Sewellia lineolata


H

Hein..V

Guest
Ik heb 2 Sewellia lineolatas, een kleine en grote, Volgens mij zijn ze van het zelfde geslacht, want als ze lekaar tegen komen, vliegt die grote de kleine aan, maar die grotere die gaat ook gewoon achter alle andere vissen aan is dat normaal gedrag?, en de andere is helemaal niets mis mee..!!
 
Er zijn inderdaad vaker problemen met overdominante sewellia's. Meer schuilplekken (stene, hout, ...) en meer planten toevoegen aan je bak kan helpen.
 
Is die agressie/dominantie niet ook een probleem van ze houden in te kleine groepjes? En misschien ook wel van te hoge temperaturen? Het is toch een subtropisch hillstream groepsdiertje?

~ Ivo
 
vaak hangt het van karakter af. Als je wil kweken, moeten ze net warmer.
 
Ik hou ze op 18 graden, kamertemperatuur.

Er is kweekgedrag maar het vrouwtje moet er niets van weten.

Heb 2x mannetjes en 1 vrouw, omdat ik niet heb moeten kiezen.
Maar de aggressie van man tegen man is er niet.
Wel tegenover het vrouwtje.

Het is me trouwens opgevallen dat er het meest agressie is tijdens het voeren.
En sewellias ook hun favoriete plek uitzoeken, maar o wee als er iemand anders daar zich durft te begeven.

Maar anders valt het nog wel mee.
Want bijvoorbeeld de japonicas en de waaierhand laten ze met rust.
 
Bij mij jagen ze zelfs soms de neons weg, met corydorassen op de bodem doen ze dat dan weer niet, heel apart visje.
Voor de beste kweekresultaten heb je inderdaad beter 2 mannen op 1 vrouw. Vergelijkbaar met cory's, door meer mannen wordt de paringsdrang gestimuleerd. 1 Man alleen hoeft niet te pronken, of de macho uit te hangen om anderen weg te jagen.
Als ze elkaar wegjagen wil dan niet perse zeggen dat het er 2 van hetzelfde geslacht zijn, het wegjagen kan evengoed onaanvaarde avances zijn. Opvallend hierbij is de richting waaruit ze elkaar benaderen, meestal is zijdelings paargedrag, voorwaarts intimidatie.
 
ik heb ze te warm dacht ik zo heb ze op 25 graden, en heb maar 2 exemplaren maar ik ga binnenkort men bak veranderen in een Hillstream biotoop en dan komen er nog een paar bij. maar even wat anders
iemand een idee wat dit is? man of vrouw.? denk namelijk 2 dezelfde geslacht in heb er in te hebben,

453977_0_82_20140126_20.jpg
 
Dan denk ik dat dit een mannetje is, wat denk jij Pol.?
 
Op de buik denk ik vrouwtje, maar zou graag eens de bovenkant zien, dan kan je beter die fences, of het gebrek er aan zien.
 
Soort van verharde vinnen, voor meer uitleg zie mijn topic kweekbakken, daar staat ook een goeie link voor meer uitleg van sewellia's.
 
De vrouwtjes hebbben een spitser neusje. Bovendien zijn ze lichter van kleur, dat is heel duidelijk te zien.
Ik zelf heb 4 mannen en 1 vrouw! jammer...
 
Om het met zekerheid te kunnen zeggen kan je enkel afgaan op de 'fences'. De kleur mag je zeker niet op afgaan, dit kan van vis tot vis anders zijn. Mss kan het wel toevallig zijn dat bij jouw de vrouw lichter gekleurd is. De spitse vorm vind ik ook nogal subjectief.
 
Hier de foto's van de grotere(hoop dat ze bruikbaar zijn,


932871_0_82_sewelliagr.jpg


949884_0_82_sewelliagro.jpg



en de kleinere,

564926_0_82_sewelliak.jpg


376194_0_82_sewelliakl.jpg
 
Dat is idd een mooi stukje.! :D maar die grotere vrouw dan die is dus wat rebbels, is dat het aard van het beesje of gewoon het feit dat ze zich niet prettig voeld.?
 
Aard van het beeste, gebeurd vaak bij sewellia's dat de grotere baas spelen. Vooral zo in de zin van dit is mijn steen (of blad) en hier komt geen andere sewellia in de buurt. tov andere vissen zijn ze meestal wel verdraagzaam. Waar woon je ? Ik heb verschillende keren gekweekt met sewellia (noem het toevalskweken) en heb wel nog mannetjes (100%zeker) over.
 
Als ik de foto�s hier bekijk heb ik duidelijk allemaal mannen! Vrouwen zijn ook ronder meen ik te zien.
Begin nu ook te twijfelen aan mijn zogezegd lichter getint vrouwtje!!
 
Heb je er foto's van, of ergens een topic waar er foto's in staan ?
De fences zie je meestal wel goed, bij volwassen dieren. Alleen op foto zijn ze niet altijd duidelijk.
 
@pol ik woon in Friesland! dat wel wat uit de richting he:p
Maar ik zal kijken de de LFS of ze ook mannen hebben zitten. Heel erg bedankt iig.!
 
Heb geen duidelijke foto�s. Zal daar eens werk van maken in een nieuw topic.
 
Kunnen hier ook een topic van maken , geslachtsonderschijd sewellia lineolata.? en dan verplaatsen naar identificatie bewoners.
 
Als dat topic er komt, mss handig om steeds foto's van zowel buikzijde als bovenkant te maken en te posten. Ik wil zeker helpen met identificatie. Eens je weet waar je moet op letten is het namelijk zo moeilijk niet meer.
 
Ik heb ondertussen enkele foto�s. Plaats ik ze hier of maak ik een nieuw topic?
 
maakt niet zoveel uit denkik. Dit is tenslotte een sewellia topic, als het niet ok is, passen de mods het wel aan. Je mag mij altijd pb-en met sewellia vraagjes. PS waar in Belgi� woon je ?
 
Ik woon in Ternat. Wel een eindje van Houthulst( in West Vlaanderen?)
Problemen om de foto�s te plaatsen :D
Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog iets heb geplaatst, vandaar is het weer even zoeken. Mijn excuses.
 
Ik kan enkel foto�s plaatsen om ze dan met een link te openen. Dat is niet de bedoeling, had ze liever rechtstreeks te zien geplaatst.
 
Je kan ze via deze site uploaden, bovenaan de pagina op foto's klikken en dan upload programma ;)
 

Terug
Bovenaan