S.O.S.: visbestand werkt niet, wat nu?


Ik hou ontzettend van dit forum, heb het er enorm naar mijn zin. Maar man man man wat zijn jullie goed in verschillende adviezen geven! :DD
Het zou voor mij en mijn portemonnee geweldig zijn als ik het inderdaad zo kan laten. Volgens mij moet de Aquaflow qua pompvermogen ook dikke prima zijn, maar heb ik genoeg filtermedia in het filter om tegenwicht te geven aan de bio-belasting van mijn huidige bestand?
EDIT: kickje daar inderdaad. Ga ik zo aan beginnen, eerst even hier thuis wat oppakken.
 
Volgens mij moet de Aquaflow qua pompvermogen ook dikke prima zijn, maar heb ik genoeg filtermedia in het filter om tegenwicht te geven aan de bio-belasting van mijn huidige bestand?
Ja dat verwacht ik wel. In dit formaat aquarium is het filter vaak niet meer dan een stromingspompje en zullen de bacteriën zich uiteindelijk deels in je filter maar ook op de bodem, ruiten, planten en andere decoraties gaan vestigen. Je hebt niet gek veel oppervlakte nodig om jouw huidige visbestand te kunnen filteren. Ik denk dat je alleen geduld nodig hebt :)
 
@Marije74 dit is de vloek en zegen van dit forum. Wat ik heb gedaan is alle info door genomen en met een grote kop koffie voor mijn bak gezeten. En alles heel rustig bekeken. Ook al was mijn stoerkop ervan overtuigd dat de aquaflow 300 genoeg was voor de home80. Kwam ik er toch na 4 maanden achter, dat het niet zo was.

mijn oprecht advies:neem je de tijd, lees,leer en vraag. En heel goed observeren wat je vissen en aquarium jou gaat vertellen.
 
Wat wel een (bijna) kosteloze hulp kan zijn is drijfplantjes, die nemen veel slechte stoffen op (nitriet nitraat) en omdat dat spul groeit als brandnetels schep je om de paar week de helft uit en ben je de overtollige rommel deels kwijt, is trouwens ook fijn spul om je licht een mooie natuurlijke demping te geven
 
@DanielHoogland Dat is geruststellend om te weten. Uitstroom lijkt nu ook goed te zijn voor de vissen en de inrichting. Niemand verstoord. Ook de Betta heeft er geen moeite mee, die zwemt rustig dwars door de uitstroom, hij lijkt het bijna een spelletje te vinden.

@Zanna Nu eerst een bak koffie en observeren wat de NO2 waarde me nu gaat vertellen ;) Vissen lijken prima gezond, tevreden en rustig. Wel nog aan het uitvinden wat ze graag eten. De cory's zijn makkelijk, die krijgen Tabimin tabletten (totaalvoer incl eiwit voor bodemvissen). De tetra's lijken fijngemaakte hikari wel lekker te vinden. Betta eet graag netjes en bedeesd mee met de cory's en kijkt nog niet echt om naar de Daphnia die ik gisteren voor het eerst aanbood. Heeft wel een bloodworm uit mijn vingers gegeten. Is lief, actief en nieuwsgierig.
 
Wat wel een (bijna) kosteloze hulp kan zijn is drijfplantjes, die nemen veel slechte stoffen op (nitriet nitraat) en omdat dat spul groeit als brandnetels schep je om de paar week de helft uit en ben je de overtollige rommel deels kwijt, is trouwens ook fijn spul om je licht een mooie natuurlijke demping te geven
Die kon ik nergens meer online vinden helaas. Heb er nu wel een braziliaanse klimop in zitten om zo de demping van het licht te krijgen. Wilde heel graag de limnobium laevigatum maar nergens meer te koop.
 
@Marije74 ivm de Nitriet kun je alleen maar geduld hebben, en water wisselen. Helaas kan dit even duren en ons geduld op de proef stellen.
 
@Marije74 ivm de Nitriet kun je alleen maar geduld hebben, en water wisselen. Helaas kan dit even duren en ons geduld op de proef stellen.
Nogal ja. Kan weer aan de slag. Gelijk bij het indruppelen van de reagens alweer dikke verkleuring.
 
Die kon ik nergens meer online vinden helaas. Heb er nu wel een braziliaanse klimop in zitten om zo de demping van het licht te krijgen. Wilde heel graag de limnobium laevigatum maar nergens meer te koop.

Staan behoorlijk vaak op marktplaats, meestal gratis of 50 cent ofzo
 
Ik las “filterwatten vervangen” en “uitlaat naar beneden”. Filterwatten hoef je enkel te kuisen en niet te vervangen, anders verwijder je ook alle benefitale bacteriën en krijg je nitrietpieken. En je filteruitlaat omhoog zorgt voor een waterrimpeling die gasoverdracht mogelijk maakt. Zeker omdat je planten nog niet zo willen, geen overbodige luxe, zuurstof in je water. Misschien heb je hier wat aan :) succes!
 
