sprong gewaagd.. nu maar het beste ervan hopen


mini-fred

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
1,648
Leeftijd
36
Locatie
almere-stad
allen..
na toch een jaar inlezen, had ik afgelopen weekend iets van: weetje, ik moet het maar gewoon doen ook..
het begon met een lege juwel rekord 800..
ding had ik nog, ik heb in tussentijd een hoop zoetwater spullen ge-upgraden, en heb dus best een hele hoop techniek al over..

de tegenvaller was tevens: techniek, ik heb me toch licht verkeken op de kosten die hierbij kwamen kijken, omdat ik geen rommel wil kopen, en alleen redelijk tot goed spul..

de techniek nu:

bak: juwel rekord 800 (100 liter 80cm)
licht: 2x 18w t8 1200k + 15 watt blauw led
stroming: 2x tunze 6025 a 2650lph (ruim 50x bakinhoud)
afschuimer: aquamedic turboflotor blue 1000
verwarming: juwel 100w staaf (in superfish schild)

upgrades in de toekomst zal vooral temaken gaan hebben met de verlichting, 36watt t8 met reflectoren en 15watt blauwe led, dit is NET aan, ik ben in onderhandeling met iemand over een 99 watt led armatuur, dat mogelijk erboven komt (33x3 watt 20x koud wit, 13x blauw)

verder staat de hele zooi lekker in te draaien, ik heb GEEN sump of overloop oid, de bak staat op een tafel in een achterkamer, de schuimer hangt aan de rand, en echt veel aanpassingen aan de bak heb ik niet gedaan (alleen 1 groot gat uit de kap gezaagd voor de schuimer en kabels)

mijn ervaring tot nu toe:
afschuimer afstellen is even klooien, hij heeft al 3 beker uit gespuugd, 2 daarvan waren iets te waterig naar mijn mening, en de derde zag er gewoon prima uit!! deze afschuimer is best stil (als inL geen herrie bak), heeft flinke over capaciteit, was ERG goedkoop, en doet het echt prima, heel tevrede over!

stroming a 50x de bakinhoud door de 2 tunze lijkt heel veel, maar valt eigenlijk allemaal best mee, het golft allemaal lekker, nergens dode plekken..

ik twijfel wel om ooit nog een potfilter eraan te hangen met een nitraat en fosfaat killer.. ik heb nog een 701 jbl liggen, en eventueel een wervelbed dat er aan kan, maar gezien het een bak is die op een tafel staat, lijkt mij dat nu nog niets.. het ligt er in ieder geval, mocht het nodig zijn..

owja!! er ligt ook lekker veel levend vers steen in, een kilo of 18 op 100 liter bruto.. lijkt mij ruim voldoende..
alle techniek, en ook het steen is overkill, om het zo plezant mogelijk te maken..

genoeg gezeurt.. hoe ziet dit er allemaal uit?? nou zo dus!!
disclaimer: dit is zonder de blauwe led, alleen 2x sera precision daylight lampen
52b2da3da2d1e-IMG_20131219_120716.jpg


52b2da646b2c4-IMG_20131219_120712.jpg


52b2da72a26b8-IMG_20131219_120643.jpg


52b2da86b4fa3-IMG_20131219_120635.jpg


52b2da9630388-IMG_20131219_120621.jpg


achterwand word gewoon zwart folie (ligt al klaar)..

enigste modificaties aan de techniek: de uitstroom van de schuimer, zonder buisje was het prima, met het meegeleverde rechte buisje had ik ENORM last van micro bubbels,, gelukkig is 32mm een normale gewone maat, en heb ik 2 knie stukjes en een stukje pijp een "boomerang" gemaakt, nu bijna micro bubbel loos, het kleine beetje micro bubbels dat ik nog heb gaat wel over, een schuimer moet ook indraaien
 
Leuk project,ben benieuwd!
Zou wel die stekkerdoos op een veiligere plaats zetten want een paar druppels water en de boel zit zonder prik.
 
stekker blok is spatwater dicht ;) en hangt nu op de muur, dit waren even snel " in progress pics "
net als de missende achterwand, en nog techniek er z oaangehangen / ingegooid, er zal nog een hoop veranderen.

het water in de afschuimer staat op deze fotos ook ERG hoog zie ik
 
Is gewoon neer gelegd, niks ligt vast, maar wel stabiel..

