toevoegen vitaminen


M

mss

Guest
Hallo,

Ik las laatst op een forum een forum dat veel mensen preventief vitamines toevoegen.

Wat vragen voor jullie, laten we er een informatief onderwerp van maken.

Welke merk vitamines voeg je toe?
Waarom?
Voeg je het enkel bij nieuwe vissen toe?
Voeg je het enkel bij jongen vissen toe tot ze volwassen zijn?
Wat merk je aan de vissen,mooier op kleur,actiever,minder ziek?


Zou je zo vriendelijk willen zijn de poll aan te vinken.

Groet
Stijn
 
Re: Preventief toevoegen vitaminen

Je hebt her hier over preventief toedienen van vitamines.Een welkome toevoeging voor de vissen in het algemeen is het toevoegen van mineralen.Ik zweer erbij. :thumbs:
 
Re: Preventief toevoegen vitaminen

Uaruman, Duidelijk maar waarom zweer je erbij, en welke merk gebruik je?
 
Re: Preventief toevoegen vitaminen

Nooit.. ga er van uit dat goeie kwaliteit voeding genoeg vitamine's bevatten.. al dan niet terecht. In die zin niet anders als met mijzelf.. gevarieerd eten, vers, ik ga ervan uit dat ik dan niets tekort kom.
 
Re: Preventief toevoegen vitaminen

@mss:Hallo Stijn.Misschien ken je de guianacara owroewefis wel.Dit is een visje die snel last van gaten in de kop hebben.In het verleden hadden meerdere mensen deze vissen met gaten in de koppen.Men dacht aan flagellaten maar dit werd puur veroorzaakt door mineralentekort.Heb toen op aanraden van een goede bekende mineralen toegevoegd.Had 1 guianacara met gaten in de kop toendertijd.De gaten groeiden zelfs gewoon weer dicht.Nu de Satanoperca's.Hebben bij Hoplarchussen Psittacus gezeten.Met de nodige stress ook erg gevoelig voor gaten in de kop.Voeg mineralen toe en geen centje last.Idem dito voor de Hoplarchussen die veelal kleine kraters in de koppen hebben.Kortom ik zweer erbij.Merk het ook aan mijn vissen.
Mijn huidige Red Lips zijn wildvang.Denk dat er nu een vrouwtje met larfjes in haar bekkie zwemt ook te danken is aan mijn mineralentoevoeging.
Voeg overigens na elke waterwissel een half dopje toe.
Gebruik Kusuri Klay.
Word overigens ook meer en meer door mensen met discusvissen gebruikt.
 
Re: Preventief toevoegen vitaminen

Goeie tip uaruman over de mineralen. Hier ga ik me eens in verdiepen. Heeft het geen invloed op je waterwaarden?

Ik doe trouwens altijd vitaminedruppels over het diepvriesvoer. Dat komt dus neer op iets van 5x in de week. Ik merk eigenlijk geen verschil omdat ik deze gewoonte al van begin af aan heb ;)
 
@El-grillo.Met de waterwaardes gebeurd niets hoor.Je voegt maar een klein beetje toe.Een half maatbekertje op 1000 liter is niks.Wel is je water in het begin wat mistig maar het gaat om de gezondheid van de vissen denk ik dan maar.
Na verloop van tijd word je water er des te helderder van.
Komt oorspronkelijk uit de koi-wereld.Moet zeggen dat ik daar meer dingen vanaf kijk.
Heel stiekem hoorrrr. :rolleyes:
 
Kusuri clay,1x per week.Al enige jaren.
 
@Mondeo:Goed bezig Mondeo.Als je het eenmaal gebruikt dan wil je nooit meer zonder!

Kusuri clay dan wel te verstaan he!! :D
 
Ik ga dit ook gebruiken op advies van iemand hier :)
 
Zijn kilozakken de kleinst verkochte hoeveelheid?

Kun je een "paar" jaartjes mee vooruit als je een 100 L bakje hebt :O
 
@Mascha en Ivo:Voor zover ik weet wel.

Voor de prijs hoef je het niet te laten.Om en nabij 18 euro voor heel veel jaren gezonde visjes! :thumbs:
 
Beschrijving
Kusuri Klay Calcium Montmorriloniet klei mineralen 1Kilo 15,20 euro

De enige echte Kusuri montmorilloniet klei is een fijn wit poeder dat essenti�le mineralen bevat voor een betere gezondheid, kleur en eetlust van koi en de helderheid van het water bevordert. Meng het poeder met wat vijverwater en verdeel het over de vijver. Het water zal een beetje een melkachtige kleur krijgen maar dat zal binnen 12 tot 24 uur verdwijnen. Bij een wekelijkse dosering zal een duidelijke verbetering optreden van de glans en kleurontwikkeling van de koi.

Dosering: 25 gram per 2500 liter vijverwater. Meng het poeder in emmer met vijverwater tot een melkachtige vloeistof en verdeel het gelijkmatig over de gehele vijver.
 
@Bertus:Thnx.Trouwens niet alleen glans en kleurontwikkeling bij kois hoor by the way! :thumbs:
 
Heb het gezien. Heb Google geraadpleegt.
 
Uaruman, Wat is je dosering dan en voeg je het toe in het aquarium of een emmer?

En had er inderdaad wel eens van gehoord Kusuri clay ga het dan ook maar bestellen. Als het in de koi wereld gebruikt word zal het wel goed zitten ;).

