sprong gewaagd.. nu maar het beste ervan hopen


Leuke foto's, Ik zou wel je PO4 nog wat omlaag brengen, deze hoort rond de 0.03 te zitten. Kwa verlichting zou ik proberen er nog iets meer licht boven te zetten. meestal wordt voor een zee aquarium 1 watt per liter getelt. en als je steen koralen wil houden nog iets meer.
 
@lv.
0.03 is Idd nodig als je kort poliep Steen koraal wilt houden.
Die ultra strikte waterwaardes gelden enkel voor steen koraal e.d.
Leders kunnen prima wat po4 hebben, net als wat no3.
Waterwaardes zoals ik nu heb zijn voor mijn doelen echt prima, en ik ga er geen po4 killer in brengen..
Ik heb dat vaak zat fout zien gaan (de aanbevolen hoeveelheid rowaphos gebruiken, met een po4 shock naar 0.00 en koraal sterfte)

Dit gaat super prima zo! Tenzij je idd kort poliep steen koraal gaat houden..

Verlichting 1w per liter is ook zo een nonsens zwart-wit ding.
Dit bakje is 35cm waterhoog, er hangt 36 watt tl met reflector boven, en 15 watt led.
Op 80 liter netto? 51 watt.. Met deze geringe diepte is echt meer dan zat!!

Ik kan er inderdaad nog 20 wat actinic bleu bij doen.. Dan had ik niet een dergelijke reactie gekregen, maar helaas, een actinisch blues geeft bijna geen par na 25cm diepte, en voegt buiten een blauwer kleurbeeld, geen verbetering toe aan de welzijn van de dieren.

Die strikte regeltjes, er is geen 1 bak hetzelfde, en geen vis/koralen bestand..
Dus ook water waarde mogen dus iets afwijken, als ook de licht intensiteit..
Er is mijn inziens geen vaste stel regel, en helemaal de 1w per liter water is achterhaald in veel situatie..
 
Ik heb de keuze gemaakt om na 4 weken 2 kleine koraaltjes in te brengen, en met dieren even te wachten tot na wintersport. Ik ga over 3 weken weg, voor een weekje, en ben momenteel redelijk druj, een schoonmaak ploeg wil ik eerst zoiezo een week GOED in de gaten kunnen houden, en mocht er eventueeeel nog iets schommelen in de water waarde, dan heb ik niet direct sterfte, deze leders kunnen best veel hebben
 
En een klein steentje buttons gescored. Paars met groen, klein steentje.

Net geplaatst dus staat nog half "in"
Uit de showbak.. In het potje ziet het er zo uit:
52c1b796260b6-IMG_20131230_162221.jpg


Na een uurtje in de bak:
52c1b7e362629-IMG_20131230_182731.jpg
 
bedoelde er niet mee dat je die waardes als zwart/wit moet aanhouden, maar het zijn wel richtlijnen die je in de gaten moet houden. Ben met je eens dat voor leders Po4 wat hoger mag zijn. je moet alleen wel opletten dat het dan niet in je stenen gaat zitten want dan wordt het stuk lastiger om er vanaf te komen.
 
Dat is zeker waar.
Er ligt hier een de h2ocean wervelbed met eheim compact 600 en rowaphos. Maar die wil ik nog niet inzetten.
Alleen als het hoger word.

De bak draait ook op gewoon kraanwater.. Geen osmose
 
Buttons :D

Ik heb een link voor een nieuw osmose apparaat (190L per dag volgens mij) voor 29,95. Als je ooit wel osmose wilt gebruiken en je wil de link dan hoor ik het wel ;).
 
ik heb op werk een GOED osmose toestel..
zoiezo als ik osmose wil, wil ik er 1 met silicaat filter, en direct een tds meter erbij kopen..
maar voor wat simpele leder koralen en een paar kleine visjes, is kraanwater net zo goed als osmose..

de grootste en mooiste zoutwater vis stellingen draaien op kraanwater met zout (rifwachter in hilversum heeft ook gewoon kraanwater in de vissen stelling)
 
mini-fred zei:
ik heb op werk een GOED osmose toestel..
zoiezo als ik osmose wil, wil ik er 1 met silicaat filter, en direct een tds meter erbij kopen..
maar voor wat simpele leder koralen en een paar kleine visjes, is kraanwater net zo goed als osmose..

de grootste en mooiste zoutwater vis stellingen draaien op kraanwater met zout (rifwachter in hilversum heeft ook gewoon kraanwater in de vissen stelling)

Ben ik niet helemaal met je eens. met kraanwater heb je meestal meer last van silicaat en de hardheid van het water heeft ook invloed op je koralen.

en met verhoogd silicaat heb je eerder kans op kiezelalg of flap.
 
