Starter


Traicke

Active member
Lid geworden
6 september 2022
Berichten
41
Leeftijd
35
Geachte Ik heb sinds zondag een aqaruim gekocht en die is nu aan het inlopen Nu het is heel lang geleden dat ik nog met vissen ben bezig geweest dus ben het eigelijk allemaal verleerd en moet helemaal op nieuw beginnen , nu heb ik sinds gister valnisneria's2 x Giga's en overige de normale geplant Samen met eendenkroos en guppygras ,
De waarden van mijn water heb ik ook net gemeten Ph8/kh6/Gh is aan de hoge kant en kwam op 14 uit /nitriet 0,5 mg /amonia 0mg/nitraat10mg/fosfaat 0
Nu Was ik van plan voor maanvissen te plaatsen samen met cortdoraskes ,
men water is ook 28 Graden ,

Wat ik mij dus afvroeg was hoe je nu ziet of je beplanting het goed doet of niet en naar hoelang begin je het te zien nadat ze geplant zijn ?
alsook ben ik nieuw op het forum, Met vriendelijke groet

Tips zijn altijd welkom,
 

Bijlagen

  • processed-265f9ad2-68ce-47eb-9a66-200ebcd9af61_j8yB6qop.jpeg
    processed-265f9ad2-68ce-47eb-9a66-200ebcd9af61_j8yB6qop.jpeg
    152.7 KB · Weergaven: 116
  • processed-7b8b57a9-6ead-491b-aa9b-fbe505faf52b_N6b0o2lP.jpeg
    processed-7b8b57a9-6ead-491b-aa9b-fbe505faf52b_N6b0o2lP.jpeg
    74.5 KB · Weergaven: 104
  • processed-6ca848e1-ac54-42cb-8585-6f204d3350aa_mepcgDzD.jpeg
    processed-6ca848e1-ac54-42cb-8585-6f204d3350aa_mepcgDzD.jpeg
    68.7 KB · Weergaven: 101
Hoe groot is je bak? Welkom op het AF overigens.
Voor Maanvissen moet je bak al snel 120cm zijn en het liefst 60cm hoog. Zover ik het kan inschatten is je bak niet zo groot.
 
het formaat van de bak is 71x51x145 200 l
 
Welk soort bewoners je er ook in doet: je bak moet eerst een week of 4 indraaien. Er zijn ongelooflijk veel topics daarover, dus als je 'aquarium opstarten', 'aquarium indraaien' en nog van dat soort termen invoert, kun je heel veel informatie vinden.
 
Welk soort bewoners je er ook in doet: je bak moet eerst een week of 4 indraaien. Er zijn ongelooflijk veel topics daarover, dus als je 'aquarium opstarten', 'aquarium indraaien' en nog van dat soort termen invoert, kun je heel veel informatie vinden.
Zover was ik ook had ik ook vermeld dat ie nog aan het inlopen was, ^^
 
Heel goed.
Sorry als ik iets zeg, waarvan je iets hebt: 'Dat weet ik al". maar ik wil ze de kost niet geven die zeggen beginner te zijn en vervolgens na een week de vissen erin plompen.....
Beter op tijd gewaarschuwd, dan de vissen dood....

En oh ja: natuurlijk van harte welkom!
 
Wat ik mij dus afvroeg was hoe je nu ziet of je beplanting het goed doet of niet en naar hoelang begin je het te zien nadat ze geplant zijn ?
alsook ben ik nieuw op het forum, Met vriendelijke groet

Tips zijn altijd welkom,
Je ziet het vanzelf als je planten tevreden staan: dan gaan ze groeien.
Als je planten hebt die boven water gekweekt zijn, hebben ze een tijd nodig om zich aan te passen naar het onderwaterleven. Dan kunne de bovenwaterblaaadjes ook gaan afsterven, dat is normaal, dus geen paniek.

Voor manen en zeker voor corydorassen is 28 C wel aan de hoge kant.
Ik heb mijn redshoulders (maanvissensoort) op 24C en daar zijn ze prima tevreden mee.
 
