Tanganyika start...


zeg maar gerust 2,5 meter. Ik moet ze wekelijks afknippen omdat de pomp anders voor te weinig oppervlak spanning zorgt

mooie bak ben benieuwd hoe het eruit ziet met de vissen erin

misschien is het wel mooi om een 4 slakken op het zand gedeelte te leggen. Dat oogt wat natuurlijker. In het wild zal ook niet alles naast elkaar liggen.

Had ik toevallig al gedaan haha
IMG_20190309_111928.jpg
 
Is het aan te raden om ook in de opstart periode het water te verversen?
Ongeveer 10% per week is dat een goede maatstaaf?
 
De meningen zijn hierover sterk verdeeld.

Ik zelf doe gewoon vanaf het begin mijn standaard waterwissels, maar anderen doen het weer niet......
 
Dus dat kan ik eigenlijk niet verkeerd doen...
Ik ben nog aardig aan t rommelen in de bak en daarbij ook met de bodem... gaan de 4 weken pas in als je daarmee klaar bent??
 
Is het aan te raden om ook in de opstart periode het water te verversen?
Ongeveer 10% per week is dat een goede maatstaaf?

voor tijdens het indraaien wel, indien je bak echt met bewoners en al draait zou ik de 30% aanhouden.

Dus dat kan ik eigenlijk niet verkeerd doen...
Ik ben nog aardig aan t rommelen in de bak en daarbij ook met de bodem... gaan de 4 weken pas in als je daarmee klaar bent??

als je filter maar doordraait, en je de bodem niet als te veel verstoort is er niks aan de hand.
 
voor tijdens het indraaien wel, indien je bak echt met bewoners en al draait zou ik de 30% aanhouden.



als je filter maar doordraait, en je de bodem niet als te veel verstoort is er niks aan de hand.
Ik wil de inrichting nog zodanig veranderen dat ik de bodem zeer zeker nog wel wat om moet woelen...
 
Alvast de linkerkant aan de voorkant ook wat aangepast... over links ben ik tevreden, nu rechts nog....
IMG_20190316_113425.jpg
 
Klein beetje hoger?

Ja en er wat natuurlijker laten uitzien... en wat ronder om t zo maar te zeggen dat t niet zo statisch tegen de achterwand leunt...
 
Jammer dat je dat "straatje" naar achteren nu kwijt bent, dat gaf enorme diepte aan de bak! Zou ik weer proberen terug te krijgen! Stapel rechts is inderdaad "rommelig", kijk eens naar filmpjes uit het Tanganyika meer dan krijg je vast inspiratie!
 
Poging 4858284... links en rechts ben ik tevreden over... alleen t midden nog niet... alle techniek zit nu aan de rechterkant...
De stapel zand moet nog wel even netjes...
Voor de rest zijn de reacties natuurlijk weer hartstikke welkom!!!
IMG_20190316_205011.jpg
 
Heel eerlijk? Die stenen voor de naad van de achterwand, lijkt heel erg in het midden te staan. Als ik goed kijk staat het dat niet maar voor mij oogt dat wel zo. Het verdeelt voor mij de bak heel erg in twee stukken.

Vraagje. Die rechtse hoge steen, staat die tegen het glas? Kan dat? Ik heb geen idee maar je weet inmiddels dat ik overal spoken zie :D
 
Heey,
Ja daarom ben ik over t midden ook zeker nog niet tevreden...
Nee die rechter grote steen ligt nog zo'n 5'cm van t glas af..
 
Nee die rechter grote steen ligt nog zo'n 5'cm van t glas af..
Ik zie nog meer spoken hahaha. Vraag maar niet aan mij LOL

Ik vind dat "hunnenbed" in het midden op zich wel leuk trouwens.
 
Je bedoeld dat ie omvalt?? Hij staat erg stevig, en ik hoop dat er nog genoeg vallisneria tussen komt te groeien
 
Ik zou denk ik links de hoogte in gaan en afzakken als je naar het midden van de bak gaat. Op 3/4 het linker achterwand deel zou ik stoppen met de stenen. Rechts een wat lagere stapel enkel tot de helft van het rechter achterwand deel. Heb je en de hoogte en de bak die niet zo verdeeld is. Het midden zal ik dan gebruiken als of voor dr slakkenhuizen, komende vanaf rechts, of als pad naar achter. Daar niks als vocal point doen, omdat je visueel de bak dan in tweeën deelt. Vallisneris overal en nergens tussen inderdaad, zal gaan om en tussen de stenen staan
 
Ik zou denk ik links de hoogte in gaan en afzakken als je naar het midden van de bak gaat. Op 3/4 het linker achterwand deel zou ik stoppen met de stenen. Rechts een wat lagere stapel enkel tot de helft van het rechter achterwand deel. Heb je en de hoogte en de bak die niet zo verdeeld is. Het midden zal ik dan gebruiken als of voor dr slakkenhuizen, komende vanaf rechts, of als pad naar achter. Daar niks als vocal point doen, omdat je visueel de bak dan in tweeën deelt. Vallisneris overal en nergens tussen inderdaad, zal gaan om en tussen de stenen staan
Hey hey, dus je bedoeld, 75% van het linker achterwand deel volgooien met stenen en dan recht minder..?. uiterst rechts wil ik voor de slakkenhuizen houden want als je die tussen de stenen doet in t midden dan gaan de multis ook tussen de stenen en in t territorium van de andere bewoners...
 