Ik las “filterwatten vervangen” en “uitlaat naar beneden”. Filterwatten hoef je enkel te kuisen en niet te vervangen, anders verwijder je ook alle benefitale bacteriën en krijg je nitrietpieken. En je filteruitlaat omhoog zorgt voor een waterrimpeling die gasoverdracht mogelijk maakt. Zeker omdat je planten nog niet zo willen, geen overbodige luxe, zuurstof in je water. Misschien heb je hier wat aan :) succes!

Filter watten zou ik altijd vervangen indien nodig. De rest alleen uitspoelen in aquarium water. Filter uitloop/spraybar altijd iets naar beneden. Dit creeert altijd wel een waterrimpeling en gasuitwisseling in je bak. Als je hem omhoog plaatst zal je verdeling niet genoeg zijn. Belangrijk voor nu, met rust laten en alleen handelen al wordt de flow minder.

Qua drijfplanten kan je ook kijken naar Salvinia minima. Limnobiums zijn nagenoeg niet leverbaar bij groothandels. 1 van de grotere aquariumplanten kwekers in Azie is getroffen door een Typhoon een tijdje geleden. Duurt helaas even voordat het weer op gang komt.

Maar op marktplaats kan je idd blijven kijken.

Gr. Ed
 
Ff omdat ik het dan wel interessant vind wanneer filterwatten “op” zijn, wanneer vind je dat je ze moet vervangen Ed? Nitraatwatten en actieve kool daargelaten. Groetjes!
 
filterwatten “op” zijn, wanneer vind je dat je ze moet vervangen Ed? Nitraatwatten

Ik vermoed dat je watten met sponsen verwart? Ik ken alleszins geen nitraatwatten. ;))
Witte watten worden gewoonlijk vervangen, uitspoelen is niet direct een optie imo.
 
Haha bedankt Willem! Sponzen idd! 🧽 en ik bedoel die groene sponzen die nitraat vangen.
 
Jep ik vervang die ook gewoon. Maar als je filtermateriaal voor 80% uit die watten bestaat zal het een ander verhaal worden en zou ik t.z.t dit aanpassen. Minder watten, meer spons of ander biologisch materiaal. Voor nu even lekker zo laten tot je geen nitriet meer meet.

Ik heb overigens nooit enige werking kunnen constateren van die groene 'nitraat vangers'. Ik gebruik die als reguliere sponsen.
 
Maar als je filtermateriaal voor 80% uit die watten bestaat zal het een ander verhaal worden en zou ik t.z.t dit aanpassen. Minder watten, meer spons of ander biologisch materiaal. Voor nu even lekker zo laten tot je geen nitriet meer meet.

Filtercartridge is 10x5,5x6cm. Ik heb naar schatting 20% van de originele spons laten zitten, bovenin ongeveer 20% filterwatten, en daartussen 60% aan pantykousevoet gevuld met Sera Siporax mini. Dat draait nu al een aantal weken zo. Heb laatst de volledig groen uitgeslagen filterwatten (dus niet de spons) vervangen voor verse, en de spons die ook vol grut zat, eenmaal zachtjes uitgeknepen in een bakje oud aquariumwater. Voor de rest niets aan gedaan en ik laat het even zo.
 
Filtercartridge is 10x5,5x6cm. Ik heb naar schatting 20% van de originele spons laten zitten, bovenin ongeveer 20% filterwatten, en daartussen 60% aan pantykousevoet gevuld met Sera Siporax mini. Dat draait nu al een aantal weken zo. Heb laatst de volledig groen uitgeslagen filterwatten (dus niet de spons) vervangen voor verse, en de spons die ook vol grut zat, eenmaal zachtjes uitgeknepen in een bakje oud aquariumwater. Voor de rest niets aan gedaan en ik laat het even zo.
Lijkt mij prima dan. Bij schoonmaken van het filter (niet nu doen!) kun je dan veilig de filterwatten gewoon vervangen. Vaak is 1x uitspoelen nog wel mogelijk maar meestal vervang ik het zelf gewoon. Het kan zo'n 4 tot wel 8 weken duren voordat er voldoende bacteriën gekweekt zijn. In mijn ervaring heeft de benodigde tijd voornamelijk met de temperatuur van het water (26c tot 28c is ideaal) en het aanbieden van ammoniak en nitriet te maken. Gewoon nog even geduld.
 
Ik heb inmiddels iemand gevonden die wat puntige blaashorens voor me heeft. Die gaan als bio-schoonmakers de bak ook in (plus: leuk om te zien vind ik)
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal vanavond eens kijken naar de planten en voeding.
 

Terug
Bovenaan