temperatuur?


hanmar

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2011
Berichten
227
Locatie
omgeving venlo
Hallo, ik weet eigenlijk niet of mijn vraag hier thuis hoort.
Vanmorgen toen ik mijn wekelijkse waterwissel deed,bleek dat toen ik klaar was,de temperatuur niet 27 maar 21 graden bedroeg.(zekering in de cv-ketel)kapot.
Echter aan de vissen was helemaal niets te merken.
Normaal wissel ik altijd met water van dezelfde temperatuur.
Maakt 6 graden verschil dus eigenlijk niet zoveel uit?
Graag kommentaar en of ervaringen van gelijke strekking.Had natuurlijk beter op moeten letten,maar is dus gebeurd.

grt hans.
 
Welke vissen heb je in je aquarium?

Je moet wel met dezelfde temperatuur water blijven wisselen als je dat bedoelt met die laatste opmerking. Meesten vissen kunnen wel tegen iets kouder water, en zeker als je zekering kapotgaat dan gaat de temperatuur langzaamaan naar beneden. Dat kunnen sommige vissen wel hebben. Bij discussen zou ik dit bijv zeker weten niet aanraden.
 
Hangt inderdaad erg af van wat voor vissen je in het aquarium hebt zwemmen. Indien je vissen allemaal 27 graden wensen dan zullen ze 21 graden mogelijk niet zo prettig vinden, misschien is het pas op lange termijn schadelijk. Het zal wel geleidelijk aan gezakt zijn, een sterke plotselinge daling kan niet zo handig zijn, sommige vissen zijn hier gevoelig voor.
 
Het is erg slecht om veel qua temperatuur te wisselen. Zeker een daling. In de natuur komt zoiets niet voor daar het water veel groter is duurt het veel langer dat het water opwarmt en afkoelt.

Zeker zal de ene vis sterker zijn dan de andere, maar algemeen genomen is het een slechte zaak snel te dalen in temperatuur.

Dat ze nou na 1 keertje gelijk ziek worden, witte stip krijgen, en morgen bovendrijven lijkt me onwaarschijnlijk maar het is wel iets waaar je mee moet oppassen. 6 graden is best veel.
 
Afhankelijk van de grootte van de waterwissel. Is het vijftig procent, dan komt er wel opeens een klets koud water binnen. Van een kleine wissel gaat de gehele temperatuur niet opeens drastisch dalen hoor.

In de natuur vallen soms ook koudere regenbuien.


Edit: ik kan NIET typen op een telefoon.
 
6 graden vind ik vrij veel, als ik waterververs, daalt de temperatuur ongeveer 2 graden, dit doe ik bewust, omdat ik merk dat het de vissen een pepper geeft. Voor veel soorten ook een trigger om te gaan paren.
 
Het water is 's nachts in de tropen ook aardig wat kouder dan overdag. En wat Nienepien zegt, regenbuien koelen het ook weer af.

Afkoelen is niet zo'n probleem (uiteraard moet je niet de extremen opzoeken), de snelheid van afkoeling kan wel een probleem vormen.
 
Coulibaly zei:
Het water is 's nachts in de tropen ook aardig wat kouder dan overdag. En wat Nienepien zegt, regenbuien koelen het ook weer af.

Afkoelen is niet zo'n probleem (uiteraard moet je niet de extremen opzoeken), de snelheid van afkoeling kan wel een probleem vormen.

Dat lijkt me sterk afhangen van de hoeveelheid graden dat het afkoelt (of opwarmt trouwens).
 
Nienepien zei:
Coulibaly zei:
Het water is 's nachts in de tropen ook aardig wat kouder dan overdag. En wat Nienepien zegt, regenbuien koelen het ook weer af.

Afkoelen is niet zo'n probleem (uiteraard moet je niet de extremen opzoeken), de snelheid van afkoeling kan wel een probleem vormen.

Dat lijkt me sterk afhangen van de hoeveelheid graden dat het afkoelt (of opwarmt trouwens).

