Tanganyika start...


De stenen zijn te klein,waardoor de opbouw in de hoogte niet goed oogt,iedereen die een chichliden bak begint maakt de fout door te kleine stenen te gebruiken,juist daardoor wordt het een moeilijk probleem om door de waterlijn te gaan voor een mooie dieptewerking,en de stapeling omhoog.

Kleine stenen geven ook nogmaals een probleem om in de hoogte te stapelen,dus een ieder op dit forum begint vaak met te kleine stenen.En je hebt er veel te veel stenen voor nodig om omhoog te gaan.

Ook zijn de openingen bij de gebruikte kleine stenen vaak te klein voor de vissen die zich door deze openingen willen bewegen/zwemmen,een vis weet vaak wel dat hij door een bepaalde opening heen kan zwemmen,maar,,kan zich ook klem zwemmen,door de te kleine openingen houd daar rekening mee.

Met een bak van 60 cm.hoog kun je met 3 stenen de waterlijn halen,maar dan moeten we wel het juiste formaat kiezen en niet te bang zijn voor het formaat van de stenen.
 
Nu de bak mooi aan t indraaien is kan ik er over nadenken bij welke winkel ik de vissen ga kopen, ik zit te denken aan verduijn, of aquabeek... maar aangezien dit aardige reizen zijn voor mij, dacht ik, heeft iemand er toevallig ervaringen mee met de vissen online te bestellen, bijvoorbeeld bij of verduijn, of misschien in duitsland bij:
https://cichliden-stadel.de/nl/
http://www.aqua-treff.de

Of misschien nog ergens anders,zijn deze vissen van goede kwaliteit en ook mooi op kleur enz??
 
Geen andere winkel in de buurt? De meeste met aquariumvissen kunnen wel soorten bestellen voor je, althans hier wel. Ruinemans is hierin landelijk een grote speler, je zou eens op de site kunnen kijken wat ze hebben en dan kijken of de winkel in de buurt bij je ze hier kan bestellen

Edit; site aangepast
 
Tja als ze ze kunnen bestellen, dan kan ik ze ook online bestellen... ik kies toch liever mijn vissen zelf uit denk ik....
 
Dat kun je dan toch beter in de winkel doen? Als zin ze bestellen laat je ze eerst even dasr zwemmen. Kun je de beste/mooiste/gezondste uitkiezen. Of bedoelde je dat?
Online krijg je gewoon wat lijkt me, maar heb nooit wat zo besteld
 
Ja ik ga idd richting verduijn rijden ze hebben ze wel zitten,t zijn niet de meest excotische soorten die ik wil hebben dus dat komt wel goed...
 
Vanavond maar eens met de tl led aan t spelen, ik wil de bak qua verlichting wat spannender maken.... hoeveel licht heeft de vallisneria eigenlijk nodig?
De 2 rotspartijen wil ik duisterder maken en de slakkenhuizen wel in t licht houden....
 
Mijn spraybar stond wat schuin naar benden gericht (niet de gaatjes, maar de byis zelf) dus ik dacht ik zet hem even recht... maar aan de achterkant zat een zuignap met klemmetje.. en nu raden jullie t al... deze liggen nu achter mijn achterwand op de bodem.... :'(is dit erg?? ZUCHT!
 
Mijn spraybar stond wat schuin naar benden gericht (niet de gaatjes, maar de byis zelf) dus ik dacht ik zet hem even recht... maar aan de achterkant zat een zuignap met klemmetje.. en nu raden jullie t al... deze liggen nu achter mijn achterwand op de bodem.... :'(is dit erg?? ZUCHT!
Zal wel ademnood krijgen. Verder kan dat geen kwaad ;)
 
maar dicht bij de wortelsok ze afknippen was t idee... kan dat?
Ja dat kan wel, soms moet je wel, als het blad wat je wilt knippen uit het hart groeit, hij zal wel een paar dagen ''lekken'' maar dat stopt vanzelf.
Het korte stukje wat na het knippen overblijft verdwijnt ook op den duur.
 
Alhoewel ik wel een super mooie scape heb gezien met ardennerbreuk steen haha dat heeft me wel even doen twijfelen.... haha
 
Beste allemaal, ik heb de color plus lamp samen met een ultra bright er nu in gestoken, deze zijn beide van super fish, komen door de gekleurdre/ roze lamp de kleuren van de cichlides beter uit? (hij heet trouwens colour plus maar hij oogt roze)...
Wat zou het effect zijn op de beplanting?
 
lrgT5-Multi-Shot-002.png


Dit zijn ze neem ik aan, weet iemand hier de kleur temperaturen van?
 
De witte zal 6000K zijn, de roze zou ik niet weten.
Hij heet de color plus... hoop dat ze de plantengroei wat bevorderen...
De 6000k weet je nier zeker?

De bak staat er nu als volgt bij...
IMG_20190330_220444.jpg


Met de bright en de ultra bright was t als volgt..
IMG_20190330_220444.jpg


IMG_20190323_111325.jpg
 
De 6000k weet je nier zeker?
Wit is normaal gesproken 6000 of 6500K dat weet ik zeker, en is ook goed licht voor de Vallisneria, rode planten schijnen het er slechter op te doen.
De roze zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat wietplantjes goed groeien onder roze/paars licht:D
 
Beste allemaal, ik heb de color plus lamp samen met een ultra bright er nu in gestoken, deze zijn beide van super fish, komen door de gekleurdre/ roze lamp de kleuren van de cichlides beter uit? (hij heet trouwens colour plus maar hij oogt roze)...
Wat zou het effect zijn op de beplanting?

bij Tanganyika vind ik koude verlichting juist mooi, beetje rond de 6000-8000 graden Kelvin. Ik vind die paarse gloed in je bak echt niet mooi om eerlijk te zijn.
 
Kleur op de laatste foto is de mooiste als je het mij vraagt. De andere zijn te rood/roze voor zo'n mooie stenenbak
 
bij Tanganyika vind ik koude verlichting juist mooi, beetje rond de 6000-8000 graden Kelvin. Ik vind die paarse gloed in je bak echt niet mooi om eerlijk te zijn.

Kleur op de laatste foto is de mooiste als je het mij vraagt. De andere zijn te rood/roze voor zo'n mooie stenenbak


Hmzzz dus dan toch maar terug wisselen misschien...
Ik wacht gewoon even tot de vissen erin zitten en beslis dan waarbij de kleuren er t mooiste uitspringen...
 
Beetje raar dat je bij geen enkele verkoper op de site kan lezen hoeveel kelvin deze nu dan zijn.

Dat was mij ook al opgevallen ja.

mij ook... maar dan ook echt nergens

Dat viel mij dus ookal erg op ja haha, staat niet op de lamp zelf ook....
Euhm dan denk ik dat ik de lampen wel weer wissel en dan maar met pvc aan de gang ga..., al had ik de hele linkerkant zowat met pvc maar was nogsteeds erg licht....
 
kan een heel mooi schaduw effect geven.

wat voor pvc gebruik je? van de donkergrijze druk pvc of gele elektra pvc?
 
kan een heel mooi schaduw effect geven.

wat voor pvc gebruik je? van de donkergrijze druk pvc of gele elektra pvc?

Ik gebruik dat donkergrijze, ik had een stuk over de 2 balken gedaan, tot de middenstrip maar ik vond t nog aardig licht... en teveel verduisteren lijkt me niet goed voor de beplanting...
 
Heb de ultra bright nu aan de voorkant geplaatst, volgens mij is die nog iets blauwer qua kleur...
 

Terug
Bovenaan