Flap en Alg kans is inderdaad groter!
Dat is het enige nadeel voor nu.
Heb ik er last van? Nee nog totaal niet, zelfs opstart alg is mij reuze mee gevallen!

Silicaat is trouwens heeeeel makkelijk eruit te filteren, als je gewoon een wervelbed filter vult, met rowaphos/silicatex/kool, is dit risico ook niet meer aan de orde.

Het gaat zoals het nu gaat echt meer dan prima! Ook op kraanwater
 
ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik het onderhand wel tijd vind worden voor wat algen grazers..
het grasmatje begint nu best serieus te worden, dus volgende week wat alg plukken, en een schoonmaak ploegje aanschaffen.
ik denk aan: heremiet kreeft + zee egel.
of een henkie.. en poetsgarnaal..

keuze staat nog niet vast, waterwaarde's zijn nog onveranderd, volgende week nogmaals meten, en de eerste opruim ploeg erin, die tot 3 februari zoiezo het rijk alleen zullen hebben..

verdere bestand zal bestaan uit nemo's met een annemoontje, en wat klein spul (garnaaltje / goby / slakje)
 
Okee het is hier heeeeel hard gegaan!
Vandeweek een henkie (salarias fasciatus) geplaatst en een poetsgarnaal (amboinensis)
Die maken het meer dan prima!

Vndaag had ik waterwissel dag, en tijd om de algen van dd grond te zuigen..
Daarna naar rifwachter om koraal zand te kopen..
Ze hebben daar veel te mooie dingen!!

Meegenomen:
Flinke pompende xenia
Steentjr met 2x sinularia sp.
Zakkie coral sand 1mm

Best netjes gehouden dus..

Toen kwamen we bij een andere zaak op de terugweg, 2x amphibrion occelaris (nemo!!) Mee genomen. En een rodebubbletip annemoon!

Grote bak verbouwing geweest, maar het begint nu echt zopooo verdomd mooi te worden!
 
Is n wervelbedfilter iets wat gebruikt wordt in n zee-aquarium of wordt dat
ook in n tropisch aquarium gebruikt?
 
beste maxwell.
dit kan beide..
ik heb een DD h2ocean fmr75, maar de lossen, dus zonder pomp meegeleverd..
ik had deze aan mijn jbl filter destijds, gevuld met bio pellets, om nitraat in de perken te houden, op mijn malawi bak!
dus op zoet water werktte het echt SUPER!

daarna over gegaan op maanvissen, met planten, en een groot eheim potfilter met meer dan voldoende ruimte voor media (de grootste eheim pro3e)

in de zout wereld worden ze heel veel gebruikt, veel meer als in zoet (en dat is zonde, een betere/efficientere manier van bio massa aanmaken is er niet)

in zee wereld stoppen ze er 9 van de 10x een fosfaat killer in, er zijn diverse (rowaphos / po4x4 / salifert po4 killer / jbl phosex) , met daarboven kool, of eventueel een 2e met koolstof..

in de mijne zit rowaphos, met daarboven in een zakje koolstof (koolstof niet laten wervelen)

fotos komen er aan trouwens !
 
Niet heel veel nieuws hier..
Bakje draait echt boven verwachting.

