog was. Het vermoeden dat ik heb is dat ik destijds het e.e.a. heb verplant. Door dat gewoel in de bodem zou er een ammonium piek geweest kunnen zijn later overgaand naar een hoog nitraat level. Maar dat is een idee, zeker weet ik dit niet.
 
Ok ik snap je Ben en ja zoveel nitraat moet ergens wegkomen en dat zou best kunnen door de werkzaamheden. Teveel kan soms niet goed zijn als er in verhouding te weinig is van het andere zoals je dan weer ziet.
 
Mijn vallisneria groeide ook niet goed, bleke bladeren inderdaad. Toen ik overging op de EI-methode werd dat allemaal een stuk beter, mooie frisse vallisneria. Dus dat kan ik wel aanraden. Daarmee moet je elke week 50% water wisselen en ook dat is goed gebleken voor de vissen. Die zijn gek op vers water elke week.
 
Voor sommige vissen is de EI niet aan te raden omdat die schoon water vragen en je met de EI toch veel toevoegt aan het water. Veel Apisto s zullen het al niet waarderen.
 
Voor sommige vissen is de EI niet aan te raden omdat die schoon water vragen en je met de EI toch veel toevoegt aan het water. Veel Apisto s zullen het al niet waarderen.
Geen idee of tanganyika daar van tevreden gaat zijn... ik denk t water bedrijf iig wel...
 
Daarnaast is de EI ook een beetje overtrokken voor alleen een paar Vallisneria's, EI is bedoeld voor volle plantenbakken.

Als er straks vis inzit heb je voldoende fosfaat en nitraat, voeg daar een beetje Profito aan toe....klaar.
 

Terug
Bovenaan