Tanganyika start...


Help, de julidochromis zit constant als hij een vitattus ziet er achteraan... kan dit gedrag nog veranderen want hij gaat ze de hele bak achterna.... hoe is hij anders uit te vangen... zonder de hele bak af te breken??
 
Help, de julidochromis zit constant als hij een vitattus ziet er achteraan... kan dit gedrag nog veranderen want hij gaat ze de hele bak achterna.... hoe is hij anders uit te vangen... zonder de hele bak af te breken??

Misschien een topic openen als er spoed geboden is want dan lezen denk ik meer vraag:deal:
 
Ik heb het waterpeil laten zakken en toen de julidochromis aan een kant was er 2 broodplanken in de bak gezet... de stenen aan de linkerkant afgestapeld en hem zo weten te vangen...
De stenenstapel natuurlijk niet meer gekregen zoals t was, maar de bak staat er nu zo bij.... en de 3 vitattusen zijn direct na t vullen van de bak overal en nergens aan t rond scharrelen...
IMG_20190504_205028.jpg
 
Ja gelukkig wel!!!
En de rust is terug... de vitattusen scharrelen overal, en de multis bewaken hun schelpen en de compressiceps zwemt lekker vrij....
Heeft iemand toevallig ervaring met de... Lamp./neolamprologus Caudopunctatus??
 
Die zou ik er niet bij doen met de slakkenhuis bewoners die je al hebt.
 
Die zou ik er niet bij doen met de slakkenhuis bewoners die je al hebt.

Zou een koppeltje xenotilapia een betere optie zijn? Welke soort koppelt makkelijk en zou als paartje te houden zijn.... dit zijn volgens mij vrij rustige soorten om te houden toch?
 
Ik weet niet welke Xenotilapia je zou willen houden maar als je bijvoorbeeld de Flavipinnis zou houden zou dit minimaal in een groep van zes stuks moeten. Verder is de soort best vredelievend maar ze hebben minimaal een bak van 1,3 +- nodig.
 
Ik weet niet welke Xenotilapia je zou willen houden maar als je bijvoorbeeld de Flavipinnis zou houden zou dit minimaal in een groep van zes stuks moeten. Verder is de soort best vredelievend maar ze hebben minimaal een bak van 1,3 +- nodig.

Ik dacht ook dat er een soort was die als koppel te houden was....
 
Wat heb je nu in de bak zitten dan? ik ben bang dat je snel weer hetzelfde euvel krijgt als met de julidochromis en dat is dat er te weinig plek is voor de vissen. Tanganyika cichliden zijn erg gesteld op hun eigen territoria.
 
3x telmatochromis vitattus (niet echt territorium gebonden,scharrelen door de hele bak)
1x altolamprologus compressiceps mutondwe erg jong nog maar 3cm
6x multifasciatus, blijven bij de slakkenhuizen....
Graag had ik er nog wat bij gehad... dacht aan de xenotilapia.
 
Of een solo leleupi misschien,of een sexfasciatus??
 
Nu heb ik geen ervaring met die vissen, maar gaat het niet te druk worden in je bak als je nog meer toe gaat voegen?
 
Nu heb ik geen ervaring met die vissen, maar gaat het niet te druk worden in je bak als je nog meer toe gaat voegen?
Ik hoopte op 4 soorten te kunnen huisvesten, omdat er maar in totaal 4 vissen van 2 soorten wat vrijzwemmen, en een soort gebonden is aan de slakkenhuizen...
 
Zien er erg gaaf uit alleen de leleupi is juist nog meer af te raden die gaan namelijk nog meer terroriseren! Sexfasciatus zou wel kunnen zou dan ook een vrouwtje nemen ivm de lengte en agressie. Het zijn imprecipe geen agressieve dieren buiten de paartijd dus zou moeten kunnen.

Maar je zou nu wel alle rots cichliden moeten uitvangen en ze opnieuw samen erin doen. Alleen heb je ook genoeg individuele plekken voor de cichlide om zich toe te eigenen?
 
Zien er erg gaaf uit alleen de leleupi is juist nog meer af te raden die gaan namelijk nog meer terroriseren! Sexfasciatus zou wel kunnen zou dan ook een vrouwtje nemen ivm de lengte en agressie. Het zijn imprecipe geen agressieve dieren buiten de paartijd dus zou moeten kunnen.