Extremen niet opzoeken eh. :)

Je moet even nakijken wat je vissen aankunnen. Er zijn er een hoop die een wijde range hebben.
 
Buiten, maar het water niet coulabily en Nienepien. Dat duikt met geen mogelijkheid zo hard naar beneden. Denk eens aan de zee hoe lang het duurt voor dat opgewarmd is.
 
Ik denk dat het water in de tropen, waar de meeste van onze vissen leven, warm is. Als daar een klets koud water op valt zal zeker het oppervlaktewater afkoelen.
 
Je praat niet over 200 liter wat daar ligt -_-. En sowieso heeft de vis een grotere keuze in vrij water. Je mag het van mij best bagataliseren maar een sterke daling van temperatuur is erg slecht voor veel vissen. Dat is algemeen bekend.
 
Ik bagataliseer niets eigenlijk. Ik probeer er wel over na te denken, mag dat ook?
 
Ik denk dat iedereen wel wat gelijk heeft.
Ik worstel alleen met de opmerkingen van "in de natuur" wetende dat er erg veel vissoorten zijn welke al generaties lang geen echt natuur hebben gezien en zich hebben aangepast naar waterwissels welke ze van jongs af aan gewent zijn van kweker tot klant.
Vandaar dat ik kies voor mildere verschillen in temperatuur.
 
Tom_ zei:
Buiten, maar het water niet coulabily en Nienepien. Dat duikt met geen mogelijkheid zo hard naar beneden. Denk eens aan de zee hoe lang het duurt voor dat opgewarmd is.

De zee is niet een beekje of een meertje.

's nachts wordt het water in de tropen doorgaans een paar graden kouder.

En dat is n�t goed voor de vissen. Krijgen ze een dikkere slijmlaag van, waardoor ze minder vatbaar zijn voor ziekten, parasieten e.d.

Dennerle e.a. spelen hier ook op in. Die verkopen thermostaten die automatisch 's nachts de temperatuur wat lager zetten. Kan je zelf instellen meestal met een verschil van max. 3� a 4�.

Het verschil is dat het vrij geleidelijk gaat. Het gaat niet van pakweg 25� naar 22� in enkele seconden. Het duurt een paar uur. En dat kunnen de vissen dus wel hebben.

De vissen die dat niet trekken, leven gewoon niet in zo'n gebied.
 
Zet eens in een grote bak de verwarming uit. Zeg dat die bak op 24 graden staat...wat denk jij dat de temperatuur is na een nachtje van 8 uur?
Kamertemperatuur overdag 21 en nacht 17 graden.
 
Coulabily, ik ga niet neer discussi�ren met jou. Als je niet begrijpt dat ook een beekje of een meertje miljarden liters heeft tav een paar honderd liter in een aquarium houdt het op.
 
Tom_ zei:
Coulabily, ik ga niet neer discussi�ren met jou. Als je niet begrijpt dat ook een beekje of een meertje miljarden liters heeft tav een paar honderd liter in een aquarium houdt het op.

+1
 
Tom_ zei:
Coulabily, ik ga niet neer discussi�ren met jou. Als je niet begrijpt dat ook een beekje of een meertje miljarden liters heeft tav een paar honderd liter in een aquarium houdt het op.

Wat is dat nu voor een manier van discussi�ren?

Ah, je heeft mij geen gelijk, dan babbel ik niet meer met je.

Wat jij doet is je veronderstelling als een feit naar voor schuiven. Uwe +1 vriend heeft er ook een aardje van weg.

Ik zal straks eens een linkje zoeken die je ongelijk zal aantonen.

Ook een rivier, beek of meertje koelt 's nachts in de tropen of bij regen redelijk wat af.

Ik geloof dat de Zap van dit forum dit zelf ook al eens gemeten heeft.
 
Zap Zap. Flapperde flap.

Wat weer een grote snavel, die vent.
 
Jou manier van discussi�ren irriteert me gewoon. Zijwegen ingaan die zogenaamd je stelling bevestigen. Een dennerle die een verwarming uitbrengt, ene gozer die ooit eens een beekje gemeten heeft. Het zal me allemaal jeuken.

