sera snail collect


J

jjpverbaarschot

Guest
Goedendag.
Mijn vraag is wat is jullie ervaring met de sera slakkenval.
Ik heb die nu een paar dagen... Had er wat slakjes in zien zitten waaronder een grotere puntslak. Maar volgende dag is het valletje weer leeg!?

Nu is mijn tweede vraag.. Waarom maakt sera ook de "snail ex" chemische bestrijding als de "snail collect" zou werken.

Ik heb het gevoel dat ik ben opgelicht. Ik heb meer dan 20 euro betaald om zo'n valletje in huis te krijgen.
Ik had het aangeschaft nadat ik mensen hier op dit forum foto's had zien plaatsen met een valletje dat vol zat met slakken. Maar zeg nou eens even eerlijk waren die echt 'gevangen'? Of hebben die forum leden gewoon dat valletje volgepropt met zelf gevangen slakken?

(http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1045841)

Want serieus hoor er zaten er gister minstens 20 in en vanochtend maar een paar dus ze kruipen er makkelijk weer uit :eek:
 
Om deze foto was ik overtuigd... maar zelf krijg ik totaal niet zoveel slakken in de val terwijl ik er honderden in de bakken heb

Ronald zei:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik B:
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Is het normaal gesproken mogelijk dat er vissen in komen? Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat vooral de corydorassen er een handje van hebben, net zo lang door te prutsen tot ze zelf in de val zitten :stom: . Iemand ervaring?
Bij de sera slakkenval is dat niet mogelijk omdat er spijltjes voor de val zelf zitten die je in kunt stellen zodat je vissen er niet door kunnen.

Na 1 uur:
_0_7_slakkenval_022.jpg

Na 2 uur:
_0_7_slakkenval2_001.jpg


De beste resultaten heb ik met de meegeleverde tabletjes (sera O-nip?) en de algenwafers.
Overigens wordt de vangst ook zeker bepaald door de hoeveelheid slakjes..
En zoals je ziet ik heb er genoeg.. :eek:
 
Heb hem ook in huis, en vaak gebruikt. Zat meestal goed vol. S avonds in de bak leggen, met een paar voertabletjes erin, en smorgens vroeg er weer uithalen. Dat gaf bij mij een prima resultaat.
 
Ik neem aan dat de foto s ook de realiteit laten zien en niet dat men de val volpropt.
Ik hoor dan ook wisselende geluiden over de diverse slakkenvallen.
Ik heb er destijds ook een gekocht maar het werkt hier ook niet.
Dat was niet een van van Sera overigens. Maar toch blijkt het bij anderen wel te werken.
 
als er 20 in zitten waarom heb e hem dan al eens niet leeggemaakt
 
Fozzy zei:
Heb hem ook in huis, en vaak gebruikt. Zat meestal goed vol. S avonds in de bak leggen, met een paar voertabletjes erin, en smorgens vroeg er weer uithalen. Dat gaf bij mij een prima resultaat.

oke dankje. dat ga ik dan ook nog eens proberen met meerdere tabletjes erin

het probleem van dit valletje bij mij is.. het lijkt of de (punt)slakken zo slim zijn dat ze er weer uit kunnen komen, er zat vanochtend toen ik keek een slak in van wel 3 cm lang, die is dus veel te groot om door de binnenste spijltjes terug naar buiten te kruipen.. maarja het is hem blijkbaar toch gelukt

naar mijn idee is een val iets waar je niet meer uit kan komen dus het maakt niet uit hoe lang je zoiets erin zet of overdags of snachts, want als je ergens niet uit kan dan maakt het niet uit of het licht of donker is.. achjee, dit vereist niet alleen slakken-kennis maar ook technisch inzicht want dit valletje is blijkbaar niet capabel om slakken binnen te houden.
ik geef het nog een kans maar eigenlijk heeft het al geen zin meer want ik heb al bewijs dat de slakken gewoon kunnen ontsnappen dus wat heeft het voor zin om te proberen ze zo lang mogelijk erin te houden. ik ga contact opnemen met sera en bij deze raad ik mensen af om dit valletje te kopen, je kan beter de slakjes gewoon met de hand uitvangen dus
 
roosen zei:
als er 20 in zitten waarom heb e hem dan al eens niet leeggemaakt

inderdaad, ik heb hem al eens niet leeggemaakt.

maar je bedoeld waarschijnlijk waarom ik hem nog niet leeggemaakt had.. nou, omdat ze er vanzelf zijn uit gekropen
 
jjpverbaarschot zei:
roosen zei:
als er 20 in zitten waarom heb e hem dan al eens niet leeggemaakt

inderdaad, ik heb hem al eens niet leeggemaakt.

