Uniek project aquariummeubel, tevens hondenbench


Deurtjes gaat prima met een speciale frees. Eerst even getest op een stukje hout, daarna in het echie.

437C8652-63BF-4F4E-957A-CC872D00032A.jpeg


1F485275-80FD-4827-90F6-2165DD8E9759.jpeg


A3D3DF41-DF7E-4B8B-AEE2-30A5997CB90C.jpeg
 
Gaten voor de handvatten van de diertjes genaakt. Weetjenog die gebogen betonijzers?

Even getest, als de boel geverfd is kan ik ze er definitief in slaan en vastkitten

E5B31AE6-D194-4E5D-88C2-EDF81E7FAE0A.jpeg
 
Bovenaanzicht van het kastgedeelte. Even snel tegenslaat gezet maar het idee wordt duidelijk. Als de boel eenmaal staat zet ik er misschien nog een verticale plaat tussen om niet een grote kast te hebben maar nog wat plankjes. Maar kan ook later nog met hoekijzertjes

9EC868F5-462C-48EA-8F0A-A39A31279AA5.jpeg
 
Ach het WAF idee is natuurlijk een beetje overtrokken. We hebben qua Inrichting gelukkig dezelfde smaak, alleen is zij daar iets strakker in de leer dan ik. En ik moet toegeven dat het bij mij meer een allegaartje zou worden.

En we komen er zo prima uit hoor
Het is dan ook jullie leven en jullie delen het in zo je wilt, natuurlijk! Je moet daar beslist geen verantwoording over af te leggen, naar mijn idee.
 
het forum maakt een rommeltje van mijn reacties dud maar gewist
 
De buitenzijde geverfd. Het gaat nu opschieten!

Als de boel morgen droog is kan ik even knutselen aan de het schuifdeursysteem. Ook kan de bodem in de epoxy.

Een test met laderails lijkt goed te werken voor het schuifdeurtje. Zo kan ik de onderkant van de schuifdeur mooi begeleiden zonder dat er verder uitstekende delen zijn.

De planning is dan om over een paar dagen alles in elkaar te monteren en dan 1 of twee keer te schilderen als hij in elkaar staat om alle naadjes een beetje weg te werken.

058C4EA6-C5D1-4A4A-ACEC-C00FDF03C96B.jpeg


E3BB6C41-A908-42FE-AD5D-4E1E1746A8F0.jpeg
 
voor de naadjes zou ik gewoon goede acrylaat kit gebruiken. alles goed strak kitten, en dan laatste keer schilderen. kies een kit op kleur zie je er nirts meer van.
 
Ondertussen was ik al op zoek naar een filter voor de bak.het wordt een 300L, maar wilde aardig wat overcapaciteit. De keuze ging tussen een Eheim Professionel 4 600 en een Oase biomaster thermo 600. De Oase leek me wel geinig ivm het voorfilter. Maar twijfel vanwege de weinig ervaringen met dat type.

Krijg ik ineens een Amazon voorstel (Amazon.de) voor een Eheim 4 600 voor €119!!! Die is nu dus onderweg :)
 
Ja joh. Iets met Amazon prime. Proeflidmaatschap gratis voor 4 weken, en kosteloos opzeggen (is al ingepland).
 
Rollers gebogen, en dopje erop gelijmd als afstandhouder. Zo blijft het wiel mooi in het midden van de goot.

2B34F477-E12D-4604-BC52-28DD4D5FD827.jpeg
 
Heb geen vrouw, meer.
WEl een hond, zonder hok in huis.

Is geen sloper, heeft genoeg in zijn kist, om mee te spelen.
 
De geleiderail van de deur moet op een latje komen om te zorgen dat de deur op de goede afstand komt.

Latje geverfd en op de zijkant gekit. Altijd eng met kit enzo, ik schroef liever veel en vast. Maar de experts zeggen dat kitten ook sterk genoeg is... dus maar met universele kit erop gelijmd omdat het een erg smal latje is met kans op splijten met schroeven.

A4572D76-9BE3-40B9-9322-557D16CB5AC2.jpeg


6E2F5746-6EEC-46C9-AFBC-48439DC20595.jpeg
 
De rail (een aluminium u-profiel) ga ik dan weer op het latje kitten.

Nu de rail, deuropening-houders en schroeven met matzwarte spuitverf geverfd. Laten drogen en dan nog maar een keer voor een nette dekking. De rail moest ik vasthouden dus als hij droog is kan ik het resterende stuk doen.

