Tips op maat gemaakt aquarium


ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Na meerdere keren af te zien van de aanschaf van een groot aquarium gaat het nu toch echt gebeuren. We zijn afgelopen jaar verhuisd en hebben nu een woning waar het aquarium op een betonnen ondervloer op de begane grond geplaatst kan worden.

Het idee is om een bak te laten bouwen door Van Wolferen. De bak zal ergens tussen 220 - 250cm lang worden en 60 breed en 60 hoog.

Voor ik Leo contact ben ik op zoek naar wat tips, wat wel en wat niet toe te laten passen.

1. Bioloog, er komt een bioloog onder de bak. Ik twijfel nog of ik die ook door ze laat bouwen of dat ik de rio 180 ombouw tot bioloog.
2. Overloop, ik zit te denken aan een overloop met kam en daarachter 2 gaten te laten maken voor het overloopsysteem (durso of herbie, twijfel nog) en een noodoverloop. Moet ik verder nog ergens aan denken voor de overloop?
3. Licht, ik heb de plus set voor 200-220cm bakken gekocht van HVP Aqua. Deze zijn denk ik eigenlijk iets te kort maar ik vind het niet erg als we een beetje schemer/duister hebben in de hoeken. Hoe kan ik deze het beste toepassen? Zal ik Leo vragen of de 4 lampen onder de lichtbak geschroeft kunnen worden? Of vragen of hij de glasstrips op de kopse kanten wat dieper maakt zodat ze hierop kunnen liggen? Of de liggers van de lampen zelf vervangen voor langere?
4. Inlaat aquarium, hier nog tips voor? Het bioloog wordt nooit zo lang als de bak, dus wat is de meest efficiente manier om de opvoerpomp aan te sluiten op een spraybar o.i.d.?
5. Overige, verder nog slimmigheden of tips wat ik gelijk mee moet nemen als de bak gebouwd wordt?

Edit: We zijn van plan een stuk laminaat weg te halen en dan een plaat betonplex op de betonnen vloer te plaatsen, hier zal de kast en het aquarium op komen te staan. Kan ik verder nog dingen doen om de vloerdruk te verdelen of het stabiliseren van het aquarium te verbeteren?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaring.

Groet,

Rico
 
Laatst bewerkt:
Waarom 60 hoog? Daar gaat nog bodem van af, dan heb je amper genoeg voor maanvissen, en al helemaal niet voor discussen (mocht je die ooit nog willen). Ik zou naar 70cm hoog gaan, dan moet het gek lopen wil je vissen moeten schrappen vanwege de hoogte.
 
Waarom 60 hoog? Daar gaat nog bodem van af, dan heb je amper genoeg voor maanvissen, en al helemaal niet voor discussen (mocht je die ooit nog willen). Ik zou naar 70cm hoog gaan, dan moet het gek lopen wil je vissen moeten schrappen vanwege de hoogte.
Hoi Lysia, goed punt. Ik ben eigenlijk uitgegaan van de maten die Leo op zijn website vermeld, 70 x 70 is te diep voor de locatie waar ik hem wil plaatsen. Maar 70 hoog zou inderdaad prima kunnen. Ik heb niet de ambitie om discus vissen te houden, maar de optie open houden is natuurlijk wel fijn.
 
Kijk ook goed of de hoogte netto of bruto is, als in inclusief of exclusief lichtbak. Mijn aquarium heb ik gekocht alszijnde 60 hoog, maar dat is inclusief lichtbak en mijn waterkolom is dus maar 52cm hoog...Leuk project verder, zit een beetje in dezelfde fase dus mocht je een topic gaan openen volg ik je met interesse :)
 
Kijk ook goed of de hoogte netto of bruto is, als in inclusief of exclusief lichtbak. Mijn aquarium heb ik gekocht alszijnde 60 hoog, maar dat is inclusief lichtbak en mijn waterkolom is dus maar 52cm hoog...Leuk project verder, zit een beetje in dezelfde fase dus mocht je een topic gaan openen volg ik je met interesse :)
Ik zag het ja, ik had weinig bij te dragen maar volg jouw topic ook. Ik heb de hele discussie potfilters/bioloog al eens eerder gevoerd. Voor mij wordt het sowieso een bioloog, ik weet alleen nog niet precies hoe het eruit komt te zien qua overloopsysteem. Ik ben ooit bij @rjoemman op bezoek geweest en die heeft een heel mooi systeem, was ook muisstil.
 
