Silicaat verwijderen uit water


Nou ja, hier verbaas ik me dan ook weer over. Neem jouw zin: "Heb je een bak zonder planten dan ga je niet het licht verlagen, nee je voegt CO2 toe." Waarom zou je CO2 willen toevoegen in een bak met algen?
Omdat een tekort aan co2 alg veroorzaakt, en je het altijd bij het tekort moet zoeken als het om alg gaat.

Dit is wat ik denk dat john bedoelt. Ik zou dit niet zo aanpakken dat weet je :) ik draai de driehoek om šŸ¤£
 
Omdat een tekort aan co2 alg veroorzaakt, en je het altijd bij het tekort moet zoeken als het om alg gaat.

Dit is wat ik denk dat john bedoelt. Ik zou dit niet zo aanpakken dat weet je :) ik draai de driehoek om šŸ¤£
Nee, een tekort van CO2 in een plantenbak kan alg veroorzaken. En dat is een tekort voor planten en niet voor de alg want die ontstaat!
 
Nee, een tekort van CO2 in een plantenbak kan alg veroorzaken. En dat is een tekort voor planten en niet voor de alg want die ontstaat!
Ja precies, het is de verwoording, alleen het lijkt er zo ingestampt te zijn dat bij niet kloppende verhoudingen altijd de beperkende factor aan moet gekeken worden. Dat je altijd omhoog moet werken ipv omlaag. Dat tekort een soort nieuwe betekenis heeft gekregen.

Het zou best kunnen dat de alg graag leeft in co2 arme omgevingen. Dat de alg ook niet goed kan leven als er meer dan gewoonlijk aan co2 is. Vooral met sterke lampen er boven. En dat tekort nu betekent: een omgeving waarin 1 of meerdere voedingsstoffen lager is dan waar planten graag in groeien.

Het is alsof planten de hoofdrol van een aquaruim zijn gaan spelen, zelfs in een aquarium zonder planten. Ik denk dat dat komt omdat de bepaalde gebruiken van de eimethode er in geslopen zijn omdat ze gewoon handig zijn.

Zoals je bak vol pompen met co2 tot je planten niet anders weten en gebreken krijgen als ze een dag niet voldoende krijgen. Het heeft zn voor en nadelen.

De ei moet goed gedaan worden anders krijg je soms grote gebreken in tegenstelling tot leandose. Met algen tot gevolg. Daar kunnen we volgens mij wel over door 1 deur šŸ˜„ grote planten zijn mooi maar dooie planten zijn een zonde dat is het risico van het vak.
 
Nee, een tekort van CO2 in een plantenbak kan alg veroorzaken. En dat is een tekort voor planten en niet voor de alg want die ontstaat!
Ja dat is ook wat ik bedoel. Natuurlijk is het geen tekort voor de alg maar wel de trigger.
Algen ontstaan in de regel door tekort in de voedingstoffen in het water.
 
Ja dat is ook wat ik bedoel. Natuurlijk is het geen tekort voor de alg maar wel de trigger.
Algen ontstaan in de regel door tekort in de voedingstoffen in het water.
Het is net alsof een aquarium dan alleen maar om planten draait terwijl planten maar een onderdeel zijn van het hele systeem. Je noemt een tekort dus een situatie waarin 1 of meerdere voedingsstoffen weinig aanwezig zijn. Dan is het een tekort volgens jou als ik het goed begrijp.

Ik noem dat een balans, en een balans kan verschillende vormen hebben, zoals verschillende aquariums verschillende waardes nodig hebben.

De tekorten zijn omstandigheden waar algen goed in groeien (sommige planten ook maar de meeste niet
Goedde waardes zijn omstandigheden waarin algen niet goed groeien maar juist planten goed in groeien.

Begrijp ik het goed?

In jou woorden bestaan er 2 soorten tekorten
Tekorten die algen en planten kunnen hebben
En het tekort wat een aquaruim kan hebben (wat de trigger is van alg)
 
Ja je kan het een tekort noemen en zo wordt het in elk geval vaak genoemd. In de situatie met co2 en licht mag je van mij ook zeggen het is geen tekort aan co2 maar een teveel aan licht maar het gevolg zal hetzelfde zijn.
Daarom zei ik al een beetje het kip en ei verhaal;)
Je mag het ook de balans noemen zoals je net deed want ja teveel licht tov de co2 is dan een niet goede balans. Daarom zeg ik liever gewoon algen ontstaan door een tekort van een of meerdere voedingsstoffen.
 
