Start nieuw aquarium


de bak draait, zoals ik begrijp nu net 7 dagen(vandaag mee gerekend), is het filter wat er aan zit ingedraaid of totaal nieuw? nu al vissen er in hebben zonder dat het uberhaubt is gestabiliseerd vind ik onverantwoord om eerlijk te zijn.
De bak draait inmiddels twee weken en dat is nog altijd te kort. Ik weet het. Toevallig net in een ander topic ook aangegeven, dat we uit zijn gegaan van het advies van de speciaalzaak. Bij de aanschaf van onze hond ben ik ook uitgegaan van het advies van de fokker (voer, uitlaten, etc...). De hond doet het fantastisch, je verwacht dat je ook kan uitgaan van de lfs. We weten nu dat het niet zo is en doen ons best voor de vissen. Kortom we hebben gehandeld op basis van advies van de lfs, zoals we dat ook deden bij de hondenfokker.
 
De bak draait inmiddels twee weken en dat is nog altijd te kort. Ik weet het. Toevallig net in een ander topic ook aangegeven, dat we uit zijn gegaan van het advies van de speciaalzaak. Bij de aanschaf van onze hond ben ik ook uitgegaan van het advies van de fokker (voer, uitlaten, etc...). De hond doet het fantastisch, je verwacht dat je ook kan uitgaan van de lfs. We weten nu dat het niet zo is en doen ons best voor de vissen. Kortom we hebben gehandeld op basis van advies van de lfs, zoals we dat ook deden bij de hondenfokker.

Helaas wordt er nog steeds vaak geen goed advies gegeven in viswinkels / dierenspeciaalzaken puur alleen om verkoopcijfers te behalen. (uitzonderingen daar gelaten) Ik ben daar zelf ook in het begin ingetrapt een jaar of wat geleden.

Het kan 2-6 week duren voor de nitrificatie cyclus gestabiliseerd is, dus het kan nog zeker gaan voorkomen dat je in de aankomende dagen een Nitriet en ammoniak piek gaat krijgen.
vandaar dat ik ook voorstander ben van pas vissen toevoegen na 4 week draaien.
 
Helaas wordt er nog steeds vaak geen goed advies gegeven in viswinkels / dierenspeciaalzaken puur alleen om verkoopcijfers te behalen. (uitzonderingen daar gelaten) Ik ben daar zelf ook in het begin ingetrapt een jaar of wat geleden.

Het kan 2-6 week duren voor de nitrificatie cyclus gestabiliseerd is, dus het kan nog zeker gaan voorkomen dat je in de aankomende dagen een Nitriet en ammoniak piek gaat krijgen.
vandaar dat ik ook voorstander ben van pas vissen toevoegen na 4 week draaien.
Ik ben het helemaal met je eens. Het is gewoon zielig voor de vissen nu. We doen ons best. Nu hebben we ook een gestresste betta, met witte stip (zie forum ziek). Nogmaals, als ik dit had geweten hadden we het nooit zo gedaan. Ik voel me een beetje belazerd inmiddels, maar ja hier leer ik veel. Gelukkig.
 
Zojuist weer een watertest gedaan.nh3-no2-no3, minimale verhoging. Het gaat met stappen en ik vermoed dat alles nog halverwege de eerste stap is. (0,25-0,25-5).
Heeft iemand voorbeelden van een verhoogde waarden? Zodat ik dat eens kan vergelijken. We gebruiken super fish, maar ik neem aan dat de kleuren van de verschillende methoden gelijk zijn?
Nh3 is hier geel naar groen en no2 en no3 van wit naar roze.

Gelukkig kan ik je geen flesje laten zien met duidelijke kleuren want dan had ik een probleem gehad. :D Ben bang dat niemand van de ervarener aquarianen dit voor je op de foto kan zetten. Mocht dit wel het geval zijn dan zijn ze nu met emmers water aan het slepen ;);)

Je haal die dopjes van het flesje en bij daglicht kijk je boven in het flesje. Die plaats je naast het kleuren vakje van jouw test. Dit is een beetje verschillend qua merk test wat ik zo heb gelezen maar het princhipe is hetzelfde. Bij de ene test moet je 5 minuten wachten daar zit ook verschil in.Sommige schudden etc. Ieder merk heeft eigen gebruiksaanwijzing.

