Sera Aquatank 128L van Mike139


Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Berichten
244
Leeftijd
47
Het aquarium is binnen en in 1 stuk, wat nogal een opgave schijnt te zijn omdat de floepers van Sera de pomp en de verwarming LOS, ja LOS! in het aquarium meeleveren...
De randen binnen zijn dus al bij menigeen gebroken aangekomen...

Sera aquatank.png

De inrichting ben ik nu druk mee bezig. Met name de hardscape vind ik een opgave.
Ik ben al langs meerdere winkels geweest, maar vooral de steenkeuze valt me erg tegen.
De meeste stenen zijn te klein of juist weer VEEL te groot...

Mijn voorkeur gaat uit naar zandsteen, maar dat lijkt een onmogelijke opgave te zijn. Zelfs bij winkels die vijverdecoratie (stenen) verkopen.
Wat worden er overigens bizarre prijzen gevraagd voor een beetje steen zeg :rolleyes:

Toen ben ik naar een steenhandel gegaan met een redelijke selectie, maar helaas veel mooi kalksteen.
Ik ben er even tussendoor gefietst en ga nog een keer met de auto terug.
Ook mooie brokken Calciet, maar dat is ook niet zo'n goed idee begreep ik.

IMG_0144.jpeg
Dit vond ik ook wel een optie, mits er ook grotere (vlakke) stukken tussen zitten:

IMG_0142.jpeg
Is iets marmer-achtigs.

En dan de leisteen:

IMG_0141.jpeg

Liefst zou ik die in het grijs/zwart zien, dan steken de planten mooier af.

Visbezetting gaat overgezet worden: 8 coridoras panda, 4 zebravisjes, 5 tetra's en nog 5 dwergrasbora's.
Het zal met name een plantenbak worden.

Oh ja, de verlichting...
Don't shoot, maar ik ben nieuwsgierig geworden naar Chihiros en ben gegaan voor de A series 2 (met bluetooth). Of het mooi en goed genoeg zal zijn, geen idee, dat gaan we zien.
Is het niets, dan stap ik zo op iets anders over. Er zullen hier vast al mensen hoofdschuddend achter de computer zitten :D

Bodem (waar mogelijk) en apparatuur neem ik ook mee van het andere aquarium.

M'n co2 reaktor van JDAquatec ben ik niet zo overtuigd meer van. Ik heb nu al meerdere keren meegemaakt dat de co2 niet meer wil doorlopen en ik de druk flink moet verhogen en INEENS schiet het weer door en gaat het een tijdje goed. Volgens mij betekent dat de reactor verstopt zit... Ook vind ik de uitstroom van het filter minder, terwijl de rest (voorfilter en biofilter) netjes "schoon" is.
Het kan eigenlijk alleen de reactor zijn.

Ik denk dat een nieuwe reactor van co2reactor.nl een beter optie is, daar kan je in kijken en die lijkt veel minder restrictief.
Het mooie is ook dat je die kan combineren met evt. verwarming en PH-meter. Hoe minder apparatuur in het aquarium, hoe mooier (vind ik).

Goed, lang genoeg geouweneeld. Kom maar op met de tips (graag) ;-)
 
Zo, ik heb zo ongeveer Azaqua leeg gekocht v.w.b. plantjes...

Aangezien ik nog steeds baardalg in het oude aquarium heb (heb het nooit 100% kunnen wegkrijgen, wil ik liever geen planten overzetten.
Zelfs de planten die onaangetast LIJKEN, zijn denk ik een risico. Baardalg is bij verre, voor mij, de lastigste alg geweest. Voor het eerst en die wil ik NOOIT meer terugzien!

Vermoedelijk heb ik wel wat teveel gekocht, maar veel zijn langzame groeiers.

Alternanthera reineckii 'Pink' 3x
Anubias barteri var. nana (Type: Pot) 3x
Bolbitis heudelotii 1x
Bucephalandra pygmaea 'Bukit Kelam' (Type: Pot) 1x
Cryptocoryne wendtii 'Green' (Type: In Vitro Cup) 2x
Cryptocoryne wendtii 'Tropica' 1x
Hygrophila pinnatifida (Type: In Vitro Cup) 2x
Leptodictyum riparium (stringy moss) 2x
Limnophila aquatica 2x
Ludwigia palustris 'Super Red' (Type: Pot) 1x
Phyllanthus fluitans 1x
Rotala indica 'Bonsai'1x
 
Beter iets teveel dan te weinig zeg ik altijd want anders moet je nog een keer naar de winkel;)
 
Het tijdelijk verblijf voor de vissen en garnalen staat in te draaien. Saai en leeg, maar zal niet voor heel lang zijn.

IMG_0170.jpeg


Ik heb het oude wattenfilter bij het verschonen van het pre-filter van het grote aquarium in dit filter gestopt en 20 liter water overgeheveld.

Hoe lang ik het nieuwe aquarium ga laten indraaien weet ik nog niet, maar aangezien ik de filters + deel van de bodem ga hergebruiken zal dit geen 6-8 weken zijn, maar eerder 2-3.
 
