Tateurndina ocellicauda in mijn bakkie?


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
hallo allemaal!

Ik wilde eens andere vis in mijn aquarium, dus ik heb een beetje op internet gezocht. Toen kwam ik uit op de Tateurndina ocellicauda, ik vind het een heel mooi vissie.

Nu is mijn vraag, kan deze vis in mijn aquarium?
Mijn aquarium is 60cm en op doos staat 70 liter. Dus ik denk met al het spul eraf, 50-60 liter water.

Vissen die er nu inzitten;

6 Trigonostigma hengeli
1 Rasbora heteromorpha (deze is overgebleven)
5 corydoras trillineatus (er is er 1 dood gegaan)
2 endlers (die mogen eruit)
1 mannerje guppy (mag er ook uit)
7 platy's (1 volwassene met een paar kleintjes, die mogen er ook uit)
X vuurgarnaaltjes

Vragen en antwoorden zijn welkom!:D

Mvg
Ruben
 
Ik vind dat je al een behoorlijk bestand hebt op 50-60 liter:deal:. Ik heb deze vis ook gehad in een 60cm maar dan zou je denk ik wel je bestand moeten aanpassen om overbevolking te voorkomen. Jongen worden ook snel groot bij de Platy s.
 
Grondelen deze vissen ook? aangezien ze ook onder de naam pauwooggrondel gaan? Heb je dan een zandbodem nodig? Zijn ze te combineren met de corydora's die de TS heeft?


Ik help je even als je het niet erg vind:D Ben ook nieuwsgierig. Ik denk alleen wel dat als je al die vissen eruit doet die je eruit wil. Dat wel beter zal zijn. Anders wordt het wel behoorlijk crowded.
 
Ik help je even als je het niet erg vind:D
Bedankt, Ruben!
Ik vind het niet erg hoor:engel:
Ik vind dat je al een behoorlijk bestand hebt op 50-60 liter:deal:. Ik heb deze vis ook gehad in een 60cm maar dan zou je denk ik wel je bestand moeten aanpassen om overbevolking te voorkomen. Jongen worden ook snel groot bij de Platy s.
Ik weet, er zitten een beetje veel vissen in:oops:. Maar als ik er dan uithaal wat ik er wel uit wil halen, blijft dit over:
6 Trigonostigma hengeli
1 Rasbora heteromorpha (deze is overgebleven)
5 corydoras trillineatus (er is er 1 dood gegaan)
X vuurgarnaaltjes

Dan zitten er dus 11 vissen in.
 
Ik heb ze altijd op een niet scherpe grindbodem gehad. Ze vallen inderdaad onder de grondels.
 
Alleen de kleintjes, pauwoogjes hebben redelijk kleine bekjes daarom moet je ze ook klein spul voeren.
 
Alleen de kleintjes, pauwoogjes hebben redelijk kleine bekjes daarom moet je ze ook klein spul voeren.
Zou ik dan niet, als ik een garnaal met eitjes zie, die in een klein bakje doen, doe in het water drijft. En dan wachten tot ze groot zijn. Dan raken de garnalen niet uitgestorven;)
 
Zou ik dan niet, als ik een garnaal met eitjes zie, die in een klein bakje doen, doe in het water drijft. En dan wachten tot ze groot zijn. Dan raken de garnalen niet uitgestorven;)
Of is het not do?;)
 
Dan kun je wellicht beter een apart bakje voor de garnalen nemen want kleintjes zijn er bijna altijd wel en zo zit je altijd met kleintjes in een ander bakje denk ik:).
Of niet deze grondel nemen;)
 
Dan kun je wellicht beter een apart bakje voor de garnalen nemen want kleintjes zijn er bijna altijd wel en zo zit je altijd met kleintjes in een ander bakje denk ik:).
Of niet deze grondel nemen;)
Een ander bakje mag ik niet:'(

Dan maar niet dit visje halen.:'(;)


Weet iemand anders een mooi visje? die in mijn bakkie kan?;)
 
De Rosy Loach is wel een leuk en kleurrijk visje die actief is en overal zwemt. ik heb er 6 bij de Wui in een Aqua 60 zitten. Maar goed, jij zit wel met je totale bestand natuurlijk.
 
De Rosy Loach is wel een leuk en kleurrijk visje die actief is en overal zwemt. ik heb er 6 bij de Wui in een Aqua 60 zitten. Maar goed, jij zit wel met je totale bestand natuurlijk.
dat vind ik niet zo'n heel mooi visje;)
 
Aangezien je aquarium 60cm is en je al Corydoras en vuurgarnalen hebt, vind ik je bodem al aardig bezet.
Als je dus nog een toevoeging zoekt, zou ik persoonlijk zoeken naar iets wat meer bovenin zwemt. Iets als een harem Epiplatys annulatus is ook heel mooi.
 
Ik hou ze zelf op ph 7.2, kh 7 en gh 8 en daar doen ze het prima op. Gewoon neutraal dus en niet heel zacht water.
 
