Thermometer probleem


F

fish-lover

Guest
Hoihoi,

Ik heb een vraag Is het soms mogelijk dat mijn temperatuur meter (digitaal met kabeltje en sensor in het water) door een klein zacht knikje tegen het kabeltje nietmeer precies meet? Hij kost wel 20 euro wat ik al veel vind maar wou precies kunnen meten en nu scheelt hij een graad met een andere meter waarvoor hij 2 dagen geleden wel exact klopte met elkaar.
 
Digitale thermometers werken door veranderingen in weerstand te meten. De sensor zet uit of krimpt door de temperatuur, wat een verandering geeft in de weerstand die door de controller gemeten wordt. Heb je nu een kabelbreuk dan is de weerstand van de kabel niet meer hetzelfde als hij daarvoor was, waardoor je inderdaad afwijkende waarden kunt krijgen.
 
@bderooij bedankt voor de duidelijke info! Egt zonde want de knik was nog niet eens hard ofzo. Lopen blijkbaar snel schade op. Weten jullie of wat vinden jullie de beste soort thermometer die nauwkeurig is en blijft?
 
Digitale thermometers werken door veranderingen in weerstand te meten. De sensor zet uit of krimpt door de temperatuur, wat een verandering geeft in de weerstand die door de controller gemeten wordt. Heb je nu een kabelbreuk dan is de weerstand van de kabel niet meer hetzelfde als hij daarvoor was, waardoor je inderdaad afwijkende waarden kunt krijgen.


Is dat ook zo bij een lichte knik dan? Dat is denk ik iets anders dan een flinke knik of breuk toch?
 
@benvo is idd zeer goedkoop en handig! Is er op allie dan ook iets waar je dit kan op aansluiten ?
 
@benvo ziet er goed uit! Maar werkt niet op batterij dan dat led scherm?
 
Of kan je de + en de - Gwn aan een 12 volt batterij met plakband hangen? Of zou dat niet werken spaar ik een stopcontact uit
 
Is dat ook zo bij een lichte knik dan? Dat is denk ik iets anders dan een flinke knik of breuk toch?
Een lichte knik in de buitenmantel kan een breuk in de binnenmantel zijn.
Geknikte kabels is sowieso slecht, je moet altijd proberen om bochten te leggen, net als met slangen van je pomp.
 
Is maar een idee maar reageert de een temperatuurmeter niet sneller op een temperatuur schommeling als de ander
Zou me niets verbazen als dat hier ook het geval is
 
Ja zou dan wel lieve proberen om met een batt te werken heb namelijk al veel te veel stopcontacten! Dacht aan zo’n rond 12v batt vast te hangen met elektriciteit tape. Of zou dat te snel platgaan?
 
Beste,

Ten einde raad; ik heb nu een pot warmer water gevuld en met 2 officiële thermometers getest die alle 2.. 35.1C graden. En ik heb mijn 3 thermometers (2x24euro!) en (1 van 2 euro allie die tpm-10. En alle 3 kloppen ze niet hoe kan dat nu? Ik had gehoopt dat de tpm-10 ging juist zijn. Hier foto direct na elkaar genomen...

Hopelijk geven jullie duidelijkheid.

E58DA630-826A-4D0F-83C1-3E0B3E9455F3.jpeg
3ABED8EA-E1BC-40AE-8F7D-6F453793267C.jpeg
 
@tuinkabouter idd vind het egt ergerlijk! Irriteer mij er rot aan. Hoe kan je in hemelsnaam een duidelijke en correcte uitlezing van het aquarium.. heb even de tijd genomen om ze alle 4 te noteren naast de correctie. En hun verschil in totaal..

image.jpg
 
Mede om de reden van afwijking gebruik ik een InkBird temperatuur controller. Deze kun je kalibreren.
 
Beste,

Ten einde raad; ik heb nu een pot warmer water gevuld en met 2 officiële thermometers getest die alle 2.. 35.1C graden. En ik heb mijn 3 thermometers (2x24euro!) en (1 van 2 euro allie die tpm-10. En alle 3 kloppen ze niet hoe kan dat nu? Ik had gehoopt dat de tpm-10 ging juist zijn. Hier foto direct na elkaar genomen...

Hopelijk geven jullie duidelijkheid.

Bekijk bijlage 246353 Bekijk bijlage 246354
@tuinkabouter zegt: Vind het nogal wat dat verschil

Nou ik niet, thermometers voor aquariums hebben vaak een tolerantie van 0.5 graad Celsius. Daar zitten allen meters op de foto wel in. Hoewel ook ik van nauwkeurigheid hou vraag ik me af waarom je hier zo wakker van ligt?
 
Naja 2 graden teveel is iets meer als .5 graad tolerantie...

Ze zijn gelukkig wel constant met de mis aanwijzing, zou het nog een keer herhalen met bijv 10 graden, als ze dezelfde afwijking behouden zijn ze prima te gebruiken omdat de afwijking bekend is
 
Het is jammer dat er geen goede thermometers verkrijgbaar zijn voor aquariumgebruik,de meeste thermometers kosten zo'n 3 euro en zijn ook slecht afleesbaar,er is allerlei techniek te koop maar op dit vlak laten fabrikanten het
maar afweten,ook ik heb zo.n digitale meter,simpele uitvoering maar toch een beetje rommelig.

