Tips op maat gemaakt aquarium


Goed. Dus dit hele systeem heeft maar 1 afsluiter nodig, in de hoofdleiding om de flow te regelen?

correct.
Zo zit dat nu ook bij mij in Maarssen


De situatie in Almere was dus met een UV lamp en een CO2 reactor en dan krijg je dit plaatje.
De rode circels zijn de kranen.

Vanaf de opvoerpomp ging toen een 40mm pijp recht omhoog met meteen een T kruizing die aan beide kanten een 32 mm pijp had.
De ene 32mm ging recht omhoog naar de CO2 reaktor.
De andere 32mm ging naar de achterkant van het bioloog en dan recht omhoog (wat ik hier even diagonaal heb getekend).
Vervolgens ging die in de UV lamp.

De kraan (4) die je daar ziet had alleen tot doel om water richting de UV te knijpen zodat er meer door de reaktor gaat.
Weerstand reaktor is namelijk groter dan weerstand UV en zonder kraan komt er niks in de reaktor.
Die kraan stond altijd driekwart dicht. Dus nooit helemaal.

Kraan (3) stond altijd dicht en kraan (2) altijd open.
In het geval dat ik het aquarium wilde leeg halen (waterwissel) dan sloot ik regelijk kraan 2 en opende ik tegelijk kraan 3.
De pomp bleef draaien en had op die wijze een bypass terug naar het eerste vak.

Wanneer het aquarium weer gevuld is, kraan 2 open en tegelijk kraan 3 dicht.


Kraan 1 is dus de hoofd afvoer die deels dicht staat.
De tweede buis is altijd open.

Omdat ik nu superslecht water heb in Maarssen, draai ik nu op Osmose.
Ik heb daarom geen CO2 reaktor meer nodig want met een superlage KH is de pH precies genoeg.
De UV lamp is inmiddels te oud. Dus UV en Reaktor zitten nu niet meer in mijn systeem.

Picture2.png
 
Over waterwissels, die doe ik dus niet meer he.

Mijn Bioloog heeft een overloop naar het riool en er druppelt aan de bovenkant (osmose) water in.
Nooit meer grote wissels, met uitzondering van paniek situaties natuurlijk.


Dus de gele pijpen op dit plaatje gaan via een gat aan de zijkant van het bioloog naar buiten, door een sifon heen en dan door de vloer naar het riool.

Aan de bovenkant van het aquarium druppel ik dan langzaam het water erin, dus in de lichtkap.

Picture2.png
 
Ow en vanaf jouw pomp heb je drie maal een 90 graden hoek.
Gebruik daarvoor de PVC boch en niet de PVC knie. De knie heeft teveel weerstand.


bocht:
1410-200090.jpg


knie:
63490.jpg
 
Goed. Dus dit hele systeem heeft maar 1 afsluiter nodig, in de hoofdleiding om de flow te regelen?
behalve als je in je lichtkap meerdere toevoeg punten maakt zoals bij mij 3 stuks.
In dat geval is het handig om in je lichtkap ook een kraan te zetten tussen de 2e en 3e toevoeg punt.
 
Over waterwissels, die doe ik dus niet meer he.

Mijn Bioloog heeft een overloop naar het riool en er druppelt aan de bovenkant (osmose) water in.
Nooit meer grote wissels, met uitzondering van paniek situaties natuurlijk.


Dus de gele pijpen op dit plaatje gaan via een gat aan de zijkant van het bioloog naar buiten, door een sifon heen en dan door de vloer naar het riool.

Aan de bovenkant van het aquarium druppel ik dan langzaam het water erin, dus in de lichtkap.

Bekijk bijlage 363789
Ja dat had je toen ook al inderdaad. Prachtig systeem maar hier niet haalbaar. Jammer wat had graag een systeem gehad wat beter werkt dan een slang in de bak hangen.

1 afsluiter, dat scheelt weer.

