Starter


Ik ga dus voor 16 neon tetra's 8 Cory's en 2 ancistrus gold longfin, :)
Niet om dit bestandje af te kraken, maar gewoon uit nieuwsgierigheid en om je te helpen je gedachten te bepalen:

Zie je af van de manen?
Waarom 2 ancistrussen?
Waarom corydoras Panda?
 
Niet om dit bestandje af te kraken, maar gewoon uit nieuwsgierigheid en om je te helpen je gedachten te bepalen:

Zie je af van de manen?
Waarom 2 ancistrussen?
Waarom corydoras Panda?
Ja naar gelang de info die ik hier heb gekregen lijkt het mij ook geen Goed idee voor manen te houden in deze bak , en alsook Zou ik willen starten met tetras en wat guppen , en corydoras pandas , De corypandas zou ik gewild hebben omdat ik deze mooi vind en alsook omdat het een bodemkuiser is , Encistrusse vind ik dan ook weer mooi maar die kan je dan alweer niet samen zetten met een cory althans niet in mijne bak , Dus ik was nu aan het denken voor 16 tetras 16 guppen ,en 8 corys , en eventueel kreeftachtige er nog bij al moet ik wel ff kijke of dit kan met wat ik zou willen nemen ,
 
Ik ga dus voor 16 neon tetra's
Niet om (na alle andere tips die je hebt gekregen) het overblijfsel van je plannen af te schieten, maar neon tetra's kun je beter niet nemen in een nieuwe bak. Het zijn geen lastige vissen op zich, maar hun natuurlijke weerstand is niet zo geweldig. Vaak zie je in nieuw opgestarte bakken ziektes bij ze ontstaan. Waarom: het ecosysteem in een bak (m.n. het filter) houdt het water schoon en gezond voor je vissen, maar het heeft een aantal maanden nodig om te ontwikkelen. Dus nog lang nadat het filter "ingedraaid" is als nitraatfabriek. Tot die tijd is een optimale waterkwaliteit eigenlijk niet mogelijk. Zelf weten wat je doet hoor, maar persoonlijk zou ik nog even hebben gewacht, of voor een ander scholenvisje zijn gegaan. :)
 
Niet om (na alle andere tips die je hebt gekregen) het overblijfsel van je plannen af te schieten, maar neon tetra's kun je beter niet nemen in een nieuwe bak. Het zijn geen lastige vissen op zich, maar hun natuurlijke weerstand is niet zo geweldig. Vaak zie je in nieuw opgestarte bakken ziektes bij ze ontstaan. Waarom: het ecosysteem in een bak (m.n. het filter) houdt het water schoon en gezond voor je vissen, maar het heeft een aantal maanden nodig om te ontwikkelen. Dus nog lang nadat het filter "ingedraaid" is als nitraatfabriek. Tot die tijd is een optimale waterkwaliteit eigenlijk niet mogelijk. Zelf weten wat je doet hoor, maar persoonlijk zou ik nog even hebben gewacht, of voor een ander scholenvisje zijn gegaan. :)
Ik heb nog geneen visjes Dit is pas na 4 a 8 weken dat ik het zou doen En ik zou ze ook niet allemaal in eens plaatsen , Bv eerst 8 corys Dan aantal weken later tetra's en dan aantal weken verder guppys en dan weer een aantal weken verder ancistrussen Zodat ik geleidelijk aan kan opvolgen of mijn filter dit aan kan

Ik had ook de fout gemaakt van Carbax en phorax aan men filter toe tevoegen en die heb ik vandaag er uit gehaald Aangezien Phorax Fosfaat afbreekt , En aangezien ik een Verhouding van 10/1 Nitraat en fosfaat nodig heb voor men beplantig leek het mij niet slim dit er in te houden en aangezien ik geen medicatie of iets van dat soort was de carbax(steenkool) ook niet nodig , Nu bij de juwel biofilter zou de Watte filter elke week vervange moeten worden nu weet ik niet of dit slim is aangezien je wel bepaalde Bacterien mag hebben in je aqaurium die je dan ook weer nodig hebt dus als ik deze wekelijks zou vervange zou ik ze telkens weg doen toch ?
 
