Tanganyika start...


Dat lijkt me een prima manier, zo doe ik het zelf ook (ongeveer)
ik doe de vissen met het water uit de zak meestal in een kleine bakje, dan steeds wat water van mijn eigen bak erbij, en dan ook weer wat water uit het bakje scheppen, op den duur zit er alleen nog maar ''eigen'' aquarium water in het bakje.
Het water wat meekomt van de winkel komt dan zo min mogelijk in jouw eigen aquarium.
 
Dat lijkt me een prima manier, zo doe ik het zelf ook (ongeveer)
ik doe de vissen met het water uit de zak meestal in een kleine bakje, dan steeds wat water van mijn eigen bak erbij, en dan ook weer wat water uit het bakje scheppen, op den duur zit er alleen nog maar ''eigen'' aquarium water in het bakje.
Het water wat meekomt van de winkel komt dan zo min mogelijk in jouw eigen aquarium.
Als ik ze in een bakje doe dan krijgen ze toch niet dezelfde temp als het aquarium?
 
Als ik ze in een bakje doe dan krijgen ze toch niet dezelfde temp als het aquarium?
Op welke temperatuur ga je ze houden? Verwarming even opstoken tot die temp en dan houd je het water in het bakje ongeveer op de juiste temperatuur.
 
bij veel kleine visjes in 1 zak doe ik de zak in het water en gooi en telkens wat water bij.
op ten duur leg ik een groot visnet over een emmer heen en gooi het water en de vis door het net heen.
het water loopt in de emmer en de vissen blijven in het net hangen. kan je ze zo in 1x in de bak doen zonder water mee te nemen.
 
Op welke temperatuur ga je ze houden? Verwarming even opstoken tot die temp en dan houd je het water in het bakje ongeveer op de juiste temperatuur.

bij veel kleine visjes in 1 zak doe ik de zak in het water en gooi en telkens wat water bij.
op ten duur leg ik een groot visnet over een emmer heen en gooi het water en de vis door het net heen.
het water loopt in de emmer en de vissen blijven in het net hangen. kan je ze zo in 1x in de bak doen zonder water mee te nemen.

Dat was idd ongeveer t idee ja... ik ga ze tussen de 25 en 26 houden, de bak staat nu op 25.2....
 
Jawel hoor mijn kap geeft behoorlijk wat warmte (TL), daarbij is mijn water ook maar 23 graden.

Ik denk ook niet dat de temperatuur het belangrijkste is, moet niet teveel schelen natuurlijk.
Wennen aan de zuurgraad is belangrijker
 
Jawel hoor mijn kap geeft behoorlijk wat warmte (TL), daarbij is mijn water ook maar 23 graden.

Ik denk ook niet dat de temperatuur het belangrijkste is, moet niet teveel schelen natuurlijk.
Wennen aan de zuurgraad is belangrijker

Zuurgraad was nagenoeg gelijk van de kweker als dat van mij.. dus dat zal t probleem niet zijn...
 
Die temperatuur blijft in die 30min wel +/- gelijk hoor, ookal zet je dat bakje op de grond oid. Zeker als je er daarna telkens nog water uit de bak ingooit.

Kun je ze in 30 overwennen dan?
Van deur tot deur zal er wel 2 uur tussen zitten...
 
Om de 10min een half kopje eigen aquarium water bij de zakken in doen, terwijl die in t aquarium hangen, en dan na 30 min lekker vrijlaten??
 
Ik laat de vissen meestal enkel even wennen aan de temperatuur, mits de waarden redelijk overeen komen natuurlijk en geen verschil is van dag en nacht. Zakje open en door een netje en dan de vissen uit het netje in het aquarium, zonder water uit de transportzak
 
De eerste officiele bewoners zijn vandaag aangekomen...

IMG_20190430_172345.jpg
IMG_20190430_172430.jpg
 
Leuke 1e bewoners ;) ben benieuwd later vandaag.

Mooie Helena s heb je Smidsy. Het begin is er al dus.

Eigenlijk was t de bedoeling morgen te gaan maar vandaag komt beter uit... zometeen met ong. Een uurtje ga ik hier weg, de reistijd incl. Stop zal ong 2 uur en 20 min zijn.... is het verstandig om een kleine waterwissel te doen...? zowieso na het overwennen wat denk ik rond 16 uur klaar zal zijn de verlichting maar uit houden vandaag? Hoe moeilijk dit ook zal zijn...
 
Nog even een kleine wissel kan, maar verder gewoon de bak even met rust laten en de bewoners laten wennen aan hun nieuwe omgeving en aan elkaar.
 
Als je ze donker vervoert, verstandig is een koeltas ofzo om de temperatuur van de vissen onderweg gelijk te houden, zou ik de lampen idd uitlaten of gedimd als je de mogelijkheid hebt. Anders wordt het van helemaal donker naar vol licht, al wordt dit bij een dierenwinkel ook wel gedaan..
 
6 x Lamprologus multifasciatus
IMG_20190501_190655.jpg


3x Telmatochromis vittatus
IMG_20190501_193011.jpg



1x Julidochromis Transcriptus
IMG_20190501_193148_1.jpg


1x Altolamprologus compressiceps mutondwe
IMG_20190501_193821.jpg
 
Deze vind ik erg mooi, maar waarom maar één?
En de bak ziet er ook goed uit.

Omdat ze erg lastig koppelen dan moet je met een groep van 5 beginnen, en.anders werd t wel erg druk in de bak....
 
Oké, maar is hij dan niet een beetje zielig alleen nu, of kan die ook solitair?
 
Erg mooi Smidsy, de Val doet het het niet slecht zo te zien.
Moest de foto vergrote om de visjes goed te zien ;)

Ik ben erg benieuwd hoe deze bak zich gaat ontwikkelen.
 
Oké, maar is hij dan niet een beetje zielig alleen nu, of kan die ook solitair?
Kan wel solitair, hij laat zich goed zien (wat ik niet direct had verwacht)

Erg mooi Smidsy, de Val doet het het niet slecht zo te zien.
Moest de foto vergrote om de visjes goed te zien ;)

Ik ben erg benieuwd hoe deze bak zich gaat ontwikkelen.
Nee de spiralis groeit aardig en maakt nieuwe plantjes aan, alleen heeft de gigantea er wat meer moeite mee...
Ja ze zijn allemaal nog erg ienimienie.... en de alto zal er ook zeker nog wel even over doen aangezien dit erg trage groeiers zijn...
 

Terug
Bovenaan