515b17fbff11e0ae8c9fd33a386b3af1.jpg


Op deze tekening heb ik de linker twee buizen.
Dus de hoofdoverloop zit heel diep.
En voor mij is de middelste pijp die met de durso de noodoverloop.
De meest rechterpijp heb ik dus niet.

Combinatie van die twee linker buizen zorgt ervoor dat je niets hoort.
 
Bekijk bijlage 363519

Op deze tekening heb ik de linker twee buizen.
Dus de hoofdoverloop zit heel diep.
En voor mij is de middelste pijp die met de durso de noodoverloop.
De meest rechterpijp heb ik dus niet.

Combinatie van die twee linker buizen zorgt ervoor dat je niets hoort.
Duidelijk. Ik denk dat ik de bouwer vraag er een overloopkamer met kam in te maken en dan 2 gaten in de bodem. Ga ik later wel vragen stellen aan je hoe het ookalweer precies zat. Jij nog tips die ik mee moet nemen voor het beoogde aquarium?
 
ten eerste alles goed op papier zetten qua wensen.

het zou mooi zijn als hij zoiets wat je voor ogen hebt ook heeft staan in de showroom.
Zodat je goed kan zien hoe de afwerking is.
Wat de een qua afwerking prima vind vind een ander dan net weer iets tegenvallen.

Kleur van de kit vind ik zelf ook heel belangrijk.

Gewoon glas of extra helder glas (optic white).?

Stelpootjes onder het frame ?

Hoe word het frame gemaakt en hoe staat de sump/bioloog erin? Heb vroeger zelf ooit een bak gehad waarvan de sump stuk ging en toen moest heel het aquarium leeg om de sump te kunnen vervangen.
Deze constructie heb ik nu nog steeds maar de sump wel van extra dik glas laten maken.

Overloop met noodoverloop word tegenwoordig altijd wel toegepast. Een overloop van zwart glas valt niet erg op.
Vaak maken ze in een overloop ook nog een droogkamer voor eventuele kabels.
Heb ik bij mijn aquarium vanaf gezien omdat ik dan alle kabels zou moeten verlengen.
Dit opgelost door gewoon 2 ronde gaten in de lijst te maken in beide hoeken.

Verstevigingsstrippen zijn prima om de verlichting op te leggen.
 
Heb je misschien een fotootje van waar ie komt te staan? :)
Zeker, op dezelfde muur (achterin) als waar het huidige aquarium staat. Grootste gedeelte van die wand.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230731_121419_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20230731_121419_WhatsApp.jpg
    935.9 KB · Weergaven: 70
ten eerste alles goed op papier zetten qua wensen.

het zou mooi zijn als hij zoiets wat je voor ogen hebt ook heeft staan in de showroom.
Zodat je goed kan zien hoe de afwerking is.
Wat de een qua afwerking prima vind vind een ander dan net weer iets tegenvallen.

Kleur van de kit vind ik zelf ook heel belangrijk.

Gewoon glas of extra helder glas (optic white).?

Stelpootjes onder het frame ?

Hoe word het frame gemaakt en hoe staat de sump/bioloog erin? Heb vroeger zelf ooit een bak gehad waarvan de sump stuk ging en toen moest heel het aquarium leeg om de sump te kunnen vervangen.
Deze constructie heb ik nu nog steeds maar de sump wel van extra dik glas laten maken.