Niet doen!
Die filters alleen uitspoelen (ik klop ze uit in een vierkante emmer) als je merkt dat de waterwaardes slechter worden/ de doorstroming in je bak minder wordt. Ik merk het als mijn bak begint te 'gorgelen'.
In je filter zit je schoonmaak personeel: de bacteriën. Daar moet je zuinig op zijn!
De truuk van de indraaiperiode is dat je bacteriën je filter moeten bevolken. Als je dus elke week je filtersponzen weggooit, kun je elke week je bak opnieuw indraaien....
Dus niet te schoon willen werken en filters dus alleen grove vuil eruit zodat er weer water door kan.
 
Ik denk (en meer nog: hoop) dat @Traicke alleen de bovenste laag van het Juwel-filter bedoelt. Dat zijn vierkante plakken filterwatten die bovenop de sponzen liggen. (Ik baseer me even op de indeling van een Rio 240.) Ik heb die destijds zelf maar weggedaan op een gegeven moment, want het is debiel om elke week in de weer te zijn met verstopte watten. Met alle respect voor debielen en voor mensen die graag tijd stoppen in zulke dingen.

Dus dat zou gelijk mijn tip zijn: gooi die witte gevallen weg. Na verloop van tijd blijven de fijnere deeltjes in het water wel in je filter plakken. Ik doe nergens aan fijnfiltering en heb geen rondzwevende dingen. Behalve dieren die in het water leven. ;)

Het advies van @Lysia is voor een beginner heel nuttig: vooral het filter z'n ding laten doen en relaxen. En als je een keer onderhoud zou plegen: niet schrikken van grijze/bruine smurrie in je filter. Dat is geen poep en (zolang de boel niet verstopt zit) geen afval. Is voor een groot deel levend spul en dat heb je nodig voor je biologisch evenwicht. Je zou nog schrikken van wat er allemaal in een filter krioelt als je die prut onder de microscoop zou bekijken.

Ik heb nog geneen visjes Dit is pas na 4 a 8 weken dat ik het zou doen En ik zou ze ook niet allemaal in eens plaatsen , Bv eerst 8 corys Dan aantal weken later tetra's en dan aantal weken verder guppys en dan weer een aantal weken verder ancistrussen Zodat ik geleidelijk aan kan opvolgen of mijn filter dit aan kan

4 of 8 weken zou ook te vroeg zijn voor neon tetra's.

Laat ik je eens een vergelijking geven (gejat van deze site). Dit is van toepassing op je bodem, maar zeker ook op je filter en daarmee de samenstelling van je water:

To understand why deep cleaning can actually be detrimental to an aquarium, an analogy can be drawn by using a human picnic. Imagine for a moment a picnic table loaded with things like egg salad and mayonnaise based potato salad. Let us picture two scenarios: one scenario where the picnic table is located outside in the wilderness and another scenario where the table is inside a very clean, secure, sterile greenhouse. In both scenarios the tables are just left alone for a week.

The table left out in the wilderness will attract the attention of all sorts of scavengers: raccoons, squirrels, crows, feral cats, coyotes, flies, ants, etc. They will come from miles around. And they will quickly eat the food. There will be little left at the end of the week.

The table in the secure sterile greenhouse will slowly “ripen” and begin to smell quite evil. If one were to eat any of the food after even a day one would suffer some stressful consequences such as vomiting and intestinal upset.

Zie je nieuwe filter als een bos zonder dieren. In je filter zal zich in de loop der tijd van alles ontwikkelen om de stoffen te verwerken die in het water circuleren. Een filter dat net ingedraaid is (waarschijnlijk heb je wel eens iets gelezen over 4 weken wachten i.v.m. ammonia/nitriet/nitraat), kun je zien als een bos waarin de eerste dieren rondlopen. Zij kunnen bepaalde dingen wel eten en andere niet. Het bos is niet meteen een volledig ecosysteem; er moet nog van alles bij komen voor een goed evenwicht.