Misschien dat er labarotorium meters verkrijgbaar zijn? met een betere afleesbaarheid ik weet ze nog niet te vinden.
 
Idd. Ze verschillen. 3/ 1;7/ 1/ en 0,7 dus geen enkel binnen de 0,5 nauwkeurigheid. Ja is waar maar om er dan een termometer in te hangen en zelf bij te houden hoeveel graden bij te tellen vind ik ook maar prutsen.

Wat denken jullie van dit lijkt meer op een vast en “betrouwbaar termometer. Omdat er geen kabel tussen zit en het metaal opp. groot is.
Of ja iemand ook een idee zoals @gast07 met een kalibreer optie? Hoe werkt dit precies om dan af te stellen? En waar kan je deze kopen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is jammer dat er geen goede thermometers verkrijgbaar zijn voor aquariumgebruik,de meeste thermometers kosten zo'n 3 euro en zijn ook slecht afleesbaar,er is allerlei techniek te koop maar op dit vlak laten fabrikanten het
maar afweten,ook ik heb zo.n digitale meter,simpele uitvoering maar toch een beetje rommelig.

Misschien dat er labarotorium meters verkrijgbaar zijn? met een betere afleesbaarheid ik weet ze nog niet te vinden.

Ik neem tenminste aan dat je al die thermometers wel even een half uurtje in hetzelfde water hebt gehangen? Want kan we wel voorstellen dat ze niet allemaal even snel werken.

Zelf heb ik een doodsimpele plakthermometer aan de zijkant van het aquarium. Die geeft zeker binnen 0,5 graad de temperatuur weer. En waar gebruik je die voor?
Juist ter INDICATIE, niets meer niets minder. Die vissen moeten op ongeveer 24 a 25 graden. 22 en 27 graden is ook best. Dus zodra het ding 20 of 30 graden aangeeft, dan weet je dat er iets goed mis is.
En daar doen we het voor. Dus zolang dat plakding netjes tussen de 23 en 27 graden (meestal gewoon 25) staat. Is alles OKE.
 
Inderdaad,de meeste vissen zitten in het bereik van 22-27 Gr.Mijn Discusvissen wil ik houden op 29 gr,En dan zou ik een tolerantie/indicatie van 5 Gr. Niet echt waarderen.Hoe hoger je in een temperatuur zit des te precieser zou de aflezing moeten zijn.
 
Naja 2 graden teveel is iets meer als .5 graad tolerantie...

Ze zijn gelukkig wel constant met de mis aanwijzing, zou het nog een keer herhalen met bijv 10 graden, als ze dezelfde afwijking behouden zijn ze prima te gebruiken omdat de afwijking bekend is
Kijkend op de foto's zie ik; 35.2, 35.1, 35.9. Deze liggen binnen de door mij bedoelde 0.5 norm. (Uitgaande van 35.5 graad exact.) Verder zie ik er een op 34.1 en een veel sterker afwijkende 31.9 graad aanwijzend apparaat. Eigenlijk zou je het water eens moeten meten met een geijkte thermometer om te weten waar je werkelijk van moet uitgaan.
 
neem aan dat de 2 thermometers op de eerste foto "gewone" thermometers zijn die bij de drogist vandaan komen, en ga er een btje van uit dat die gekalibreerd zijn vanuit de fabriek.
 
@Nicolientje-W van die toestellen begrijp ik jammer genoeg te weinig. En een thermometer schakelde toch automatisch aan en uit? Wrm zou ik die dan nog eens laten schakelen via een mini toestel?

Alvast bedankt voor je hulp!
 
Een thermostaat (alle thermostaten) werken met een bimetaaltje, na verloop van tijd krijg je last van metaalmoeheid en zal de thermostaat niet meer goed werken (vaak slaan ze op hol met het gevolg van gekookte vissen) of een hele koude bak. Nu is een koude bak minder erg dan een te warme bak, maar waarom zulke risico's lopen met een berg dure vissen en een thermostaat van een paar tientjes. Die risico's loop je dus niet als je er zo'n controler tussenzet die schakelt de thermostaat via stroomtoevoer, dan kan hooguit je bak te koud worden als je thermostaat ermee uitscheid maar dat is te overzien.
 
Een thermostaat (alle thermostaten) werken met een bimetaaltje, na verloop van tijd krijg je last van metaalmoeheid en zal de thermostaat niet meer goed werken (vaak slaan ze op hol met het gevolg van gekookte vissen) of een hele koude bak. Nu is een koude bak minder erg dan een te warme bak, maar waarom zulke risico's lopen met een berg dure vissen en een thermostaat van een paar tientjes. Die risico's loop je dus niet als je er zo'n controler tussenzet die schakelt de thermostaat via stroomtoevoer, dan kan hooguit je bak te koud worden als je thermostaat ermee uitscheid maar dat is te overzien.

En daar heb je dit voor.

http://www.ink-bird.com/products-temperature-controller-itc308.html

Edit.

Dirk d8 hetzelfde.

 

Terug
Bovenaan