Overloop met noodoverloop word tegenwoordig altijd wel toegepast. Een overloop van zwart glas valt niet erg op.
Vaak maken ze in een overloop ook nog een droogkamer voor eventuele kabels.
Heb ik bij mijn aquarium vanaf gezien omdat ik dan alle kabels zou moeten verlengen.
Dit opgelost door gewoon 2 ronde gaten in de lijst te maken in beide hoeken.

Verstevigingsstrippen zijn prima om de verlichting op te leggen.
Ja ik ben bang dat ik toch heen moet. Veel verder van huis gaat binnen NL voor mij niet lukken, maar misschien toch wel slim om even om tafel te gaan i.p.v. alles per mail/tel.

Verder goede punten om mee te nemen in de overwegingen.
 
Ja ik ben bang dat ik toch heen moet. Veel verder van huis gaat binnen NL voor mij niet lukken, maar misschien toch wel slim om even om tafel te gaan i.p.v. alles per mail/tel.

Verder goede punten om mee te nemen in de overwegingen.
Langs gaan moet je altijd doen. Je wilt toch zien wat je koopt lijkt me ??

Geen offerte opgevraagd bij Aqualife ?
 
Langs gaan moet je altijd doen. Je wilt toch zien wat je koopt lijkt me ??

Geen offerte opgevraagd bij Aqualife ?
Ja ik heb wel al een aantal Van Wolferen bakken gezien hoor. Maar je hebt natuurlijk wel een punt.

Nee, geen offerte opgevraagd bij Aqualife, wel even gespeeld met de online configurator. Kwam uit me hoofd toch gauw op 1000 EUR meer uit voor een vergelijkbare bak. Reviews van beide bouwers zijn overwegend positief.
 
Ik heb destijds bij beide een offerte opgevraagd.
Van wolferen was ook mijn eerste keus omdat deze op papier goedkoper was.
Na een afspraak in de showroom was ik eigenlijk beetje teleurgesteld.

Een week later ben ik naar Aqualife geweest.
Daar op kantoor was er ook best nog wat mogelijk qua prijs. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel.

Van wolferen maakt prima bakken en heeft ook veel tevreden klanten. Waarschijnlijk lagen mijn eisen iets te hoog en heb ik daardoor voor Aqualife gekozen.
 
Ik heb destijds bij beide een offerte opgevraagd.
Van wolferen was ook mijn eerste keus omdat deze op papier goedkoper was.
Na een afspraak in de showroom was ik eigenlijk beetje teleurgesteld.

Een week later ben ik naar Aqualife geweest.
Daar op kantoor was er ook best nog wat mogelijk qua prijs. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel.

Van wolferen maakt prima bakken en heeft ook veel tevreden klanten. Waarschijnlijk lagen mijn eisen iets te hoog en heb ik daardoor voor Aqualife gekozen.
Waar was je teleurgesteld over?

Heel eerlijk, enige potentiele twijfel die ik heb is het dibond meubel. Het is prima en het zal me niet storen, maar de onderkasten van aqualife (gelamineerde meubelpanelen) zien er wel gelikter uit. Maar niet 1000 EUR gelikter. Ik ga erover nadenken en kijken hoever het doorrijden zou zijn naar Aqualife. Als ik toch al praktisch op de belgische grens ben..
 
Ik heb ooit een aquarium van Van Wolferen gehad en was daar tevreden van.
Rond deze aquarium had ik zelf een ombouw gemaakt dus zag je alleen de voorruit.

Nu heb ik een aquarium met kast van Aqualife en idd ze zijn duurder maar als ik dan naar de afwerking kijk van het aquarium alleen al is dit toch een heel stuk beter.
Het meubel is ook zeer goed afgewerkt.

Het is maar net wat je wil en wat je wil besteden.
 
Waar was je teleurgesteld over?