Iemand anders nog ervaringen met andere middelene
 
@mss:Stijn,heb best wel redelijke stroming in de bak door 2 diffusors.Voeg het gewoon toe en je ziet het langzaam door de hele bak verspreiden.Langzaam verdwijnt de waas dan.Bakkie word er uiteindelijk helderder door.
Mooie van mineralen is dat ze door de vissenhuid worden opgenomen.

Succes ermee Stijn.Ben benieuwd naar je bevindingen straks.
Doe nooit meer zonderrr. :thumbs:
 
Even offtopic ;) maar die klei voegt dus mineralen toe en dat verhoogt je GH en KH (en dus krijg je ook een hogere PH)en hoe verhoudt zich dat met zacht (zuur) water wat bv guianacara's nodig hebben. Bovendien schijnt het neer te slaan en wat betekent dat in je aquariumcultuur. Want aan waterwaardesmeten doen die Koi-vijvermensen volgens mij niet (althans ik heb het niet geconstateerd). De meningen zijn ook erg verdeeld over het gebruik van die klei op Koiforums.
Afijn, ook ik heb dus gegoogeld :D Ben erg benieuwd maar misschien is dat een ander draadje :D
 
Meksjoef daar heb je wel een punt natuurlijk, Als dat dus werkelijk je Kh en Gh verhoogt is het voor mij afgeschreven eerlijk gezegd. Want wil me pH niet boven de 6,0 hebben.

zijn er geen alternatieve ?
 
Ik voeg niet bewust vitamientjes toe. Ik doe wel vrij regelmatig wat druppels Seachem Garlic quard over het diepvries voer. Alle vissen in beide bakken zijn hier dol op. Ik kan niet ontdekken of er ook vitamines inzitten. Het schijnt wel preventief tegen ziekten te zijn.

Gr Robin
 
Anders: na een 'medicijn' behandeling voeg ik enkele dagen wat vitaminedruppels op het voer. In de hoop dat het ze helpt om te herstellen.

Verder voeg ik niks toe. Wel geef ik de vissen granulaat en kleeftabletten die zijn 'verrijkt' met vitamines en mineralen. Dit om te voorkomen dat de vissen eventuele tekorten oplopen. Ik durf er niet op te gokken dat alleen diepvriesvoer toereikend is om de vissen te voorzien van de vitamines en mineralen.
 
Als je afwisselend en goede kwaliteit voort is er geen noodzaak aan toevoegingen.
 
Om toch nog even terug te komen op de Kusuri clay... (sorry weer even off-topic). Heeft Easy Life vfm niet (ongeveer) dezelfde werking? Deze voegt namelijk ook mineralen toe, geeft ook een vertroebeling om vervolgens te zorgen voor extra helder water. Of is het toch beter om Kusuri clay te gebruiken? En zo ja, waarom?
 
@el-grillo':Voor zover ik weet is Easy Life een waterverbeteraar.Kusuri clay zijn mineralen die door de vissenhuid worden opgenomen.
 
Easy-life bevat gemalen zeoliet.
 
Helaas ben ik nogal onwetend op dit gebied, maar wat is het grote verschil tussen zeoliet (Easy life vfm) en montmorilloniet (Kusuri clay)?
 
Zeoliet vangt ammonium en in beperkte mate nitriet en nitraat uit,verder doet het weinig voor de vissen.De klei laat mineralen los,wat weer goed is voor vis en water.
 
OK. Duidelijk Mondeo. Bedankt! Dan ga ik dit weekend Kusuri clay aanschaffen en laat ik mijn resterende vfm (voor evt. problemen) nog maar even in de fles ;)
 
Als jij je goed voelt bij easy-life,gebruik het gerust.
 
Heb het vroeger wel gebruikt, maar gebruik het al een hele tijd niet meer. Weet eigenlijk niet waarom. Mijn bak draait zonder ook goed. Maar ik had nog een restant vfm staan, dus vandaar mijn vraag. Ik wil het beste voor mijn vissen en daarom wil de klei zeker gaan proberen :)
 
Wat gebruiken jullie buiten de klay nog meer voor
Extra vitamines ? Vind opzicht wel een interessant onderwerp :)
 
Zo nu en dan kinderen vitamine druppels,Over het vlokvoer.
 
Zag net dit voorbijkomen JBL Atvitol

"


Voor het doelgericht verhogen van het vitaminegehalte van levend en gevriesdroogd voer evenals van droog- en diepvriesvoer.
Beschermt aquariumvissen tegen gebreksverschijnselen en verhoogt de weerstand tegen ziektes. Een speciaal emulgeringsproces met lecithine maakt vetverbrandende vitamines voor 100% opneembaar.


Aminozuren
Na-glutamaat 2500 mg
DL-Methionin 10 mg
Leucin 35 mg
Mineralen en spoorelementen
Ca-lactaat 10000 mg
Lysine 35 mg
Vitamine, provitamine en andere chemisch gedefineerde stoffen met gelijkwaardige werking (per 1000 g)
Vitamin A 1000000 I. E.
Vitamine B1 500 mg
Vitamine B2 625 mg
Vitamine B6 750 mg
Vitamine B12 5000 mcg
Vitamine C (stabiel) 10000 mg
Vitamine D3 10000 I. E.
Vitamin E 500 mg
Biotine 7500 mcg
K3 125 mg
Foliumzuur 15 mg
Nicotinamide 2500 mg
Cholinechloride 2500 mg
Myo-Inosit 500 mg

zo te lezen voegt dit ook allemaal vitaminen toe aan voedsel ?
 
Ik gebruik de druppels van DA,zelfde inhoud ;) Heel vriendelijk qua prijs.
 

Terug
Bovenaan