Thedutch zijn rifje


Absoluut de mooiste in de familie :)
 
Mooi visje Ralph.
Ben je wel tevreden over de gang van zaken?
Je weet dat ik helemaal geen verstand van zeeaqua heb.
Ik vind wel mooi om naar te kijken.
 
Nieuwe koralen
- Pompende Xenia
- Groene montipora takachtige variant
- Rode montipora plaat
- Groene steenpoliep
- Fijne gorgoonkoraal
- Oranje buttons
- Blauw/groene buttons

Het effect van al deze nieuwe koralen is direct zichtbaar in de waardes:

Zout: 1024
Temperatuur 25 graden
PH 7.8
KH 13.4
CA 420 (te laag en dus toevoegingen nu gekocht)
MG 750
No2 0
No3 0.5
Po4 0
NH3 0
Nh 4 0

Om de waardes op niveau te krijgen en te behouden heb ik gekozen om de balling methode toe te passen. Deze methode heb ik boven de DSR en Berlin methode gekozen. Ik ga materialen van red sea gebruiken. Van Jacco had ik advies gekregen, maar helaas vond ik de verhoudingen ect wat moeilijker om uit te rekenen naast dat je het dagelijks moet toevoegen.
Op den duur wil ik een automatische set gaan kopen. Deze meet en voegt zelf alles toe wat nodig is.

0kyzH0JhclcB5cXELNSp1-BU58vgVbKS.jpeg
Oranje buttons by thedutch29, on Flickr

Helaas niet helemaal open (sinds gisteravond in de bak), maar een hermiet liep er net overheen :(

0kyzH0JhclcB5cXELNSp1-BU58vgVbKS.jpeg
Groen/blauwe buttons by thedutch29, on Flickr

0kyzH0JhclcB5cXELNSp1-BU58vgVbKS.jpeg
Nemo by thedutch29, on Flickr
 
Zal eens een totaaltje naar je mailen Peter. Ik hoor trouwens ook veel mensen over het gebruiken van doodsteen. Zou veel minder plagen meenemen ect... Voor jou wellicht het overwegen waard.
 
Graag Ralph.
Heb ook over doodsteen gelezen. Las wel dat je dan lastige bacterie-opbouw krijgt.
 
Klopt... en er komen ook geen goede dingen uit zoals kokerwormen.
Ik voeg trouwens nog altijd bij elke waterwissel wat bacterieen toe. Het nestelt vanzelf wel in je steen.
 
Okee.... Ga me verder informeren over levendsteen of doodsteen gebruiken.
 
Duurt de opstart niet veel langer als je doodsteen gebruikt?
 
klopt, opstart met dood steen, en enkel keramiek kan tot een jaar duren..
ik zou beslist alleen opstarten met levend steen.

de "pest" die er uitkomt, kan je prima makkelijk uitroeien, en is minder werk dan constant met je waterwaarde aan knoeien.

ik ben nu 2 keer opgestart met gewoon vers levend steen, en 1x met "real reef rock"
die reef rock bak is nog steeds 1 drama, ding wil NIET stabiel worden, draait nu 3 maanden, en durf die echt nog niet verder te belasten dan 2 leder stekjes en 2 poets garnalen.
 
Je mist wel wat, maar het ene levende steen is niet het andere. De keuze is reuze iedergeval Peter :)
 
swordfish zei:
Om de waardes op niveau te krijgen en te behouden heb ik gekozen om de balling methode toe te passen. Deze methode heb ik boven de DSR en Berlin methode gekozen. Ik ga materialen van red sea gebruiken. Van Jacco had ik advies gekregen, maar helaas vond ik de verhoudingen ect wat moeilijker om uit te rekenen naast dat je het dagelijks moet toevoegen.
Op den duur wil ik een automatische set gaan kopen. Deze meet en voegt zelf alles toe wat nodig is.
/quote]

Ik ben toch heel benieuwd wat voor een set jij wil gaan kopen die ook automatische meet, Ik ken ze namelijk niet. Ik gebruik zelf ook balling light met een doseer computer. maar ik moet zelf uitrekenen hoeveel ml toevoeging ik per dag moet doseren. Vervolgens moet ik ook zelf mijn doseer computer instellen met dit aantal ml's.

Werkt verder wel super, mijn KH, CA en MG blijven op deze manier heel stabiel.
 
Dat is toch gewoon een kwestie van 2 a 3 weken testen en zoeken hoeveel ml je verbruikt.
Dit aantal ml instellen op je doseer computer. En eens in de week ofzo even na testen of dat nog goed gaat?