Met wat? Water? Planten?
Hij is helemaal gevuld met water en de planten komen van de week. Die staan nog in bestelling.
 
Planten had gekund, want het is zo een zielige aanblik.

Man, wat is dat wachten op alles erg. Ik....wil....beginnen! En wel NU! :(
 
100%.
Eén van mijn vele slechte eigenschappen…

Maar het geklaag heeft geholpen, want vandaag komen de plantjes en overige spullen aan! :)
 
Nou ik kan je gerust stellen want mij geduld is nog minder denk ik en je bent in elk geval niet de enige hoor;)
Veel plezier met het inrichten straks.
 
Gisteren om 13:00 begonnen, om 0:30 "klaar".
Dit is wel even andere koek dan een Flex 57 inrichten zeg.
IMG_0199.jpeg IMG_0201.jpeg

En snel achter de kast stofzuigen. Viel me nog mee voor ruim 2 jaar.

Eerst het oude aquarium leeghalen, dat was nog de kleinste moeite. Alhoewel dat stiekem ook nog 3 uur duurde.
De pomp + voorfilter heb ik met de oude planten en verwarming in een 50 liter bak in de garage draaien.
Deze ga ik vandaag weer terugzetten.

Het nieuwe aquarium is langer en iets dieper dan het andere (maar minder hoog), dus heb ik een plaat 18mm multiplex op maat gemaakt en er onder geplaatst.

IMG_0203.jpeg

Ik heb dus zeer fijnmazige filterzakjes gevuld met een combinatie van oud hergebruikt (uitgewassen) zand, Tropic plant voeding en aarde uit de tuin.


IMG_0204.jpeg

Daaroverheen een laag nieuw (uitgewassen) zand.

Vervolgens de puzzel voor de hardscape, daar zijn we toch ook wel 1,5 uur mee bezig geweest.
Ik had van te voren in de tuin al het een paar opzetjes gemaakt, want de grote stenen zijn niet echt van het type handzaam.

IMG_0206.jpeg

Alles vastgelijmd, dat is met schoonmaken van het aquarium veel makkelijker. Had ik altijd al moeten doen.
En toen de platen uitzoeken, schoonmaken, plaatsen.

Dit is het resultaat. Ik zal vanavond nog een paar mooiere foto's proberen te maken.
Het filter is tijdelijk, dat gebruik ik nu alleen voor de stroming. Net als de verwarming, daar heb ik andere voor.

IMG_0209.jpeg IMG_0210.jpeg IMG_0211.jpeg
 
Ik heb een co2 reaktor van JDaquatec en vermoedde al dat deze, ondanks wat de bouwer zegt, de doorvoer flink verminderde door vervuiling.

De JBL e902 deed nog maar 156 liter per uur, nagemeten. Zonder de Co2 reaktor 240 liter.

Toch schoongemaakt en wow, wat een vuil komt er uit!

Ik ga nu naar een inline diffusor, omdat daar tenminste zichtbaar is wat ‘ie doet + makkelijk schoon te maken (mocht dat nodig zijn).
 
Ik heb een co2 reaktor van JDaquatec en vermoedde al dat deze, ondanks wat de bouwer zegt, de doorvoer flink verminderde door vervuiling.

De JBL e902 deed nog maar 156 liter per uur, nagemeten. Zonder de Co2 reaktor 240 liter.

Toch schoongemaakt en wow, wat een vuil komt er uit!

Ik ga nu naar een inline diffusor, omdat daar tenminste zichtbaar is wat ‘ie doet + makkelijk schoon te maken (mocht dat nodig zijn).
@biljoenblik heeft hem ook en ik weet niet wat zijn ervaringen zijn hiermee.
Maar hoed een 902 die netto 240 liter geeft is ook weinig hoor.
 
Ik heb tot op heden geen doorstroom vermindering waargenomen.
Maar goed, ik had ook altijd filtervlies in het filter.
Maar zal het in de gaten houden.
 
Ik heb tot op heden geen doorstroom vermindering waargenomen.
Maar goed, ik had ook altijd filtervlies in het filter.
Maar zal het in de gaten houden.
Ik heb ook filtervlies in het pre-filter. Grove spons > fijnere spons > filtervlies en dat maak ik geregeld schoon. Apart dan. Het was echt smerig.

Ook de doorgang is ieniemienie op het 12/16 model, slechts 6,85mm (net gemeten).

@biljoenblik heeft hem ook en ik weet niet wat zijn ervaringen zijn hiermee.
Maar hoed een 902 die netto 240 liter geeft is ook weinig hoor.
De slangen worden nu ook vervangen en het pre-filter is een week “oud”. Zal het straks nog een keer meten.
 
Ik heb ook filtervlies in het pre-filter. Grove spons > fijnere spons > filtervlies en dat maak ik geregeld schoon. Apart dan. Het was echt smerig.

Ook de doorgang is ieniemienie op het 12/16 model, slechts 6,85mm (net gemeten).


