Sluierstaarten happen grind


V

vincentmnbvcxz

Guest
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuw aquarium aangeschaft (Juwel rio 400) en er zitten 5 sluierstaarten in. Ik heb ook grind gekocht en de eerste 2 maanden had ik geen problemen. Nu zag ik pas na het eten geven (zinkend voer) dan 2 vissen steentjes hadden ingeslikt. Ik heb het er met een pincet uit kunnen krijgen maar was best geschrokken. De volgende dag gaf ik weer eten en had weer een vis een steentje ingeslikt. Ik las al op internet dat sluierstaarten graag in het grind wroeten. Ik had er op gelet en zag dat ze steentjes opzuigen en dan weer uitspugen. Maar de laatste tijd gebeurt het iedere keer dat de steentjes achter in de keel blijven hangen.
Dus weet iemand of ik kleiner grind moet kopen want ik heb nu rond de halve cm grind. Of moet ik juist groter grind kopen omdat kleiner grind helemaal ingeslikt word en dat ze daar dan aan dood gaan?

GR,

Vincent
 
Zand is het beste voor sluiers. Tussen grof grind gaat veel rommel zitten wat je waterkwaliteit nadelig be�nvloedt. Ook kan dit inderdaad vast gaan zitten in de bek.

Als je voor zand kiest, neem dan filterzand. Dit slaat niet makkelijk dicht.
 
Oke, hoe maak ik dat schoon dan, met zo'n stofzuiger ding of alles eruit halen en nieuw zand.
Is grind van een paar millimeter ook goed want dat lijkt me makkelijker schoonmaken
 
Dat kan met een bodemstofzuiger. Dit werkt ook bij zand goed.
 
Oke, maar fijn grind raad je dus af en ik moet zand kopen?
 
Fijn grind kan vast raken in de neusgaatjes. Het gebeurt niet vaak, maar beter voorkomen dan genezen toch? Sluiers kunnen zich op de meest domme manieren in de nesten werken, maar dat heb je al gemerkt. ;)
 
oke, thanks
 
Ik had nog een vraag, ik heb die sluiers van iemand overgenomen en weet dus niet waar die ze gekocht heeft. Weet iemand een goede winkel waar je ze kan kopen want een tuincentrum lijkt me niet zo goed.
 
Weet niet waar je vandaan komt, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik gaan kijken bij Dino in voorschoten.
 
Ik kom uit de buurt van Gorinchem dus voorschoten vind ik wel wat ver
 
5 sluiers op 400 liter is toch mooi genoeg zo?!
 
Dat vind ik ook, Seabait.
 
Theoretisch zou 8 sluiers in een 400 liter geen probleem moeten zijn, immers 50 liter per vis.

Wat winkels betreft, in Waalwijk heeft de boerenbond goede kwaliteit, ook de dierenwinkel in winkelcentrum de els in Waalwijk is goed, voor een uitgebreidere keuze is van Valkenburg in Den Bosch iets maar ik ben niet helemaal zeker van de kwaliteit daar, de laatste keer dat ik er was lagen er diverse dode vissen in de aquariums.
 
Waarom zou je nou precies tegen de max gaan zitten? is ook alleen maar meer vervuiling.
 
klopt, en 50 liter per vis is het minimale, dus hoe meer liters, hoe gelukkiger de vissen.
 
50l. per vis blijkt de eerste maanden vaak voldoende te zijn, maar als de vissen een lengte van een cm. of 15 bereiken ontstaan er vaak problemen doordat de vervuiling toch te groot blijkt te zijn.

Het is niet voor niets het minimum en ik zie niet waarom je vissen het minimale zou geven als je 400l. tot je beschikking hebt.
 
ja idd, ik heb liever dat ze heel groot worden en meer ruimte hebben dan aan de maximum zitten. En ik zal is gaan kijken bij boerenbond. Weet je toevallig ook de prijs hoeveel ze kosten ?
 
