Sweet Divider - World Citizen


Ik kan het niet goed zien als ik het beeld stop...... stomme reclame info van .......

Maar het lijkt of er bij de Alti wat rode wormen uit de anus komen (Camalanus). Maar kan ook zijn dat ik het niet goed zie, maar het is zo'n kort fragment.......

Verder een leuke video!

Thanks voor de headsup. Ik ben het aan het googlen en in de bak aan het kijken. Je bedoeld denk ik camallanus wormen?
Dat zou niet goed zijn. Ik zie niet zo een opvallende pluk wormen als ik op internet zie, maar ga nog eens goed kijken.

Dank, want als dat wel is moet ik direct gaan ingrijpen.
 
video 1:46/47

En idd ik bedoel de wormen

Het is nooit leuk maar je hebt gelijk Sschot. Echt ontzettend enorm bedankt voor je goede kijk op de video. Ik heb alle vissen bekeken en de alti en 1 maanvis heeft die wormen.
Ik ga kijken wat er aan te doen is.

Dank = groot!

Blijven die 3 "kleurloze" maantjes in de bak?
Ze gaan hoe dan ook naar ons pa, wat hij er mee doet moet hij zelf weten maar zover ik nu begrijp wil hij ze erbij houden.
 
Prachtige film World!
Bij het zien van doe Cory's smolt ik even, zo lief dat knipogen en duidelijk in beeld.

De eerste keer dat ik het zag wist ik niet wat ik zag. "gaf die vis nou een knipoog?" .



http://www.manaus-aquarium.de/NL/levamicil.php

Zelf heb ik http://discuszolder.nl/medicatie/colombo-cerpofor-dactycid/ gebruikt met succes, maar als je het kunt krijgen zou ik voor de levamicil gaan.

Daar kwam ik achter via dit topic https://www.aquaforum.nl/threads/succesvolle-camallanus-wormen-behandeling.10846/
Een vriend van me is dierenarts en ik kan morgen langskomen. Die hebben we zojuist al gesproken.
 
De andere maantjes komen van Utaka vandaan had ik begrepen, is dit "wildvang"?
 
De andere maantjes komen van Utaka vandaan had ik begrepen, is dit "wildvang"?

Dat wist Utaka niet te zeggen. Die gaven aan dat het OF wildvang is OF dat het van Jos Hut afkomt.
 
Een vriend van me is dierenarts en ik kan morgen langskomen. Die hebben we zojuist al gesproken.

Ah dat is mooi! Een paar jaar terug kreeg ik het nog van mijn DA, afgelopen jaar niet meer, tenzij ik kon aantonen dat ik varkens had.
 
Vissen van een ander opvangen en dan dit gezeik krijgen... leuk.

Tsja... dat is pech. Al heb ik bij zeewater regelmatig nieuwe dieren gekocht met problemen. Dat is bij wildvang het risico.

Zoals ik het lees is het goed behandelbaar, maar je moet er wel iets aan doen. Ik schrik daar op zich niet van, maar het is wel jammer inderdaad.
 
Bekend is het dat Botia (een gerespecteerd lid hier) vaak bij onze LFS de kneusjes uitzoekt en ze hebben dan bij hem een lang en goed leven.

Ik vind dat vaak ook niet zo erg. In zee ving ik ook wel eens een bak op die ingestort was. Dat is wel een uitdaging en uiteindelijk geniet je er meer van omdat je er historie mee hebt.

Ik baal uiteraard enorm van dit probleem, maar ben blij dat er behandeling is en dat ik het kan oplossen. Problemen hou je toch wel, maar het is inderdaad even jammer dat dit nu opsteekt.
 
Ah dat is mooi! Een paar jaar terug kreeg ik het nog van mijn DA, afgelopen jaar niet meer, tenzij ik kon aantonen dat ik varkens had.

Nematol blijkt ook te werken. Het is niet goedkoop, maar her en der komen verhalen online dat het ook werkt. Hier zit een andere werkzame stof in.
 
Laatst bewerkt:
Succes met de behandeling!! Hoop voor je dat ze snel weer de oude zijn.
 
Erg jammer World maar ja je wist dat je een risico zou lopen bij het overnemen en jammer genoeg pakt het dan toch verkeerd uit.
 
Mooi gemaakt!:r


Klote van de alti's, hopelijk is het snel weer weg;)
 
Erg jammer World maar ja je wist dat je een risico zou lopen bij het overnemen en jammer genoeg pakt het dan toch verkeerd uit.

Ja, helaas pech. Ik zie nu bij 1 alti en 2 manen 1 of 2 wormpjes uit de anus. Volgens mij zitten we net op het randje. Waarschijnlijk zitten er in de darmen al wat meer en begint het nu langzaam gevaarlijk te worden. Ik hoop dat als ik vandaag ingrijp met levamicil of Nematol dat ik een aantal uur daarna al wormpjes zie liggen op de bodem. Dit lijkt vrij snel te gaan. Ik zal alles dan voeren met doperwten zodat het er doorheen gaat, en dan is het afwachten of alle vissen weer gaan eten. Normaliter haalt men hier goede resultaten.

Mooi gemaakt!:r

Klote van de alti's, hopelijk is het snel weer weg;)

Hoogstwaarschijnlijk hebben alle vissen er al last van maar steken de wormpjes nog maar bij enkele uit de anus. Maar dat je ze niet ziet betekend niet dat ze er niet zijn. Je behandeld in dit geval de hele bak en niet enkel een vis, dus na de 2 kuren (over 3 weken nog een) zou je alles moeten hebben. Ik vermoed dat ik uiteindelijk voor 3 kuren ga. Dus na 3 weken een 2e kuur en na 6 weken een 3e kuur.
 