Snelle temperatuurdalingen en daar praat je over met waterwissels van meer dan twee graden is voor de meeste vissen gewoon slecht. Dat is gewoon standaard basis aquarium kennis, en die heb je niet.
 
Denk dat Zap geveld is door een virus wat rond gaat in Zuid Amerika.
 
Tom_ zei:
Jou manier van discussi�ren irriteert me gewoon. Zijwegen ingaan die zogenaamd je stelling bevestigen. Een dennerle die een verwarming uitbrengt, ene gozer die ooit eens een beekje gemeten heeft. Het zal me allemaal jeuken.

Snelle temperatuurdalingen en daar praat je over met waterwissels van meer dan twee graden is voor de meeste vissen gewoon slecht. Dat is gewoon standaard basis aquarium kennis, en die heb je niet.

+1
 
Fozzy zei:
Denk dat Zap geveld is door een virus wat rond gaat in Zuid Amerika.
Ja, zou best kunnen .
Is niet best daar.
 
Tom_ zei:
Jou manier van discussi�ren irriteert me gewoon. Zijwegen ingaan die zogenaamd je stelling bevestigen. Een dennerle die een verwarming uitbrengt, ene gozer die ooit eens een beekje gemeten heeft. Het zal me allemaal jeuken.

Snelle temperatuurdalingen en daar praat je over met waterwissels van meer dan twee graden is voor de meeste vissen gewoon slecht. Dat is gewoon standaard basis aquarium kennis, en die heb je niet.

En wat staat er?

Coulibaly zei:
Afkoelen is niet zo'n probleem (uiteraard moet je niet de extremen opzoeken), de snelheid van afkoeling kan wel een probleem vormen.

En nu even over je aanname dat het water in de tropen 's nacht of na een regenbui niet afkoelt:

In zijn natuurlijke omgeving leeft de paradijsvis in rijstvelden. De temperatuur kan daar overdag oplopen tot boven de 30� C, maar 's nachts koelt het daar extreem af tot wel 15� C
http://members.home.nl/rolanddegroot/verwarming.htm

Een variabele temperatuur tussen de dag en de nacht, met een verschil van 2 �C tot 3 �C, zou fantastisch zijn. Het is beter voor de slijmhuid van de vissen. Een lagere temperatuur 's nachts is ook beter voor de zuurstofhuishouding in het aquarium. We zien 's nachts ook temperatuurverlaging in plassen, poelen en slempen in de natuur.
http://www.sanderseaquarium.nl/techniek.html

En Zap heeft idd. het water gemeten in de tropen. Na een regenbui kan het water 4� tot 5� afkoelen volgens zijn metingen.

Bij Dennerle werken een hoop ingenieurs en biologen. Dat zullen vast wel geen beginners zijn die de basis niet kennen.

Ze hebben een thermostaat die 's nachts automatisch de temperatuur kan verlagen met een maximum van 3� verschil.

Duomat Evolution Deluxe Handleiding (PDF) Zie pagina 47.
 
Beste mensen,
Een discussie kan erg leuk en leerzaam zijn en ieder mag en kan dan zijn mening uitdragen en verdedigen.
Laten we hier dan ook naar elkaar luisteren en elkaar en elkaars mening ook respecteren en het gezellig houden ;).
 
Het gaat hier over waterwissels, en snelle dalingen.
Je hebt je hele stukje weer voor niks geschreven.

De hele reden dat er thermostaten zijn is juist om temperaturen constant te houden, daar een aquarium veel sneller afkoelt en opwarmer dan bijvoorbeeld een vijver, beek, meer of rivier met een veelvoud aan liters.

Het feit dat je denkbeeldige vriendje ergens op de wereld een erg ondiep beekje gevonden heeft,waar weinig stroming op staat doet niets af aan het feit dat een vis moeite heeft met snelle dalingen daar hij koudbloedig is.

