TC420 icm JMB LED verlichting


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,805
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Om het topic van @biljoenblik niet te veel te kapen en te verstoren heb ik even een nieuw topic aangemaakt.

Ik wil graag nog wat verder spitten over het aansluiten en aansturen van de JMB LED balk met de TC420. Dus niet met de JMB SMD verlichting.

De info welke JMB hier zelf over geeft is:

onze led is pwm gedimd
de tc420 dimt op de "min"

wij kunnen er geen garantie op geven
wij weten niet wat de consequenties zijn op langere termijn

Het simpelweg aansluiten op de + en de - is dus geen "ondersteunde" optie.

Vanuit de terugkoppeling van @tuinkabouter is het dus een idee om op de gate van de MOS-FET een extra ader te solderen, waarmee het derde signaal voor de JMB LED balk gerealiseerd kan worden. Middels 5 stukjes draad, een kroonsteen en wat solderen zou de TC420 dan volledig compatibel zijn met de JMB LED balk, als ik het goed begrijp?

Dit vraagt om enige aanpassing, maar dit is relatief eenvoudig dat dit goed moet komen. Een nette "uitgang" in de behuizing maken zal de grootste uitdaging zijn...........

De JMB heeft trouwens idd een 12V voeding nodig en dus 3 aders.......

Het andere geopperde idee van @huismannetje qua aansluiting heb ik nog niet helemaal helder, maar ik heb een schetsje gemaakt, om te kijken of ik het juist begrijp.

IMG_20170612_220210.jpg


Echter zo onnozel als ik ben, blijf je nu toch op de - dimmen en niet middels het PWM signaal, of maak ik hier een persoonlijke denkfout? Ik zie niet wat het verschil is met de normale aansluiting.
 
+ en - van de voeding naar de tc420, + en - van de voeding naar de lamp, de draad van de gate naar de PWM van de lamp en dat zou het moeten doen
 
Wellicht interessant voor dit topic:

Hier is het interieur van de officiële JMB controller. Daar zijn een paar interessante zaken te zien. Allereerst staat aan de buitenkant "DC 12V-24V". (JMB balken zijn 12 volt.)
Dan de aansluitingen. Rode draden plus (2x VCC gescheiden aangesloten), zwarte draden min (GND. Gezamenlijk aangesloten) Nu wordt het interessant twee gele draden (PWM! Gezamenlijk aangesloten.) zitten op B (blauw!) terwijl G (groen) en R (rood) leeg zijn. Kennelijk zijn deze controllers voor RGB gemaakt/gebruikt? Op de manier waarop ze nu aangesloten zijn kunnen er twee kanalen gebruikt worden die dan evenwel dezelfde werking hebben. Benieuwd hoe jullie hierover denken.

IMG_0403.JPG


IMG_0405.JPG


IMG_0404.JPG
 
Q3 en ik denk dat Q2 onder het scherm zat lijken verwijderd te zijn anders heb je 3 kanalen tot je beschikking ipv 1..
 
Q3 en ik denk dat Q2 onder het scherm zat lijken verwijderd te zijn anders heb je 3 kanalen tot je beschikking ipv 1..
Inderdaad, alleen Q1 is te zien. Misschien heb ik het gemist en zit Q2 onder de digitale buisjes.
(Als je e.e.a. weer zou kunnen toevoegen denk ik dat er zelfs 4 kanalen zijn. Oorspronkelijke bedoeling één Wit en één RGB?) Maar je hebt nu, in de huidige situatie TWEE kanalen tot je beschikking. Waarbij deze kanalen dan NIET afzonderlijk ingesteld kunnen worden. M.a.w. je kunt er dus twee (JMB-)balken aanhangen die zich dan exact hetzelfde gedragen. Maar wat ik eigenlijk opvallend vind is dat deze controller kennelijk met een andere opzet voor ogen is ontworpen. Of, dat is natuurlijk ook mogelijk, met heeft gewoon iets wat al bestond opgekocht en aangepast aan de eigen producten. Maar goed, misschien is er iets uit te halen voor de aansluiting van JMB balken op een TC 420.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het niet, die van KL nog nooit en zeker niet open gezien
 
zou de st 421 van kitelight hetzelfde zijn als de tc420 om evt. de JMB ledstrips op aan te sluiten?

https://www.kitelight.nl/time-controllers/led-time-controller-st-421-led-timer-tc-420-nieuw/

er is ook een model met wifi, misschien is die ook wel hetzelfde.
Ik vind de controllers van JMB niet erg gebruikers vriendelijk om in te stellen, zeker niet als je er 2 naast elkaar hebt hangen :oops:
Er is overigens een nieuwe controller van JMB. Met meer mogelijkheden.
https://www.jmbwebshop.nl/a-50498697/jmb-aquarium-led-verlichting/jmb-multi-controller-nieuw/
 