8508A544-FA2D-45A3-B8AA-CB381AFFF9B7.jpeg
 
En gelukkig nog even op het slimme idee gekomen dat de slangen ook vanaf het aquarium weer naar de techniekkast moeten. Daarvoor moest ik wel een uitsparing in het bovenblad van de kast maken.

Met pijn in mijn hart ook maar weer alles opgeschuurd. Het zag er al strak uit maar er moet sowieso nog 1 of 2 lagen lak op. En dan kan alle ondergrond maar beter glad zijn.
 
Het idee met laderails werkt op zich prima. Alleen het type waar ik qua prijs maximaal voor wil gaan, blijkt niet ver genoeg in te kunnen schuiven om het deurtje volledig voorbij de ingang te kunnen schuiven als hij open gaat.

Gelukkig verkopen ze ze pet twee en heb ik er één nodig, ik kan dus experimenteren! Dus bekijken wat er nu precies gebeurt als je de rail beweegt en waardoor de boel nou geremd wordt. Er blijken kleine uitstekende deeltjes ge zijn die de maximale en minimale uitslag bepalen. Die kun je erafzagen en van de andere rail een langer stuk erbij zetten. Netjes afvijlen en goed uitlijnen en ik lijk een verlengde rail te hebben gemaakt die -op een proefstukken hout- goed werkt!

Wel een uitdaging om op de kast zelf zo netjes uit te lijnen, maar dat zien we dan wel weer.

75DB5692-B84F-4851-8DEA-E996FB05175A.jpeg


B9763AAC-0E82-4248-B50E-F2ADA82D64A5.jpeg
 
En die stoppertjes blijken trouwens best belangrijk. Als je die weghaalt schuift het rollertje langs de kogeltjes van de kogellager door en rollen er ineens allemaal kogeltjes door je werkplaats. Was dus even goed zoeken en voorzichtig terugzetten.
 
heb je ook online gekeken, of hornbach kan erg veel schelen.


en gewoon een geleider op de bodem? of komt de deur boven je kale vloer te hangen?
ik heb bij mijn schuifdeur 2 staande pennetjes met een busje er over net voor waar de deur de muur in gaat.
 
Dank voor de suggesties. Ik heb bij de hornbach het hele assortiment aan ladespul in mijn handen gehad, maar geeneen doet wat ik nodig heb. De reden dat ik een ladegeleider wilde is dat ik wil dat de deur stabiel
 
De laatste dingetjes voordat de boel vandaag in elkaar kan!
- de geverfde onderdelen van de deurhanhers op maat zagen en in elkaar zetten
- de binnenkant van de bench nog één keer verven
- de ladegeleider aan de binnenkant van de deur noteren op de juiste plaats

De verf moet ik even tot stofdroog laten drogen. Dan kan éindelijk alles in elkaar en zie ik of het écht allemaal past.

Alleen de deur kan ik nog niet ophangen: ik wil alles nog minimaal 1 keer verven als het in elkaar zit en met die deur gemonteerd wordt het lastiger. Ook laat ik 1 zijkant (waar de techniekkast komt nog open omdat ik de boden nog moet epoxyen. Die kan dan via die kant erin geschoven worden. Had ik eerder kunnen doen maar ik wilde ‘m toch maar even eerst netjes verven.

9B374A60-48D5-46B6-9311-574B56D8112F.jpeg


45809D1A-0556-42D6-966D-115B4BBE790E.jpeg


74F3068D-E731-47D3-A084-DDAAD286E80F.jpeg
 
Het frame staat vast in de kamer ;)

Niet op de uiteindelijke plaats, ik noet er nog omheen kunnen lopen

6B98F227-0307-4F38-BD36-D602CC089F56.jpeg
 
En de zijde met de deur...

Op de een of andere manier liep er ergens iets niet helemaal recht. Ik had een kier van 0,9 cm aan de linkerbovenkant. Frame lijkt recht dus zal ik ergens toch iets biet helemaal fris hebben gemeten. Dus maar een randje afgezaagd, we kijken we hoe het uitkomt straks

C7B2FD11-9E39-4354-B2C7-18FAF2814A6A.jpeg
 
De achter- en zijkant van de techniekkast... die zet ik er toch maar in. Ik schroef het bovenblad nog niet vast zodat ik de vloer er later in kan zetten

EF97F8C3-72BD-4AEE-94E8-DDAF2D008180.jpeg
 

Terug
Bovenaan