maar je bedoeld waarschijnlijk waarom ik hem nog niet leeggemaakt had.. nou, omdat ze er vanzelf zijn uit gekropen

als je ziet dat er 20 inzitten kon je hem toch snel leegmaken
die 20 konden e dan zeker niet meer uitkruipen
 
ja dat had ik ook wel kunnen doen :) maar ik dacht ik wacht nog even en later toen ik weer keek waren ze eruit

hier een foto net gemaakt:

687953_0_82_20140727_1809421.jpg
 
Volgens mij werkt een plak komkommer net zo goed.
Ik heb met mijn val ook geen echt goede resultaten gehaald.
Of dat het aan de soort slak ligt die je hebt, ik weet het niet hoor.
 
ja ik kan nu wel weer een foto maken om te bewijzen dat de slakjes op de vorige foto er weer uit gekropen zijn.. maar denk dat mensen me wel geloven als ik het gewoon zo zeg.
het is niet zo heel duidelijk mijn excuses, maar als je goed kijkt op de vorige foto die ik poste zie je in het midden op een rood spijltje aan de voorkant een redelijk groot torenslakje zitten... die is er dus ook weer uit gekomen, ik denk dat torenslakjes op de een of andere manier onder de zwarte diagonale spijltjes heen kunnen kruipen, ze tillen ze op zegmaar. en andere mogelijkheid is dat er in de breedte ook teveel speling op die zwarte spijltjes zit dus de openingen worden groter als ze ertussen wurmen.

ik heb zelf ook een goed zitten kijken maar ik denk dat dit valletje juist heel goed zou werken als de spijltjes gewoon verticaal zouden lopen en niet diagonaal... hier een schets van wat ik bedoel;

952968_0_82_asdfasdf.jpg
 
of nouja nu ik het zo bekijk zal het waarschijnlijk ook geen zak uitmaken xD

het gaat meer erom dat ze de terugweg naar buiten kunnen vinden en dat ze de spijltjes kunnen optillen
 
Heb je het al eens met een plakje komkommer geprobeerd als het licht net uit gaat?
Ik heb dan binnen een paar uur er vrij veel slakken op zitten hoor.
Misschien heb je dat al geprobeerd en heb ik dat gemist.
 
Zelf heb ik deze..
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquariaplanten_en_verzorging/slakkenbestrijding/212467

Kun je enige controle uitoefenen op in hoeverre de spijltjes omhoog kunnen bewegen.. met een pennetje die dwars op de spijlen staat.

Maar als ik met dit valletje grotere slakken wil vangen dan lopen de kleintjes er weer uit.. en als ik de kleintjes wil pakken dan komen de grote er niet in ;)
Ideaal zijn ze denk ik geen van allen..

Wel vind ik 20 euro voor zo'n valletje wel errug veel.. dus kan me je teleurstelling dan wel voorstellen.
 
hier even een schets met de plekken waardoor ik heb gezien dat slakjes heen kropen terug naar buiten toe, ik heb 1 moment er een puntslak van 3-4cm erin zien zitten zelfs die moet dus via deze openingen eruit geglipt zijn, de plekken waarvan ik sowieso al mn twijfels had heb ik aangegeven met groene pijlen;

241887_0_82_asdfsdf.jpg


(spijltjes zitten recht maar er zit zoveel speling op nog meer als getekend tussen elk spijltje kan je zo je vinger doen)
 
Ja ik vind 20 euro voor een stuk plastic erg duur. Ook als het wel zou werken dan nog is het te duur vind ik.
Maar ja nu frustreert zo n geval ook nog eens.
Dat is jammer.
 
jessicapilon zei:
Heb je het al eens met een plakje komkommer geprobeerd als het licht net uit gaat?
Ik heb dan binnen een paar uur er vrij veel slakken op zitten hoor.
Misschien heb je dat al geprobeerd en heb ik dat gemist.

ja ongeveer geprobeerd idd met stukje geblancheerde komkommer en savonds pas erin gedaan, maar pas sochtends eruit en toen was de vangst ook nihil,
maar om het zo te doen is dit valletje zelfs te onhandig voor ook nog want om het open te maken moet je al die buitenste (anti vis) spijltjes losmaken en klepje eraf enz tis net een klein bouwpakketje

het zou ook inderdaad wel lukken om het valletje er binnen een paar uur snel er weer uit te halen als ze op de komkommer zitten, maar ja dan kan je eigenlijk net zo goed een open bakje met komkommer erin neer leggen en gewoon dat bakje eruit halen als ze op de komkommer zitten haha
 
ik had trouwens op alle tekeningen de buitenste spijlen weg gelaten, die zijn sowieso bedoeld om de slakken erdoor naar binnen te laten en grotere dieren tegen te houden (en ze functioneren ook als soort schroeven om de delen van het valletje bij elkaar te houden)
 
Ik pak een gebaksvorkje, prik er gewoon rauwe komkommer aan beide kanten een schijfje aan, en oogsten maar, de vissen gaan eerst, de slakken later, en beide schijfjes zitten de volgende ochtend aan beide kanten vol met slakken. (wel bij schemer oogsten)
Ik doe dat een aantal avonden achter elkaar,s'morgens oogsten en stop als ik denk dat het aantal weer acceptabel is.
 