Ik heb in het verleden de Levamisole van de dierenarts gebruikt en het was binnen 36 uur over moet ik zeggen.
 
Ik heb in het verleden de Levamisole van de dierenarts gebruikt en het was binnen 36 uur over moet ik zeggen.

Mijn dierenarts vriend heeft het niet meer in het assortiment. Maar ik word zo terug gebeld door een arts die het wel heeft. Laten we hopen dat ik het daar kan krijgen. Zo niet ga ik voor de Nematol. (tip: nematol zit niet in het assortiment van de Hornbach).

Ik begrijp dat met beide middelen de wormen in een aantal van ongeveer 4/5 uur al dood beginnen te gaan. Als 18/24 uur later geen dode wormen te vinden zijn op de bodem moet er direct herhaald worden. Als ze er wel liggen mag je na 3 weken herhalen voor de eitjes die dan uitkomen.

Sneller ingrijpen is beter, want je vissen eten niet goed met deze wormen en worden dan snel zwak. Ik zie nog geen echte grote problemen met vissen. Alles zwemt nog en droogvoer word ook deze ochtend gegeten. Zover ik begrijp is het kritiek als er echt een klont wormen uit de anus komt. Ik tel er nu 2 per vis.

levamicil word tegenwoordig onder de naam levamisol gebruik als injectie bij varkens. Het is moeilijk verkrijgbaar geworden omdat men er cocaïne mee versnijd of zoiets.
 
Ik begrijp dat met beide middelen de wormen in een aantal van ongeveer 4/5 uur al dood beginnen te gaan. Als 18/24 uur later geen dode wormen te vinden zijn op de bodem moet er direct herhaald worden. Als ze er wel liggen mag je na 3 weken herhalen voor de eitjes die dan uitkomen.
Ik heb nooit dode wormen gevonden hoor, maar wellicht lagen ze tussen de planten.
 
Dactycid werkte in mijn bak heel erg goed! Jaren daarvoor Levamisol gebruikt, ook alle vissen vrij van wormen. Ik had wel het idee dat Dactycid sneller werkte.

Overigens heb ik geen idee welke werkzame stof(fen) er in Dactycid zitten.
 
Nouw na heel wat zoeken en speuren kon ik bij een ander hobbyist wat restant ophalen. We kunnen dus een behandeling met Levacide starten.

In de hele zoektocht kwam ik inderdaad ook Dactycid tegen maar ik kan niet vinden wat de werkzame stof is.
Daarnaast heb je Nematol van Sera, maar daar zit geen Levacide in. Gezien alle ervaringen online wilde ik toch wel echt op zoek naar Levacide.

Er is wel nog in poedervorm een middel voor vogels. Dit is alleen duur in verhouding omdat de concentratie heel laag is.

En als je aan de grens van Belgie woont zou je de kooi dokter kunnen bellen. Die kennen dit middel ook. In bepaald voer zit dit ook preventief verwerkt.

Ik heb zojuist de dosering bepaald, en ga daar nog een uur over nadenken. Over doseren is ook hier een gevaar maar dit zou een aantal magnitude moeten zijn wat je te veel geeft. Dus je hebt best wel wat marge als ik het mag geloven.

Vanavond een update.
 
Succes vast we gaan het horen, jammer van die tegenslag als je net nieuwe vissen hebt.
 
Succes vast we gaan het horen, jammer van die tegenslag als je net nieuwe vissen hebt.

Ja je advies om hier mee op te letten was een prima advies :D . Ik heb het toch gedaan na flink wat afwegingen maar helaas heb ik toch pech.

EDIT: 3e pompje staat trouwens uit vandaag.
 
Knap dat je het gezien hebt zeg Sschot!

Eerste foto is de Alti. Je ziet er hier 1 maar er steken er 3 uit als het licht er beter opvalt.
De 2e is de enigste andere vis waar ik het zie bij de anus. Uiteraard heeft de rest het waarschijnlijk ook wel in de darmen, maar bij die maan valt het echt op.

upload_2018-9-24_12-59-7.png



upload_2018-9-24_12-59-43.png
 
De maanvis heeft inderdaad echt een borsteltje :( maar uit ervaring weet ik dat dat goed kan komen.
 
De maanvis heeft inderdaad echt een borsteltje :( maar uit ervaring weet ik dat dat goed kan komen.

Er klopt iets niet aan die maan. Dat is een andere als die andere manen. Deze is veel kleiner en heeft de infectie veel erger. Alle andere manen hebben niks uit de anus hangen.
Ik vermoed dat deze later is toegevoegd en dat deze de infectie had. Gezien hij het verste stadium heeft.

Blijkbaar hebben Alti soorten en genoten ook sneller last van deze worm. Waarschijnlijk zie je hem daar dus ook eerder naar buiten komen.

Ik check elk kwartier en zal foto's maken. Helaas heb ik EINDELIJK vanavond pas mijn SLR terug. Dan komen er weer fatsoenlijk foto's
 
Bij een van de grotere maanvissen beginnen ineens na 1 uur behandeling wormen uit de anus te komen. Deze zaten eerder niet uitwendig. Er lijkt dus iets op gang te komen.

Zojuist dan ook gevoerd met de hoop dat het allemaal doorspoeld

upload_2018-9-24_13-56-23.png
 
Alti begint ook door te poepen. Alle dieren lijken ook voer te pakken.

upload_2018-9-24_14-13-1.png
 
Maantje waar dat plukje aanging begint ook. Ik maakte me het meest zorgen over die ene vis omdat het lijkt alsof die echt verstopt was. Als ze niet meer eten komt het vaak niet goed.
Nu at hij net wat rode muggenlarven en je ziet de darmen op gang komen.

upload_2018-9-24_14-51-2.png
 

Terug
Bovenaan