De slangen worden nu ook vervangen en het pre-filter is een week “oud”. Zal het straks nog een keer meten.
Ik heb de midi reactor met 20 mm pvc aansluitingen. Daar gaan 16/22 slangen op.
Voorheen zat de uvc er ook nog achter, maar die heb ik nu op de andere filter gezet.
De grootste gaat via de reactor, de kleinere via de uvc.
Samen komen ze op een 25 mm pvc buis naar het aquarium.
 
Alles vervangen en samen met de inline diffuser kom ik op net iets meer dan 300 liter.
De stroming door het aquarium is nu aanzienlijk.
Het maakt een mooie draai door het hele aquarium, iets wat ik nog nooit gehad heb.

Ik weet haast wel zeker dat ik mede daardoor zo'n last had van baardlag in het vorige aquarium. Veel te weinig stroming en verdeling.
156 naar iets meer dan 300 liter (y)

Helaas weet ik nog steeds niet of ik zo blij ben met deze verlichting, want het is wel heel wit/blauw.
 


De visjes zijn dolblij :)
Uiteraard heb ik de waterwaardes gecontroleerd. Gisteren waren alle waardes al netjes op nivo.
Vanmiddag nog beter met nitriet en ammoniak beiden op <0.05 - onmeetbaar.

Het filter, pre-filter en deel van de bodem zijn overgezet, dus ik verwacht geen problemen.

Met name de panda's zijn veel actiever dan in het vorige aquarium.
Ik zie ook weer paargedrag :D Komende weken goed in de gaten houden of ik eitjes zie zitten (en wegvangen).
Met 8 stuks hoef ik er niet veel meer bij.
 
Ik ben ook ZO blij met dit aquarium joh!
Het is het mooiste wat ik tot nog toe gemaakt heb en v.w.b. onderhoud ook een stuk makkelijker.

Met name SerpaDesign (Youtube) heeft een grote invloed op dit ontwerp gehad.
 
Wat zijn de afmetingen van dit aquarium?
Mooi ingericht.
 
Wellicht verdient dit een eigen topic en ik heb er al veel over gelezen, waarvoor wederom mijn dank aan de mede-forumleden.

Plantenvoeding. Ik geef de welbekende AIO van Planted-Box.
25ml op +/- 100liter (de stenen en bodem + hout van de 128 liter afgetrokken).

Ere-gisteren gegeven en vandaag staat No3 alweer op 0 en Po4 meer dan 1.8.
De planten groeien gewoon zichtbaar per dag, dat kan verklaren waarom er zoveel nitraat verbruikt wordt, maar waardoor blijft de Po4 zo hoog?

Moet ik dan best (enorm) veel meer nitraat toevoegen of zo laten? Ik heb easy-life nitro liggen.
 
Ik las hier ergens op het forum dat aio van planted-box geen nitraat en fosfaat had, alleen micro’s. Zeg ik dat goed?
 
Ik las hier ergens op het forum dat aio van planted-box geen nitraat en fosfaat had, alleen micro’s. Zeg ik dat goed?
Nope, die bevat zeker wel nitraat en fosfaat. Het is een EI-formule waarbij je wekelijks 50% waterwissel doet.
 
De naam zegt het al en dat is totaal voeding die je nu ook kan kopen voor een lean dose.

De gewone bestaat ook uit nitraat en fosfaat dus:
 
Klopt en ik geef ook de AIO, niet de lean-dose.
Ik zie dus dat de nitraat 2 dagen later op 0 staat. Dat zou dan inhouden dat de planten de overige 6 dagen geen nitraat meer kunnen opnemen.
Is dat niet erg dan?
 
Ze slaan wel wat op maar ik vindt het raar dat het na 2 dagen al op is want volgens mij doseer je met de AIO rond de 15/1,5mg.
 
Ze slaan wel wat op maar ik vindt het raar dat het na 2 dagen al op is want volgens mij doseer je met de AIO rond de 15/1,5mg.
met 30ml doseer je dat inderdaad.

Ik heb 25ml gebruikt, dan zou het 12,5/1,25 zijn.
Voor de zekerheid zal ik een nieuw test-setje No3 bestellen. Die had een houdbaarheid tot 03-2023 zag ik.
Alhoewel ik op het forum las dat velen oudere testen hadden die nog prima werkte.
 
Kom ik er vanavond achter dat de ph-sonde defect is!
Ik zie vanuit m'n stoel dat de co2 indicator wel heel donker is. Kijk in de kast waar de controller hangt en zie die stuiteren van 5.8 naar 6.3 en weer terug.
Het was een goedkope sonde van ome Ali die ik jaren geleden gekocht had en er tijdelijk in hing omdat ik de oude aan het schoonmaken was en opnieuw wilde ijken.

Dus meteen dat versneld en de Milwaukee weer geplaatst. pH 7.1 i.p.v. 6.5
Nu loopt alles weer zoals het hoort.

Moraal van het verhaal: vertrouw nooit alleen op de controller maar hang altijd een Co2 indicator in je bak (y)
 
Ja dat kan gebeuren en na verloop van tijd moet je ze vervangen maar ook bewaren in bewaarvloeistof.
 

Terug
Bovenaan