Je ziet het vanzelf als je planten tevreden staan: dan gaan ze groeien.
Als je planten hebt die boven water gekweekt zijn, hebben ze een tijd nodig om zich aan te passen naar het onderwaterleven. Dan kunne de bovenwaterblaaadjes ook gaan afsterven, dat is normaal, dus geen paniek.

Voor manen en zeker voor corydorassen is 28 C wel aan de hoge kant.
Ik heb mijn redshoulders (maanvissensoort) op 24C en daar zijn ze prima tevreden mee.
Awel de temp is nu alweer 29 graden , En kzou eigelijk naar 26 moeten heater staat ook uit enkel het licht staat aan , nu kan ik deze ook uitzetten maar weet niet of mijn beplanting Het nodig hebben of niet ?
 
Planten hebben zeker licht nodig, en de vissen die je op het oog hebt een lagere temperatuur. Kortom leuke uitdaging om mee bezig te zijn terwijl je andere vissen dan die manen uitzoekt 😉
 
Planten hebben zeker licht nodig, en de vissen die je op het oog hebt een lagere temperatuur. Kortom leuke uitdaging om mee bezig te zijn terwijl je andere vissen dan die manen uitzoekt 😉
idd De uitdaging is al zeker leuk ! nu moet wel zeggen Dat het nu ook vrijwarme dagen zijn waardoor het binneshuis ook wat warmer is plus woon het bovenste verdiep met nog een verdiep boven wat ook weer meespeeld met de temp
 
De meeste vissen kunnen zo'n temperatuur wel tijdelijk aan hoor, maar langdurig op te hoge temperatuur verkort de levensduur
 
Heel goed.
Sorry als ik iets zeg, waarvan je iets hebt: 'Dat weet ik al". maar ik wil ze de kost niet geven die zeggen beginner te zijn en vervolgens na een week de vissen erin plompen.....
Beter op tijd gewaarschuwd, dan de vissen dood....

En oh ja: natuurlijk van harte welkom!
O is geen probleem hoor Je mag dat gerust zeggen want Uiteindelijk wil je ook maar goed doen , al bedankt alvast met de info die je tot nu toe al gegeven hebt , De meeste stress die ik nu heb is die beplanting is Eerste keer dat ik er met werk , ^^
 
De meeste vissen kunnen zo'n temperatuur wel tijdelijk aan hoor, maar langdurig op te hoge temperatuur verkort de levensduur
Morgen zou het beginne met afkoelen , Nu De reden waarom ik nu al om de temp geef is omwille de valniserias gigantis die kunne max 26 Verdrage als ik niet mis ben de kleinde versie kan gwn tot 28 graden , kheb voor nu de lichten uitgezet en zal deze weer op zetten in de avond Waneer het wat koeler is ,
 
Als je kamer geen 28 is zal de reden van de temperatuur je lampen zijn ;) dus wanneer je ze aanzet veranderd dan niet veel imo
 
Als je kamer geen 28 is zal de reden van de temperatuur je lampen zijn ;) dus wanneer je ze aanzet veranderd dan niet veel imo
De kamer zelf is op de moment 27,4 in de aquarium is het nu 28,4 met lichten uit Moet wel nog zakken aangezien de lichten ook net uitstaan , Alsook heb ik de temp sensor verzet want die stond net naast mijn filter omdat ik dacht dat dit mss een rol speelde aangezien de filter zelf een deel warmte mee geeft ?
 
Warmte van een filter is verwaarloosbaar imo
Naja Ff afwachten wat het vervolgens zal zeggen , Mss toch maar kijken voor andere leuke visjes Die met de huidige beplanting samen gaan en samen met cortydoraskes
 
De ruit lijkt niet veel hoger dan hij breed is dus dat is denk ik 145 incl kast? Maar goed een bak van 51cm breed is niet geschikt voor Manen.
Nee is exclusief kast , Enig idee naar wat voor visjes ik dan zou moeten kijken met de huidige set up van plantjes ?
 