De opbouw is inderdaad best redelijk, maar wel met vrij veel steen, ik moet later pas kijken waar ik wat op wil laten groeien..

Afschuimer vandaag leeg gemaakt, zat een centimeter donkerbruine drap in, ben ERG tevrede over deze schuimer!! Ik heb hem voor weinig gekocht (100� nieuw compleet).
Heeft wat last gehad van micro bubbels, maar dat is grotendeels opgelost door de uitstroom aan te passen (het grijze pvc deel)..

Achterwandje is zwart nu, alleen moeilijk te zien, wat geschoven met stenen, en een hoop geklooit om ruimte te maken om plastic te plakken:
52b354456718e-IMG_20131219_152539.jpg
 
leuk!!
opbouw ziet er stevig uit... lekker veel plek voor koraaltjes... het zijn mooie stukken steen!

paar tipjes. (geen slechte maar ondervinding.. )

hou je er wel rekening mee dat je in de linker voorste hoek (op de foto toont het zo) weinig ruimte hebt tussen de ruit en de steen... gaat problemen geven om het mooi zuiver te houden...
probeer om steeds een 5cm ruiten te laten tussen het glas en de steen... als ook voor je pompen he... deze ga je regelmatig moete reinigen (kalkaanzet op de rotor) en kan je verzekeren je wil niet telkens je half rif afbreken om die ene stomme pomp te gaan kuisen...

ik zie geen zand, houden zo... wacht tot de algen fase voorbij is... NIET te veel zand! 1cm is ruim dik genoeg! voor alle zand diere, (Babylon slakke, zandhappers, zand zevende zeesterren...)

je afschuimer...als je in het water geweest bent met je handen ga je altijd effe een afschuimer hebbe die moeilijk doet... ps: hij gaat je op een keertje verrassen en overkoken... als er ergens een overloopje aan de opvang pot is, probeer er dan een darmpje aan te maken met een jerrycan, ga je voor minder nare verrassingen staan...

de algenmagneet verwijder je best telkens na het poesten, er kruipen beestjes aan/op tussen de poetskant, en voor je het weet heb je krassen, (door de grote hoeveelheid licht vallen deze veel harder op dan bij een zoetbak..)

als ook de thermometer...
als de zuignap eens faalt, hij moet maar 1 fout tikje krijgen en hij is stuk he...
al die rommel wil je zeker niet in je bak!

en nu geniete van de opstart he... je gaat elke dag wel iets nieuws ontdekken...
 
Soow die achterwand scheelt veel! Stukken mooier ineens:)
Echt nu al een mooi bakje en een mooi project, ga dit zeker volgen ;)
 
no_mans_land zei:
leuk!!
opbouw ziet er stevig uit... lekker veel plek voor koraaltjes... het zijn mooie stukken steen!

paar tipjes. (geen slechte maar ondervinding.. )

hou je er wel rekening mee dat je in de linker voorste hoek (op de foto toont het zo) weinig ruimte hebt tussen de ruit en de steen... gaat problemen geven om het mooi zuiver te houden...
probeer om steeds een 5cm ruiten te laten tussen het glas en de steen... als ook voor je pompen he... deze ga je regelmatig moete reinigen (kalkaanzet op de rotor) en kan je verzekeren je wil niet telkens je half rif afbreken om die ene stomme pomp te gaan kuisen...

ik zie geen zand, houden zo... wacht tot de algen fase voorbij is... NIET te veel zand! 1cm is ruim dik genoeg! voor alle zand diere, (Babylon slakke, zandhappers, zand zevende zeesterren...)

je afschuimer...als je in het water geweest bent met je handen ga je altijd effe een afschuimer hebbe die moeilijk doet... ps: hij gaat je op een keertje verrassen en overkoken... als er ergens een overloopje aan de opvang pot is, probeer er dan een darmpje aan te maken met een jerrycan, ga je voor minder nare verrassingen staan...

de algenmagneet verwijder je best telkens na het poesten, er kruipen beestjes aan/op tussen de poetskant, en voor je het weet heb je krassen, (door de grote hoeveelheid licht vallen deze veel harder op dan bij een zoetbak..)

als ook de thermometer...
als de zuignap eens faalt, hij moet maar 1 fout tikje krijgen en hij is stuk he...
al die rommel wil je zeker niet in je bak!

en nu geniete van de opstart he... je gaat elke dag wel iets nieuws ontdekken...