Zo ook in je filter. Andere typen bacteriën, microscopische wormpjes, schimmeltjes etc etc. Die halen voedsel uit het water en eten bepaalde ziekteverwekkers, als die langskomen, voor je op. Heb je geen goed draaiend filter, dan ga je bijv. een wildgroei aan bacteriën krijgen op een andere plek: in het water zelf. Vervolgens komen die bacteriën aan de deur kloppen bij je vissen.... en dan moeten die daar tegen kunnen. Neons scoren hier niet goed, die laten net wat te makkelijk bacteriën door.

Waarom dit hele verhaal: ik heb tijd te veel. :ROFLMAO: Hopelijk begrijp je nu iets beter waarom ik het afraad.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk (en meer nog: hoop) dat @Traicke alleen de bovenste laag van het Juwel-filter bedoelt. Dat zijn vierkante plakken filterwatten die bovenop de sponzen liggen. (Ik baseer me even op de indeling van een Rio 240.) Ik heb die destijds zelf maar weggedaan op een gegeven moment, want het is debiel om elke week in de weer te zijn met verstopte watten. Met alle respect voor debielen en voor mensen die graag tijd stoppen in zulke dingen.

Dus dat zou gelijk mijn tip zijn: gooi die witte gevallen weg. Na verloop van tijd blijven de fijnere deeltjes in het water wel in je filter plakken. Ik doe nergens aan fijnfiltering en heb geen rondzwevende dingen. Behalve dieren die in het water leven. ;)

Het advies van @Lysia is voor een beginner heel nuttig: vooral het filter z'n ding laten doen en relaxen. En als je een keer onderhoud zou plegen: niet schrikken van grijze/bruine smurrie in je filter. Dat is geen poep en (zolang de boel niet verstopt zit) geen afval. Is voor een groot deel levend spul en dat heb je nodig voor je biologisch evenwicht. Je zou nog schrikken van wat er allemaal in een filter krioelt als je die prut onder de microscoop zou bekijken.



4 of 8 weken zou ook te vroeg zijn voor neon tetra's.

Laat ik je eens een vergelijking geven (gejat van deze site). Dit is van toepassing op je bodem, maar zeker ook op je filter en daarmee de samenstelling van je water:



Zie je nieuwe filter als een bos zonder dieren. In je filter zal zich in de loop der tijd van alles ontwikkelen om de stoffen te verwerken die in het water circuleren. Een filter dat net ingedraaid is (waarschijnlijk heb je wel eens iets gelezen over 4 weken wachten i.v.m. ammonia/nitriet/nitraat), kun je zien als een bos waarin de eerste dieren rondlopen. Zij kunnen bepaalde dingen wel eten en andere niet. Het bos is niet meteen een volledig ecosysteem; er moet nog van alles bij komen voor een goed evenwicht.

Zo ook in je filter. Andere typen bacteriën, microscopische wormpjes, schimmeltjes etc etc. Die halen voedsel uit het water en eten bepaalde ziekteverwekkers, als die langskomen, voor je op. Heb je geen goed draaiend filter, dan ga je bijv. een wildgroei aan bacteriën krijgen op een andere plek: in het water zelf. Vervolgens komen die bacteriën aan de deur kloppen bij je vissen.... en dan moeten die daar tegen kunnen. Neons scoren hier niet goed, die laten net wat te makkelijk bacteriën door.