Heel eerlijk, enige potentiele twijfel die ik heb is het dibond meubel. Het is prima en het zal me niet storen, maar de onderkasten van aqualife (gelamineerde meubelpanelen) zien er wel gelikter uit. Maar niet 1000 EUR gelikter. Ik ga erover nadenken en kijken hoever het doorrijden zou zijn naar Aqualife. Als ik toch al praktisch op de belgische grens ben..
Pb gedaan
 
Op een bak van 200-250 zou ik een bioloog van 150 nemen. Rio 180 is een stuk korter.
Duidelijk.

Ik heb volgende week een digitale afspraak met Aqua life om de opties te bespreken.

Voor de bioloog is het overloop gedeelte me redelijk duidelijk volgens het bean animal principe. Ook de inrichting van de bioloog zelf (elk schot iets lager, geperforeerde plaat onderin zodat vuil niet ophoopt, vak 1 mechanische filtering, laatste vak opvoerpomp, thermostaat ergens in de tussenschotten) is me redelijk duidelijk.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe jullie de retourleiding hebben geregeld. Stel ik gebruik 32 mm pvc om op te voeren, waar gaat die buis dan heen? Ik wil hem niet door de bodem van het aquarium omhoog stekend hebben. Niet in het zicht in ieder geval. En doe je die aan dezelfde zijde als de overflow of aan de andere kant?

En hoe sluit je die vervolgens aan op de uitlaat? Zal waarschijnlijk een lily pipe worden (16/22mm). Een slangtule van 16mm met verloopstuk naar het pvc?
 
Die schotten moeten niet steeds lager hoor.
Dan krijg je een trap waarbij in het laatste vak het water het laagst staat.
Bij mij is het water in alle vakken even hoog.
Check nog even mijn videos op youtube.
Kan je daar mooi zien.
 
Duidelijk.

Ik heb volgende week een digitale afspraak met Aqua life om de opties te bespreken.

Voor de bioloog is het overloop gedeelte me redelijk duidelijk volgens het bean animal principe. Ook de inrichting van de bioloog zelf (elk schot iets lager, geperforeerde plaat onderin zodat vuil niet ophoopt, vak 1 mechanische filtering, laatste vak opvoerpomp, thermostaat ergens in de tussenschotten) is me redelijk duidelijk.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe jullie de retourleiding hebben geregeld. Stel ik gebruik 32 mm pvc om op te voeren, waar gaat die buis dan heen? Ik wil hem niet door de bodem van het aquarium omhoog stekend hebben. Niet in het zicht in ieder geval. En doe je die aan dezelfde zijde als de overflow of aan de andere kant?

En hoe sluit je die vervolgens aan op de uitlaat? Zal waarschijnlijk een lily pipe worden (16/22mm). Een slangtule van 16mm met verloopstuk naar het pvc?
Bij mij gaat de retourleiding Ook door de overloop omhoog.
Vanuit daar gaat deze over de glasstrip naar de andere zijde van de bak.
 
bioloog.png


Dit is hoe mijn bioloog werkt.
Het rode is het glas.
Het blauwe is het waterlevel, nergens een trap overal gelijke hoogte!
Het grijs zwarte zijn de pvc buizen en de opvoerpomp
Groen zijn de tussenschotten.
Oranje is het filtermateriaal, sponzen, siporax etc
De gele pijlen geeft de richting van het water aan.
De zwarte stippellijn is het rooster onder het filtermateriaal

Zorg ervoor dat je hand pols/hand tussen de twee schotten kan komen, circa een 5 cm.
Doe de eerste schot een 2 a 3 cm van de bodem zodat er een redelijke volume aan water onderdoor kan
De tweede groene schot is steeds een paar centimeter (dezelfde 2 a 3 cm) onder het water level.
Hierdoor heb je nooit vallend water en is je bioloog super stil terwijl er toch een 5.000 tot 10.000 liter per uur doorheen kan.
Mijn pomp staat meestal op een 7800 l/h ingesteld.
Aan de bovenkant van de groene schotten is voldoende ruimte om stoomuitval op te vangen, het water stijgt dan in alle vakken.

