Superfish Home 85 van BartT


Leuk al die reacties en het meedenken!

Op zich zou ik geen hout gebruiken in deze scape. Doet mij een beetje denken aan een Braziliaanse bak eerlijk gezegd 😉. Mos kan je overigens vast plakken op je stenen met een drupje 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat. Als je een waterwissel doet van 50% of meer is dat prima te doen.
Hoewel ik niet wist dat het Brazilian Aquascape heette, was dat inderdaad wel mijn inspiratie. Maar dan wel wat simpeler gezien mijn beperkte ervaring en toch wat meer hogere planten. Goede tip van het mos! Kan dat gewoon met normale 1 sec lijm of moet ik daar de speciale voor aquaria voor kopen?

Voor ik er iets toe zou voegen of veranderen zou ik graag zien hoe de bak zich ontwikkeld na de verwijdering van de interne techniek, de planten zijn nog niet uitgegroeid en nog niet op kleur. Dus ik zou nog een paar maanden geduld hebben om te zien hoe de bak er dan voor staat. Het is veel belovend maar de bak is nog maar in de pubertijd, het kan dus nog alle kanten op. (y)
Ja dat is ook wel weer zo. Nu is een stuk hout in deze bak qua scape toch wel moeilijk denk ik dus daar wacht ik sowieso nog mee. Ik zat wel te denken aan wat extra mos voor de garnaaltjes die erin komen, maar ook dat kan in principe wel wachten.

De planten zijn in ieder geval aardig aan het groeien en er komt een klein beetje meer kleur in. Als het goed is de laatste foto's met het interne filter

20230418_130814.jpg


20230418_132811.jpg


20230418_132839.jpg


20230416_124732.jpg
 
Even goed kijken op de achterkant van de tube. Al staat er op basis van cyanoacrylaat dan kan je hem gebruiken. Ik gebruik zelf die van Bison vaak, die kan je per 2 aanschaffen bij de Action.
 
De e702 is inmiddels geplaatst! Voorlopig wel nog met het verwarmingselement in de bak, maar ik vind het zelf al een behoorlijke verbetering zo.

20230418_224019.jpg
 
Hout zou wel de focus op de stenen doen afnemen denk ik. Ik vind hem nu juist prachtig met enkel stenen. Zen garden 💕
 
In combi met de planten heeft dit bakje veel potentie 😊.
 
Heel mooi gedaan. Ik zou de hoge rotala helemaal achterin flink kortwieken (twee of drie bladeren hoog over laten) en de stekken herplanten. Deze wordt anders dik en grof in plaats van zo fijn en dicht als je hem wil.
 
Beter, veel beter. Het verwarmingselement zou je eventueel laag achterin kunnen monteren (horizontaal) en de filter intake idem, achter de planten. Hoe dan ook, een enorme verbetering.(y)
 
Heel mooi gedaan. Ik zou de hoge rotala helemaal achterin flink kortwieken (twee of drie bladeren hoog over laten) en de stekken herplanten. Deze wordt anders dik en grof in plaats van zo fijn en dicht als je hem wil.
Bedankt voor de tip, dat zal ik binnenkort eens doen.

Beter, veel beter. Het verwarmingselement zou je eventueel laag achterin kunnen monteren (horizontaal) en de filter intake idem, achter de planten. Hoe dan ook, een enorme verbetering.(y)
Het verwarmingselement horizontaal achter de planten heb ik geprobeerd, maar lukt helaas niet gezien de heuvel en het sterrenkruid dat dicht tegen de achterwand aan staat. Wel heb ik inmiddels alles naar links verplaatst achter de rotala. Dat ziet er ook al een stuk beter uit en hopelijk helemaal als de rotala dichter begroeid is.

20230419_202946.jpg
 
Perfect! (y) Het eerste wat nu je aandacht trekt is de scape zonder enige afleiding.
 
De bak draait nog steeds heel goed en inmiddels ook alweer even stabiel. Omdat de guppen in een veel te klein bakje zaten zijn ze afgelopen zondag verhuisd naar deze bak. Ze doen het erg goed!

Verder zit ik nog steeds te denken over de schoolvis die ik erbij wil, maar die keuze blijft enorm moeilijk.. is de zwarte fantoomzalm iets? Denk dat ze wel aardig bij deze scape staan namelijk..

20230424_205617.jpg


20230424_205737.jpg
 
Bedankt allemaal!

Netjes gedaan Bart (y)
Zo zie je maar weer dat je ook met een standaard belichting en zonder CO2 iets prachtigs kan maken

Nu nog hopen dat ik het ook mooi kan houden haha!
 