Waarom dit hele verhaal: ik heb tijd te veel. :ROFLMAO: Hopelijk begrijp je nu iets beter waarom ik het afraad.
Nee is niet erg jo hoe meer info hoe beter zoals ik zei beginneling hoe meer raad hoe beter Zolang niet teveel mense elkaar tegespreken op bepaalde dinge, Maar ik snap wel wat je bedoeld , en idd ik had het over de witte bovenste laag het is maar Volgens de juwel boekje zou je die wekelijks moeten ververse en zoals je zelf zegt je hebt bepaalde bacteerieen nodig voor je eco system te doen draaien zoals het hoort elke week weg pleuren vandaar dat ik het ff voor de veiligheid vroeg zodat ik dit dan ook nietr elke week ververs omwille dat ik het boekje zou volgen, Alsook Als ik nu na 8 weken eerst de corys doe Dan 8 weken daarna Guppys , Dan 8 weken later tetras zijn we al weer 24 weken verder zou het dan al kunnen ?
 

Bijlagen

  • processed-1f84985a-262f-472a-b55c-bbdc833b50b4_OOXr2iPP.jpeg
    processed-1f84985a-262f-472a-b55c-bbdc833b50b4_OOXr2iPP.jpeg
    163.7 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Ik was met "debielen" een beetje grof in mijn bewoordingen geloof ik, haha. Laat ik het zo zeggen, het is je eigen keus wat je doet met die witte plakken. Ze hebben voordelen en nadelen. Je nuttige bacteriën zitten gewoon op de sponzen. 👍
 
Juwel geeft inderdaad aan dat de watten elke week vervangen moeten worden, maar eventueel een keertje uitspoelen kan ook. Als ze erg vervuild zijn inderdaad weggooien. Wat ze niet vertellen is dat je ook een rol vijverwatten kan kopen. Deze knip je gewoon op maat, scheeld toch weer een paar centen waar je een mooi visje of plantje voor kan kopen.
 
Ik was met "debielen" een beetje grof in mijn bewoordingen geloof ik, haha. Laat ik het zo zeggen, het is je eigen keus wat je doet met die witte plakken. Ze hebben voordelen en nadelen. Je nuttige bacteriën zitten gewoon op de sponzen. 👍
ligt er aan of de persoon die het leest Zich direckt aangesproken voelt , goh ja als je dat echt niet nodig hebt wil ik het er wel uithalen ik heb et er ook gwn ingestoken omdat het er zo bij zat ,
 
ligt er aan of de persoon die het leest Zich direckt aangesproken voelt , goh ja als je dat echt niet nodig hebt wil ik het er wel uithalen ik heb et er ook gwn ingestoken omdat het er zo bij zat ,
btw Ik had men laatste post aangepast weet niet of je dat stuk nog had gelezen :x
 
Alsook Als ik nu na 8 weken eerst de corys doe Dan 8 weken daarna Guppys , Dan 8 weken later tetras zijn we al weer 24 weken verder zou het dan al kunnen ?
btw Ik had men laatste post aangepast weet niet of je dat stuk nog had gelezen :x

Had het nog niet gezien inderdaad. Mooi geworden je bak! 😄
Ik zou het heel knap vinden als je zo lang kon wachten voor de tetra's. Kijk maar hoe ver je komt, haha. Ik denk dat 16 weken ook wel ongeveer goed is, als je de filtersponzen hun gang laat gaan. Vooral de eerste paar maanden zijn even belangrijk voor die bruine prut.

Met die andere soorten hoef je niet zo lang te wachten hoor! Wat mensen vaak doen is 1 of 2 weken ertussen. Het gaat er vooral om dat de hoeveelheid voer niet ineens hard omhoog gaat.

Het is sowieso moeilijk om je in te houden als je vissen wilt. Of tenminste, dat geldt voor mij en voor heel veel anderen in de hobby. :p
 
Wat je zou kunnen overwegen ipv neons zijn cherry barbelen (titteya). Deze hebben geloof ik een wat beter ontwikkeld immuunsysteem. Een erg levendig visje. Ik zelf vind ze ook erg mooi.
 