+ en - van de voeding naar de tc420, + en - van de voeding naar de lamp, de draad van de gate naar de PWM van de lamp en dat zou het moeten doen
Kan zijn dat je het PWM signaal (dat inderdaad sinkt naar massa oftewel "min gestuurd" is) ook nog even met een pull-up weerstand naar V+ moet trekken (1k of zo stookt bij 12V slechts 150mW op worst case) voordat je het signaal aanbiedt aan de JMB controller. Gewoon proberen en je weet het. Dus V+ naar V+, V- naar V- en PWM naar een van de uitgangen van de TC-420. Werkt het niet dan plaats je over die uitgang van de TC-420 een weerstandje van 1k naar V+
 

die heb ik gezien op vivarium, ziet er mooi uit, maar niet voor €149,-
want de "oude"controller kom je ook op Alie tegen voor us$ 16,99, dus ik denk dat de nieuwe controller ook uit verwegistan komt en ze de prijs 3 keer over de kop doen.
https://nl.aliexpress.com/item/New-...8ec9-4e87-8cfb-7859d61dbff6&priceBeautifyAB=0

Vandaar dat ik aan het kijken ben om de leds aan te sluiten op een TC420, en toen kwam ik die van kitelight tegen, alleen weet ik ook niet hoe die er van binnen uitziet.
 
Als je voor de gewone TC420 gaat werkt het prima, heb ik ook draaien. Denk dat de 421 identiek is, maar met WIFI module

Zie mijn foto album voor wat info over de tc420 icm JMB
 
Kan zijn dat je het PWM signaal (dat inderdaad sinkt naar massa oftewel "min gestuurd" is) ook nog even met een pull-up weerstand naar V+ moet trekken (1k of zo stookt bij 12V slechts 150mW op worst case) voordat je het signaal aanbiedt aan de JMB controller. Gewoon proberen en je weet het. Dus V+ naar V+, V- naar V- en PWM naar een van de uitgangen van de TC-420. Werkt het niet dan plaats je over die uitgang van de TC-420 een weerstandje van 1k naar V+

volgens mij was deze manier niet de juiste, maar aangezien ik te weinig verstand ervan heb, kan ik me daar niet over uitlaten.
 
Als je voor de gewone TC420 gaat werkt het prima, heb ik ook draaien. Denk dat de 421 identiek is, maar met WIFI module

Zie mijn foto album voor wat info over de tc420 icm JMB
Er zijn 2 versies die ze verkopen, 1 met WIFI en 1 zonder.
Ik zal je foto album eens gaan lezen.

bedankt.
 
Extra weerstand is niet nodig
Het was het enige dat ik kon bedenken dat fabrikanten als trucje toe kunnen passen om net te doen alsof XXX niet werkt met YYY (maar zelfs dat is hier schijnbaar niet aan de orde). Dus lekker aansluiten en programmeren maar. ;-)
 
Als je voor de gewone TC420 gaat werkt het prima, heb ik ook draaien. Denk dat de 421 identiek is, maar met WIFI module

Zie mijn foto album voor wat info over de tc420 icm JMB


pagina 8 van de Akvastabil effect line mark II,
ik zie dat je bij de ene controller de input via de stekker hebt aangesloten, en bij de andere op de input + en -, maakt dat nog verschil?
 
Laatst bewerkt:
ik zie dat je bij de ene controller de input via de stekker hebt aangesloten, en bij de andere op de input + en -, maakt dat nog verschil?
Tot zo'n 4A kun je prima via dat stekkertje doen (komt overeen met ca. 100W bij een 24V voeding of 50W bij een 12V voeding). Daarboven ga je toch een beetje de grenzen opzoeken van zo'n 5.5mm instekertje en kun je voor de betrouwbaarheid beter de schroefaansluitingen gebruiken. De fabrikant is er zelf overigens lekker onduidelijk over en heeft het over "high current" in plaats van een getal te noemen.
 
Tot zo'n 4A kun je prima via dat stekkertje doen (komt overeen met ca. 100W bij een 24V voeding of 50W bij een 12V voeding). Daarboven ga je toch een beetje de grenzen opzoeken van zo'n 5.5mm instekertje en kun je voor de betrouwbaarheid beter de schroefaansluitingen gebruiken. De fabrikant is er zelf overigens lekker onduidelijk over en heeft het over "high current" in plaats van een getal te noemen.

Als ik er vanuit ga dat de JMB led's 12 volt zijn, dan moet ik dus 2 tc 420 controllers hebben voor 2x 60cm (36watt) en 1x 90cm (27watt) JMB balken.
 
Nee hoor. Boven de 4A gebruik je de schroefaansluiting, daaronder kun je in plaats daarvan ook kiezen voor de 5.5mm insteekaansluiting. Ding zelf kan 4A per kanaal aan oftewel 20A totaal. Dat komt bij 12V overeen met 240W (mits netjes verdeeld over de 5 aansluitingen). In jouw geval is het dus al voldoende om de boel over 2 kanalen te verdelen (en de schroefaansluiting te gebruiken voor het aanbieden van de netvoeding).

