Thedutch zijn rifje


Lijken mij kokerwormpjes, lekker laten zitten. de Schimmels zijn denk ik algen. in de opstart krijg je vaak eerst bruine alg later worden dit groene algen.
 
Leuk zeg.
Lijk me toch echt geweldig om zo'n stuk levend steen te hebben en dan te zien wat er allemaal tot leven komt :D
 
Klopt lv. Heb nu zo'n zes verschillende kleuren
 
Ik heb nog even wat rond gekeken naar mooie koralen ect. Nu kwam ik de de volgende sponssoort tegen Polycarpa Aurata. Iemand enig idee waar ik informatie weg kan halen? Kon niet echt iets vinden via google.

Verder vind ik de Sabellastarte (red/white) wel erg mooi. Helaas zal het nog wel echt een dikke twee a drie maanden gaan duren voordat het eerste koraal wordt geintroduceerd wordt.

Waterwaardes afgelopen zaterdag zonder steen:

Temperatuur 25 graden
Dichtheid 1023
PH 8.0
KH onbekend (had geen zin om het uit te zoeken toen)
CA
MG 1080 (wat laag)
NO2 0
No3 0.2
NH3 niet gedaan (geen koraal nog dieren)
NH 4 Idem

Aanstaande zondag ga ik voor de tweede keer meten.

Pics van gisteravond
ond924MLMjACn4-5H6mqtivDsQ8m59Y_.jpeg
Rode kokerworm? by thedutch29, on Flickr

ond924MLMjACn4-5H6mqtivDsQ8m59Y_.jpeg
Onbekend diertje (mogelijk slak?) by thedutch29, on Flickr

ond924MLMjACn4-5H6mqtivDsQ8m59Y_.jpeg
Mini kokerworm by thedutch29, on Flickr

ond924MLMjACn4-5H6mqtivDsQ8m59Y_.jpeg
Oranje kokerworm by thedutch29, on Flickr
 
De 2 koralen die je noemt zijn absoluut geen beginners koralen, ik zou eerder beginnen met wat leders en dit langzaamaan uitbouwen.

Het is wel leuk om elke week je waardes te meten, dan ook je NH3 en PO4, je ziet dan een mooi een stijging en naar verloop van tijd een daling in je waardes, is wel intresant om bij te houden.
 
Hehe oke thans Lv84. Heb jij veel ervaring met zee? Ik wilde eigenlijk ook eerst met wat buttons beginnen en een kenia boom ofzo...
Heb jij trouwens een idee wat voor diertje dat is op foto 2?

Zondag komt er weer een update wat betreft de waardes.
 
Steen staat mooi zo ,Ralph.
Grappig dat er allerlei leven in zit.
 
Eens Nils. Heb ook nog een kleine grijze variant en die is nog iets mooier.

Mmm dat is niet een lelijkkoraaltje inderdaad. Zelf dacht ik meer aan de druifjeskoraal

@Peter: Absoluut joh. Komt een hoop uit :). Verkoper had bewust dit steen gekocht omdat er veel geklaagd werd dat er weinig leven uit kwam. Hier zie je dagelijks iets nieuws :p
 
komt er nog een achterwand(/folie) achter swordfish? mooi helder blauw ofzo? :)
 
Ik heb zelf ook een zeeaquarium draaien vanaf februari van dit jaar. Ik zou als ik je een tip mag geven eerst beginnen met lederkoralen zoals padestoelkoralen of andere zachte/leder koralen. Button's kan eventueel ook. deze zijn ook relatief makelijk te houden. Ik zou even wegblijven van de LPS/SPS koralen aangezien deze erg veel eisend zijn wat betreft KH, CA en MG.
 
leuke hobby heb je gekozen!
ik hoop dat je veel geduld hebt... ;)
ik heb tot voor kort een 130x60x60 zeeaqua gehad...
leders-, steenkoraal, doopvont, de hele zooi!

ik neem aan dat je je zelf op een zeewaterforum lid gemaakt heb...? indien niet, raad ik u aan om dat te doen!
google ook even naar Arno Kumpers... deze man heeft een zeer leuke boekcollectie en is heel erg aanwezig op een zeer goed zeewaterforum...
oja, zorg dat je iemand hebt die u kan bijstaan kwa raad en daad... probeer u ook bij 1 iemand te houden.. iedereen heeft zo zijn manier en opvattingen... en op het einde zie je de bomen door het bos niet meer!


nu ja, je zal je ongetwijfeld al in gelezen hebbe..

dus doe het rustig aan! dat is het belangrijkste in zeewater! ik kan het niet hard genoeg benadrukken, maar hoe meer geduld je hebt met de opstart, hoe meer plezier je er gaan aan bleven... neem rustig de tijd ook als je koralen/vissen inbrengt, zeker niet te veel in eens... je systeem is nano... elke ingreep die je maakt heeft een zware stap op en biologisch evenwicht...

begin inderdaad met leder koraal... Keniaboompjes zijn super als eerste.. koste haast niets als je ze via particulier koopt...5 � voor een stekje tegen 30� in de shop...en geven als ze het leuk hebbe, snel mooie afzettertjes...
buttons moet je mee opletten is leuk maar woekert... net als sterpoliepen...