Jij bent niet geslaagd voor de taalstrijd.

Lees jij wel na,wat je tikt?
 
Bertus zei:
no_mans_land zei:
leuk!!
opbouw ziet er stevig uit... lekker veel plek voor koraaltjes... het zijn mooie stukken steen!

paar tipjes. (geen slechte maar ondervinding.. )

hou je er wel rekening mee dat je in de linker voorste hoek (op de foto toont het zo) weinig ruimte hebt tussen de ruit en de steen... gaat problemen geven om het mooi zuiver te houden...
probeer om steeds een 5cm ruiten te laten tussen het glas en de steen... als ook voor je pompen he... deze ga je regelmatig moete reinigen (kalkaanzet op de rotor) en kan je verzekeren je wil niet telkens je half rif afbreken om die ene stomme pomp te gaan kuisen...

ik zie geen zand, houden zo... wacht tot de algen fase voorbij is... NIET te veel zand! 1cm is ruim dik genoeg! voor alle zand diere, (Babylon slakke, zandhappers, zand zevende zeesterren...)

je afschuimer...als je in het water geweest bent met je handen ga je altijd effe een afschuimer hebbe die moeilijk doet... ps: hij gaat je op een keertje verrassen en overkoken... als er ergens een overloopje aan de opvang pot is, probeer er dan een darmpje aan te maken met een jerrycan, ga je voor minder nare verrassingen staan...

de algenmagneet verwijder je best telkens na het poesten, er kruipen beestjes aan/op tussen de poetskant, en voor je het weet heb je krassen, (door de grote hoeveelheid licht vallen deze veel harder op dan bij een zoetbak..)

als ook de thermometer...
als de zuignap eens faalt, hij moet maar 1 fout tikje krijgen en hij is stuk he...
al die rommel wil je zeker niet in je bak!

en nu geniete van de opstart he... je gaat elke dag wel iets nieuws ontdekken...

Jij bent niet geslaagd voor de taalstrijd.

Lees jij wel na,wat je tikt?

zit ik dan terug op school of wat..? kun je er niet tegen, lees er dan over...
 
@no mans land.
De schuimer was nieuw, redelijk ding, geschikt tot 5x deze bakmaat, dus afstellen was wat geklooi.. Rotzooi schuimen doet hij echt super, alleen hangt de opvoerpomp in de bak..

Links heb ik inderdaad weinig ruimte, maar dat komt wel goed.

Algenmagneet en temp meter laat ik lekker hangen, als die ver-algen gooi ik ze gewoon weg.

Steen is vers, kostte een rib uit mijn lijf, maar is gewoon goed spul, en zit lekker wat zeewier en rommel op.

Ik heb tot nu toe alleen 1 glas annemoontje gevonden, verder is het erg rustig nog, maar er zal vast het een en ander nog komen..

De opvoerpomp kan recht omhoog eruit, is een hele kleine moeite, en als ik de opvoerpomp wil schoonmaken moet hij toch los van de afschuimer zelf, dus daar voorzie ik geen problemen.

En idd express geen zand erin gestopt nog.

@nick vis.
Dankje man! Is mijn eerste poging, en inderdaad voor 4� enorm verschil!

@bertus
Haha spelling tegenwoordig word steeds minder, ook ik heb hier last van (en lees ook niet terug trouwens)
 
Over de grote, zie ik geen probleem, ik bedoel alleen dat als hij eens kuren heeft (en die gaat hij hebben), dat hij begint over te schuimen en daar dat je opvangpot naast je aqua hangt en de pot goed is voor een 400ml water? gaat die overlopen naast je aquarium...

nou dat van die rib moet je mij niet vertellen ;)Ik had een bak van brut weg 500L zeewater...
 