Het pompvak krijgt water van onder.


Voordeel van dit systeem is dat in alle vakken het water van boven naar onder door het filter materiaal heen gaat
Je filterfliezen kan je dan bovenop in elk vak leggen indien gewenst.

Zoals je ziet gaan bij mij alle grijze pvc buizen op dezelfde plek naar boven door de bodem van het aquarium naar de overloop kamer.
Er zitten dus 3 gaten in de overloop kamer.
De opvoerbuis gaat helemaal door tot in de lichtkap om vervolgens daar naar opzij te gaan.

Natuurlijk zit op de hoofd afvoer een regelkraan maar die heb ik niet ingetekend.

De twee pvc buizen die uit het aquarium naar het bioloog gaan zijn bij mij 40mm.
De buis die uit de opvoerpomp omhoog gaat is 32mm.

Het bioloog is 150x50x40.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij In het aquarium komt dus de 32mm pvc buis in de lichtkap, die ligt gewoon op de dwarsbalken.
Op drie plekken in de buis zit een T stuk met daaraan een 45 graden knie en een verloop naar een 25mm slang tule.
Oorspronkelijk zat daar een stuk 25mm transparante slang op maar die gebruik ik niet meer.
Voor het einde van de buis heb ik nog een regelkraan om de druk op de laatste T-stuk te kunnen regelen.
Door die dichter te zetten komt er meer druk op de eerste twee uitvoeren.

Ik gebruik overal druk-pvc van de Wildkamp.
Dus niet dat slappe spul van de Gamma.

362696761_1054554052178675_3869231269838142680_n.jpg

362674656_236578632580001_3123783495204314144_n.jpg
362890536_317932047236285_5126109809657282589_n.jpg
 
Bekijk bijlage 363766

Dit is hoe mijn bioloog werkt.
Het rode is het glas.
Het blauwe is het waterlevel, nergens een trap overal gelijke hoogte!
Het grijs zwarte zijn de pvc buizen en de opvoerpomp
Groen zijn de tussenschotten.
Oranje is het filtermateriaal, sponzen, siporax etc
De gele pijlen geeft de richting van het water aan.
De zwarte stippellijn is het rooster onder het filtermateriaal

Zorg ervoor dat je hand pols/hand tussen de twee schotten kan komen, circa een 5 cm.
Doe de eerste schot een 2 a 3 cm van de bodem zodat er een redelijke volume aan water onderdoor kan
De tweede groene schot is steeds een paar centimeter (dezelfde 2 a 3 cm) onder het water level.
Hierdoor heb je nooit vallend water en is je bioloog super stil terwijl er toch een 5.000 tot 10.000 liter per uur doorheen kan.
Mijn pomp staat meestal op een 7800 l/h ingesteld.
Aan de bovenkant van de groene schotten is voldoende ruimte om stoomuitval op te vangen, het water stijgt dan in alle vakken.

Het pompvak krijgt water van onder.


Voordeel van dit systeem is dat in alle vakken het water van boven naar onder door het filter materiaal heen gaat
Je filterfliezen kan je dan bovenop in elk vak leggen indien gewenst.

Zoals je ziet gaan bij mij alle grijze pvc buizen op dezelfde plek naar boven door de bodem van het aquarium naar de overloop kamer.
Er zitten dus 3 gaten in de overloop kamer.
De opvoerbuis gaat helemaal door tot in de lichtkap om vervolgens daar naar opzij te gaan.

Natuurlijk zit op de hoofd afvoer een regelkraan maar die heb ik niet ingetekend.

De twee pvc buizen die uit het aquarium naar het bioloog gaan zijn bij mij 40mm.
De buis die uit de opvoerpomp omhoog gaat is 32mm.

Het bioloog is 150x50x40.
Top Raoul, dankjewel, duidelijk verhaal!

