TC420 icm JMB LED verlichting


Wat een grap! Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik met iedere TC420 probleemloos de volgende balken aansturen:
https://www.jmbwebshop.nl/a-43569153/jmb-aquarium-led-verlichting/jmb-smd-community-wit-rood/ (type Bright voor een plantenbak)
https://www.jmbwebshop.nl/a-40427863/jmb-aquarium-led-verlichting/jmb-rgb/

Zit ik alleen nog met de adapter. Welke moet ik voor deze combi hebben en waar sluit ik die aan: op de schroefklemmen rechtsboven of op de stekkeringang linksonder?

Oja, en de typeaanduiding van JMB, slaat die op de balk of op de bak? Oftewel: heb ik in mijn 60cm bak een balk van type 60 of type 50 nodig?
 
Bij elke balk die aangeboden wordt staat het vermogen (Watt) en de lengte van de balk. Waarschijnlijk gaat de 60 cm. klem zitten in je bak dus zal je moeten kiezen voor 50 cm. Door het verbruikte vermogen op te tellen weet je wat je adapter minimaal moet bieden maar ik zou hier kiezen voor wat overwaarde.
 
OK, de maat slaat dus op de balk en niet op de bak. Helder!
Waarvoor is de voedingsingang linksonder op de TC420?
 
OK, de maat slaat dus op de balk en niet op de bak. Helder!
Waarvoor is de voedingsingang linksonder op de TC420?
Het voeden van de tc420 als je op een laag vermogen blijft, of de tc420 wilt gebruiken voor exotische spanningen middels een ombouw
 
Dank! Dus bij normaal gebruik, gebruik je alleen de schroefklemmen?
 
Blijkt JMB de hoofdverlichting niet in 50cm te hebben, dat wordt meteen 30cm. Advies is om de wit/rode SMD-variant te nemen in combinatie met de RGB SMD. Die zijn er beide in 50cm. Volgens JMB zelf is die wit/rode SMD van hen al sterker dan de Novolux “want meer lux” maar ik heb geleerd dat lichtsterkte van meer dan alleen het aantal lumen afhangt. Wat denken jullie, ga ik mijn bak normaal kunnen verlichten met bovengenoemde combi van SMD-balken?
 
Hangt er van af welke leds ze gebruiken in de SMD formfactor, je kan ze namelijk ook van 5W krijgen als je dat zou willen..
En dan zou het zomaar kunnen dat juwel bijvoorbeeld 0,5w gebruikt en JMB 1w of meer gebruikt..
 
Is wel aan te raden ja
Heel even inbreken in dit topic, want ik zit met eenzelfde probleem en ben licht elektrisch gehandicapt.
Wat sluit je dan aan op die schroefklemmen? Gewoon de stroom uit het stopcontact, of toch de stroom die uit de adapter komt? En welke adapter gebruik ik dan? Want die zat er niet bij...
 
Heel even inbreken in dit topic, want ik zit met eenzelfde probleem en ben licht elektrisch gehandicapt.
Wat sluit je dan aan op die schroefklemmen? Gewoon de stroom uit het stopcontact, of toch de stroom die uit de adapter komt? En welke adapter gebruik ik dan? Want die zat er niet bij...
De spanning die uit de adapter komt.

De 230 die uit het stopcontact komt kan je ook proberen maar dat word een heel extreem en kortstondig avontuur
 
De spanning die uit de adapter komt.

De 230 die uit het stopcontact komt kan je ook proberen maar dat word een heel extreem en kortstondig avontuur
Een avontuur met vlammen, rook en rechtopstaande haren zeker? :br: Maar bedankt voor snelle en bondige uitleg.

En welke adapter gebruik ik dan? Zelfde als de balken die ik heb? 24V?
 
Een avontuur met vlammen, rook en rechtopstaande haren zeker? :br: Maar bedankt voor snelle en bondige uitleg.

En welke adapter gebruik ik dan? Zelfde als de balken die ik heb? 24V?
Jah soort bliksem show met lasers en rook enzo, je kent het wel :p

Maar idd dezelfde adapter als die je gebruikt voor je lampen, of iig 1 die hetzelfde voltage afgeeft wat je lampen nodig hebben en dan het liefst 1 zwaar genoeg dat ie op 100% lichtintensiteit maar voor maximaal 80% word belast ivm warmte en bijkomende slijtage
 
Wellicht interessant voor dit topic:

Hier is het interieur van de officiële JMB controller. Daar zijn een paar interessante zaken te zien. Allereerst staat aan de buitenkant "DC 12V-24V". (JMB balken zijn 12 volt.)
Dan de aansluitingen. Rode draden plus (2x VCC gescheiden aangesloten), zwarte draden min (GND. Gezamenlijk aangesloten) Nu wordt het interessant twee gele draden (PWM! Gezamenlijk aangesloten.) zitten op B (blauw!) terwijl G (groen) en R (rood) leeg zijn. Kennelijk zijn deze controllers voor RGB gemaakt/gebruikt? Op de manier waarop ze nu aangesloten zijn kunnen er twee kanalen gebruikt worden die dan evenwel dezelfde werking hebben. Benieuwd hoe jullie hierover denken.

