Superfish Home 85 van BartT


BartT

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
58
Leeftijd
33
Hoi allemaal,

Een maand of twee geleden heb ik de hobby ontdekt en ben ik gestart met vier oranda's in een Juwel Rio 240.

20230403_213811.jpg


Het leek me daarnaast leuk om ook een mooie, maar kleinere tropische bak te maken. Een maandje geleden dus tweedehands een Superfish Home 85 gekocht en langzaam gaan nadenken over de inhoud. Inmiddels staat het aquarium en is deze aan het indraaien. Op dit moment zit het standaard filter er nog in, maar op termijn wil ik ook voor deze bak een extern filter en wie weet ooit co2.

Eerst een laag lavasteentjes met de hardscape.

20230402_105200.jpg


Vervolgens een laag ADA aquasoil

20230402_111449.jpg


Een eerste aanzet met de plantjes

20230402_162306.jpg


Toch niet helemaal tevreden dus de planten wat veranderd en nog een aantal toegevoegd. Hier het eindresultaat.

20230407_203407.jpg


De bak staat nu een week in te draaien en zal nog wel even moeten gezien de ammoniak en nitriet afgifte van de aquasoil. Ondertussen dus aan het nadenken over het vissenbestand. Daarin helaas al een compromis met de vrouw en kinderen moeten sluiten.... ik wilde de bak graag, net zoals de oranda's, in de woonkamer, wat betekende dat zij er een aantal guppy's in wilden. Daarnaast wil ik graag garnaaltjes en het liefst een mooie scholenvis die ook echt in een schooltje blijft zwemmen. Volgens Coenen in Best kon ik dan het beste voor de roodkopzalm gaan. Die zou volgens hun ook goed samen kunnen met de guppy's. Hoe denken jullie hierover?
 
Laatst bewerkt:
Mooi die bakken van je.
Ik heb roodkopzalmen gehad en vond het drukke nerveuze visjes. Ik had ze in een Rio 125 en die bak is 80 cm lang. Die van jou is geloof ik 65 cm?
Met de ervaring die ik met deze visjes heb opgedaan zou ik het niet doen.
 
Roodkopzalm schoolt redelijk goed, maar voor alle scholende vissen geldt, dat hoe meer 'gevaar' er is (grotere vissen) hoe beter ze scholen. Als ze zich dus lekker op hun gemak voelen, zal de school meer uit elkaar vallen.

Verder ben ik het met @NicoleE eens, dat een bak van 65cm voor dergelijke actieve zwemmers aan de kleine kant is.
Ik denk dat vrouw en kinderen graag guppen willen vanwege de kleurenpracht, maar realiseren ze zich dat je binnen de kortste keren omkomt in de guppen jonkies? Oplossing kan zijn een roofvis erbij, maar dan krijg je snel weer dat dat zielig gevonden wordt.
Ik zou ze eens killivissen laten zien (Ik ben daar persoonlijk helemaal verliefd op). Die kunnen prima in zo'n bak en de voortplanting gaat aanzienlijk gedoseerder. Bijvoorbeeld Aphyosemion Australe is redelijk makkelijk aan te komen, maar er zijn nog veel meer soorten in prachtige kleuren. Houd er rekening wel mee dat het vleeseters zijn en dat je dus bijbehorend voer aan de gang moet.
Pseudomugil furcatus is wat kleiner maar ook een heel erg mooi visje.
 
Roodkopzalm schoolt redelijk goed, maar voor alle scholende vissen geldt, dat hoe meer 'gevaar' er is (grotere vissen) hoe beter ze scholen. Als ze zich dus lekker op hun gemak voelen, zal de school meer uit elkaar vallen.
Ik had verder geen vissen die een gevoel van onveiligheid zouden kunnen geven geloof ik maar ik kan met niet meer herinneren of ik drijfplanten had om het licht te dimmen.
Bij mij schoolden ze maar zwommen continue van rechtsonder naar linksboven en terug. Verre van rustgevend.
 
Leuke bakjes.
Als je er guppies in doet is zo'n bakje al gauw druk en vol.
Je kunt eventueel Endlers proberen, die zijn iets kleiner, maar zeker niet minder mooi gekleurd!
Qua scholenvisje heb ik de kegelvlekjes, in een 120cm bak. Daar passen ze prima in, maar denk dat jouw bakje samen met de guppies wat te druk wordt.
Waarom kies je niet voor een bodemvisje zoals Corydoras Habrosus/Hastatus/Panda?
Die kunnen goed met garnalen en met je guppies.
(het is maar een idee/tip, geen must. ;-) )
 
Bedankt voor jullie reacties en suggesties! Die killivissen zijn inderdaad ook erg mooie vissen @Lysia. Het probleem is een beetje dat we twee maanden geleden per ongeluk een babyguppy hebben meegekregen in de winkel. We vonden het zielig om deze bij de Oranda's te zetten, dus hebben deze apart gezet in een tijdelijke bak. Omdat we toch al een gup hadden en er een nieuwe bak aankwam, zijn daar afgelopen week nog 6 guppen en 2 endlers bij gekocht. Die zitten dus al klaar voor deze bak en ik moet echt op zoek naar iets dat er bij past...