Ik was zelf vanmiddag ook al aan het tekenen geweest n.a.v. je YT filmpjes

Zoiets moet het als geheel worden:

Bak van 250 x 60 x 70 cm, bioloog van 150 x 50 x 40 cm.

1691169003745.png


1 is een kogelkraan met slangtule om water af te voeren (waterwissels)
2 is een schuifafsluiter om de afvoer af te stellen
3 en 4 zijn standaard kogelkranen

EDIT: Logischerwijs komen de 3 pijpen in de droogkamer niet in de lengte richting van het aquarium naast elkaar, maar voelde er weinig voor om ook nog een zij-aanzicht te tekenen.

Je idee om de terugvoer over de dwarsbalken te laten lopen vind ik ook interessant, daar ga ik even over nadenken. Ik heb nu een enkele invoer getekend met een lily-pipe, maar op 2 of 3 punten invoeren klinkt wel goed. Ik wil alleen geen techniek achter het aquarium hebben, dus ga even kijken of hier plek voor is naast de lichtbalken.

Als er verder nog opmerkingen/tips zijn, dan hoor ik ze natuurlijk graag.

Iemand al benieuwd wat er in gaat komen ;)?
 
Op 3 moet je absoluut geen kogelkraan zetten. Die moet vol open staan.

Nut van kraan 4 ontgaat mij even.
 
Waterwissel vanuit 1 gaat lastig.
Zodra het water in de overloop onder de kam komt komt er geen aqua water meer naar 1. Of je moet je pomp aan laten maar dan is binnen no time je bioloog leeg.

Ik zou 1 laten vervallen en gewoon met een hevelslang je aqua leeg halen.
 
Als je zegt dat je bioloog 150x50x40 is dan betekent dit dat de hoogte 40 is maar je tekening zegt 50. l x d x h
 
Als je zegt dat je bioloog 150x50x40 is dan betekent dit dat de hoogte 40 is maar je tekening zegt 50. l x d x h
Hmm 150x40x50 dan, of 150x50x50 kan ook nog.

Waterwissel vanuit 1 gaat lastig.
Zodra het water in de overloop onder de kam komt komt er geen aqua water meer naar 1. Of je moet je pomp aan laten maar dan is binnen no time je bioloog leeg.

Ik zou 1 laten vervallen en gewoon met een hevelslang je aqua leeg halen.
Ja dat was het idee ja, maar je hebt gelijk dat het bioloog dan snel leegloopt.

Kan het ergens anders wel? Ik heb dat vaker gezien en het lijkt me superhandig om ergens een waterslang met koppeling op de klikken en de afsluiter te openen om water af te voeren.
 
Op mijn huidige constructie in Maarssen zit er bij 4 geen kraan.

In Almere had ik rechts van 4 een uv lamp en een CO2 reactor en een bypass terug naar het bioloog.

Ik zal daar even een tekening van maken.

In jouw tekening is die kraan daar gevaarlijk. Je moet tegelijk je pomp uit zetten en 4 dicht doen. Die je eerst 4 dicht gaat je pomp stuk. Doe je eerst je pomp uit dan loopt het water al terug dus heeft de kraan geen zin.
Dus beide situaties is de kraan in 4 overbodig.
 
Hmm 150x40x50 dan, of 150x50x50 kan ook nog.


Ja dat was het idee ja, maar je hebt gelijk dat het bioloog dan snel leegloopt.

Kan het ergens anders wel? Ik heb dat vaker gezien en het lijkt me superhandig om ergens een waterslang met koppeling op de klikken en de afsluiter te openen om water af te voeren.
Kan alleen met een 4e gat in je bak zelf dicht bij de bodem met een kraan daarop. Ik zou het niet doen veel te veel druk en je vissen worden meegezogen.
 
Goed. Dus dit hele systeem heeft maar 1 afsluiter nodig, in de hoofdleiding om de flow te regelen?
 

Terug
Bovenaan