Als bij jouw test de NH3 geel moet zijn moet ie geel zijn. Zie je een vleugje groen dan verversen. De NH 3 wil je op 0 hebben en houden. Dit is uitermate onplezierig voor je vissen. Dit geeft verbranding. Ook is dit een algen trigger.

Wit naar roze een heel licht roze vleugje in het midden van het watertje niet heel ernstig, maar je vissen hebben al beroerd gezeten dus je weet niet wat ze nog kunnen trekken. Zie je echt voor het oog roze tot rood en lichtgroen tot groen dan is het echt foute boel en zul je wellicht 90% moeten verversen. Gewoon logisch hoofd rekenen.

Zit toch wel een soort kaart/boekje bij zodat je kan vergelijken?
 
Heeft je nieuwe rode Betta stip?
 
Er staat best aardige stroming, maar ik ga er naar kijken. Mijn vrouw wil sowieso graag belletjes in het aquarium. Maar ik lees daar tegengestelde berichten over. Het zou wel goed zijn voor de planten, maar slecht voor de vissen (?).
Daarnaast ben ik bang dat zo'n bubbelapparaat erg veel lawaai maakt.

Ik had overigens een diffuser van juwel geprobeerd, die produceerde ook bubbels. De tuit was echter zo smal dat alles in de bak werd losgetrokken.
Eerder andersom.

Maar ik denk niet dat het nodig is.
Je hebt niet veel vissen en aardig wat snel groeiers.

Gas uitwisseling heb je ook als er geen beweging is.
Alleen als je zorgt voor een rimpeling word je oppervlak effectief groter.

En die dingen zijn inderdaad niet geluidsloos.
 
Gelukkig kan ik je geen flesje laten zien met duidelijke kleuren want dan had ik een probleem gehad. :D Ben bang dat niemand van de ervarener aquarianen dit voor je op de foto kan zetten. Mocht dit wel het geval zijn dan zijn ze nu met emmers water aan het slepen ;);)

Je haal die dopjes van het flesje en bij daglicht kijk je boven in het flesje. Die plaats je naast het kleuren vakje van jouw test. Dit is een beetje verschillend qua merk test wat ik zo heb gelezen maar het princhipe is hetzelfde. Bij de ene test moet je 5 minuten wachten daar zit ook verschil in.Sommige schudden etc. Ieder merk heeft eigen gebruiksaanwijzing.

Als bij jouw test de NH3 geel moet zijn moet ie geel zijn. Zie je een vleugje groen dan verversen. De NH 3 wil je op 0 hebben en houden. Dit is uitermate onplezierig voor je vissen. Dit geeft verbranding. Ook is dit een algen trigger.

Wit naar roze een heel licht roze vleugje in het midden van het watertje niet heel ernstig, maar je vissen hebben al beroerd gezeten dus je weet niet wat ze nog kunnen trekken. Zie je echt voor het oog roze tot rood en lichtgroen tot groen dan is het echt foute boel en zul je wellicht 90% moeten verversen. Gewoon logisch hoofd rekenen.

Zit toch wel een soort kaart/boekje bij zodat je kan vergelijken?
Bedankt. Er zit inderdaad een kaart bij, die zit op de doos geplakt. Zodra ik twijfel ververs ik water.

Daar ben ik inmiddels heel behendig in. :).
 
Je kan beter wat teveel dan te weinig verversen zoals ja al wel zult begrijpen.
 
Bedankt. Er zit inderdaad een kaart bij, die zit op de doos geplakt. Zodra ik twijfel ververs ik water.

Daar ben ik inmiddels heel behendig in. :).

Oefening baart kunst he. Nog even en ben je meester in het verversen.

In het begin liep ik ook met emmertje te zeulen. 15 tot 20 stuks per keer, toen lumineus idee speciekuip op bokje met wielen, touwtje eraan en naar tuin. te zwaar, in out ellendig ding van JBL, was het ook niet. Nu opvoerppomp met tuinslang. had ik een jaar eerder moeten weten. Pompje erin, stekker erin en klaar............

Je word vanzelf overal handig in en krijg steeds meer handige dingen te lezen ;)
 
Oefening baart kunst he. Nog even en ben je meester in het verversen.

In het begin liep ik ook met emmertje te zeulen. 15 tot 20 stuks per keer, toen lumineus idee speciekuip op bokje met wielen, touwtje eraan en naar tuin. te zwaar, in out ellendig ding van JBL, was het ook niet. Nu opvoerppomp met tuinslang. had ik een jaar eerder moeten weten. Pompje erin, stekker erin en klaar............

