Slakkenplaag. Wat te doen?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,927
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo allemaal.

In mijn garnalen bakje is een ware invasie van slakjes. Al geprobeerd met een komkommer om ze te lokken maar valt tegen.
Welke suggesties hebben jullie om de slakjes kwijt te geraken?
 
IMG_20210307_092933.jpg
 
HAHA....Nee joh, ik snap ook dat je geen colomesus asellus in je garnalenbak gaat zetten, dat wordt de garnaal ook voedsel. Ik vind het leuk om mijn mooie SAP te laten zien, en het was meer als ideetje bedoeld. Er zijn "natuurlijke" manieren om van je slakken af te komen. Er zijn bijvoorbeeld toch slak-etende-slakken. Die kleintjes, die harde. Die planten zich veel minder snel voort en eten andere kleinere slakjes op.
Ik denk vast dat er wel meer natuurlijke vijanden bestaan . Als je daar een mooi evenwicht in kan vinden.... iedereen blij.

gr

Mark
 
Yep, de Anatome Helena maar volgens mij pakt die ook garnalen. En bij mij gingen juist die slakken weer dood.
 
Ik zit ff te googelen, zal jij ook wel gedaan hebben, maar er zijn Botia's die ook slakken op hun menu hebben staan, ik denk dat niet alle Botia's zo achterlijk groot worden, is dat wat.?

1615109541423.png
 
Gewoon 1 of twee Helena slakken erin doen. Heb ook altijd Helena slakken bij garnalen gehouden. De grootste slakken zelf er uithalen als je ze ziet.
 
Ik zie net dat het Poelslakjes zijn en die zitten niet zoveel op de bodem. Ik zou dagelijks ze met een stukje slang wegzuigen of met de hand verwijderen.
 
Ik voer al beperkt, niet elke dag krijgen ze voer. Dr. Basleer.
Gebruik je die shrimp sticks van Bassleer? Die verpulveren vrij snel toch?

Heb je al een voerbakje geprobeerd?

Wat ik heb gedaan om van het grote deel van de slakken af te komen:

- Dagelijks, zo niet vaker handmatig de slakes eruit vangen,
- in de avond komkommer op de bodem prikken en dan voor het licht aan gaat die komkommer er ook weer uitvangen,
- garnalenvoer in een glazen voerbakje,
- alle rottende plantendeeltjes verwijderen,
- 3 van de 4 vier ruiten schoonmaken. Garnalen eten ervan, maar slakken ook.
- goed speuren naar slakken eitjes en deze afhevelen.
- misschien toch 1 of 2 Helena slakken om te helpen. Zolang ze slakken kunnen pakken zullen ze geen gezonde garnalen pakken. Zodra de slakken op zijn kun je ze altijd weer verkopen.

Tijdje terug heb ik flubenol gebruikt tegen planaria. Een deel van de slakken heeft het loodje gelegd, maar echt niet allemaal..
(Helena slakken gaan hier wel dood aan, net als andere sierslakken. Die plaagslakjes zijn er gewoon beter tegen bestand schijnbaar..)
 
Gewoon 2 of 3 Helena’s erin, goedkoop, zeer effectief, woelen je bodem om , ruimen de rotzooi op laten je planten en overige medebewoners met rust. Waar vindt je nog zo’n metgezel.
 
Laatst bewerkt:
Er is een methode om je slakken kwijt te raken die wij vroeger veel toepasten dat is met aluin. Maar vorige week heb ik mijn plakkenslaag waar ik maar niet afkwam rigoureus aangepakt denkend aan de uitspraak dat je niet op elke slak zout moet leggen. Dat heb ik nu dus wel gedaan. De planten die onder de eitjes en slakken zaken, met name de rode Alternanthera, heb ik een half uur in zout water gelegd. 30 gram keukenzout op elke liter water. Een waarschuwing vooraf. Dit kan en zal waarschijnlijk je planten aantasten. Dat zie je een dag na de behandeling. Je moet dan onmiddellijk de bladeren die aangetast zijn verwijderen om verslijming en rotting tegen te gaan! Maar het werk wel! Tot nu toe heb ik nog geen slak gezien. En hoe trouwens mijn planten er nu uitzien kan je zien in mijn fotoboek, daarnet heb ik er foto's ingezet. Zie mijn handtekening.
 