Als elk van die LED bronnen z'n eigen voeding heeft dan biedt je van 1 van de 2 voedingen + en - aan op de TC-420 en van de andere voeding alleen de -. De plus van elke voeding monteer je aan de plus van elke led balk en de min van elke balk aan de desbetreffende uitgang van de TC-420. Klinkt ingewikkeld maar stelt niets voor (alles normaal behalve de plus van de niet volledig aangesloten voeding, die knoop je aan het betreffende balkje met een enkelvoudig kroontsteentje).

De TC-420 is niets anders dan een aan/uit schakelaar naar massa (maar dan zo snel dat je het niet ziet).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het ook met 1 TC420 doen en evt. 1 zware voeding of zoals door André beschreven
 
Wat voor voeding is aan te raden als ik het op deze manier wil gaan aansluiten?
het solderen van de extra draadjes zal me wel lukken.

Ik heb nu 2x 8 watt jmb rood/wit en 1x 27 watt all white op 2 jmb controllers draaien.
Kan ik deze alle 3 dan op 1 tc420 aansluiten en eventueel later er nog bij mocht dat nodig zijn?
 
die heb ik gezien op vivarium, ziet er mooi uit, maar niet voor €149,-
want de "oude"controller kom je ook op Alie tegen voor us$ 16,99, dus ik denk dat de nieuwe controller ook uit verwegistan komt en ze de prijs 3 keer over de kop doen.
https://nl.aliexpress.com/item/New-...8ec9-4e87-8cfb-7859d61dbff6&priceBeautifyAB=0

Vandaar dat ik aan het kijken ben om de leds aan te sluiten op een TC420, en toen kwam ik die van kitelight tegen, alleen weet ik ook niet hoe die er van binnen uitziet.
Wat voor voeding is aan te raden als ik het op deze manier wil gaan aansluiten?
het solderen van de extra draadjes zal me wel lukken.

Ik heb nu 2x 8 watt jmb rood/wit en 1x 27 watt all white op 2 jmb controllers draaien.
Kan ik deze alle 3 dan op 1 tc420 aansluiten en eventueel later er nog bij mocht dat nodig zijn?
Je kunt dus ook deze controller kiezen waarbij je dus, in tegenstelling tot de JMB controller die twee kanalen gelijk afhandelt (de orginele JMB controller is aangepast zoals ik hierboven al eens aangaf), 3 kanalen apart kunt aansturen.

https://nl.aliexpress.com/item/New-...8ec9-4e87-8cfb-7859d61dbff6&priceBeautifyAB=0
 
de vraag gaat over een voeding, en niet welke controller.
 
Ik heb nu 2x 8 watt jmb rood/wit en 1x 27 watt all white op 2 jmb controllers draaien.
Kan ik deze alle 3 dan op 1 tc420 aansluiten en eventueel later er nog bij mocht dat nodig zijn?
Ja dat kan, voor nu heb je minimaal een 50 watt (4 ampère) voeding nodig, maar een zwaardere kan natuurlijk altijd.
De Tc420 kan 4 ampère per kanaal hebben = 48 Watt, in totaal dus 240 Watt maar dan zit je wel op de max. dit geld dan voor 12 volt.
 
Laatst bewerkt:
een te grote voeding kan dus geen kwaad?
bv. 150watt
 
een te grote voeding kan dus geen kwaad?
bv. 150watt
Nee dat kan geen kwaad, de Leds pakken alleen wat ze nodig hebben, het is zelfs beter om voor een zwaardere voeding te kiezen dan hoeft ie minder hard te werken.
 
bieden ze ook een controller aan die verdacht veel lijkt op een gewone TC420, maar dan met een (voor JMB dan) interessante prijsopslag:
Op de foto staat: model: tc-420

Dus vgm is het gwn een tc-420, afzetters:juggle::D

Hier bij de lfs verkochten ze rgb van jmb iig gewoon met een tc-420 als controller;)
 
Even checken, op de site van JMB bieden ze ook een controller aan die verdacht veel lijkt op een gewone TC420, maar dan met een (voor JMB dan) interessante prijsopslag: https://www.jmbwebshop.nl/a-4042809...rlichting/led-controller-voor-rgb-en-smd-led/ Of is de ene TC420 de andere niet en heeft JMB deze aangepast?
Deze hebben ze niet aangepast d.w.z. wél qua prijs! Gewoon een TC 420 nemen in dit geval. Wel er op letten dat deze dan alleen, zonder aanpassingen, werkt op de smd en rgb varianten. Onderstaande multicontroller is wél aangepast en is eigenlijk aan een kant een TC420 met 5 kanalen en aan de andere een controller geschikt voor de (duurdere) JMB balken met ingebouwde drivers.

https://www.aquastorexl.nl/multi-co...MI6KCVw_Kf4QIVUFXTCh1xyQkDEAQYASABEgLDy_D_BwE

Er kan nog bij vermeldt worden dat het ook wel mogelijk is om met een TC420 de balken met ingebouwde drivers aan te sturen maar daar zijn dan wel wat aanpassingen aan de TC420 nodig.
 

Terug
Bovenaan