Aankomende zaterdag ga ik als het goed is de 20 garnalen halen. Met het oog daarop kon ik het toch niet laten wat mos toe te voegen. Rechtachterin heb ik dan ook wat plukken javamos geplaatst, vastgelijmd op een stukje horrengaas. Leuk ook wat meer donkergroen erbij straks :)

20230425_214344.jpg


20230425_214412.jpg
 
Mooi gedaan en ik zou wel goed controleren of dat stukje gaas niks scherps heeft want bewoners kunnen zich snel bezeren. Wij hebben mos op stenen geplakt en ook opgebonden met visdraad.
 
Mooi gedaan en ik zou wel goed controleren of dat stukje gaas niks scherps heeft want bewoners kunnen zich snel bezeren. Wij hebben mos op stenen geplakt en ook opgebonden met visdraad.

Dit horrengaas (letterlijk gaas dat ook voor raamhorren wordt gebruikt) is heel zacht dus gelukkig geen scherpe uitsteeksels:)
 
Het is weer tijd voor een kleine update. De bak draait nog steeds goed. Afgelopen zondag zijn de garnalen gekomen, 20 stuks om precies te zijn.

20230430_133752.jpg

20230430_143851.jpg


De planten groeien ook nog steeds heel goed, dus gisterenavond was het tijd voor de eerste snoeibeurt.

Voor:

20230502_204222.jpg


En na:

20230502_221026.jpg


20230502_221103.jpg


Omdat ik het zonde vond het gesnoeide sterrenkruid weg te gooien heb ik die in de bak met mn oranda's geplaatst. Ben benieuwd hoe ie het daar doet 😀

20230502_220919.jpg
 
Mooi bakje hoor en de Oranda van mn vrouw laat weinig over van het Sterrenkruid. Ze zwemmen steeds door de bos heen en knakken de blaadjes die dan niet meer mooi zijn.
Op welke temp heb je de Oranda s zitten?
 
Bart,

wat zijn dat voor plantjes helemaal tegen de voorruit als ik vragen mag?
Blijven die laag?
 
Mooi bakje hoor en de Oranda van mn vrouw laat weinig over van het Sterrenkruid. Ze zwemmen steeds door de bos heen en knakken de blaadjes die dan niet meer mooi zijn.
Op welke temp heb je de Oranda s zitten?

Ze zitten op 22,5 graad. Ik ben benieuwd of het sterrenkruid overleeft. Er hingen in ieder geval wel alweer twee stekjes bovenin de bak, maar ik geef niet op haha.

Bart,

wat zijn dat voor plantjes helemaal tegen de voorruit als ik vragen mag?
Blijven die laag?
Als ik het goed heb is dat de pogostemon helferi. Die hoort niet zo laag te blijven (circa 10 cm hoog), maar bij gebrek aan co2 groeit ie bij mij maar langzaam. Achja, zolang ie groen blijft ben ik blij! 😀
 
Er hingen in ieder geval wel alweer twee stekjes bovenin de bak, maar ik geef niet op haha.
Haha, ja hier dreven er soms 4 stelen aan het oppervlak en bijna elke dag moest ik wel terugplaatsen. In beton gieten is denk ik effectiever met die lompe vissen:DD
Er zitten ook drijvers in en de grootste lomperik die vreet er gulzig van waardoor de hoeveelheid drijvers juist afneemt ipv toeneemt. De 2 kleinere niet maar ja de sloekerd wel.
 
Haha, ja hier dreven er soms 4 stelen aan het oppervlak en bijna elke dag moest ik wel terugplaatsen. In beton gieten is denk ik effectiever met die lompe vissen:DD
Er zitten ook drijvers in en de grootste lomperik die vreet er gulzig van waardoor de hoeveelheid drijvers juist afneemt ipv toeneemt. De 2 kleinere niet maar ja de sloekerd wel.

Haha ja het zijn wel behoorlijk lompe vissen, ze duwen zich hier ook overal doorheen. Gelukkig houden de overige planten het tot nu toe wel goed. Ik heb zojuist in ieder geval weer een poging gedaan met het terugplaatsen van de twee stekjes sterrenkruid. Ik ben benieuwd morgen....:ROFLMAO:
 
Hoop doet leven Bart;)
Helaas deed hoop hier weinig leven John haha.. De stekjes kwamen een voor een los of knakten om, dus ze zijn er inmiddels uit.

Wel leuk nieuws uit deze bak, we zijn een weekje verder en 2 garnalen hebben eitjes :)

Daarnaast overigens ook weer een leuk idee voor een volgende "bak", ik wil een ecosystem bowl gaan maken (geïnspireerd door MD Fishtanks). Langzaam de spullen gaan verzamelen en op zoek naar een mooie grote kom (diameter circa 40cm).

En om af te sluiten nog een close-up fotootje. Bakje is nu 5 weken oud.

20230506_230111.jpg
 

Terug
Bovenaan