Ik zou die van fauna marine wel verkiezen boven die van red sea.
Fauna marine voegt er essenti�le trace elementen bij hun balling light methode, en is goedkoper volgens mij
 
Dat klopt Fred, maar zoals ik het lees zegt swordfish dat hij een automatische set koopt die zelf de waardes meet. bij mijn weet zijn die er niet. Er zijn zoveel merken die balling light producten aanbieden. ik werk zelf met het huismerk van Reef center. hier kun je ook sporen elementen bijkopen. Ik betaal voor een complete set, zouten en sporen �50,-. met de hoeveelheid die ik nu gebruik doe ik daar ongeveer een jaar mee.
 
dat is inderdaad een goeie keuze, als je tevens de sporen kan doseren, is dat prima..

er zijn wel CA en MG probes, kh niet,
er is wel een manier om constant en betrouwbaar kh te meten, maar dan heb je een ph+co2 probe nodig.
een co2 probe kost rond de 700 tot 1000 euro geloof ik, en probeer dan de hele rommel maar eens met je doseer computer aan de praat te krijgen, en een manier om al die afwijkende meet eenheden om te rekenen naar iets wat je doser kan begrijpen.

ik neem dus gemakshalve aan, dat hij zelf gaat testen, berekenen, en zo gaat doseren, echt praktische andere manieren zijn er nog niet (betaalbare dan )
 
Welk computer heb je lv84?

Ik moet het handmatig uitrekenen
 
Uhn pb hem over een paar dagen
 
Ik ga voor de bubble magus . of ghl standalone.
Beide hebben dezelfde pomp koppen.

Koop geen goedkoop rotding iig!
De marine magic is nog goed en goedkoop. Verder zou ik niet kijken persoonlijk.

Ik overweeg de bubble magus aan te schaffen (en redsea testen.en fauna marine balling)
 
Kreeg iets te horen ovrr fishstreet.com

schijnt een betrouwbare site te zijn
 
Ja. Alleen verzendtijden zijn lang!
Ik heb et een jebao wp40 besteld.
Wacht 2 weken nu.
Als dat goed komt bestel ik een bubble magus doser daar
 
Hoor k net dat hij er al 2 dagen ligt ;)
Binnen 10 dagen een wp40 bezorgd.
Ik ga voor de bubblemagus doser :)
 
Mmm dat beetje verzendtijd vind ik niet heel erg mits het goede producten zijn.
 
swordfish zei:
Welk computer heb je lv84?

Ik moet het handmatig uitrekenen

Ik heb een Grotech Tec 3NG hierop zitten standaard 3 pompen. deze is uit te breiden naar 11 pompen, dus kan nog alle kanten op.
 
grotech en bubble magus hebben in ieder geval dezelfde pomp koppen en motors..
de sturing lijkt hetzelfde, maar echt heel anders zullen ze niet zijn..

prijs verschil: 210 euro voor de bubblemagus via fish street.
405 euro voor de grotech tec3ng bij veldhuis.

ik denk dat ik zelf gewoon de goedkope fish street eigen merk doseerpomp koop.. 100 euro, en is een re-branded koral colors.. wat gewoon een goed ding is (zelfs backup batterij enzo)

ik wel wel dat ik direct deze containers erbij bestel:
http://www.fish-street.com/liquid_box_3room4_5litres.
en deze houder:
http://www.fish-street.com/4_way_tube_holder
 
Intressting shit Fred. Ga die topics even opslaan voor als ik wat geld over heb :D
 
Heb je een foto van je oranje buttons als ze open staan? Groeien ze bij jou ook zo goed en hard?
 
De oranje gaan niet zo hard als de blauwe. Ik heb eigenlijk geen idee waarom :(. Er zit vaak wel een hermietje op dat vinden ze niet prettig.
 
Misschien door de plaats? Heb je wel een foto van als hij open staat?
 
Zijn nu allen gesloten. Zal hem morgen verplaatsen
 
Verplaatst, maar heeft nog geen invloed gehad. Even afwachten nog :)
 
Ok�, dan wacht ik nog even :p.
 
Denk dat hij het niet meer gaat doen. Geen idee waarom, want die blauwe staan bijna altijd open. Op twee buttons na blijft alles dicht. Hoop dat ik die twee los kan krijgen.
De verkoper weet ook niet echt waaraan het kan liggen. Soms pakken dit soort dingen de overstap niet.
 

Terug
Bovenaan