Juwel geeft inderdaad aan dat de watten elke week vervangen moeten worden, maar eventueel een keertje uitspoelen kan ook. Als ze erg vervuild zijn inderdaad weggooien. Wat ze niet vertellen is dat je ook een rol vijverwatten kan kopen. Deze knip je gewoon op maat, scheeld toch weer een paar centen waar je een mooi visje of plantje voor kan kopen.
Ik klop ze gewoon uit, en dan terug erin.
Als vervangsponzen kijk eens in de vijverafdeling van een tuincentrum. Daar hebben ze vaak dezelfde sponsfilters in grootformaat voor een kleinere prijs dan in de aquariumafdeling. Het enige wat je dan moet doen is ze op het juiste formaat snijden/ knippen.
 
Allereerst welkom

kheb voor nu de lichten uitgezet en zal deze weer op zetten in de avond Waneer het wat koeler is ,

zal de reden van de temperatuur je lampen zijn ;)

Warmte van een filter is verwaarloosbaar imo

Morgen zou het beginne met afkoelen , Nu De reden waarom ik nu al om de temp geef is omwille de valniserias gigantis die kunne max 26 Verdrage als ik niet mis ben de kleinde versie kan gwn tot 28 graden , kheb voor nu de lichten uitgezet en zal deze weer op zetten in de avond Waneer het wat koeler is ,
Wat lees ik hier toch allemaal over temperatuur :)

Laat die bak gewoon op 28-29 graden tijdens het indraaien als dit mede komt door de temperatuur in de kamer. De lampen zullen inderdaad bijdragen aan de warmte maar zoals ik hier ook al las, het moet kunnen voor enige tijd. Het leven van bewoners wordt verkort maar die zitten er momenteel helemaal niet in, buiten misschien een slakje hier en daar.
De planten gaan het zonder verlichting niet of amper redden, dus aan met dat licht. De aangegeven grenswaarden voor de planten zijn gemiddelden, geen absolute bovenwaarden.
Ook voor planten is een ritme belangrijk, dus licht aan op de uren die je straks ook wil hanteren en niet pas als het in huis 's avonds iets afkoelt.

Warmte van filters is niet zomaar verwaarloosbaar. Specifiek voor het filter van TS zijn bak kan ik het niet zeggen. Maar hier wel geconstateerd dat een JBL e1501 het aquariumwater +/- 2 graden deed stijgen ten opzichte van de kamertemp. Hetzelfde verhaal voor een Aquael turbo 2000. Pak me niet op een halve graad maar de temp ging wel degelijk meetbaar omhoog.
Nou kunnen we een filter sowieso niet uitzetten ;-)
Kan wel, maar... :eek:
De kamer zelf is op de moment 27,4 in de aquarium is het nu 28,4 met lichten uit
Wat betreft de temperatuur gemeten met de thermometers. Leg 10 thermometers van een gemiddeld merk op een rij en je meet 10 verschillende temperaturen bij wijze van spreken. Ik zou me om die ene graad helemaal niet druk maken, tenzij je iets ziet aan het gedrag van je bewoners, die er momenteel niet in zitten.
 
Had het nog niet gezien inderdaad. Mooi geworden je bak! 😄
Ik zou het heel knap vinden als je zo lang kon wachten voor de tetra's. Kijk maar hoe ver je komt, haha. Ik denk dat 16 weken ook wel ongeveer goed is, als je de filtersponzen hun gang laat gaan. Vooral de eerste paar maanden zijn even belangrijk voor die bruine prut.

Met die andere soorten hoef je niet zo lang te wachten hoor! Wat mensen vaak doen is 1 of 2 weken ertussen. Het gaat er vooral om dat de hoeveelheid voer niet ineens hard omhoog gaat.

Het is sowieso moeilijk om je in te houden als je vissen wilt. Of tenminste, dat geldt voor mij en voor heel veel anderen in de hobby. :p
Het is moeilijk want ii ben normaal van ik wil het en kheb et gelijk maar kwil nie men geld verliezen. Heb net klein 700 euro uitgegeve aan alles voor dit al . Dus wil ik nu gwn geduldig afwachten en er mijn tijd voor nemen.
 