Hmmm ja, dat is inderdaad wel iets om over na te denken!
Er zit een gaatje/nippeltje in de bak, maar mocht hij volgas over schuimen, er staat een1200lph pomp op, die heeft dat bakje zo leeg gepompt..

Ik ga er vanuit dat het goedgaat, enigste dat echt catastrofaal zou zijn is als de uitstroom verstopt, dan heb ik 50liter water over de vloer.. Maar ik ga er niet vanuit. En ha er van uit dat het goed gaat..
Geen zin om nog een keer een schuimer te kopen (tunze doc 9004 zou dit niet hebben bijvoorbeeld)

Het bakje is al een keer overstroomd door verkeerde afstelling, maar als het water tot bovenkant van de cone komt, valt het schuim dood en loopt het extra water gewoon weg door de uitgang se bak in, geen druppel naast de bak, aquamedic heeft er best over nagedacht.

500 liter.. Vet!! Word mijn volgende zeebak als dit goed gaat (of zoals de vrouw voorstelt: mp scubaline 640)
Maar dat duurt zoiezo nog 1 tot anderhalf jaar, in mijn nieuwe woning.
Plus.. Dat grapje gaat 4 a 5000 � kosten als je het GOED wilt doen..
 
Het overschuimen gaat spontaan en heeft niets met je techniek te maken.Daarmee dat 99% met sump werkt.Voorzie gewoon bakje of iets dergelijks voor in nood.

Met 5000euro zou je meer kunnen.Maar geen wonderen hoor.De beste techniek is gewoon duur...ga zeker voor bbk afschuimer.Wat je afschuimt moet bijna zwart zijn.

Heb je vers steen?Of steen uit winkel?
 
Een gebruikte bubbelking is niet eens achterlijk duur meer hoor. Daarbij doet een goeie deltec of bubbel magus, het vaak ook meer dan prima, en kosten 1/3e

Maar we dwalen af..

Steen komt bij rifwachter vandaan.
 
Komt wel goed :) Als die zaak veel steen verkoopt is dat ook niet slecht zeker.Ik opteer vers steen.Prijs is tenslotte zelfde.

Nu zal geduld je belonen.Eens je bak stabiel is gaat het makkelijker dan zoet.Heb je refractometer?Dat is wel belangrijk.Net als bijvullen met osmose natuurlijk.Meeste afschuimers moeten stabiel niveau hebben.Van externe afschuimer weet ik dat wel niet zeker.

Veel succes en vooral geduld :)
 
De opvoer hangt in mijn bak, dus de opvoer hoogte verschilt niet veel..

De druk IETS, maar ik voorzie daar geen probleem in, bijvul water staat onder de tafel waar hij opstaat.

Refractometer heb ik niet.. Wel een dobber..
Nu zullen er vast reacties komen met: dat s niet nauwkeurig genoeg, maar eem refractometer is net zo goed als dat hij gecalibreerd is. En een dobber is tegenwoordig best nauwkeurig
 
Tuurlijk is dobber even goed.Enkel opletten met zoutresten.Is ook bij refractometer!

Een vaste waarde aanhouden is belangrijker.Winkels werken dikwijls op lager gehalte.28 a29.Ik had 35als vaste waarde.
 
Ik sta nu op 1025, dat zou goed moeten zijn

ik twijfel ineens KEIHARD of ik niet direct een ledbak er boven hang.. ik kan dimbare full spectrum led verlichting (veel blauw en wit, beetje groen en rood), kanalen afzonderlijk te dimmen e.d. 100watt totaal vermogen..
 
kan me post niet meer editten..
kwa verlichting ben ik eruit..
het word 2x tl's 36watt met reflectoren, aangevuld met 15watt royal blue led, dat is 51 watt waarvan 15 led, en dat moet zat zijn, helemaal omdat de tank max 40cm waterhoogte heeft.
anders ligt er voor nood een regelbaar 100 watt led bakje, dat MEEEER dan voldoende moet zijn
 
Zelfbouw strip, met 5 ledjes (cree xr royal blue met 90graden lensjes), 3 watt per stuk dus 15 watt totaal
 
Ik ook.
Mocht het niks zijn. Heb ik een 100 watt led armatuur besteld.
Er komen zsm fotos, ik denk dinsdag
 
En update!!
Na 36watt t8 nu met reflectoren..
Ook 15 watt blauwe leds om het blauw spectrum aan te vullen.
52b9cccd14231-IMG_20131224_184547.jpg

Is alleen met blauw aan.
52b9cdacdc589-IMG_20131224_184636.jpg

Alles aan..