Ja je kan het een tekort noemen en zo wordt het in elk geval vaak genoemd. In de situatie met co2 en licht mag je van mij ook zeggen het is geen tekort aan co2 maar een teveel aan licht maar het gevolg zal hetzelfde zijn.
Daarom zei ik al een beetje het kip en ei verhaal;)
Je mag het ook de balans noemen zoals je net deed want ja teveel licht tov de co2 is dan een niet goede balans. Daarom zeg ik liever gewoon algen ontstaan door een tekort van een of meerdere voedingsstoffen.
Het moeilijke er aan is dat tekort fout klinkt maar tekort is niet perse fout (niet het tekort waar we het nu over hebben, de betekenis die je er aan geeft). Stel je hebt een aquaruim met goudvissen zonder planten en je vind het niet erg dat de achterwand vol met baardalg komt te zitten. Jij zou dat omschrijven als een tekort terwijl diegene met het aquarium juist denk maar dit is precies zoals ik het wil hebben.

Je bent ingesteld op 1 waarde die de ideale waarde zou moeten zijn. Maar elk soort waarde kan de ideale waarde zijn. Een lage co2 en hoge licht verhouding staat ook goed in balans (mits het niet schommelt) en in sommige situaties zullen er zelfs dan nog mensen zeggen "ik heb te veel co2"

Stel je komt hier nieuw op het forum en je hoort iedereen zn situatie omschrijven als een tekort. Dan denk diegene ik doe iets fout. Maar het is helemaal niet fout. In mijn ogen is het juist goed om algen te hebben in mijn voorbeeld die ik net gaf. Anders zouden de stoffen alleen maar het water belasten.

Het heeft mij in het begin ook een beetje verward en als je tekort een nieuwe betekenis geeft en vervolgens 2 betekenissen gaat hebben dan word het ook heel verwarrend. In een low tech aquaruim met dirted substraat zou je namelijk nooit co2 mogen toevoegen of je moet het wel heel ingewikkeld willen maken maar dan is het geen low tech meer.

Je verstoord het bioritme van de plant en de organismen daar omheen. Als je dan co2 het probleem gaat vinden ipv bijvoorbeeld PAR en je meer co2 toevoegd dan er op een natuurlijke wijze ontstaat dan is de bak juist uit zn natuurlijke balans. En moet je continu de bak in een bepaalde kant duwen om evenwicht te houden.

Ik hoorde als leek dat algen komen door tekorten. En je tekorten in een plantloze bak kan hebben. Als of het een fout iets is. Dat maakte het niet makkelijk om nog door de bomen het bos te zien.

Eigenlijk is het een beetje een mening die je daarmee uit door het een tekort te noemen. Feitelijk is het geen tekort als er niets of niemand aan lijd, behalve jij die last van de alg hebt op dat moment. Jij zou het als een tekort aan co2 kunnen omschrijven maar dat is jouw persoonlijke smaak.

Dat zou het zelfde zijn als je zou zeggen bij cardina garnalen die op een lage ph leven, cardina leven op een tekort aan ph (teveel h+) nee ze leven niet op een tekort aan ph, ze leven in een lage ph.

Zo leven de algen niet van tekorten, ze leven van lage co2 waardes.
Ook leven algen van planten die ongezond zijn als gevolg van tekorten die de plant heeft. Maar dat is de plant die tekort heeft, het is niet de alg die leeft van tekorten. Het is de alg die leeft van de voedingsstoffen van de verzwakte plant. (Of de plant die de strijd niet meer aan kan)
Daarom gaat het ook niet op om het een tekort te noemen in een plantloze bak.

De alg heeft 0% met de tekorten temaken. Hij geeft om de plant. Wat de rede is van de ongezonde plant maakt de alg niet uit. Hoe ik het begrijp is dat de meest voorkomende probleem bij planten een co2 tekort is, vooral wanneer baardalg op komt. Daarom helpt het ook vaak om co2 toe te voegen tegen de alg. De alg heeft in die zin niets met de co2 temaken de plant wel.

Ik denk dat dit verband heeft met het lekken van bepaalde stoffen, of het afgeven van bepaalde hormonen. Dat als neveneffect heeft dat de alg wilt groeien. De plant maakt namelijk stoffen aan als hij tekort aan co2 heeft. Hormonen. Deze hormonen trekken bacteriƫn aan die co2 maken voor de plant.(mits je de juiste bodem hebt inclusief anearobische bacteriƫn)Het zou kunnen dat deze hormonen ook baardalg aantrekt.

Maar zoals ik dus ook daarnaast begrijp houd de alg helemaal niet van extra co2 dus voor de alg is het dubbel op, planten worden sterker en voor de alg is er te veel co2.

Maar fijn dat we er in iedergeval uit zijn. Om een lang verhaal nog langer te maken šŸ¤£
 

Terug
Bovenaan