Net terug van een week wintersport en buiten even snel raampje wissen, niets te hoeven doen, waardes zijn een week stabiel gebleven, voer apparaat heeft iets teveel gevoerd dus licht verhoogd no3, verder perfect.
2 tot aaltjes zoals hij er bij staat:
52ed695fb6aa0-IMG_20140201_220635.jpg
52ed699e1a244-IMG_20140201_220644.jpg


De paddo staat er wat zielig bij doordat de nemo's het ziet als hun huisje (er staat ook een annemoon voor hun.. Maar hun hebben liever een leder)

De sinularia houd niet van licht aan/uit momenten
 
Oogt lekker fris. Als je een stekje van die anemoon hebt houd ik mij aanbevolen
 
In me eigen bak is hij al 2x gedeelt
Als je in de buurt van Amsterdam ben kan je er 1 op komen halen;)
 
Komt vooral door het vele wier dat overal groeit..
Dit word vandeweek geplukt..

Ook deze bak gaat (net als mini-freds 2e zeebak) binnen niet te lange tijd vervangen worden voor iets groters (300+ liter)

Mini fred's 400 liter zee avontuur project word morgen geopend ;)

Heb er zin in!!
 
Nope totaal niet!
Ik heb 2 glas annemoontjes (aiptasia) weg gespoten, verder helemaal niets.

De wieren beginnen nu wel erg aanwezig te zijn, en die zullen gesnoeid worden.

Verder geen plaagdieren.
In mini fred's 2e zeebak zitten 2 grote borstelwormen, maar die vreten alleen alg, en een hoop mini zeesterretjes. Die alleen hun tentakeltjes laten zien als je voert.. Beide bakken hebben geen dingen als mantissen oid!!

Let wel.. Dit is Eem budget bak.. Als ik alles onder elkaar zet wat dit heeft gekost:

Juwel rekord 800; 100�(nieuw)
2x t8 marine white: 46�(nieuw)
Aquamedic turbo blue 1000: 100� (nieuw)
Steen. 18 kilo: 200� (winkelprijs)
Koraal zand aquamedic: 20�(winkelprijs)
1x tunze 6025: 50�(nieuw)
1x hydor koralia 1600:35�(nieuw)
1x emmer de jong zout: 25�

En thats it buiten kleine dingetjes als zwart folie voor de achterkant en wat kleine PVC delen..

Om een idee te geven wat dit geheel heeft gekost..

Grootste kosten komen uit het steen, dat is vaak ook particulier wel tekoop als je geduld heb.. (2e bak heeft 30kg voor 50�)

Moet het perse duur zijn? Nee zeker niet!!
 
updeeeeet..
ongeplant tripje rifwachter, thuis gekomen met 2 mooie vissen.
deze zullen hier wat opgroeien, en groter gaan als nodig is.

1x centropyge loricula (rode dwergkeizer:
52f13c99e37b4-IMG_20140204_195813.jpg



52f13cf319f45-IMG_20140204_195801.jpg



1x synchiropus splendidus (mandarijn pitvis:

Was nog even aan het drupellen..
In-tank foto volgt nog!
52f13d1a28217-IMG-20140204-WA0009.jpg
 
Aaaah ik stond gisteren nog te kwijlen bij de mandarijn pitvis bij de rifwachter :wink:
Die onder de 'nemo's' zat
 
Grappig!

Deze komt uit de stelling links.
We hebben er minimaal een uur gelopen op alle mandarijn pitvissen daar goed te bekijken, ze hebben er best veel!

Deze was lekker actief en 1 van de dikste.

Thuis heeft hij direct monster egg's gegeten. Dus ik voorspel een goede toekomst voor hem!
 
Die manderijn is erg mooi. Er bestaat nog een vergelijkbare vis. Zal de naam even opzoeken
 
Leuke nieuwe aanwinsten, Ik hoop dat je pitvis het gaan overleven. meestal word aangeraden om deze in een bak te houden die minimaal een jaar draait inverband met het voedsel aanbod in het steen. aangezien de meeste pitvissen heel erg slecht vervanged voer pakken en dit voornamelijk van de stenen af halen.
 
dat is de reden dat ik de dikste heb gekocht, en deze meer dan prima vervangend eet..
zelfs spirulina vlokken heb ik hem zien eten, en hij is gek op diepvries lobster eggs
 
En... Dit topic mag dicht..
Ben op dit moment de bak aan het afbreken.

Broertje wou toch groter.
Heeft een 120x47x65 gekocht (300l)
Die we op dit moment aan het vullen zijn
 

Terug
Bovenaan