temperatuur?


Mascha&Ivo zei:
Inderdaad.

Is ook geen kwestie van vergeten, maar van buiten beschouwing laten om het niet nodeloos ingewikkeld te maken doch voor de praktijk zeer wel bruikbaar.

Alsof die snelheid het zo ingewikkeld gaat maken voor de gebruiker.

Er zijn online calculators die ook met jouw 4 basis parameters werken, sommige gebruiken een andere formule.

Bij een verversing van 30 liter water op 20� in een 100 liter bak op 25� verkrijg je daar een verschil van 2� tot 3� tov op 'jouw' formule.

Ik laat in het midden welke formule beter is.

Maar dat geeft al iets te denken over de bruikbaarheid. Dat het een graad zou verschillen tant pis, vanaf 2� a 3� beschouw ik het als gokken.

Ik zal deze week eens zoeken naar die formule waarbij tijd w�l een factor speelt. Ik denk dat je nog gaat schrikken over de verschillen in resultaat.
 
backplay zei:
Couli heeft gelijk hoor, is veel meer als 0,1�C

Crash Cowboy zei:
Hm. 450 liter was 29 graden; helft vervangen door water van 20 graden. Je zou zeggen dat je dan uitkomt op 24 graden. Niet dus: 27 � 28 graden. Raar toch ?

Ik doe niet eens 'lastig' over de hoeveelheid grind, het soort grind, de temperatuur van het grind, isolatiemateriaal gebruikt al dan/niet, de stroomcapaciteit van je filters, de dikte van het glas, lichten aan/uit, de kamertemperatuur, het aantal en soort decorstukken in je bak, het aantal planten, de luchtdruk, bodemverwarming ja/neen etc ...

Gewoon de nogal belangrijke parameter 'snelheid' will do om in de buurt te komen :)
 
Was het alleen de snelheid dan viel het nog meer, maar alleen daarmee ben je er niet. Je oud dan ook moeten meenemen of de verwarming an blijft staan, het wattage van de verwarming, hoeveel liters per tijdseenheid langs de verwarming stromen, etc. Immers al dat water wordt dan alweer verwarmd in de tussentijd. En dan wordt het wel degelijk ingewikkeld.

Maar goed het moge duidelijk zijn dat het een eenvoudige formule was waarmee niet met alles rekening wordt gehouden. Verbeteringen zijn welkom.
 
Mascha&Ivo zei:
Was het alleen de snelheid dan viel het nog meer, maar alleen daarmee ben je er niet. Je oud dan ook moeten meenemen of de verwarming an blijft staan, het wattage van de verwarming, hoeveel liters per tijdseenheid langs de verwarming stromen, etc. Immers al dat water wordt dan alweer verwarmd in de tussentijd. En dan wordt het wel degelijk ingewikkeld.

Maar goed het moge duidelijk zijn dat het een eenvoudige formule was waarmee niet met alles rekening wordt gehouden. Verbeteringen zijn welkom.

De stand van de sterren ben je vergeten, Ivo :)

Nah, de snelheid alleen will do. Dan ga je iets verkrijgen wat close to reality is.
 
Vergeet de slangdikte niet. Een dikke slang isoleert meer dan een dunne.

Ook scheelt het als je vrouw aan het koken is, is de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid hoger.

Ik heb ooit die formules geleerd toen ik wegenschappen studeerde..maar ben ze FF kwijt.
 
Die formule geld alleen als je het water als statisch geheel ziet. Zonder externe factoren.
Natuurlijk heb je in de praktijk met veel meer factoren te maken.

Niet alleen het stukje tijd, dat de verwarmer de tijd krijgt om bij te warmen.
Maar wat denk je van de warmte cappaciteit van aquarium als geheel.

Het bodemmateriaal bevat ook veel watmte, net als de decoraties.
Hierdoor worden schommelingen beperkt.

Zomers bij 30 graden is je bak ook niet gelijk warm. Ook andersom. Is het een paar dagen koel, dan is je bak niet gelijk afgekoeld.

Dus iedere bak zal anders reageren op een waterverversing.
Dit zal niet zo maar in 1 formule te ondervangen zijn.
 
Pff, jullie kunnen echt wel over alles discuteren he. :)
Ivo gaf die formule als snelle inschatting.

Het zal de merendeel echt worst wezen hoeveel die buizen isoleren en zo.

Gaat nooit een graad schelen.

Is als je het mij vraagt ook gigantisch offtopic.

Hammar zei:
Hallo, ik weet eigenlijk niet of mijn vraag hier thuis hoort.
Vanmorgen toen ik mijn wekelijkse waterwissel deed,bleek dat toen ik klaar was,de temperatuur niet 27 maar 21 graden bedroeg.(zekering in de cv-ketel)kapot.
Echter aan de vissen was helemaal niets te merken.
Normaal wissel ik altijd met water van dezelfde temperatuur.
Maakt 6 graden verschil dus eigenlijk niet zoveel uit?
Graag kommentaar en of ervaringen van gelijke strekking.Had natuurlijk beter op moeten letten,maar is dus gebeurd.
 
Het gaat denk ik meer om de grote lijnen en niet om alle details die kunnen meespelen.
Als je alle details die kunnen meespelen gaat benoemen dan krijg je een flinke lijst lijkt me zo ;)
 
jessicapilon zei:
Het gaat denk ik meer om de grote lijnen en niet om alle details die kunnen meespelen.
Als je alle details die kunnen meespelen gaat benoemen dan krijg je een flinke lijst lijkt me zo ;)

Toch een beetje mee oppassen :p

Als je veel kleine details(veel kleine temperatuurverschillen) bijeen steekt krijg je ook 1 grote detail(1 grote temperatuurverschil) ;) :D
 
Ja dat snap ik Luc en dat is in zoverre ook wel waar hoor, maar veel factoren zullen amper merkbaar van invloed zijn. Ik denk dat de TS meer in grote lijnen denkt ;).
Natuurlijk kunnen veel kleine factoren bijelkaar ook een bepaalde invloed hebben.
Daar heb je wel een punt.
 
Gewoon de thermostaat kraan instellen op je eigen waarde. nergens last van.

De mijne doet het weer perfect, na het azijn bad.
 
Bertus zei:
Gewoon de thermostaat kraan instellen op je eigen waarde. nergens last van.

De mijne doet het weer perfect, na het azijn bad.

Bertus,

Dat had je niet moeten zeggen. :stop:

Nu krijgen we weer een discussie over Koper in warm kraanwater. :help:
 
Nee, hoor, komt niet vrij. :thumbs:
Loopt al JAREN door dezelfde leidingen. :D
 
Wel interessant op zich. Betekent dit dan ook dat je nooit warm kraanwater moet drinken aangezien je dan koper naar binnen werkt?
 
Is te relativeren.
Warm water uit een boiler zou ik afraden. Dit is een broeihaard.
Maar met een geiser zou er geen probleem mogen zijn.
 

Terug
Bovenaan