Ik hou ze zelf op ph 7.2, kh 7 en gh 8 en daar doen ze het prima op. Gewoon neutraal dus en niet heel zacht water.
Is goed, ik test in het weekend wel het water. Wil je dan even kijken, of ze erin kunnen?;)
 
Is goed, ik test in het weekend wel het water. Wil je dan even kijken, of ze erin kunnen?;)

Ik wil zeker kijken, maar ik heb ze nooit op andere waarden gehouden als waar ze nu op zitten. Als het dus heel erg afwijkt, kan ik er waarschijnlijk niet zo veel over zeggen.
 
Ik wil zeker kijken, maar ik heb ze nooit op andere waarden gehouden als waar ze nu op zitten. Als het dus heel erg afwijkt, kan ik er waarschijnlijk niet zo veel over zeggen.
Is goed.:thumbs:

Hebben ze bij jou eigelijk al een keer eitjes gelegd?

Wat ik zou wel graag willen dat ze dat doen.;)

Want op hobbykwekers staat:

De kweek van de Epiplatys annulatus is niet al te moeilijk.
Gehouden onder de hier beschreven omstandigheden gaan de meeste soorten spontaan over tot voortplanting. De eieren worden afgezet aan de wortelpartijen van de drijfplanten en komen, afhankelijk van de soort en watertemperatuur na ca. 14 dagen uit. De ouderdieren bezondigen zich niet aan eierroof, maar indien de voeding onvoldoende is en te weinig afwisselend wordt jacht gemaakt op het jongbroed. Indien het voedsel echter voldoende afwisselend is en overwegend bestaat uit zwarte en witte muggelarven, vliegen, muggen en andere gevleugelde insecten, zoals het zelf gemakkelijk te kweken fruitvliegje, en daarnaast nog mieren en bladluizen, dan valt het kannibalisme onder de eigen soort heel erg mee of verdwijnt zelfs geheel. Bovendien vinden de jonge visjes snel een veilig heenkomen indien voldoende oppervlaktegroen aanwezig is.
 
Ik had eerst 2 vrouwen en 4 mannen (was niet de bedoeling, maar fout gemaakt bij geslacht beoordelen in de lfs). Beide vrouwtjes zijn overleden. Waarom weet ik niet, heb nooit iets aan ze gezien. Het kan zijn dat de verhouding toch niet goed ging op een gegeven moment, maar zeker weet ik het niet. Daarom raad ik dus wel echt aan om minstens een harem te houden, liever nog iets meer vrouwen per man.
Dat terzijde heb ik nu dus alleen nog 4 mannen. Dat gaat prima en ze zwemmen gewoon samen rustig door de bak. Ik laat het nu dus maar zo , maar eieren heb ik er nooit van gehad en zal ik dus ook niet krijgen ;)
 
Ik had eerst 2 vrouwen en 4 mannen (was niet de bedoeling, maar fout gemaakt bij geslacht beoordelen in de lfs). Beide vrouwtjes zijn overleden. Waarom weet ik niet, heb nooit iets aan ze gezien. Het kan zijn dat de verhouding toch niet goed ging op een gegeven moment, maar zeker weet ik het niet. Daarom raad ik dus wel echt aan om minstens een harem te houden, liever nog iets meer vrouwen per man.
Dat terzijde heb ik nu dus alleen nog 4 mannen. Dat gaat prima en ze zwemmen gewoon samen rustig door de bak. Ik laat het nu dus maar zo , maar eieren heb ik er nooit van gehad en zal ik dus ook niet krijgen ;)
Oke;)
Wel jammer van de visjes.

Weet je nog een visje, die zich wel voortplant, op kraanwater. Want ik zou dit wel graag willen.;)
Als er geen ander visje is, neem ik deze!:daisy:
 
Honinggoerami's zouden nog kunnen (Colisa/Trichogaster chuna). Die kweken bij mijn weten ook op gewoon kraanwater. Dat zijn wel schuimnestbouwers en ik weet niet hoe gemakkelijk ze te kweken zijn. Betwijfel alleen wel of de jonkies/eitjes het gaan redden in een gezelschapsbak.
 
Welke barbelen heb je dan? Bij de kegelvlekjes moet volgens mij wel kunnen, zijn zover ik weet geen vinnenbijters. Maar ik heb ze zelf nooit gehad, dus misschien dat iemand anders dat weet.
Ik heb de Trigonostigma hengel.

Weet iemand dat?;)
 
Volgens mij vallen de hengeli's niet onder de barbelen. Al heten ze in het Nederlands wel barbeel. In het Engels heten ze dan weer espe's rasbora. Ze vallen in ieder geval niet in hetzelfde genus als de barbelen die vaak als 'vinnenbijter' worden afgeschreven (Puntius).
 
Volgens mij vallen de hengeli's niet onder de barbelen. Al heten ze in het Nederlands wel barbeel. In het Engels heten ze dan weer espe's rasbora. Ze vallen in ieder geval niet in hetzelfde genus als de barbelen die vaak als 'vinnenbijter' worden afgeschreven (Puntius).
Dat worden de vingers gekruisd houden:D;)


Even kijken wat de anderen zeggen. ;)
 

Terug
Bovenaan