Dat van die knie vs bocht had ik ook gezien ja, ga ik zeker doen. Met 45 graden knietjes kom ik er niet.
 
Je kan ook eens naar de techniek van @Xammy39 kijken.
Die vind ik zelf ook erg indrukwekkend en werkt eigenijk nog een stuk efficienter dan die van mij.

Het mooie in zijn systeem is dat die kraan een via een flotter wordt gestuurd.
En aangezien je nog moet beginnen is daar wel wat van af te kijken.
 
Je kan ook eens naar de techniek van @Xammy39 kijken.
Die vind ik zelf ook erg indrukwekkend en werkt eigenijk nog een stuk efficienter dan die van mij.

Het mooie in zijn systeem is dat die kraan een via een flotter wordt gestuurd.
En aangezien je nog moet beginnen is daar wel wat van af te kijken.
Kan je me linken naar zijn topic? Heb nog steeds niet uitgevonden hoe je op dit forum kan zien welke onderwerpen iemand is gestart ipv op heeft gereageerd.
 
 
Het is Van Wolferen geworden, we hebben een kale bak en frame besteld. Bak: 270*70*70, frame: 270*70*85. Lichtkap en ombouw gaan we zelf maken van hout.

Ik zal binnenkort een foto album openen zodat we de voorbereidingen kunnen delen.

Denk dat de Geo's wel blij zijn als ze een groter verblijf krijgen.

 
Jawel, maar het is een huurwoning. Denk niet dat ze het leuk vinden als ik een doorvoer maak in de woonkamer.
Geen mogelijkheid om een bestaande afvoer te gebruiken.
ik zelf heb de afvoer van de was machine er voor aangepast.
Trouwens als de mogelijkheid er is om onder de vloer te komen en je niet te veel moet aanpassen ga er voor.
enige probleem is dat de zaak bij verlaten huurwoning weer in oude staat moet terug moet brengen.
 
Geen mogelijkheid om een bestaande afvoer te gebruiken.
ik zelf heb de afvoer van de was machine er voor aangepast.
Trouwens als de mogelijkheid er is om onder de vloer te komen en je niet te veel moet aanpassen ga er voor.
enige probleem is dat de zaak bij verlaten huurwoning weer in oude staat moet terug moet brengen.
Aan de andere kant van de muur zit (in de keuken) wel de afvoer van de wasmachine.. Maar echt geen idee hoe ik dat zou moeten uitvoeren. Maar eens aan Raoul horen wat die denkt, hij gaat me als het goed is helpen met het PVC-werk.
 
Het is Van Wolferen geworden, we hebben een kale bak en frame besteld. Bak: 270*70*70, frame: 270*70*85. Lichtkap en ombouw gaan we zelf maken van hout.

Ik zal binnenkort een foto album openen zodat we de voorbereidingen kunnen delen.

Denk dat de Geo's wel blij zijn als ze een groter verblijf krijgen.


Mooie afmetingen dat zullen de vissen zeker waarderen 👍
 
Geen mogelijkheid om een bestaande afvoer te gebruiken.
ik zelf heb de afvoer van de was machine er voor aangepast.
Trouwens als de mogelijkheid er is om onder de vloer te komen en je niet te veel moet aanpassen ga er voor.
enige probleem is dat de zaak bij verlaten huurwoning weer in oude staat moet terug moet brengen.
Ga het toch doen. Doorvoer in de muur en aansluiten op de afvoer van de wasmachine.
 
Goede keus:thumbs:
Ook maar gelijk een t-stukje op je waterleiding zetten dan...
Ik heb nog een koudwaterkraan over net boven de afvoer. Die is bedoeld voor een vaatwasser, maar die hebben we toch niet.
 
Als je die inderdaad gelijk doortrekt, kun je hem ook aansluiten op automatisch verversen.
 
Even een tip, ik heb als overloop een los bakje, daar kan ik veel beter bij komen dan een overloop die de hele hoogte van het aquarium in beslag neemt.
 

Terug
Bovenaan