Je word vanzelf overal handig in en krijg steeds meer handige dingen te lezen ;)
Voor het uitpompen gebruik ik de gravel cleaner met een tuinslang. Voor het water in gebruik ik de tuinslang (een nieuw speciaal voor het aquarium) niet, bang dat er gekke deeltjes meekomen. Voor het water-in gebruik ik de aquariumemmer. Dan kan ik de temperatuur ook beter reguleren. Alles bij elkaar 30-40 minuten.
 
Ik ben het helemaal met je eens. Het is gewoon zielig voor de vissen nu. We doen ons best. Nu hebben we ook een gestresste betta, met witte stip (zie forum ziek). Nogmaals, als ik dit had geweten hadden we het nooit zo gedaan. Ik voel me een beetje belazerd inmiddels, maar ja hier leer ik veel. Gelukkig.

Het komt allemaal wel goed, maar het is inderdaad niet echt leuk zo. Gewoon veel blijven verversen, blijven meten wekelijks een keer of 2 denk ik zo en die witte stip behandelen als het witte stip blijkt te zijn. Je bak ziet er verder prima uit dus je plantjes zullen ook een deel van de afvalstoffen opnemen voor groei.
Als de bak na 4-6 week stabiel is kun je weer gaan kijken naar het toevoegen van vissen :)

Trouwens wat voor Filter heb je en hoe heb je die ingericht.
 
Het komt allemaal wel goed, maar het is inderdaad niet echt leuk zo. Gewoon veel blijven verversen, blijven meten wekelijks een keer of 2 denk ik zo en die witte stip behandelen als het witte stip blijkt te zijn. Je bak ziet er verder prima uit dus je plantjes zullen ook een deel van de afvalstoffen opnemen voor groei.
Als de bak na 4-6 week stabiel is kun je weer gaan kijken naar het toevoegen van vissen :)

Trouwens wat voor Filter heb je en hoe heb je die ingericht.
We wachten zeker tot na de herfstvakantie of zelfs nog langer. :), we hebben wel iets op het oog, we lezen ons vast in (pareldanio, als dat geen vinnenbijter is).
We hebben de bio flow m en is ingericht zoals de onderstaande afbeelding. Alleen de bovenste witte watten heb ik vandaag vervangen, want de filter begon lawaai te maken. Van de rest blijf ik af :).
IMG_20190920_180530__01.jpg
 
de bak draait, zoals ik begrijp nu net 7 dagen(vandaag mee gerekend), is het filter wat er aan zit ingedraaid of totaal nieuw?
D8 iets te lezen van 1 week.

Maar TS doet alles om het goed te doen!
Hij heeft AF gevonden.

En vraagt goede vragen. Waar hij wat mee kan
 
Voor het uitpompen gebruik ik de gravel cleaner met een tuinslang. Voor het water in gebruik ik de tuinslang (een nieuw speciaal voor het aquarium) niet, bang dat er gekke deeltjes meekomen. Voor het water-in gebruik ik de aquariumemmer. Dan kan ik de temperatuur ook beter reguleren. Alles bij elkaar 30-40 minuten.

Gravel cleaner is dat z on ding die je in bodem steek en dan gaat dat ding je grint schoonmaken/om wroeten?
 
Gravel cleaner is dat z on ding die je in bodem steek en dan gaat dat ding je grint schoonmaken/om wroeten?
Ja klopt. Heb alleen nog een extra brede kop er op gezet van een andere stofzuiger, zodat het grind blijft liggen als ik alleen het water wil uitpompen het grind wil laten liggen.
 
We wachten zeker tot na de herfstvakantie of zelfs nog langer. :), we hebben wel iets op het oog, we lezen ons vast in (pareldanio, als dat geen vinnenbijter is).
We hebben de bio flow m en is ingericht zoals de onderstaande afbeelding. Alleen de bovenste witte watten heb ik vandaag vervangen, want de filter begon lawaai te maken. Van de rest blijf ik af :).

*Foto*

Dan wil ik je toch aanraden om het filter enigsinds te veranderen. Ik zou zeggen kijk dit filmpje even. De Nitrax sponsen van Juwel zijn nutteloos.
Trouwens in het filmpje gebruikt hij biomedia van zijn eigen winkel, maar dat kan je gewoon vervangen voor Sera Siporax of the juwel variant Cirax.