Jammer dat jouw ervaring met roodkopzalmen niet heel positief is @NicoleE. Misschien dan toch een bodemvis inderdaad @Deesje, alhoewel ik het wel een beetje saai zou vinden om alleen guppen te hebben rondzwemmen..
 
Mocht het mogelijk zijn schaf dan idd een externe filter met verwarming aan, je hebt een mooie scape maar de zichtbare techniek doet daar veel aan af.
 
Mocht het mogelijk zijn schaf dan idd een externe filter met verwarming aan, je hebt een mooie scape maar de zichtbare techniek doet daar veel aan af.
Je hebt helemaal gelijk en ik ben al op zoek haha. In mijn grote bak heb ik een JBL Greenline e1502 en die bevalt erg goed. Ik wil daarom weer voor dit filter gaan, maar ik twijfel tussen de e402 en e702. Zou de e402 volstaan?

De bak is ondertussen weer een weekje verder en de planten beginnen aardig te groeien.

20230411_213854.jpg
 
Mooi die bakken van je.
Ik heb roodkopzalmen gehad en vond het drukke nerveuze visjes. Ik had ze in een Rio 125 en die bak is 80 cm lang. Die van jou is geloof ik 65 cm?
Met de ervaring die ik met deze visjes heb opgedaan zou ik het niet doen.
Ook is dit mijn ervaring vanuit ik dacht een 80cm bak. De Espei is ook een mooi en goed scholend visje maar goed qua breedte.............
 
Je hebt helemaal gelijk en ik ben al op zoek haha. In mijn grote bak heb ik een JBL Greenline e1502 en die bevalt erg goed. Ik wil daarom weer voor dit filter gaan, maar ik twijfel tussen de e402 en e702. Zou de e402 volstaan?

De bak is ondertussen weer een weekje verder en de planten beginnen aardig te groeien.
Mooie bak! hopelijk lukt het tapijtje zonder Co2, hier heb ik zelf nog niet echt succes meegehad.

Ook is dit mijn ervaring vanuit ik dacht een 80cm bak. De Espei is ook een mooi en goed scholend visje maar goed qua breedte.............
Ik heb de Espei in een 70 liter van superfish deze is 58cm breed geloof ik, maar ze doen het hier meer dan prima. Ik heb juist gekozen voor de Espei inplaats de Roodkopzalm. Ik had als eerst de roodkopzalm in gedachten namelijk.
 
Mooie bak! hopelijk lukt het tapijtje zonder Co2, hier heb ik zelf nog niet echt succes meegehad.


Ik heb de Espei in een 70 liter van superfish deze is 58cm breed geloof ik, maar ze doen het hier meer dan prima. Ik heb juist gekozen voor de Espei inplaats de Roodkopzalm. Ik had als eerst de roodkopzalm in gedachten namelijk.
Ik hoop ook dat het lukt inderdaad! Helaas nog even geduld hebben haha.

De espei vind ik ook een erg leuke vis die inmiddels ook op mijn lijstje staat. Eerst de guppen over een paar weken over en kersgarnaaltjes erin en dan kijken of het nog past 😀
 
Ik kwam dit (click) tegen: De naamgeving zou veranderd zijn en ze heten nu Neocaridina davidii en dat zijn vuurgaarnaaltjes. Als ze echt zo mooi rood zijn als op de foto in de winkel dan is het een koopje.
Ze zijn niet allemaal zo mooi rood, maar er zat wel een groot aantal mooie bij. Inderdaad een koopje!
 

Hier heb ik af en toe garnalen gekocht en hier zijn ze ook zeker niet duur.
 

Hier heb ik af en toe garnalen gekocht en hier zijn ze ook zeker niet duur.
Bedankt voor de tip, dat zijn inderdaad ook leuke garnalen en prijzen! Maar wat een keuze zeg, nu ben ik het helemaal kwijt haha.. ik wil zo'n 20 garnalen, heb je een advies in welke ik het beste kan kiezen (of bijvoorbeeld 2 soorten)?
En gaat dat wel goed met verzenden per post...?

Edit: ik zie nu dat de verzendkosten wel behoorlijk fors zijn, dan kan ik ze toch beter in de winkel halen
 
Laatst bewerkt:
Met meerdere soorten moet je opletten dat ze niet kruisen. Ik heb de ervaring dat het verzenden goed en netjes gebeurt maar dat is enige jaren geleden.
De porto is tamelijk hoog inderdaad maar goed je moet zelf afwegen welke mooier zijn en of het dat geld waard is.
 
Mooi ingericht hoor die bakjes. Succes ermee !
 
Misschien stom om dit te lezen maar kunnen die filter en heater niet aan de andere kant gehangen worden zodat de planten ervoor groeien? Zo’n mooie scape en dan die electronica in de hoek…
 
Ik zou eens op marktplaats kijken voor Bloody Mary garnalen. Deze zijn veel intenser van kleur.
Ah super bedankt! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Heb inmiddels 20 mooie garnaaltjes kunnen reserveren voor 1,50 per stuk
 
Van dat kijken naar een lege bak ga ik teveel nadenken; opnieuw niet tevreden over de plaatsing van de planten dus ik heb maar weer wat aangepast haha. Waar de planten eerst een beetje door elkaar stonden heb ik de verschillende soorten nu bij elkaar gezet. Daarnaast is het snelgroeiende sterrenkruid op het heuveltje aan de achterkant verplaatst zodat ik het hoogteverschil wat meer kan benadrukken. Het Christmas Moss stond eerst helemaal in het midden en is nu verhuisd naar tussen de stenen en ervoor.