Bekijk bijlage 15560

Bekijk bijlage 15561

Bekijk bijlage 15562
Ik reageer even op een oud bericht. Ik heb dezelfde controller, alleen dan het chineesje. 2 kanalen gebruiken krijg ik echter niet voor elkaar. Hij werkt prima wanneer ik een balk aansluit met de plus zoals te zien rechts op de foto (rode kabel rechts). Als ik hem aansluit met de plus volgens de linker variant krijgt de balk geen signaal. Op zich niet zo vreemd want volgens mij zijn de 2 linker contacten eigenlijk bedoeld als ingang. Zijn deze bij de variant van jmb mogelijk doorverbonden?
 
Ik reageer even op een oud bericht. Ik heb dezelfde controller, alleen dan het chineesje. 2 kanalen gebruiken krijg ik echter niet voor elkaar. Hij werkt prima wanneer ik een balk aansluit met de plus zoals te zien rechts op de foto (rode kabel rechts). Als ik hem aansluit met de plus volgens de linker variant krijgt de balk geen signaal. Op zich niet zo vreemd want volgens mij zijn de 2 linker contacten eigenlijk bedoeld als ingang. Zijn deze bij de variant van jmb mogelijk doorverbonden?
Er zitten inderdaad doorverbindingen in zoals ook op de plaatjes te zien is. Omdat de 2 kanalen niet apart in te stellen zijn wordt dit denk ik wel bevestigd. Overigens zou ik me daar niet eens zo druk over maken. De Chinezen kennen ook een, zelfs driekanaals-, versie zoals hieronder aangeven

 
Er zitten inderdaad doorverbindingen in zoals ook op de plaatjes te zien is. Omdat de 2 kanalen niet apart in te stellen zijn wordt dit denk ik wel bevestigd. Overigens zou ik me daar niet eens zo druk over maken. De Chinezen kennen ook een, zelfs driekanaals-, versie zoals hieronder aangeven

Klopt, dat is precies degene die ik heb. Maar in dat geval gewoon de plussen samen bevestigen en de pwm naar poort 1 en 2?
Zou ik trouwens nog kunnen volstaan met een 12w 5amp voeding als ik er 2x 36 watt balken aanhang? (Ik verwacht wel standaard te dimmen tot max 70%)
 
Klopt, dat is precies degene die ik heb. Maar in dat geval gewoon de plussen samen bevestigen en de pwm naar poort 1 en 2?
Zou ik trouwens nog kunnen volstaan met een 12w 5amp voeding als ik er 2x 36 watt balken aanhang? (Ik verwacht wel standaard te dimmen tot max 70%)
De formule luidt Vermogen=Voltage x Ampére (P = U X I) Je gebruikt 72 Watt dus: 72= 12 x 6 Je bent dus minimaal 6 Ampére nodig. Maar dit is een minimumwaarde waardoor er snel krapte en dus hitte zal ontstaan. Ik zou je willen aanraden om minimaal voor 8 Ampére te gaan!

Je gele draden in de JMB balken zijn de PWM draden (rood is plus en zwart is min). Normaal zou je die dus gebruiken voor de JMB balken. Maar de door jouw gebruikte controller werkt anders, het is een twee draads type! De COM aansluiting is de gezamelijke plus en het ding dimt op de mindraden die je op de channel aansluitingen zet. Helaas werken JMB balken anders. Eigenlijk zou je bij deze balken moeten kiezen voor een plus aansluiting (12 Volt) rechtstreeks van de voeding naar de ledbalk terwijl de aarde van de voeding en de controller gezamelijk aangesloten zitten en de channel aansluiting de PWM verzorgen. Je zou dan de gezamelijke aarde op de com moeten zetten maar dat kan alleen als daar geen spanning op zou zitten en dat zit er dus wél op. (Even na meten) Eigenlijk moet dan je controller aangepast worden maar ik heb dat ding nog nooit van binnen gezien en kan daar dus ook niet veel over zeggen. Maar we kunnen ook anders om redeneren dus de plussen op Com, de gele draden op de channels 1 en 2, in jouw geval en de aarde rechtstreeks van de voeding halen voor elke balk. Dat moet je uit proberen, als gezegd ik weet niet precies hoe dit apparaat werkt.
 