Beetje afhankelijk van soort, tussen 2� en 4� dacht ik.
Meestal hebben ze moortjes calicos en shubunkins zitten.
In de grote vijverbakken zitten meestal ook wat oudere orandas maar die zijn veel duurder.

edit:vergist in prijs
 
shubunkins zijn vijver vissen dus die zou ik niet nemen, die hebben namelijk nog veel meer liters nodig.
 
Ik denk dat Andre calico's bedoelt.
 
Oke, ik heb nog is na gedacht en filterand lijkt mij niet praktisch en aangezien ik van praktisch hou ga ik da nie doen, zou het kunnen om helemaal geen bodem te doen, want vandaag bij het voeren hebben weer 2 vissen stenen ingeslikt en het laatste wat ik wil is dat ze dood gaan
 
oja,ik vind alleen oranje oranda's en red caps mooi, ik heb er nu 5 red caps inzitten
 
Hoezo lijkt filterzand je niet praktisch? Ik vind het veel prettiger dan grof grind qua onderhoud.
 
Haal je al het zand eruit dan bij schoonmaak, als ik me aquarium doet haal ik hem helemaal leeg, ik doe dat om de ongeveer anderhalve maand, ik sla zo'n ongeveer 60 tot 70 % op in emmers en de rest vul ik dan bij met kraanwater. Maar ik haal alle steentjes eruit en maak die goed schoon, en een week later doe ik de filters. ik ververs trouwens om de anderhalve week 20 tot 25 % water, ik vind da genoeg omdat het er nog goed uit ziet en zoals eerder gezegd was is me aquarium niet overbevolkt. zou je me wat tips kunnen geven als ik wat fout doe

gr

vincent
 
Met een simpele bodemstofzuiger kan je de bodem schoonhouden zonder alles eruit te hoeven halen. Ik zou wel meer verversen; wekelijks 50%.
 
Niet meer alles er steeds uithalen. Zand halen of heel fijn afgerond grind zoals bijvoorbeeld het grind/aquariumkorrels van het merk Dennerle en die rot steentje die je nu erin hebt liggen er zo snel mogelijk uithalen.
Je filters niet tegelijk schoonmaken maar om en om en dan spoelen in een emmer met aquariumwater en niet onder de kraan.
Wekelijks 50% gaan verversen met sluierstaarten, dit zijn grote vervuilers.
Succes.
 
Gebruik hier ook filterzand, enigste wat ik doe is zoals Jones zegt de bodem stofzuigen als het nodig is.
Dan wekelijks 50% water verversen.

Filters laat ik met rust, tenzij stroming minder word. Dan maak ik alleen filterwatten en evt schuim schoon als dat nodig is is wat water wat ik uit aquarium heb gehaald.
 
Ik zou dat grind er direct uithalen. Je kunt beter zonder bodembedekking zitten dan met een gevaarlijke.
 
Ik gebruik zelf fijn zwart grind 1-2 mm, en keer per week even de vuilste stukken schoon zuigen, de rest woelen de vissen zelf steeds los waardoor het vuil de filters in gaat.
Verversen doe ik nu ik een goede filter heb 1 keer per week 50%, voorheen vaker omdat ik met een kleiner intern filter zal te werken (zit er nog steeds in als backup).

Fijn zwart grind is overigens net zo duur per kilo als grof rivier grind dus voor de prijs hoef je dat ook niet te laten.
 
Hoi Andre, ik had idd zelf ook al aan fijn zwart grind zitten denken. Maar heb jij wel eens problemen dat ze het inslikken of dat het in de neusgaten komen want dat wil ik echt voorkomen. Ik heb trouwens zonet al het grind eruit gehaald en er ligt nu geen bodem op. Ik vind met bodem toch mooier dus geen bodem hou ik sowieso niet.
 
Goedkoop, mooi, praktisch en veilig voor de vissen. Ik zie niet waarom je verder zou zoeken. :) Ik zou wel voor de middelste maat gaan, trouwens.
 

Terug
Bovenaan