een leuke algen ploeg is zeer leuk... enkele slakjes ofzo...
hermelietkreeft en slakken gaan niet samen, hermeliet gaat op zoek naar nieuw huisje al is het een vingerhoed voor haar slak komt er uit hoor!
laat u niet verlijden voor een dokter vis, je bak is gewoon te klein voor deze soort! ook niet voor even...

zoek u een leuk bestandje van klein en rustige visjes en laat partner en kinderen thuis als je naar de winkel gaat voor visjes... en hou u in de winkel ook aan u bestandje... laat u niet verleiden door de ooo zo mooie kleurtjes enz.. (begrijp mij niet verkeerd!!! ik weet hoe moeilijk het is!!)

zoals gezegd de mandarijn super dier! ik ook gehad! wildvang zeer gerijpte bak nodig!! onhoudbaar in nieuwe bak! tegenwoordig ook verkrijgbaar als nakweek! deze hebbe niet zo een gerijpte bak nodig! maar nog steeds mee oplette!

anemoonvisje, super ma geloof nemo niet, het zijn ettertjes!! maar dan ook echt ettertjes! als er iets in geplaatst wordt op een plek dat in hun territorium staat en het is niet naar hun zin, omver gaat het! en het mag er al even staan hoor! geweest een koraal plaatsen paar dagen geen probleem en de 5 dag omver, terug plaatsten en weer omver!!! super mooie geslachten in... ik zelf had de bruine anemoonvis, premna...
koop ze als kleintjes, ben je zeker dat het jonge dieren zijn! zou zonde zijn dat je een wildvang koppel koopt en een half jaar later sterf er ene van omdat hij oud is.... een koppeltje en vormen zo een koppeltje... 1 er van wordt een vrouwtje...

als je een anemoon zoekt te plaatsen voor ze ( goed mogelijk dat ze er nooit inkomen :p de ettertjes) neem een rode... is minder schadelijk als ze gaat wandele.. maar ook zij gaat alles wat ze tegenkomt netelen en als nog beschadigen... ik heb al mensen gehoord die een stuk steen met anemoon in het zand leggen zodat de anemoon niet gaat wandelen, (heeft naar schijnt niet graag zand op de voet...)

ik heb er misschien overgelezen, maar welk zout gebruik je...?
ik had/heb christal reefs... duur maar zeer goed! wissel ook geregeld tussen kwaliteits zout! waarom, elke zout heeft wel zijn specifieke samenstelling... het ene heeft meer van dit dan het andere...

ik lees ook dat je 2600L stroming/u hebt...?
gaat dit zo blijven?
want je zit nog ver onder het minimum dat je nodig hebt...
als ik mij goed herinner... ongeveer 50x inhoud stroming...
je zit maar op een goede 25 x...
ik had in mijn bak 3 tuzne pompen staan..2x 12.000L en 1x 5.500L
op een brut 450l... ongeveer 65x inhoud...

kwa hoeveelheid steen, 1kg per 10L is een richtlijn... kijk gewoon hoe je een mooie opbouw kunt maken... het is een belangrijk deel van je biologische evenwicht.. dus je kunt er in principe niet genoeg van hebbe...


voor de rest... geniet van elke stap die je bak doorgaat...


o ja, voor ik het vergeet...
zorg dat je plek hebt in huis voor een grotere bak he.. ;)
het is verslavend!! je zal snel onder vinden dat het toch mooier is als het groter is.. ;) ben ook begonnen met een 50x50x50 aqua medic...

precies beetje meer getypt dan dat ik wou..
hoop dat je er iets mee bent..

veeeeel succes!!!
 
Mooi om te lezen hoor ga dit volgen
 
@Zwits: Nee... de bioloog die erachter zit heeft een zwart vel. Ik laat het eerst dan ook zo. Opzich moet er nog van alles in de toekomst geupgrade worden. Als het echt bevalt (zee aqua) dan wil in de toekomst een betere bak.

@Lv84 Ik wilde sowiezo zachte en leder koralen. Vooral die druifjes vind ik erg mooi. Verder oren ect.

@no_mans_land: Ik heb je verhaal doorgelezen. Super welke feedback je geeft. Op dit moment volg ik inderdaad 1 iemand op qua techniek. Werd wat gek dat iedereen elkaar wat tegensprak. Deze persoon adviseerde mij ook om nu al met de opruimploeg te gaan starten. Ik ga om de twee a drie weken 1 dier toevoegen. Opbouw van bactieren ect is zo gewaarborgd.

Opruimploeg worden 2 hermietkreeften (kleine blauwe).

Kenia boompje heb ik nu. Zal vanavond een foto maken. Hij is helaas nog niet open (geen idee waarom). Heb overigens gratis gekregen super service. Verder heb ik nu 1 lederoor (ook gratis) en die is echt super mooi.

De echte nemo's zijn dus eters? Is dit met nakweek ook zo?

Ik wil inderdaad nog 1 stromingspomp erbij.

