Schimmel?


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Deze haalde ik gisteren uit mijn vijver. Ik zie duidelijk eitjes zitten maar er zit ook een soort van wittige en groenige mist omheen en lijkt er soms half uit te hangen. Zou dat schimmel zijn? Het is volgens mij veel te koud om voort te planten, zou het kunnen dat ze deze eitjes al heeft sinds het warmer was en ze nu 'bedorven' zijn?? Geen idee of dat kan...

De andere garnalen zagen er normaal uit, alleen eentje met ook iets wat leek op groene eitjes, maar dan niet met een pluizige wolk eromheen
20221219_152442.jpg
20221220_100013.jpg
 
kan het op de foto niet goed zien maar als het groenig en pluizig is dan zou ik die apart houden. Is niet heel veel aan te doen, is wel een bepaald voer (weet de naam even niet) wat mogelijk zou kunnen helpen.
 
ze zal de eieren wel dumpen als ze niet uitkomen. Zal je niet teveel zorgen erom maken.
 
Zoek eens onder

Ellobiopsidae of Cladogonium ogishimae

 
Ja daar had ik naar gezocht maar vond het er inderdaad ook wat anders uit zien. Dit is meer eitjes en dan pluis eraan.

Ik heb voor de zekerheid haar een zoutbadje gegeven en apart gezet in een bakje met extra catappa blad. Geen idee of dat gaat helpen maar ik weet ook niet wat ik anders moet en durf haar niet zo goed bij de anderen te laten
 
Lijkt wel of ze de eieren wou afstoten maar de vervelling niet goed is gegaan ofzo. Meer dan afwachten kun je volgens mij niet doen.
 
Na een zoutbad en een aantal dagen in een bakje met veel catappablad helaas nog geen verbetering. Je kan het op de foto niet goed zien en ik krijg het ook niet goed op de foto, maar er zit echt behoorlijk wat pluis onder de buik. Het lijkt echt alsof de eieren verschimmeld zijn. Ik betwijfel of dit goed gaat komen, in ieder geval durf ik haar niet bij de andere garnalen te zetten.
 
Ellobiopsidae
Ik googelde hier even op en zie een erg mooie foto van onderen en zo zie je goed hoe ze de eitjes onder het lichaam houden. Dit even terzijde maar wilde het wel delen.

 
Hele heldere foto inderdaad. Wel een beetje sneu als er allemaal algen uit je buik groeien, vind het toch een beetje naar gezicht 😮
Je wordt ook noet echt blij van wat je daar leest, hopelijk is het niet zoiets. Maar ik denk het niet, dit is meer pluizig

Het is me gelukt om een wat betere foto te maken
 

Bijlagen

  • 20221223_140752.jpg
    20221223_140752.jpg
    187.3 KB · Weergaven: 72
Ja daar lijkt het inderdaad het meeste op! Ik ga eens kijken voor een medicijn. Het is een beetje sneu nu...
 
Helaas ervaring mee dat dit niet zomaar overgaat helaas :( meeste gevallen einde verhaal. Het is echt een rot iets maar komt echt heel veel voor bij neocaridina garnalen. Succes er mee !
 
We zullen zien, ik heb Esha 2000 erin gestopt op hoop van zegen. Weet je ook hoe het heet?
 
Heb ik inderdaad gedaan, en de rest van de garnalen ook preventief een lage dosis gegeven. En inderdaad hopen dat het niet besmettelijk is en hierbij blijft...
 
Nou helaas nog geen verbetering ondanks alles wat ik heb geprobeerd, dus lijkt inderdaad niet gemakkelijk op te lossen. Het is niet echt een leuk gezicht. Mijn enige hoop is dat ze nog wel eet en het misschien bij een vervelling mee af zou kunnen vallen?
 
Nou helaas nog geen verbetering ondanks alles wat ik heb geprobeerd, dus lijkt inderdaad niet gemakkelijk op te lossen. Het is niet echt een leuk gezicht. Mijn enige hoop is dat ze nog wel eet en het misschien bij een vervelling mee af zou kunnen vallen?
Dat zou met vervellen heel erg goed kunnen! Hoe is de esha gegaan? Heb je 2x 3 dagen behandeld?
 
Dat zou met vervellen heel erg goed kunnen! Hoe is de esha gegaan? Heb je 2x 3 dagen behandeld?
Ik heb nu 2x 1 dag gedaan, was op aanraden van de LFS omdat het anders misschien een beetje heftig is voor een garnaal. Maar ze reageert er tot nu toe goed op dus misschien doe ik er morgen nog een beetje in...
 
Ze leeft nog steeds, eet en is actief! Nu toch al ruim twee weken in een oude snoeppot (met plantje en catappablad). Ik begin erover te denken deze taaie dame een naam te geven 😄
Het lijkt ietsje beter te gaan maar nog niet heel duidelijk, dus ik hoop de vervelling voor echte verbetering
 

Terug
Bovenaan