2 graden verschil heb ik niet van google maar van iemand die op grote schaal siervissen importeert en eigen ervaring. Niet van google
Free.members.com.tripod.nl

Discussies zijn idd leuk John, maar woorden verdraaien hoort niet, en verder hoor ik graag argumenten en ervaringen in plaats van linkjes plakken van internet die zogenaamd je gelijk moeten bewijzen. Het is jammer dat er geen ignore knop op dit forum aanwezig is.
 
Tom_ zei:
... Het is jammer dat er geen ignore knop op dit forum aanwezig is.
Heb je geen knop voor nodig toch?
Gewoon overheen lezen/negeren als je niks kan/wilt met een reactie...
:) ;)
 
Tom_ zei:
Het gaat hier over waterwissels, en snelle dalingen.
Je hebt je hele stukje weer voor niks geschreven.

En wat heb ik daar eerder over geschreven?

Coulibaly zei:
Afkoelen is niet zo'n probleem (uiteraard moet je niet de extremen opzoeken), de snelheid van afkoeling kan wel een probleem vormen.

Da's al de derde keer dat ik dit moet doen. Is het nu voldoende of heb je nog een rondje nodig?

Tom_ zei:
De hele reden dat er thermostaten zijn is juist om temperaturen constant te houden, daar een aquarium veel sneller afkoelt en opwarmer dan bijvoorbeeld een vijver, beek, meer of rivier met een veelvoud aan liters.

Mooi dat je nu een stap verder bent. Nu geef je al aan dat ook die vijver, beek en rivier afkoelen.

Sta je er ook bij stil dat een regenbui ook een stuk krachtiger en heviger kan zijn dan een kleine waterwisseling in je bak?

Dat de temperatuur ook in het wild vrij snel kan dalen?

Tom_ zei:
Het feit dat je denkbeeldige vriendje ergens op de wereld een erg ondiep beekje gevonden heeft,waar weinig stroming op staat doet niets af aan het feit dat een vis moeite heeft met snelle dalingen daar hij koudbloedig is.

Beetje grof om hem denkbeeldig te noemen, jammer maar helaas voor je, hij bestaat:

Profiel Zap

Als je een beetje moeite had gedaan, dan had je dit zelf kunnen vinden. Maar goed, nu kan je het hem zelf vragen.

Tom_ zei:
2 graden verschil heb ik niet van google maar van iemand die op grote schaal siervissen importeert en eigen ervaring. Niet van google
Free.members.com.tripod.nl

Dus jouw informatie-van-horen-zeggen is belangrijker dan linkjes van o.a. een gediplomeerde bioloog?

Tom_ zei:
Discussies zijn idd leuk John, maar woorden verdraaien hoort niet, en verder hoor ik graag argumenten en ervaringen in plaats van linkjes plakken van internet die zogenaamd je gelijk moeten bewijzen. Het is jammer dat er geen ignore knop op dit forum aanwezig is.

Die zijn leuk voor jou, zolang men je naar de mond praat. Zo niet begin je maar wat hard te roepen en schelden. Maakt totaal geen indruk op me, overigens.

Niemand verplicht je om te reageren. En er is wel degelijk een negeer functie aanwezig. Als jij nog ��n keer onbeschoft doet tegen me, dan zal ik niet aarzelen om die te gebruiken.
 
Tja het is wat dat betreft jammer dat Zap de laatste tijd niet online is want die woont midden in de natuur waar dit allemaal plaatsvindt en heeft hiermee al de nodige ervaring.
Natuurlijk zal veel afhangen van hoe de afkoeling plaatsvindt en waar de neerslag in terechtkomt. In een ondiep beekje zal dat heel anders uitwerken dan in een groot meer.
 
Coos zei:
Tom_ zei:
... Het is jammer dat er geen ignore knop op dit forum aanwezig is.
Heb je geen knop voor nodig toch?
Gewoon overheen lezen/negeren als je niks kan/wilt met een reactie...
:) ;)

Ben ik helemaal met je eens hoor. Je kan en mag van mening verschillen en soms is het dan beter om bepaalde posten niet te lezen. Zo voorkom je een boel irritatie denk ik ;).
 

Terug
Bovenaan