Naja Ff afwachten wat het vervolgens zal zeggen , Mss toch maar kijken voor andere leuke visjes Die met de huidige beplanting samen gaan en samen met cortydoraskes
Juist de cory's willen wat minder hoge temperaturen.
 
Nou Was ik aan het denken voor tetras die zijn ook nog Mooi, maar weet niet of dit kan met de huidige beplanting , en alsook met cory's ?
 
Er wordt voor corydorassen een temperatuurrange aangegeven van 22-28C.
Het is voor alle vissen zo, dat als ze binnen hun range op lagere temperaturen gehouden worden, ze langer leven, minder 'opgejaagd' worden, rustiger zijn. Voor Corydorassen wordt over het algemeen (voor zover ik weet) 24 C als 'ideale' temperatuur gezien. Dat wil niet zeggen dat je een koelinstallatie hoeft aan te leggen als de temperatuur eens wat hoger wordt op hete dagen, maar de temperatuur zakt dan weer als het buiten weer wat koeler wordt.
24C is hoe dan ook voor veel aquariumvissen een mooie temperatuur.

Nog afgezien van levensduur, gezondheid en welzijn zou ik ook vanwege de hoge energieprijzen eerder wat lager dan hoger gaan zitten.

Tetra's zijn er in allerlei soorten en leuke visjes om naar te kijken. Ik heb zelf in mijn 2mbak de combi Maanvissen (Pterophyllum Red Shoulder), keizertetra's (Nematobrycon palmeri) en corydoras venezuela orange.
En nog een ancistrus en een pleco.
En die zitten allemaal op 24C
 
Er wordt voor corydorassen een temperatuurrange aangegeven van 22-28C.
Het is voor alle vissen zo, dat als ze binnen hun range op lagere temperaturen gehouden worden, ze langer leven, minder 'opgejaagd' worden, rustiger zijn. Voor Corydorassen wordt over het algemeen (voor zover ik weet) 24 C als 'ideale' temperatuur gezien. Dat wil niet zeggen dat je een koelinstallatie hoeft aan te leggen als de temperatuur eens wat hoger wordt op hete dagen, maar de temperatuur zakt dan weer als het buiten weer wat koeler wordt.
24C is hoe dan ook voor veel aquariumvissen een mooie temperatuur.

Nog afgezien van levensduur, gezondheid en welzijn zou ik ook vanwege de hoge energieprijzen eerder wat lager dan hoger gaan zitten.

Tetra's zijn er in allerlei soorten en leuke visjes om naar te kijken. Ik heb zelf in mijn 2mbak de combi Maanvissen (Pterophyllum Red Shoulder), keizertetra's (Nematobrycon palmeri) en corydoras venezuela orange.
En nog een ancistrus en een pleco.
En die zitten allemaal op 24C
Zitten die ook gewoon samen ?
heb je foto ?
 
De R Espei is ook een leuk gekleurd scholenvisje.
Rasbora Espei bedoelt John.

En een foto, direct na het opnieuw inrichten, dus de bak ziet er nogal kaal uit. Helaas is fotografie niet mijn sterkste kant, dus je zult het er mee moeten doen....
 

Bijlagen

  • 2m bak 2022.jpg
    2m bak 2022.jpg
    163.2 KB · Weergaven: 98
Rasbora Espei bedoelt John.

En een foto, direct na het opnieuw inrichten, dus de bak ziet er nogal kaal uit. Helaas is fotografie niet mijn sterkste kant, dus je zult het er mee moeten doen....
mooi bakkie maar zie enkel de maanvisjes ?
 
Boven de manen zie je een paar keizertetra's.
In mijn avatar zie je een close-up van een keizertetra.
 
Boven de manen zie je een paar keizertetra's.
In mijn avatar zie je een close-up van een keizertetra.
Ow ja nu zie ik het ja , Ik denk dat ik Voor een stuk of 8 corydoras panda met 2 ancistrus gold en 16 neon tetra's en mss een stell keizertetras ?
 

Terug
Bovenaan