Bedankt Astrid Ik ga dat ook maar doen.
Ik heb een mail gestuurd naar sera met mijn tekening erbij over dat ze kunnen ontsnappen Ik ben benieuwd wat ze zeggen. Als ik antwoord van ze krijg laat ik het hier weten
 
Ik vang er zelf ook vaak veel als ze tegen het glas zitten schep Ik ze eruit dat werkt ook goed omdat ze vaak met tientallen richting oppervlakte gaan, alleen nadeel is komt alleen incidenteel voor bijvoorbeeld als er drijvend voer aanwezig is. . Maargoed daarom had ik dus speciaal die val aangeschaft maar dat werkt dus nog minder
 
ik heb het valletje er maar weer uit gehaald hij blijft leeg.. hier nog een foto van de spijltjes zoals in mijn tekening ik had getekend waar ik denk dat de slakjes door naar buiten kunnen. ik heb er een rolmaat onderlangs gehouden om aan te tonen hoe groot de openingen minstens kunnen zijn, als je licht met je vinger erop drukt wordt het nog groter :S


162389_0_82_20140807_1638351.jpg
 
Ja zo kruipen ze weer naar buiten idd en heeft heel de val geen zin.
Lijkt wel of die spijltjes met de grote ruimte ertussen vastzitten aan de onderkant of zie ik dat verkeerd?
 
Ja daar komen ze zo weer door zeg rare constructie met die pennen hoor. hadden ze beter een vast geheel van kunnen maken met weinig tussenruimte. Hier gaat bijna iedere slak weer door naar buiten.
En dat voor zo n prijs. Nou geldklopperij vind ik dat.
 
Plastic flapje aan de binnenkant maken,op de spijltjes,dat gelijk terug valt.
kunnen ze niet meer terug.
 
In principe is het een mooi systeem en zou het in theorie moeten werken maar zo op deze manier gaat dat niet z'n ding doen.
 
Ik vind de prijs voor een stuk plastic ook erg duur hoor.
En als het zou werken ok, maar ja dat doet het niet.
Je kunt ze beter uit de bak schieten dan ;).
 
Tabletje op de bodem. wel 20 slakken erop.. schepnetje ,hup er uit,en in de slakkenbak.
 
Seabait zei:
Ja zo kruipen ze weer naar buiten idd en heeft heel de val geen zin.
Lijkt wel of die spijltjes met de grote ruimte ertussen vastzitten aan de onderkant of zie ik dat verkeerd?

nee door die zwarte spijltjes kruipen ze erin als soort flippers zitten alleen bovenaan vast dus gaan omhoog als er iets in kruipt en zijn bedoeld om omlaag te blijven als er weer wat uit wilt


Bertus zei:
Plastic flapje aan de binnenkant maken,op de spijltjes,dat gelijk terug valt.
kunnen ze niet meer terug.

dat vind ik een goed gevonden oplossing!


jessicapilon zei:
Ik vind de prijs voor een stuk plastic ook erg duur hoor.
En als het zou werken ok, maar ja dat doet het niet.
Je kunt ze beter uit de bak schieten dan ;).

ik had er zelf zoveel voor betaald dat kwam door reiskosten was mijn eigen keus, in principe worden ze gemiddeld voor 10 euro verkocht

Seabait zei:
Of heleboel bosjes cabomba kopen die net van de kweker komen! ;)

haha wat is er dan met cabomba en slakjes? die vat ik ff niet
 
Geeft niks,stomme garnalen! ;)

Is natuurlijk geen serieuze tip zal ik even melden voor de zekerheid...
 
hahah ja ik heb dus vuurgarnalen en appelslakken. de bedoeling is om alleen de toren/punt-slakken eruit te vissen en de appelslakken laten leven :p
 
Seabait zei:
Geeft niks,stomme garnalen! ;)

Is natuurlijk geen serieuze tip zal ik even melden voor de zekerheid...

Haha, ja zonder de Cabomba gaan ze ook wel dood he John.
Tenminste bij ons wel dan :stom:
 

Terug
Bovenaan