@kpaulu is goed... bij vragen vooral stellen.
 
4YZcJYMGgy55FgVUuir8F7nZcFA9xIS8.jpeg
Keniaboom by thedutch29, on Flickr

Helaas gaat hij nog niet verder open dan dit. Erg jammer... als iemand ideeen heeft wat ik kan doen om daarvoor te zorgen dan graag.


Het lederoortje
4YZcJYMGgy55FgVUuir8F7nZcFA9xIS8.jpeg
Lederoortje by thedutch29, on Flickr
 
maak u geen zorgen om je keniaboompje... trouwens een mooie stek!!
mijn Kenia heeft 3dagen als een slappe zak gehangen :p
Kenia, elke leder/soft koraal pompt zich vol met water... als het koraal zich een beetje ge�rriteerd voelt, pomp hij het water uit zich... tegen dat hij terug op zijn plooi komt, blaast hij zich zelf wel terug op... het is als het ware allemaal kleine rietjes naast elkaar...

je werkt goed... eerst verbruikers, dan vervuilers... je leders nemen veel afvalstoffen op... en je opruimploeg gaat deze, als je algen al goed gegroeid zijn, zeker maken... :)

hermeliet kreeftjes, zorg je dan ook ver verschillende groots van schelpjes voor hen.? is een mooi zicht als je ze een nieuw huisje ziet passen.. :)

elke anemoon vis zijn ettertjes... ma het is gewoon een visje dat in een zeebak thuis hoort zekers...?
ikzelf weet nu hoe erg ze zijn, en als ik het ooit terug moest doen, gingen ze er direct terug in!
dus ja...

een gele dokter zou ook naar andere vissen niets doen, zo maakte mijn gele dokter toch lekker een citroenlipvis af... :( dus ja.. het zijn dieren he...
 
Kijk, er komt al steeds meer vulling :p
 
Thanks no_mans_land. Hij staat denk ik wel vrij open, maar denk dat het nog een jong stekje is? Eigenlijk wil ik eind december nog een lederkoraaltje (die oren vreten nitraat toch?) en een hermietkreeft toevoegen. De huidige kreeft doet het goed en is elke nacht druk bezig. Overdag slaapt hij helaas :(.
Ik ga aanstaande maandag eens bij de action kijken voor wat grotere schelpen. Hij verdient wel zeker een groter huisje...

@Rikkert: Jazeker... langzaam aan alles ondernemen he.

@Peter: Jawel. Heb nu wat alg wat ontstaat. Gelukkig vreet Hurmie aardig wat op. Het schijnt dat ik ook al een henkie kan toevoegen voor het bruinalg.
 
een zeer leuke hermeliet!! ja, komt wel goed... als ze zich wat veiliger voelt, nu is de bak nog kaal he...

idd... leders nemen idd afvalstoffen tot zich...


mvg Dave
 
Thanks iedereen :)

@No mans land: Dat is het zeker. De lederoor begint al wat te groeien (mooi om te zien). Eind december wil ik eigenlijk een tweede blauwe hermiet (mogelijk zelfs 3de) erbij halen en nog een lederoortje.
 
Foto update
We beginnen met een overzicht. De alg periode is overduidelijk begonnen. Op sommige plekken heb ik al wat groene alg.

x62GGTNgSZfZiJ2F8uT2pdIBnj7Istz7.jpeg
Overzicht 22-12-2013 by thedutch29, on Flickr

De Capnella imbricatadoet het super goed. Helaas kreeg ik deze alleen niet zo mooi op de foto. Alle takjes en topje van de Capnella imbricata zijn open.

Verder hebben wij dit onbekende koraaltje. Hij groeit gestaag (twee weken geleden geintroduceerd. Omtrek van dit koraaltje zijn dakje schat ik op zijn groots een dikke 2,7 centimeter.

x62GGTNgSZfZiJ2F8uT2pdIBnj7Istz7.jpeg
Onbekend by thedutch29, on Flickr

Gisteren nog een mooi stuk levendsteen met een Discosoma opgehaald. Helaas weet ik niet heel precies om welke het nu gaat. Op het steen zitten een stuk of zes Discosoma. Tijdens het overwennen heb ik het stukje steen eerst even in een emmer gedaan. Achteraf ben ik zeer blij mee geweest omdat er allemaal larfjes in het water zaten.

x62GGTNgSZfZiJ2F8uT2pdIBnj7Istz7.jpeg
Discosoma? by thedutch29, on Flickr

Helaas had de nieuwe hermiet het dus niet overleefd. Aanstaande vrijdag ga ik hier alsnog een of twee nieuwe voor ophalen (afhankelijk van de grote).
 
Je moet zorgen dat je Hermiet kreeften erg goed over druppelt,deze zijn erg gevoelig voor het overzetten van de ene naar de andere bak.
 
lv84 helaas was ik er niet eens aan toe gekomen om dat te doen :(
 
Thanks heren
 
Zojuist een klein succesje geboekt. De mantis is gevangen :D
 
Thanks memmo
 

Terug
Bovenaan