Zo was het eerst
20230412_160528.jpg


En zo is het nu
20230415_194515.jpg


Ik ben er zelf tevreden mee zo, ben benieuwd naar jullie meningen:)

Daarnaast goed nieuws, er is inmiddels een JBL e702 onderweg dus binnenkort ben ik van die lelijke pomp in de bak af.
 
opnieuw niet tevreden over de plaatsing van de planten dus ik heb maar weer wat aangepast haha.
Daarom is het zo belangrijk dat je een beplantingsplan maakt. Dus goed nadenkt over de planten, hun positie in de bak of ze dezelfde lichtbehoefte hebben
en ook wat de beste omstandigheden zijn om ze laten groeien. Want verplaatsten geeft weer beschadigingen aan het wortelsgestel en de NH4 kan oplopen.
En dat is weer een trigger voor alg.
Zo hoop ik bv ook dat je Christmas Moss wel ergens opgebonden is. Want alleen zo in de bodem steken gaat niet werken... ;)
 
Van dat kijken naar een lege bak ga ik teveel nadenken; opnieuw niet tevreden over de plaatsing van de planten dus ik heb maar weer wat aangepast haha. Waar de planten eerst een beetje door elkaar stonden heb ik de verschillende soorten nu bij elkaar gezet. Daarnaast is het snelgroeiende sterrenkruid op het heuveltje aan de achterkant verplaatst zodat ik het hoogteverschil wat meer kan benadrukken. Het Christmas Moss stond eerst helemaal in het midden en is nu verhuisd naar tussen de stenen en ervoor.

Zo was het eerst
Bekijk bijlage 359134

En zo is het nu
Bekijk bijlage 359135

Ik ben er zelf tevreden mee zo, ben benieuwd naar jullie meningen:)

Daarnaast goed nieuws, er is inmiddels een JBL e702 onderweg dus binnenkort ben ik van die lelijke pomp in de bak af.

De JBL zal de winnende zet zijn, goede beslissing. Veel plezier met je (straks) mooie bak.
 
Daarom is het zo belangrijk dat je een beplantingsplan maakt. Dus goed nadenkt over de planten, hun positie in de bak of ze dezelfde lichtbehoefte hebben
en ook wat de beste omstandigheden zijn om ze laten groeien. Want verplaatsten geeft weer beschadigingen aan het wortelsgestel en de NH4 kan oplopen.
En dat is weer een trigger voor alg.
Zo hoop ik bv ook dat je Christmas Moss wel ergens opgebonden is. Want alleen zo in de bodem steken gaat niet werken... ;)
Bedankt voor de tips! Voor het mos ga ik een matje halen en verder laat ik de planten maar lekker staan en groeien.
Hoewel ik geen beplantingsplan heb gemaakt heb ik overigens wel een beetje onderzoek naar de planten gedaan en zoveel mogelijk nagedacht over de beste positie daarvan. Het zal met mijn zeer beperkte ervaring waarschijnlijk nog steeds niet goed zijn haha, maar het verplaatsen van een aantal planten kwam vooral omdat ik de positie toch niet mooi genoeg vond.

Morgen kan ik weer wat aan de slag, dan komt het nieuwe filter binnen. Hoewel ik het filter qua sponzen standaard houd, ga ik onderin Siporax 15mm stoppen. Hopelijk is dat een goede keuze, vind het toch lastig een beslissing te maken met alle info die over filters te vinden is..
 
Mos kun je ook op een leuk stukje hout binden als je dat zou willen.
Ik heb ook al nagedacht hoe ik een stuk hout mooi in deze scape kan verwerken, maar tot nu toe heb ik het nog niet gezien helaas.. mocht iemand goede ideeën hebben dan hoor ik ze graag!😁
 
Ik ben echt geen scaper maar ik zou rechts een stukje hout nemen maar ja dan moet je ook weer net een stukje vinden wat geschikt is en wat je mooi vindt.
 
Op zich zou ik geen hout gebruiken in deze scape. Doet mij een beetje denken aan een Braziliaanse bak eerlijk gezegd 😉. Mos kan je overigens vast plakken op je stenen met een drupje 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat. Als je een waterwissel doet van 50% of meer is dat prima te doen.
 
Voor ik er iets toe zou voegen of veranderen zou ik graag zien hoe de bak zich ontwikkeld na de verwijdering van de interne techniek, de planten zijn nog niet uitgegroeid en nog niet op kleur. Dus ik zou nog een paar maanden geduld hebben om te zien hoe de bak er dan voor staat. Het is veel belovend maar de bak is nog maar in de pubertijd, het kan dus nog alle kanten op. (y)
 

Terug
Bovenaan