JIj laat je ook gek maken, he.

Stop daar nou eens mee, laat die bak rusten, en koop er vissen in.

Denk je dat die vissen daar naar kijken, of alles perfect staat?
Schietlood erbij en waterpas.
 
Nee maar verschillende vissen vinden bepaalde inrichtingen wel fijner, en ik moet er naar kijken, dus ja ik wil wel dat het mooi staat...
 
Hey hey, dus je bedoeld, 75% van het linker achterwand deel volgooien met stenen en dan recht minder..?. uiterst rechts wil ik voor de slakkenhuizen houden want als je die tussen de stenen doet in t midden dan gaan de multis ook tussen de stenen en in t territorium van de andere bewoners...
Beetje dit idee zeg maar, even vlug getekend. Boven en bovenaanzicht. Zou her en der wat verdaalde stenen plaatsen om het een geheel te maken, als je begrijpt wat ik bedoel. Het filter zou ik achter de stapel stenen plaatsen, omdat je hier de meeste kans op vuilophoping zal krijgen. Je filter kan het dan wegzuigen. Tussen de slakkenhuizen verwacht ik niet veel afval, omdat de vissen hier meer in beweging zijn/je hier makkelijke rbij komt. Daarnaast heb je in de linkerhoek minder kans om eventuele jonge vissen op te zuigen, wat ik wel verwacht als je de intake tussen de slakkenhuizen hebt staan. Je verwarming zal ik dan rechts plaatsen, omdat het water hier beter langs stroomt en hij zijn warmte beter kwijt kan
20190318_135600.jpg
20190318_135553.jpg


Edit; foto's gedraaid
 
Alleen wordt er afgeraden de slakkebhuizen tussen de rotsen te leggen aangezien de multis daar dab ook tussen gaan zitten... maar ik snap wat je bedoeld.... moet het biologisch systeem van je aquarium het vuil niet opruimen???
 
Ik begrijp wat je bedoelt, echter worden slakkenhuizen afgeraden in t midden aangezien ze dan ook tussen de rotsen gaan zitten.... en mijn techniek heb ik juist aan de rechterkant zodat de aanzuiging het sterkste is en niet geblokeerd word door stenen... omdat ik anders een hele stenen stapel moet afbouwen voor ik bij de hoek en bodem kan komen... als t goed is.moeten de opgebouwde bacterien toch zorgen dat t vuil grotendeels word afgebroken?
 
Oeps dacht dat t andere bericht niet geplaatst was...
 
Och dat ene berichtje
 
Nogmaals een avondje de duikbril opgehad, hierbij het resultaat er staan grotere stenen in, en meerdere verschillende grotes en vormen... ik denk dat deze indeling een realistischer beeld geeft en wat meer natuurlijk oogt....
image-2019-03-20.jpg

Ik hoor graag jullie reacties....
 
Jeetje weer heel anders :)

Even kijken hoor, mijn eerste blik valt op de grote steen aan de rechterkant, die rechtop staat op de voorgrond.
Zou het niet mooi zijn deze iets naar rechts (vanuit de kijker gezien) te laten hellen? Dan gaat het iets met de beweging van de andere stenen mee?

Maar een suggestie hoor, ik vind het altijd lastig er een voorstelling van te maken.
 
Wat zal ik zeggen.... Wordt steeds erger,
Kijk het plaatje links, was mooi. met valesneria.

Weet eens te stoppen ,he.
 
Ik wil tussen dat kleine steentje wat er rechts naast ligt en die grote een bos vallisneria planten... dan valt hij een stukje minder op...
Ja t is zeker weer heel anders... zucht weet zelf niet meer wat ik t leukste en mooiste vind eigenlijk....
 
Wat zal ik zeggen.... Wordt steeds erger,
Kijk het plaatje links, was mooi. met valesneria.

Weet eens te stoppen ,he.

Ja alles voor de toekomstige bewoners he...
Ik ga inderdaad nog vallisneria toevoegen...
 
Op een bepaald moment moet je denk ik net wat Bertus zegt, er een punt achter zetten. Je ziet nu door de bomen het bos niet meer en je hebt echt al een paar mooie layouts gehad. Vallisneria erbij is inderdaad een heel goed idee.

Zet morgen de foto's eens onder elkaar en kies wat je na kort kijken het mooiste vindt. Niet gaan bestuderen. Kijken en wegstrepen of houden.

Bedenk dat een ander heel anders naar je bak kijkt als dat je zelf kijkt, ook als je bezoek krijgt. Die zien de 'fouten' echt niet.
 

Terug
Bovenaan