Maar je zou nu wel alle rots cichliden moeten uitvangen en ze opnieuw samen erin doen. Alleen heb je ook genoeg individuele plekken voor de cichlide om zich toe te eigenen?

Moet ik ook alles uitvangen als ze er nu 6 dagen inzitten en er eigenlijk nog geen territoria zijn ontwikkeld... de vitattusen niet echt territoria hebben toch? Die scharrelen aardig door de bak heen en de comressiceps mag van hun ook overal komen....
Is de sexfasciatus een echte vrijzwemmer...?
Of heb je een andere optie?
 
Sexfasciatus is een vrij zwemmer maar heeft ook duidelijk zijn terretorium van rotsen en zolang een van de drie hopen geen enkele rots bewoner zit kan je deze 'gewoon' toevoegen.
 
Ze scharrelen allemaal volledig door de bak en de compressiceps mag overal komen... de sexfasciatus is dus 'liever' dan een julidochromis??
 
Sexfasciatus is een vrij zwemmer maar heeft ook duidelijk zijn terretorium van rotsen en zolang een van de drie hopen geen enkele rots bewoner zit kan je deze 'gewoon' toevoegen.

Ze scharrelen allemaal volledig door de bak en de compressiceps mag overal komen... de sexfasciatus is dus 'liever' dan een julidochromis??
 
Als je naar de winkel gaat kies dan niet de best gekleurde (dit is vaak het dominante mannetje) maar kies op persoonlijkheid. Imprecipe zijn de julidochromis helemaal niet zo aggressief tenzij iemand in hun terretorium komt maar dit zal je ook met de sexfasciatus hebben.

Oftewel hopen en kiezen op een goede persoonlijkheid in de winkel:thumbs:
 
Haha top, dank je... of heeft iemand hier een rustig jong vrouwelijk excemplaar zwemmen???
 
Als je naar de winkel gaat kies dan niet de best gekleurde (dit is vaak het dominante mannetje) maar kies op persoonlijkheid. Imprecipe zijn de julidochromis helemaal niet zo aggressief tenzij iemand in hun terretorium komt maar dit zal je ook met de sexfasciatus hebben.

Oftewel hopen en kiezen op een goede persoonlijkheid in de winkel:thumbs:

Maar je zou eerder voor een sexfasciatus gaan, dan voor een xenotilapia of een leleupi?
 
Wauw, wat een mooie ogen hebben die twee vissen op de eerste foto.
 
Zit er trouwens veel verschil in gedrag tussen de:

Neolamprologus tretocephalus en de
Sexfasciatus?

Aangezien dr compressiceps al geel is zou een blauwe tetro vrouw misschien wel een mooie eyecatcher zijn.
 
Sexfasciatus claimt zeker wel een gebied en zal dit beschermen maar met jonkies zal hij/zij de bak terroriseren.
Over de tretocephalus ze kunnen grote bullebakken zijn.Het zijn ook echte ettertjes, maar echter wel zeer mooie blikvangers.
 
Sexfasciatus claimt zeker wel een gebied en zal dit beschermen maar met jonkies zal hij/zij de bak terroriseren.
Over de tretocephalus ze kunnen grote bullebakken zijn.Het zijn ook echte ettertjes, maar echter wel zeer mooie blikvangers.

Hmzzzz nu word ik bang... vind ze beide mooi, maar denk dat de fasciatus ivm de kleur in mijn compressiceps een concurent ziet... of werkt dit niet zo?
 
Ik moet zeggen dat de julidochromis eigenlijk vredelievende zouden moeten zijn dan die twee maarja het ligt echt aan de persoonlijkheid van de vis hoe aggressief hij/zij is.

Maar wanneer de vissen een plek hebben ver genoeg van de andere rotsen af zou het moeten kunne.
 
Ik moet zeggen dat de julidochromis eigenlijk vredelievende zouden moeten zijn dan die twee maarja het ligt echt aan de persoonlijkheid van de vis hoe aggressief hij/zij is.

Maar wanneer de vissen een plek hebben ver genoeg van de andere rotsen af zou het moeten kunne.

De julidochromis ging zodra hij een vitattus zag er direct achteraan... ik dacht dat dit met de vorm van de vis te maken had want hij liet de multis en de conpressiceps volledig met rust...
Vandaar dat ik mij af vraag of de tetro geen betere keuze zou zijn, aangezien er niks van die vorm en kleur als 'bedreiging' rond zwemt...?
 

Terug
Bovenaan