 
Dan wil ik je toch aanraden om het filter enigsinds te veranderen. Ik zou zeggen kijk dit filmpje even. De Nitrax sponsen van Juwel zijn nutteloos.
Trouwens in het filmpje gebruikt hij biomedia van zijn eigen winkel, maar dat kan je gewoon vervangen voor Sera Siporax of the juwel variant Cirax.


Bedankt voor de input en ik heb het filmpje gezien. Voorlopig doe ik even helemaal niks in het aquarium, maar zal het in m'n achterhoofd behouden. :)
 
Gisteren de waterwaarden laten testen bij de lfs die waren nh3 0, no2 0, no3 0.
Nu het water aan het verversen en een beetje alg weggepoetst. Visjes zijn levendig en lijken het naar hun zin te hebben.

Later meer.........:)
 
Goed nieuws en fijn dat je nu een beetje op je gemak kan gaan genieten :thumbs:
 
Dag 18.
De visjes en garnalen doen het super. Ze zijn echt op hun gemak. De garnalen worden echt groot!
Net het water getest nh3 0 - no2 0 - no3 10.
Deze week nog een keer extra testen, maar als het goed gaat vervang ik vrijdag of zaterdag pas het water op het wekelijkse moment.
 
Geduld is een schone zaak zeggen ze al heb ik dat zelf tot nu toe nooit begrepen;)
 
Nog even en het wordt weer leuk :)

Je vrouw heeft geen nachtmerries meer?

Goed teken dat je nu wat NO3 meet.

Als je weer visje ga halen goed kijken of ze gezond eruit zien en gedragen en doe rustig aan met de aantallen. Je filter moet dan even kans krijgen om meer bacterieen voor de vervuiling te laten groeien. Overwennen en nooit dat zakje water in je aquarium met vis en al laten plonsen.
 
Je vrouw heeft geen nachtmerries meer?

Goed teken dat je nu wat NO3 meet.

Als je weer visje ga halen goed kijken of ze gezond eruit zien en gedragen en doe rustig aan met de aantallen. Je filter moet dan even kans krijgen om meer bacterieen voor de vervuiling te laten groeien. Overwennen en nooit dat zakje water in je aquarium met vis en al laten plonsen.
Geen nachtmerries gelukkig :) ze vindt wel de garnalen eng. We hebben nu ook waarschijnlijk eenn zwangere er in zitten (foto en filmpje). Kan ik die laten zitten of moet ik ze er uit vissen? Ik heb geen brak water om ze groot te brengen.
IMG_20190924_192920.jpg
 

Bijlagen

  • VID_20190924_192926.mp4
    27.4 MB
:D Ik weet alleen recepten met garnalen:D

Sorry maar daar heb ik 0 verstand van.
 
M'n vrouw had hetzelfde idee. Hahaha

Ik heb ze ook het liefst gepeld en schoon gemaakt want zien er inderdaad wat eng uit. Zal nog wel iemand komen die wat weet van garnalen. Hoewel als ik logisch denk, als ze voort plant kan het toch niet zijn dat ze erg slecht zit. Maar misschien zijn het geen logische wezens :D
 
Gewoon de natuur zijn gang laten gaan en de zwangere garnaal niet uitvangen dat geeft onnodig stress met kans dat de garnaal overlijdt
 
Eten Betta's niet af en toe een garnaaltje? Dan blijven je aantallen in ieder geval binnen de perken :D . Anders zou je een klein bakje erbij kunnen zetten, er zijn hier veel mensen die garnalen hebben en je kunnen vertellen hoe je dat inricht. Ik zie dat er ondertussen al is gereageerd ( zie hierboven). Ik heb zelf geen garnalen, dus weet niet hoe ze in de omgang zijn...
 
Eten Betta's niet af en toe een garnaaltje? Dan blijven je aantallen in ieder geval binnen de perken :D . Anders zou je een klein bakje erbij kunnen zetten, er zijn hier veel mensen die garnalen hebben en je kunnen vertellen hoe je dat inricht.
Deze garnalensoort kweekt niet op zoet en zal je de larfjes uit moeten vangen op het moment van geboorte en direct verhuizen naar een brakwaterbak waar ze opgroeien en dan na een tijd weer verhuizen naar zoetwaterbak
 
De hamvraag; moeten garnalen of baby garnalen in brak water?

Snelle michelle maar Antje sneller
 

Terug
Bovenaan