Sera Aquatank 128L van Mike139


IMG_0277.jpeg


Had ik al gezegd dat ik blij met deze bak ben? ;)

Afkloppen, maar nog geen alg te bekennen.
Heb nog 1 Alternanthera reineckii Pink' bijgeplaatst, de rechter.
 
Gisteren toch weer 5ml Easy-life nitro toegevoegd. No3 was weer < 3.

Ik moet de garnalen meer bijvoeren, wat ik nu ook doe, want ik zie dat ze m'n Alternanthera reineckii Pink aanvreten.
Ze krijgen nu een algentablet om de dag, maar ik ben van plan om ze e.e.a. aan groente te gaan geven. De panda's zijn namelijk ook gek op die tabletten, dus ik weet niet hoeveel er voor de garnalen overblijft.
De mosjes vinden ze overigens ook erg lekker :)

Vanmorgen vond ik helaas 1 van de red cherries dood op z'n rug :(
Altijd treurig, maar met 20 stuks, redelijk nieuw, kan er altijd eentje gaan.
Ik hou het goed in de gaten dat het niet e.o.a. virus is.

Sowieso hou ik dit aquarium veel beter in de gaten dan de vorige. Dat komt alleen al doordat er geen kap op zit en de verlichting in de weg zit.
Je ziet meteen wat er drijft en kan het er zo uitpakken.
 
drup drup drup, niet het aquarium, maar wel van de regen in...
Gisteren staat de Co2 indicator weer op donkergroen. Ik kijk in de kast: pH 6.9!

Co2 gaat niet hoger dan 1bps, dus de regulator uit elkaar gehaald, kom ik er achter dat het terugslagventiel vóór de bellenteller defect is.
Gelukkig had ik er nog 2 liggen en dus meteen omgewisseld.
Degene die ik tussen de bellenteller en de inlinediffusor heb zitten had ik al vervangen. Geen idee of die dingen verouderen.

Ik heb Co2Art een mailtje gestuurd met de vraag of dit een onderhoudsitem is of dat het domme pech is.
 
En toch nog steeds heel blij met het aquarium :)
 
Bijna 2 weken verder na de start en WAUW wat ziet het er goed uit.
De kleuren en groei zijn top. Nul alg en hopelijk blijft dit zo.


IMG_0337.jpeg

Helaas heb ik wel met vuurgarnalen sterfte te maken gehad. Alle waterwaardes zijn in orde.
Van de oorspronkelijke 20 heb ik er nu nog een stuk of 8 (die ik zie) en die doen het prima. Zijn mooi van kleur en groeien ook goed.
Wellicht heb ik zelf een grote fout gemaakt door ze te snel van het tijdelijke kleine naar het grote aquarium over te zetten.

Ik heb gelezen dat ze daar niet goed tegen kunnen of is dat onzin? Heb ze zo met een netje overgezet.
 
IMG_0541.jpeg

Zie ik ineens dat de Anubias Nana onder water aan het bloeien is. :)

We hebben toevallig in de vensterbank bijna dezelfde staan, spathiphyllum.

De planten doen het nog steeds allemaal geweldig. Er is een korte periode geweest van wat groene aanslag op het hout en de stenen, maar dat kwam doordat ik de juiste lichtsterkte aan het zoeken was. 85% van de Chihiros B (80cm) was net teveel. 75% lijkt tot nog toe de sweet-spot.
De bruine aanslag op de trage groeiers is ook aan het verdwijnen, alle nieuwe bladeren blijven netjes groen.

Ik doe iedere week een 60% waterwissel en voeg daarna 25ml AIO van PlantedBox toe.
De drijvende planten groeien ook als kool, daar schep ik bij iedere waterwissel een deel van weg.

Sowieso onderhoud ik dit aquarium beter dan alle voorgaande aquaria. Noem het voortschrijdend inzicht, maar voor mij is de zegen dat het aquarium van boven open is en wat lager.
Je plukt er zo de losse blaadjes of rommel uit. Ook al zijn kappen zo verwijderd, was dat toch steeds blijkbaar net die drempel dat ik soms te lang wachtte met actie.
Nu als ik er langsloop kijk ik er steeds in en pak sneller een netje, de schaar of doe het raam even tussendoor.
 
Laatst bewerkt:
b-b-b-baardalg! :mad:

Hoe dan? Watercirculatie is echt goed, Co2 netjes lichtgroen, verlichting op orde (staat nu op 70%)...
Ik hou Estimative Index aan met AIO van Planted Box en doe zodoende iedere week minimaal een 50% waterwissel. Bij mij meer 60%+.
Ook hou ik het aquarium nu netjes schoon, dode of slecht uitziende bladeren verwijder ik, alleen de bodem moet ik nog stofzuigen maar dat alleen zal toch niet voor de baardalg zorgen?

Om het tegen te gaan heb ik, waar ik het zie, de baardlag bedruppeld met Easy Carbo en doe nu dagelijks (sinds 3 dagen) 3ml Easy Carbo in het water.

Ik snap er eerlijk gezegd niets van, want ik denk nu toch echt alles goed te doen. :(
 
IMG_0594.jpeg

Dit is zelfs al iets teveel. Het is limoengroen, op de foto ziet het er geler uit dan in het echt.
Ik heb toch maar een extra stromingspompje geplaatst en ik zie nu dat er een nog betere stroming is.
De Ph is zo goed als constant door een Ph-controller.

Er moet toch iets niet in orde zijn...
 
Ik verwacht dat dit heeft bijgedragen aan het probleem. Aarde uit de tuin zit barstensvol onafgebroken organisch materiaal.
Zelfs als dit onder het zand ligt dus?
Dat zou wel balen zijn, want is niet meer op te lossen zonder het hele aquarium af te breken. :(
Ik heb de aarde wel ontdaan van alle grotere stukjes.
 
Volgens mij heeft dit met diffusie te maken maar hou me ten goede Mike.
Als in verspreiding van de Co2?
Ik heb nu een stromingspompje geplaatst en zie een stuk meer stroming.
Vlokkenvoer gaat nu in in zo'n 20 seconden van rechts naar links door het aquarium (als de vissen het niet binnen die tijd opgegeten hebben).

Het aquarium is eigenlijk in 2 delen door de indeling. Achterin is mega stroming, voorin een stuk minder.
Ik hoop dat het dit was/is. Co2 zit er genoeg in en de Ph is stabiel.
Als het toch de bodem blijkt te zijn, dan.... :-(

In de tussentijd ga ik de baardalg met een pipet te lijf en doseer de maximale veilige dosis Easy Carbo per dag.
 
Ik denk dat @Cornelius het beste kan uitleggen hoe dat vanuit de bodem in je water komt. Ik vermoed dat het organisch materiaal vergaat en wordt omgezet in nh3/4 en dat is een boost voor algen.
 
Zoals John al eerder opmerkte komt dit door diffusie.
Tuinaarde en compost bestaat uit overmatig veel stikstofverbindingen zoals ammonium. En algen (maar ook planten) zijn hier dol op.
Je kan er wel mee werken, maar alleen in kleine hoeveelheden
 

Terug
Bovenaan