Thanks voor de tip. Ik denk dat ik eens begin met het proberen van je laatste suggestie
 
Ok, dat lijkt de controller niet zo leuk te vinden ?
 

Bijlagen

  • 15950110986905900833965929089603.jpg
    15950110986905900833965929089603.jpg
    99.3 KB · Weergaven: 103
Als ik de min pak bij de input en rechtstreeks naar de balk leid de plus op de com en de pwm op de kanalen doet hij het wel. Alleen lijkt de dimfunctie niet correct te werken. Het handmatig dimmen werkt niet en als ik op 100% druk dimpt hij helemaal terug. Terwijl dat juist andersom moet zijn. Zou dat een manco van de dimmer kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • 15950124579011607841276801438397.jpg
    15950124579011607841276801438397.jpg
    99.6 KB · Weergaven: 93
Ik had ook 2 van de controllers voor de JMB balken.
Maar ik heb nu een omgebouwde TC420, en die werkt veel gebruikers vriendelijker met het programeren.
Maar als je hem zo werkend heb gekregen is het ook goed toch?
 
Ik had ook 2 van de controllers voor de JMB balken.
Maar ik heb nu een omgebouwde TC420, en die werkt veel gebruikers vriendelijker met het programeren.
Maar als je hem zo werkend heb gekregen is het ook goed toch?
Ja, alleen ik vertrouw het niet helemaal aangeziende functies niet correct werken bij dimmen op de PWM en dimmen op de min wordt afgeraden. Gelukkig had ik nog een TC420 liggen, ben ik nu mee aan het experimenteren. Als ik een testje programmeer lijkt hij met het opstarten goed te werken. Alleen het terugdimmen pakt hij niet. Iemand suggesties?
 
Ik had ook 2 van de controllers voor de JMB balken.
Maar ik heb nu een omgebouwde TC420, en die werkt veel gebruikers vriendelijker met het programeren.
Maar als je hem zo werkend heb gekregen is het ook goed toch?
Hoe heb jij hem overigens omgebouwd? Ik heb nu gewoon v+naarv+ v- naar v- en de pwm op ch1, maar dat lijkt niet goed te werken namelijk
 
nee, je moet een draad solderen aan de mofset binnein de tc420, zie mijn onderwerp hierover in mijn aquarium.
 
Oh wacht, als ik op de min dim doet hij het wel gewoon :(
Dat klopt, dat had ik hierboven al aangegeven en je kon dat trouwens ook zien op het schema dat ik eerder al gaf op de pagina van de Chinezen die ik hierboven meezond. Eigenlijk is deze controller bedoelt vooe een twee aderig systeem. KMB Balken werken met een drie aderig systeem.
Als ik de min pak bij de input en rechtstreeks naar de balk leid de plus op de com en de pwm op de kanalen doet hij het wel. Alleen lijkt de dimfunctie niet correct te werken. Het handmatig dimmen werkt niet en als ik op 100% druk dimpt hij helemaal terug. Terwijl dat juist andersom moet zijn. Zou dat een manco van de dimmer kunnen zijn?
Hier zet je de gele draad op de Com wat niet juist is. De PWM loopt via de Channels.
 
Ja, alleen ik vertrouw het niet helemaal aangeziende functies niet correct werken bij dimmen op de PWM en dimmen op de min wordt afgeraden. Gelukkig had ik nog een TC420 liggen, ben ik nu mee aan het experimenteren. Als ik een testje programmeer lijkt hij met het opstarten goed te werken. Alleen het terugdimmen pakt hij niet. Iemand suggesties?
Jawel die controllers, je chinese exemplaar, dimmen op de min! Op de channels moet dus de min aansluiten alleen je kan dat niet zonder meer met JMB balken want die dimmen niet op de min maar op een aparte (gele) PWM kanaal.
Je moet dan dus of aanpassingen doen of een andere controller zoeken. Overigens, bij een TC 420 kan dat ook niet zonder meer die moet je ook aanpassen. Kijk voor de duidelijkheid nog even op het schema op deze pagina die ik al eerder gaf; even scrollen.

 
nee, je moet een draad solderen aan de mofset binnein de tc420, zie mijn onderwerp hierover in mijn aquarium.
Top, helder met die foto's. Dan zullen we maar eens aan het solderen slaan. Heb je toevallig ook nog een foto van het geheel compleet aangesloten?
 

Terug
Bovenaan