Micro bubbels en zweeftroep door bijvullen verdampt water en schoonmaken van afschuimer.

Tevens ligt er een 100watt dimbare led armatuur klaar.. Mocht de verlichting niet genoeg zijn/voor de toekomst..

Even een snel testje op de manen opgroei bak (blauw 30% wit55% ongeveer aan)
52b9ce4b202ca-IMG_20131224_185710.jpg


Das een beste bak licht!!
Let niet op visbestand, die is vrij hopeloos..
52b9cea4cf5e5-IMG_20131224_185751.jpg
 
Hoeveel liter zit er nu in je Zee bak en hoeveel verlichting hangt er in het totaal boven?
 
Hoeveel liter zit er nu in je Zee bak en hoeveel verlichting hangt er in het totaal boven?
 
@lv84
er hangt nu boven:
2x18 watt t8 sera marine day (12000k met reflectoren)
15 watt blauwe led (royal blue)

52 watt totaal, op zo een 100 liter water..

@swordfish.
nee valt allemaal reuze mee, 2 glas anemoontjes, verder weinig/niets..

mantis zoiezo niet, snachts blijft de led aan, dan moeten ze goed te zien zijn, maar nog niets gevonden in ieder geval.

de bak met manen gaat weg zodra ik een goed tehuis voor heb gevonden, maar zoals het er nu naar uitziet, word dat heel binnenkort, ik heb er al een tehuis voor, maar daar wil ik zoiezo eerst 100% zeker van zijn dat ze daar net zo goed hebben als bij mij thuis, ga er vanmiddag nog een keer langs..

die bak is 200 liter (80x45x65) daar komt die 120w led bak boven, dat is genoeg...
afschuimer heb ik al (bubble magus nac5a) verwarming nieuwe ligt er al, alleen nog steen en 2 streamers voor regelen, en een doosje zout..

ik vrees dat die dus volgende week ook op zout loopt
 
Volgende week werd eerder.
De manen bak is leeg en gespoelt.
Morgen word er steen gehaald door de vrouw.. Die is aan zoutwater verslaafd geworden..

Morgen uit werk even 2 stroming pompjes ophalen em een emmetje zout, dan is het tijd voor de 2e zoutbak!!

Iets groter (180liter)
 
En de tijd vliegt!
Nu ongeveer 4 weken verder, redelijke bruinalg periode, gevolgd door een groene alg periode was best grappig en viel mij reuze mee.

Nadat de groen alg begon heb ik 0 nitriet, dat is nu een week zo...

Waarde's
PH 8.2
Kh 11
No2 0
No3 5mg/l
Po4 0.3mg/l
Zout: 1025

Ca en mg niet gemeten, dat geloof ik ook wel, ik ga voorlopig toch geen steen koraal houden.

Waarde's zijn goed! Dus was het tijd voor het eerste leven:

Een paddenstoel leder
52c080eea024c-IMG-20131229-WA0060.jpg


Een ster poliep
52c08142d262f-IMG-20131229-WA0062.jpg


En een paars oor stekje
52c081d2906dd-IMG-20131229-WA0064.jpg


De paddenstoel heb ik gekocht terwijl hij "in" stond, de volgende ochtend in dit bakje stond hij helemaal open, grappig hoe die dieren laten zien dat ze zich op hun gemak voelen
 
Dankje Bertus!
Ja word echt super mooi, ik wil nog een weekje wachten dan ben ik 100% zeker dat ik van alg periodes af ben.

Dan een verversing waarbij ik de bodem en achterwand troep kan afzuigen, en dan eens kijken voor zand
 

Terug
Bovenaan