Er is een methode om je slakken kwijt te raken die wij vroeger veel toepasten dat is met aluin. Maar vorige week heb ik mijn plakkenslaag waar ik maar niet afkwam rigoureus aangepakt denkend aan de uitspraak dat je niet op elke slak zout moet leggen. Dat heb ik nu dus wel gedaan. De planten die onder de eitjes en slakken zaken, met name de rode Alternanthera, heb ik een half uur in zout water gelegd. 30 gram keukenzout op elke liter water. Een waarschuwing vooraf. Dit kan en zal waarschijnlijk je planten aantasten. Dat zie je een dag na de behandeling. Je moet dan onmiddellijk de bladeren die aangetast zijn verwijderen om verslijming en rotting tegen te gaan! Maar het werk wel! Tot nu toe heb ik nog geen slak gezien. En hoe trouwens mijn planten er nu uitzien kan je zien in mijn fotoboek, daarnet heb ik er foto's ingezet. Zie mijn handtekening.
Dat valt niet onder de noemer lief zijn voor elkaar Ben :DD :DD ;)
 
Ik zit ff te googelen, zal jij ook wel gedaan hebben, maar er zijn Botia's die ook slakken op hun menu hebben staan, ik denk dat niet alle Botia's zo achterlijk groot worden, is dat wat.?

Bekijk bijlage 320848
Vissen adviseren die totaal niet bij de bak of de bewoners passen vind ik nou niet zo'n goed idee. Wie weet hoeveel mensen je bericht lezen als ze googlen op "slakkenplaag" oid en naar de LFS rennen om zulke vissen te halen. Dat eindigt in tranen.

@Friesian
Slakken zijn een goede indicatie van de balans in je bak. Als de populatie ineens explodeert is dat een indicatie dat ergens iets niet goed gaat. Probeer minder te voeren en ruim vaker afgevallen blaadjes etc op. Dit zou al verschil moeten maken.
De Clea helena is ook een hele geschikte optie om de slakkenpopulatie in te perken.
Ze eten ongeveer 1 slakje per dag en planten zich heel langzaam voort.
 
Thanks allen. Een vraag heb ik nog. Er wordt gezegd met een slang werken, zou het lukken met een luchtslang? Op de slang die ik gebruik zit een filterguard om niet de garnalen kwijt te geraken.

Slang is 12/16 met filterguard.
 
Ik ken er niets van en weet niet of deze bij jouw visjes passen.................de latijnse naam ontglipt me maar k zoek hem deze week wel op. Die van mij zat tijdens de opstart maand vergeven van slakjes ( +/-20 op een bak van 100 liter ) + legden nog massas eitjes Toen ik er 10 " streepjes" in losliet hebben die zich aan de honderden eitjes verlustigd dat het bijna niet mooi meer was. Uiteraard ben je daar mee niet van de aanwezige slakken af maar toch je krijgt er geen meer bij.
 
Je kan ook in plaats van ze eruit halen, ze dood drukken. Extra voer voor je garnalen...
alleen wel opletten of alles opgegeten wordt en niet alles ligt te rotten op je bodem.
 
Thanks allen. Een vraag heb ik nog. Er wordt gezegd met een slang werken, zou het lukken met een luchtslang? Op de slang die ik gebruik zit een filterguard om niet de garnalen kwijt te geraken.

Slang is 12/16 met filterguard.
Ik zou juist een grote slang pakken. Als er garnalen mee gezogen worden dan blijven ze heel. Doe er een witte emmer onder en ze komen ongeschonden in de emmer, kun je ze dan weer uitvangen 👍🏻 tegelijk het vuil van de bodem afhevelen.

Ik wil in de 80cm niet teveel water wisselen per keer. Dus als ik de bodem heel goed afhevel doe ik het in een emmer laten bezinken en de helft tot drie kwart van de emmer weer terug gieten.
 
Er wordt gezegd met een slang werken, zou het lukken met een luchtslang
Ik denk niet dat dat gaat werken, zo'n luchtslang klap om in een hoek in plaats van in een bocht, hierdoor wordt de flow afgekneld.

Ik gebruik een vrij stugge (door ouderdom?) 12/16 maar met de Heterandria formosa heb ik ook het probleem dat ik elke keer een paar de glijbaan af laat gaan.
Ik zet nu zelf een stukje panty dat ik zo ver mogelijk oprek op het deel dat in het water hangt. Werkt voor de formosa prima en wellicht ook voor de garnaaltjes. Het stukje panty heb ik vastgezet met een haarelastiekje. Ik merk niet dat de flow minder is door het stukje panty. Die regel ik met een vinger bij de slang aan het andere einde.
 

Terug
Bovenaan