Wat je zou kunnen overwegen ipv neons zijn cherry barbelen (titteya). Deze hebben geloof ik een wat beter ontwikkeld immuunsysteem. Een erg levendig visje. Ik zelf vind ze ook erg mooi.
Zal ik eens naar kijken als ik gedaan heb met werken
 
Ik klop ze gewoon uit, en dan terug erin.
Als vervangsponzen kijk eens in de vijverafdeling van een tuincentrum. Daar hebben ze vaak dezelfde sponsfilters in grootformaat voor een kleinere prijs dan in de aquariumafdeling. Het enige wat je dan moet doen is ze op het juiste formaat snijden/ knippen.
Zal ik ook doen vanaf nu waneer ik minder doorvoer krijg als filter begint te prutele
 
Dit is een foto van zojuist . Wat vinden jullie? Ik vind namelijk dat men valnerias et precies niet zo goed doen wss onnodige stress van mijn kant maar het is ook weer nieuw en eerste keer dat ik er met werk met echte plantjes

Verder wou ik iedereen alvast een dikke danku zeggen voor al de info die ik tot hier toe heb gekregen.

Alsook dank aan lysia waarvan een aantal stekjes mag halen. De temp was van morgen 26 graden kan zijn dat ie nog gezakt is weet niet echt ben nog aan het werk.
 

Bijlagen

  • received_1045540976151569.jpeg
    received_1045540976151569.jpeg
    122.1 KB · Weergaven: 76
Vallisneria heeft na het planten / na een verhuizing vaak even de tijd nodig om te settelen. :) Het kan goed zijn dat je nog een aantal weken weinig verandering ziet (of zelfs dat er bladeren afsterven) en dat ze daarna ineens de smaak te pakken krijgen. Pas als de wortels afsterven is het tijd om je zorgen te gaan maken. ;)
 
Vallisneria heeft na het planten / na een verhuizing vaak even de tijd nodig om te settelen. :) Het kan goed zijn dat je nog een aantal weken weinig verandering ziet (of zelfs dat er bladeren afsterven) en dat ze daarna ineens de smaak te pakken krijgen. Pas als de wortels afsterven is het tijd om je zorgen te gaan maken. ;)
Gemakelijke manier om dit te zien?
 
Je vallisneria staat te diep in de grond alsik het goed op de foto zie. De kroontjes waar de wortels beginnen moeten net boven de bodem zitten. Anders gaat de onderkant rotten. Je kan de plant gewoon voorzichtig een stukje omhoog trekken. Verder is het geduld hebben, niet mijn sterkste kant, maar het loont wel.
 
Morgen herplant ik de valisnerias hopelijk niet te laat en als het zo is haal ik gelijk nieuwe
 
Nog wat toegevoegt ✌️
 

Bijlagen

  • 083ad018-f366-48a3-b441-0bdba77c3aa0.jpg
    083ad018-f366-48a3-b441-0bdba77c3aa0.jpg
    301.4 KB · Weergaven: 83
  • 29f1b92c-abe0-4943-8046-91d32947ac1f.jpg
    29f1b92c-abe0-4943-8046-91d32947ac1f.jpg
    180.6 KB · Weergaven: 80
Ik heb een tijdje naar je laatste 2 foto's zitten turen en vraag me af wat ik hier zie:

Knipsel3.JPG

Ik doel op de witte dingetjes met een sliertje eraan. Wat is dit? Is dit kroos wat onderwater is gedrukt toen je het ornament erin zette?


Knipsel.JPG
Knipsel2.JPG
 
Gewoon iets omhoog trekken zal waarschijnlijk volstaan.
Nu is het zeker dat ze te diep staan ? want ik heb eerst zand grind en dan die witte steentjes ? Dus kan ook zijn dat ze wel goed in et zand ziteen en dat de grind en de witte steentje et doen lijken alsof et te diep zit ?
 

Terug
Bovenaan